Permalänk
Medlem

"Pffft, TV? Kör allt på dator!" Är ju ändå lite luddigt. För vad är en TV? Ta emot bild och ljud på avstånd...
Jag har ingen "TV" om man ser på det traditionella sättet. Har bara skärmar hemma.
Har använt Smart funktionen lite på någon av dom för att skicka ut netflix eller youtube. Men med några år på nacken så slutar dom fixa mjukvaran så det funkar inte längre.
Så kör bara egna lösningar. Har fullblodad dator, HTPC, Nuc, Chromecast, Android TV box... ja det mesta.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Har en Plasma TV som är gammal och använder Chromecast, HTPC och en Xbox One till den.
Beroende på vad jag gör så använder jag dem olika. Blir byte till OLED troligen nästa år då min nuvarande TV börjat bli sämre och inbränningar kommer efter bara några minuters stillbild som tar tid att försvinna.

Har även en Smart-TV i sovrummet men smartfunktionen används inte då den är riktigt dålig och långsam (TV från 2014)

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Som andra varit inne på här, så är LG's WebOS i en klass för sig. Väldigt nöjd med WebOS 3.x här och slutade köra LibreELEC på RPi, Chromecast samt AppleTV efter det. Nu har jag en enhet som klarar allt istället! Tack LG!

Permalänk
Medlem

Oss som använder tvn med vanliga datorn då(genom att dra lite extra kablar genom väggen)? 🙄

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marcus84:

Oss som använder tvn med vanliga datorn då(genom att dra lite extra kablar genom väggen)? 🙄

Då kör du PPCttW. Plain PC through the Wall.

Permalänk

Haha, Roligt att detta klippet kom nu.
Ett TV köp är nämligen aktuellt i hushållet. Och Smart tv är en viktig fråga.

Vi har AppleTV och Tivo och musik strömmas bara genom Soundbaren från dator eller platta.
Så hur viktig är Smarttv delen, hur mycket pengar ska man spendera på det?
Man har ju sett en hel del "hacking" artiklar om säkerhetshål osv om smarttv så vågar man ens ha den på nätverket?

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Chromecast sen länge, fyller mina behov tillräckligt genom Netflix samt Plex.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

För min del är det Minix som gäller, mao en sån "generisk androidbox från Kina"
Märk väl att det inte är Android TV som OS, utan i detta fall Android 6.0.

Permalänk
Medlem

För just tv tittande är wetek play 2 helt klart bästa lösningen.
en av ytterst få enheter som ger netflix i HD och 4K.
använd gärna en mele f10 deluxe som fjärrkontroll till den för extra smidig kontroll.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Jag väldig glad det finns smart funktion i tv sitter med samsung 2013 och det bästa som har gjort mina barn är 4 och 7 dom kan själv välja viaplay netflix eller cmore och starta den filmen dom vill se utan massa jävla krångel att ta mobilen logga in sen kasta upp det så här så tickar batteriet iväg eller starta datorn tryck på nätet och sen spegla det. Skulle aldrig i min värld betala 2000-3000 kr för ps4 eller xbox för streama heller. Väldigt nöjd med snart funktioner i tv dom gjort det lättare för barn familjer och tycker det kanon att man kan logga in ladda ner vilken app du vill ha till tv. Den här funktion är 200 gånger bättre en den där jävla 3d tv som alla tjatar att man skulle köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej

Edit:
Syntax error?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid trott att smart är inget för mig och det är helt onödigt så en sån tv tänker jag inte köpa. Men så ärvde jag en Samsung UE40J5515 av farsan för en tid sen. Jag använder Youtube och Twitch i TV:n ganska ofta. Det vore guld om SVT play osv funkade.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Jag använder "Kinaboxen" och jag är toknöjd!
Finns Play Store, du kan installera Netflix, Kodi etc etc, finns även Happy Chick Emulator för t.ex 8-bit.
Själva lådan kostar ~650kr och det är ju ett fynd i sig.
IPTV fungerar även klockrent på dessa lådor också för de som är intresserade.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ok! Dagens aha-upplevelse. "Minix" är en produkt som kör fullständig (?) Android. http://www.minix.se

Till skillnad då från Minix, operativsystemet som jag minns från studieårens telnet-sessioner och ftp via VT100-emulering.

