Ubuntuers som uppgraderat till 17.10 !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

What server utan LTS ?

Varför är det så underligt menar du?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun:
Jag installerade PPA drivers på 16.4 LTS för att köra Cuda+cuDNN med TensorFlow enl. https://launchpad.net/~graphics-drivers/+archive/ubuntu/ppa
Dock verkar det inte finnas några drivers för 17.10 där, så det kanske inte hjälper så mycket

sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install nvidia-384

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

@Calby: Hade det varit någon produktionsserver så hade jag nog inte gjort det. Men här hemma pillar jag oftare med det som är nyast än det som är stabilast. Och strular det så kan jag fixa till det. Det mesta köra i Docker containers också så det är inte så mycket som grund OS'et gör annars.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Det jag är nyfiken på är hur du upplever Ubuntu 17.10 som dist ?
Några större förändringar för just dig och ditt användande ?
Hur funkar Wayland för dig, både i skrivbordsmiljön och i gaming ?
Några övriga stabilitetsproblem ?

Inget problem med disten som sådan, men jag blev galet frustrerad av Gnome, och har nu gått över till i3 (tiling window manager). Personligen gillade jag Unity bättre.

Wayland ger problem om man kör t ex TeamViewer, så den kontrollerade datorn måste köra X11.

13 -> i3
Permalänk
Avstängd

Kör två burkar med Ubuntu 17.10. NUC-burken kör Wayland. Den större burken kör Xorg med Nvidias proprietära drivrutiner.

Det var 15 år sedan jag spelade, men Steam fungerar fint på större burken.

Permalänk
Medlem

hur snyggt som helst, nya Ubuntu 17.10 ... dock laggar det på min datorsticka (intel compute stick core m3)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nxjskng:

Inget problem med disten som sådan, men jag blev galet frustrerad av Gnome, och har nu gått över till i3 (tiling window manager). Personligen gillade jag Unity bättre.

Wayland ger problem om man kör t ex TeamViewer, så den kontrollerade datorn måste köra X11.

Wayland "ger inte" problem i detta avseende, det är designat att Inte ha den funktionaliteten.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1476608-wayland-vs-xor...
citerar en text i en spoiler nedan för enkelhetens skull.

Kort sagt: Jag är med mitt "workflow" som jag har idag, helt ointresserad av Wayland.

Skrivet av Emaku:

Efterhand som jag lär mig mer om wayland desto skeptiskare blir jag. Möjligt att jag har missuppfattat saker men det ser inte lovande ut.

En av de största skillnaderna mellan X och wayland är att wayland är säkrare. I X kan alla program som får ansluta till X servern göra allt. Alla program kan läsa all input, injecta input till andra program, läsa alla bitmaps, skriva över andra programs bitmaps med sina egna, osv¹. Xorg är som en bil från 1950-talet. Inga krockkuddar, bälten eller deformationszoner. Wayland är mer som en bil utan motor. Om man inte kan köra bilen är den säker.

Wayland api:t har inte stöd några lågnivå operationer t.ex. byta upplösning, gamma, screenshot eller ens något sätt att bestämma var fönster ska placeras. Allt det hanteras av compositorn. Det är därför omöjligt att skapa program som synergy, redshift, scrot och liknande på ett portabelt sätt så de fungerar med alla wayland compositors.

Vad man kan göra är att implementera all den funktionaliteten som i X sköts av tredjepartsprogram direkt i compositorn. Det betyder att Kwin, Mutter, Sway och alla andra compositors måste implementera sina egna lösningar för saker som synergy, OBS, xbindkeys och de hundratals andra lösningar som använder xlib direkt. Det är något som vi redan ser. Gnome-redshift är en gnome clone av redshift direkt i Mutter eftersom redshift inte funkar i wayland. Detta leder till massa upprepade lösningar för samma funktionalitet och de flesta lösningarna kommer antagligen vara kassa.

En annan lösning är att funktionaliteten implementeras som plugins eller extern api till compositors. Sannolikheten att alla compositors kan komma överens om en standard plugin api utan att wayland api:t fastställer api:n är inte troligt. Det blir som med webbläsare. Vilka plugins som finns varierar stort mellan browsers. Det är inte nog att en webbläsare är en bra browser, om det inte finns ett stort urval av plugins är webbläsaren ändå oanvändbar. Detta är också något vi redan ser. Sway har sin egna externa api för att ändra gamma vilket en patchad version av redshift kan använda. Den versionen av redshift funkar givetvis inte på Kwin eller Mutter.

(1). Det är inte helt sant att X saknar säkerhet. Det finns X extensions som XACE som kan användas för att begränsa vad program får göra så att bara privilegierade program kan göra farliga saker. Men så vitt jag vet finns det ingen distribution som använder den funktionaliteten. Det skulle vara möjligt att göra något liknande för wayland. Det fanns ett förslag för en "Wayland Security Module" som skulle funka på detta sätt men det har inte pratats något om det på ett bra tag. Utvecklaren för mutter sa att han inte tänker lägga till stöd för WSM i mutter för han tycker inte att externa program ska kunna göra något privilegierat. Diskussionen dog ut efter det. Det är möjligt att vi i framtiden kommer få någon lösning men det ser inte ljust ut. Utvecklarna för wayland är ganska fientligt inställa till iden och varje gång någon ger förslaget att externa program borde kunna komma åt lågnivå funktionalitet på ett portabelt sätt blir svaret något i still med detta:
https://lists.freedesktop.org/archives/wayland-devel/2016-Mar...

https://www.reddit.com/r/linux/comments/3uf66w/some_things_im...
Här är en reddit tråd där en användare undrar hur hans egna lösningar skulle funka i wayland. Huvudutvecklaren för kwin, Martin Graesslin (mgraesslin) svara att han kanske kan lösa samma sak med kwin plugins. Användaren undra då hur man kan lösa samma sak på ett portabelt sätt så att han inte målar in sig i ett hörn med vendor lockin i kwin. Martin svara:

"Does it have to be portable? Why would you need your custom scripts to work with multiple Wayland compositors? Yes in theory I agree that this is a drawback, but in practice it just doesn't matter, because one doesn't change the Wayland compositor each day."