Oerhört givande detta, måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag följde upp alla svar och inlägg med lite statistik om vad vi faktiskt använder här på Swec:

https://www.youtube.com/watch?v=7Q4fVTQ9ZPk

Fördelningen av det som nämns i tråden såg fram till detta inlägg ut som följer. Baserat på ca 150 nämnda lösningar där alltså många blandar två eller fler lösningar:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/56920?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNTY5MjAiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiY2EwNzE4MGNhYmI0NzczZGNlMGMzMGNhMGQyYTgzY2MifQ%3D%3D

Jag sitter på HTPC, ATV, Chromecast, PS4 och Xbox One

Tittar dock nästan uteslutande från Xbox One

/Jonas

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Alltså att smart-tv inte är kul är för att det är värdelösa lösningar som är inlåsta på deras egna format.
Den enda vägen som är OK är när en TV har Android och man har hela Androids utbud av appar. Dessa TV är de bästa.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Alltså att smart-tv inte är kul är för att det är värdelösa lösningar som är inlåsta på deras egna format.
Den enda vägen som är OK är när en TV har Android och man har hela Androids utbud av appar. Dessa TV är de bästa.

Nja de kanske har många funktioner men alla Android-TV jag stött på har varit sega och buggiga, det är verkligen inte ett optimerat system

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Nja de kanske har många funktioner men alla Android-TV jag stött på har varit sega och buggiga, det är verkligen inte ett optimerat system

Så kanske det är, men själv har jag en smart-tv utan android och jag orkar inte använda skiten för att den är för slö. kör istället med Chromecast som är det bästa sedan skivat bröd. Kör så klart netflix, youtube, HBO, Spotify osv på den, även Plex så klart. Behöver inte mer.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

​Bra tråd och högst intressant ämne! Jag upplever att det är en djungel där ute med närmast oändligt antal kombinationer. Denna typen av trådar ger en bra bild av hur andra gör, något som kan hjälpa andra i jakten efter en skräddarsydd lösning. Det är så klart behovet som styr vilken lösning som passar bäst för varje enskild person.

Jag vill dock tro att det borde finnas en lösning som är överlägsen de flesta andra vad gäller kvalitet och funktionalitet, om man nu får bortse från vad utrustningen kostar. Men trots att jag gått igenom stora delar av tråden har jag inte lyckats med att finna ”The ultimate setup”, en praktisk lösning utan kompromisser vad gäller kvalitet.

Låt oss säga att du ska utrusta ditt nya hem. Du har fritt fram att välja utrustning för att komplettera din splitter nya 4K HDR TV. Budget kan vi i stort sett bortse från. Det viktigaste är att du får en bra helhetslösning där du kan utnyttja TVns fulla kapacitet. Du vill förstås att det ska vara en framtidssäker investering så kravet är att det ska gå att spela upp material i 4K HDR HEVC. Och då menar jag inte bara streamat genom Netflix utan också uppspelning från filer på NAS eller från annan lagringslösning.

Hur skulle din dröm-setup se ut?

Blir det att bygga en HTPC med Kaby Lake i5/i7 och GTX 1060/1080, för att sedan spela upp filerna genom NAS (ex Synology NAS/QNAP NAS eller någon DIY-lösning som unRAID eller liknande) med MPC-HC och madVR? Eller skulle du bygga en HTPC och NAS i samma burk?

Om man ska vara ekonomisk vore det kanske rentav bättre att uppgradera till en bra desktop PC och dra en kabel till TVn, men risken är överhängande att att det skulle bli på bekostnad av det praktiska när kabeln leds genom hela hemmet.

Är det realistiskt att få en bra och praktisk lösning idag eller är marknaden ännu inte mogen för att leverera?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av o3ryy0:

Är det realistiskt att få en bra och praktisk lösning idag eller är marknaden ännu inte mogen för att leverera?

Jag tror inte det finns en lösning som är överlägsen eller passar alla. Behoven och önskemålen är så olika. HTPC, NAS och madVR är den ena sidan av spektrat, den som kräver en väldigt intresserad, aktiv och resursstark användare. På andra sidan har vi någon som vill åt en handfull playtjänster med minsta möjliga motstånd och startsträcka, där till exempel Apple TV eller Chromecast fyller behoven.

Permalänk
Skrivet av o3ryy0:

​Bra tråd och högst intressant ämne! Jag upplever att det är en djungel där ute med närmast oändligt antal kombinationer. Denna typen av trådar ger en bra bild av hur andra gör, något som kan hjälpa andra i jakten efter en skräddarsydd lösning. Det är så klart behovet som styr vilken lösning som passar bäst för varje enskild person.

Jag vill dock tro att det borde finnas en lösning som är överlägsen de flesta andra vad gäller kvalitet och funktionalitet, om man nu får bortse från vad utrustningen kostar. Men trots att jag gått igenom stora delar av tråden har jag inte lyckats med att finna ”The ultimate setup”, en praktisk lösning utan kompromisser vad gäller kvalitet.

Låt oss säga att du ska utrusta ditt nya hem. Du har fritt fram att välja utrustning för att komplettera din splitter nya 4K HDR TV. Budget kan vi i stort sett bortse från. Det viktigaste är att du får en bra helhetslösning där du kan utnyttja TVns fulla kapacitet. Du vill förstås att det ska vara en framtidssäker investering så kravet är att det ska gå att spela upp material i 4K HDR HEVC. Och då menar jag inte bara streamat genom Netflix utan också uppspelning från filer på NAS eller från annan lagringslösning.

Hur skulle din dröm-setup se ut?

Blir det att bygga en HTPC med Kaby Lake i5/i7 och GTX 1060/1080, för att sedan spela upp filerna genom NAS (ex Synology NAS/QNAP NAS eller någon DIY-lösning som unRAID eller liknande) med MPC-HC och madVR? Eller skulle du bygga en HTPC och NAS i samma burk?

Om man ska vara ekonomisk vore det kanske rentav bättre att uppgradera till en bra desktop PC och dra en kabel till TVn, men risken är överhängande att att det skulle bli på bekostnad av det praktiska när kabeln leds genom hela hemmet.

Är det realistiskt att få en bra och praktisk lösning idag eller är marknaden ännu inte mogen för att leverera?

En blu-ray spelare med stöd för 4k HDR verkar idag vara det smidigaste lösningen (om man ska se DRM skyddat material). På datorn vad jag fattat det som så kan man idag inte få grafikkort stödja 4k som är DRM skyddat material (utan endast cpu:ns inbyggda grafikdel/dekoder kan göra detta), detta stöd finns i kaby (kanske skylake med) och senare men problemet är att det att hela kedjan fram till TV:en måste ha stöd för detta nya DRM skydd (vad jag fattat det som har inte moderkorten eller liknande än stöd för 4K med drmskydd).

Sen ska du ha en spelare på datorn som har stöd också (finns en på gång, som du får betala för). tror det var PowerDVD.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag tror inte det finns en lösning som är överlägsen eller passar alla. Behoven och önskemålen är så olika. HTPC, NAS och madVR är den ena sidan av spektrat, den som kräver en väldigt intresserad, aktiv och resursstark användare. På andra sidan har vi någon som vill åt en handfull playtjänster med minsta möjliga motstånd och startsträcka, där till exempel Apple TV eller Chromecast fyller behoven.

Jag tycker DRM är stor bromskloss för smidiga lösningar. Man kan ju inte spela upp 4k film på sin dator (då får man först knäcka DRM skyddet).

Se bara på Netflix, man är tvungen använda viss app och den finns bara på vissa os och system (annars får man leva med den sämre webbaserade versionen). Är ju urdumt att lansera netflix på Googleplay och itunes endast (som är begränsade till skärmstorlek och prestanda). Annars behöver man Win 8 eller 10, lite surt hur drm begränsar hårdvara och operativsystem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag tycker DRM är stor bromskloss för smidiga lösningar. Man kan ju inte spela upp 4k film på sin dator (då får man först knäcka DRM skyddet).

Se bara på Netflix, man är tvungen använda viss app och den finns bara på vissa os och system (annars får man leva med den sämre webbaserade versionen). Är ju urdumt att lansera netflix på Googleplay och itunes endast (som är begränsade till skärmstorlek och prestanda). Annars behöver man Win 8 eller 10, lite surt hur drm begränsar hårdvara och operativsystem.

Jag förstår inte. På vilket sätt är du begränsad med Netflix? Netflix finns till Windows, Mac, ios, Android, inbyggt i många smart-TV, PS4, Xbox, Snart Nintendo switch. Räcker inte detta. Har du ingen enhet som passar in på detta?

För min egen del har jag många möjligheter till Netflix. I mobilen (android), i en annan mobil (iphone), I min smart-tv, min PS4, mina datorer, chromecast och i min Mediaspelare (Android).

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ok! Dagens aha-upplevelse. "Minix" är en produkt som kör fullständig (?) Android. http://www.minix.se

Till skillnad då från Minix, operativsystemet som jag minns från studieårens telnet-sessioner och ftp via VT100-emulering.

Oerhört givande detta, måste jag säga.

Gud vilket förvirrande namnval. Minix körs för övrigt i alla Intel chipsets numera, så det är ju inget litet bortglömt OS heller.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Jag förstår inte. På vilket sätt är du begränsad med Netflix? Netflix finns till Windows, Mac, ios, Android, inbyggt i många smart-TV, PS4, Xbox, Snart Nintendo switch. Räcker inte detta. Har du ingen enhet som passar in på detta?

För min egen del har jag många möjligheter till Netflix. I mobilen (android), i en annan mobil (iphone), I min smart-tv, min PS4, mina datorer, chromecast och i min Mediaspelare (Android).

Försök köra deras högkvalité på windows 7 eller genom kodi eller rent av linux. Vill jag få upp det på min TV så krävs Windows 10/8 eller chromecast (som inte är helt perfekt lösning heller)´, vill jag njuta av film och serier så är det inte i en mobil och få gamnacke på köpet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag förstår inte. På vilket sätt är du begränsad med Netflix? Netflix finns till Windows, Mac, ios, Android, inbyggt i många smart-TV, PS4, Xbox, Snart Nintendo switch. Räcker inte detta. Har du ingen enhet som passar in på detta?

För min egen del har jag många möjligheter till Netflix. I mobilen (android), i en annan mobil (iphone), I min smart-tv, min PS4, mina datorer, chromecast och i min Mediaspelare (Android).

https://help.netflix.com/sv/node/55763

Tycker att innehållet på sidan talar för sig själv. Men för att ta det viktiga:

Netflix släppte 4K-streaming redan 2014 på vissa specifika TV-apparater, för att sedan släppa det till några dedikerade streamingboxar som ex Nvidia Shield. På grund av oro från Hollywood för pirater fick PC inte stöd för 4K. Det var först i slutet av 2016 som Netflix släppte 4K streaming till Windows, något som möjliggjordes av Microsoft som lanserade "PlayReady 3.0" i en Windows 10-uppdatering, ett hårdvarubaserat DRM som förhindrar att videoströmmen spelas in.

Stödet kom dock inte utan begränsningar. Till en början var man tvungen att ha senaste generationens processorer från Intel (Kaby Lake). Nvidias GTX 10-serie hade tekniskt sett kunnat köras men det dröjde först till i våras då de i smyg släppte stöd för det. Har du dubbla grafikkort funkar dock inte 4k - då måste du först koppla bort det ena kortet innan du kan köra igång Netflix.

Ett ytterligare krav för att stream Netflix 4K är att du antingen gör det via Microsoft Edge (för det är den enda webbläsare som stödjer PlayReady DRM) eller genom Netflix app i Windows Store. Kör du exempelvis genom Chrome får du på sin höjd ut 720p.

Så för att sammanfatta det. För att kunna spela 4K Netflix på en PC måste du har en CPU eller GPU som väldigt få har idag, du måste ha Windows 10 och du måste använda en webbläsare/app som i princip ingen använder, vilket gör Netflix till en ganska värdelös tjänst för någon som vill spela genom sin PC. Pirater kommer att hitta ett sätt att få det de vill ha, så det är i slutändan betalande Netflix-konsumenter som får lida, vilket jag tycker ovan är ett ganska tydligt exempel på.

Så, jag hoppas det var ett svar på din fråga om varför Netflix DRM-begränsning är dåligt för konsumenter.

Permalänk
Skrivet av o3ryy0:

https://help.netflix.com/sv/node/55763

Tycker att innehållet på sidan talar för sig själv. Men för att ta det viktiga:

Netflix släppte 4K-streaming redan 2014 på vissa specifika TV-apparater, för att sedan släppa det till några dedikerade streamingboxar som ex Nvidia Shield. På grund av oro från Hollywood för pirater fick PC inte stöd för 4K. Det var först i slutet av 2016 som Netflix släppte 4K streaming till Windows, något som möjliggjordes av Microsoft som lanserade "PlayReady 3.0" i en Windows 10-uppdatering, ett hårdvarubaserat DRM som förhindrar att videoströmmen spelas in.

Stödet kom dock inte utan begränsningar. Till en början var man tvungen att ha senaste generationens processorer från Intel (Kaby Lake). Nvidias GTX 10-serie hade tekniskt sett kunnat köras men det dröjde först till i våras då de i smyg släppte stöd för det. Har du dubbla grafikkort funkar dock inte 4k - då måste du först koppla bort det ena kortet innan du kan köra igång Netflix.

Ett ytterligare krav för att stream Netflix 4K är att du antingen gör det via Microsoft Edge (för det är den enda webbläsare som stödjer PlayReady DRM) eller genom Netflix app i Windows Store. Kör du exempelvis genom Chrome får du på sin höjd ut 720p.

Så för att sammanfatta det. För att kunna spela 4K Netflix på en PC måste du har en CPU eller GPU som väldigt få har idag, du måste ha Windows 10 och du måste använda en webbläsare/app som i princip ingen använder, vilket gör Netflix till en ganska värdelös tjänst för någon som vill spela genom sin PC. Pirater kommer att hitta ett sätt att få det de vill ha, så det är i slutändan betalande Netflix-konsumenter som får lida, vilket jag tycker ovan är ett ganska tydligt exempel på.

Så, jag hoppas det var ett svar på din fråga om varför Netflix DRM-begränsning är dåligt för konsumenter.

Precis, en klockren video som fick mig öppna ögonen vilket hot DRM faktiskt är (cred till en på swec som länka den). Inte tänkt DRM som ett så stort hot, men han har ju rätt den begränsar ju vilken hårdvara jag ska använda och vilket os. Netflix är ju ett typexempel på hur man inte gör, HTML5 har ju fått DRM tillägg eller ska få det (något jag tyckte på sätt och vis bra, för då kan ju t.ex netlix och andra tjänster skippa flash och Silverlight). Men inser nu hur dålig ide det kan bli, får se om det han säger stämmer (att internet kommer döda sig själv på grund av all DRM och något ännu sämre kommer ta platsen om vi inte ser upp, men det tar jag inte för givet).

Länk för rätt tid (28min in)
https://youtu.be/tefielQeHZY?t=1725

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Precis, en klockren video som fick mig öppna ögonen vilket hot DRM faktiskt är (cred till en på swec som länka den). Inte tänkt DRM som ett så stort hot, men han har ju rätt den begränsar ju vilken hårdvara jag ska använda och vilket os. Netflix är ju ett typexempel på hur man inte gör, HTML5 har ju fått DRM tillägg eller ska få det (något jag tyckte på sätt och vis bra, för då kan ju t.ex netlix och andra tjänster skippa flash och Silverlight). Men inser nu hur dålig ide det kan bli, får se om det han säger stämmer (att internet kommer döda sig själv på grund av all DRM och något ännu sämre kommer ta platsen om vi inte ser upp, men det tar jag inte för givet).

Länk för rätt tid (28min in)
https://youtu.be/tefielQeHZY?t=1725

https://youtu.be/tefielQeHZY?t=1726

Jahapp, där ser man. Inte konstigt att det ser ut som det gör när Netflix själva är med och styr i utvecklingen av hur hemsidor ska konstrueras... Intressant klipp många bra poänger, tack för delningen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

https://help.netflix.com/sv/node/55763

Tycker att innehållet på sidan talar för sig själv. Men för att ta det viktiga:

Netflix släppte 4K-streaming redan 2014 på vissa specifika TV-apparater, för att sedan släppa det till några dedikerade streamingboxar som ex Nvidia Shield. På grund av oro från Hollywood för pirater fick PC inte stöd för 4K. Det var först i slutet av 2016 som Netflix släppte 4K streaming till Windows, något som möjliggjordes av Microsoft som lanserade "PlayReady 3.0" i en Windows 10-uppdatering, ett hårdvarubaserat DRM som förhindrar att videoströmmen spelas in.

Stödet kom dock inte utan begränsningar. Till en början var man tvungen att ha senaste generationens processorer från Intel (Kaby Lake). Nvidias GTX 10-serie hade tekniskt sett kunnat köras men det dröjde först till i våras då de i smyg släppte stöd för det. Har du dubbla grafikkort funkar dock inte 4k - då måste du först koppla bort det ena kortet innan du kan köra igång Netflix.

Ett ytterligare krav för att stream Netflix 4K är att du antingen gör det via Microsoft Edge (för det är den enda webbläsare som stödjer PlayReady DRM) eller genom Netflix app i Windows Store. Kör du exempelvis genom Chrome får du på sin höjd ut 720p.

Så för att sammanfatta det. För att kunna spela 4K Netflix på en PC måste du har en CPU eller GPU som väldigt få har idag, du måste ha Windows 10 och du måste använda en webbläsare/app som i princip ingen använder, vilket gör Netflix till en ganska värdelös tjänst för någon som vill spela genom sin PC. Pirater kommer att hitta ett sätt att få det de vill ha, så det är i slutändan betalande Netflix-konsumenter som får lida, vilket jag tycker ovan är ett ganska tydligt exempel på.

Så, jag hoppas det var ett svar på din fråga om varför Netflix DRM-begränsning är dåligt för konsumenter.

Ja jag håller med dig, men hade jag haft en 4K TV och absolut ville kolla 4K material på Netflix, men något i min dator satte begränsningar så hade jag inte lagt så mycket energi på det so att byta ut hårdvara i datorn. Jag har också en PS4 pro som har stöd för Netflix 4K samt en Chromecast som har det. Finns ju lite alternativ i alla fall, men kan man absolut inte tänka sig något annat än en PC med Windows så kan det bli krångligt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Försök köra deras högkvalité på windows 7 eller genom kodi eller rent av linux. Vill jag få upp det på min TV så krävs Windows 10/8 eller chromecast (som inte är helt perfekt lösning heller)´, vill jag njuta av film och serier så är det inte i en mobil och få gamnacke på köpet.

Även ganska låst mot Linux. 4K fungerar men inte HDR och svårt att få till flerkanalsljud.

Ha, köpte faktiskt en Samsung Soundbar HW-K950/60 och slängde ut mitt mini 5.1 högtalarsystem för att bli av med sladd-boet. Jidrans bra ljud och ATMOS låter gudomligt (undra hur det låter i ett riktigt hembiossytem). Men skapar mer problem är njutning: Samsung Soundbar HW-K950 från helvetet. I alla fall om man är PC-användare. Har nog kommit så långt det går med att trixa runt och få göra inställningar i min Samsung TV så får svälja detta. ARCH och Anytet+ på och av och skippa HDR från datorn så slippa koppla om HDMI/DVI kablar.

Synd att jag ändå är såpass nöjd med min Samsung Soundbar HW-K960 och inte gitter lämnar tillbaka den. Har 30 dagars öppet köp. Man får gå och hoppas på ny FW som löser alla problem folk påtalat i deras forum.

EDIT

Stänger jag av Soundbaren så kan jag få HDR genom DVI/HDMI kabeln. Vore ju toppen om man kunde få bara ljudet till Soundbaren från HDMI utan att spegla blden (fast det inte kommer upp någon bild om jag tar soundbaren som bildkälla) för att få ljud. Lägger in en fråga i ny tråd på forumet, om jag inte hittar det på google, om det går att ta ut endast ljud i Nvidia inställningarna. Men om det går misstänker jag att Soundbaren automatiskt hoppar till ARC (blä!).

Närmaste jag kom på google var att det inte går utan att spegla skrivbordet: http://www.tomsguide.com/answers/id-2530267/output-sound-hdmi...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]