No problem alltså eftersom man inte byter desktop varje dag. Martin tycks helt missa poängen eller mer troligt föredrar den nuvarande lösningen just pga. det leder till vendor lockin.

https://bugs.winehq.org/show_bug.cgi?id=42284#c1
Vissa andra är inte lika nöjda. Michael Müller är en av wine utvecklarna:

"IMHO, it is not a good solution to remove features just because an application could abuse them. I can understand this for security relevant features, like grabbing the keyboard and mouse input from another window, but not for things like specifying the window position. It is like removing the possibility to delete files, because the user could accidentally click on the wrong file, instead of implementing a recycle bin. Adding a way to recover from situations in which programs misbehave would be a better solution, but this is just my opinion."

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

hur snyggt som helst, nya Ubuntu 17.10 ... dock laggar det på min datorsticka (intel compute stick core m3)...

installerade 18.04 och det funkar smidigare. kan dock inte spela cs: source, det hänger sig...

Permalänk
Medlem

Ubuntu som ville gå på Mir/Wayland tåget gör något annorlunda, med 18.04 LTS kommer man ha default xorg 1.19. Du kan välja Wayland, såklart, men Default kommer det köra Xorg.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Ubuntu-18...

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Ubuntu som ville gå på Mir/Wayland tåget gör något annorlunda, med 18.04 LTS kommer man ha default xorg 1.19. Du kan välja Wayland, såklart, men Default kommer det köra Xorg.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Ubuntu-18...

Inte så förvånad med tanke på att det är en LTS och Wayland uppenbarligen inte är helt moget än. Tippar på att Wayland är förvalet igen när 18.10 kommer.

Permalänk
Medlem

Hade tänkte vänta till 18.04 och byta i burkarna då jag ändå ska uppgradera hårdvaran i samtliga burkar ungefär när 18.04 släpps. Men det visade sig att jag blev tvungen att uppgradera tidigare. Förråden i 17.04 slutade fungera och blev stående utan "ordentliga" drivrutiner till graffet vid kernelupdate. Var enklare att bara installera om disten än att börja krångla.

Så det fick bli 17.10 Xubuntu och Xorg. Precis som tidigare nämnts så känns inte Wayland riktigt redo än. Jag är tveksam till att det blir stabilt nog till 18.10, för 3D och gaming.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Körde 18.04 ett tag, det har blivit vingligare och vingligare, särskilt med Nvidia och svart skärm är mer regel än undantag.

SÅ, jag bytte till Antergos, rock solid och lika nya paket som 18.04. Saknas en del funktioner, men de är bara att ladda ner och kompilera från Arch repos med yaourt så har man i princip allt Ubuntu kan erbjuda.

Mitt Antergos ser nu exakt likadant ut som min 18.04 såg ut, med exakt samma funktioner, med skillnaden att ALLT fungerar. Även grafiken.....

Undrar om Ubuntus utvecklare har blivit sloppy?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

@the squonk:
Det är inte släppt än och till skillnad från rullande releaser jobbar utvecklarna efter ett schema som ska se till att saker fungerar vid release, vilket ligger en bra bit fram i tiden. Vi är inte ens framme vid feature freeze än (1 mars) så buggar är just nu nedprioriterat då man fortfarande gör stora förändringar i hela systemet. Jag hoppade tidigt på 17.10 under utvecklingsfasen och det var likadant där, sedan landade en stor bunt patchar sista veckan innan release som fixade i princip alla problem. Du kan väl åtminstone hålla dig till beta-fasen? Det är inte meningen att man ska köra daily-builds annat än i utvecklingssyfte.

https://wiki.ubuntu.com/BionicBeaver/ReleaseSchedule

Permalänk
Medlem

@anon78208: Men då är Antergos trevligare, som är lika Bleeding Edge, MEN saker fungerar ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

@the squonk: Kör Arch på min laptop så jag förstår till viss del vad du menar, men det finns fördelar med ett fast releaseschema också.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Säkert, men inte för mig

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

@the squonk:
Såg precis detta på Phoronix. Det kanske fixar dina grafikproblem?
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Ubuntu-18...

Permalänk
Medlem

Vilka är det som använder Linux egentligen? Data-proffs?

Permalänk
Medlem

prövade för några veckor sen en build på 18.04 och blev inte nöjd.

nu kör jag en nyare build och äntligen har de löst en del saker, t.ex. så fungerar inspelning av kondensatormikrofon problemfritt. det byts inte pitch när man kör igång audacity längre, t.ex. spotify blir inte smurfröster på längre. (man kunde ibland heller inte spela in ljud på en kondensatormikrofon samtidigt som en låt spelas på datorn ut genom högtalarna)
och tidigare fungerade det inte att installera program via programcentralen. nu funkar det! (Intel Compute Stick Core m3)

woho, jag är impressed!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Vilka är det som använder Linux egentligen? Data-proffs?

Data-proffs ?
Programmerare av något slag, eller sådana som återställer data från trasig media ?

Själv har jag kört helt windowsfritt här hemma i närmare 3 år. Kör xubuntu både på mediacentret och i "huvudburken" och jag är inte proffs av något slag vare sig data eller dator ! Surfar, kollar film, lyssnar på musik, redigerar film och bilder samt spelar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör Linux primärt som mediaserver, men använder den som "vanlig" dator också när jag är inloggad på den.

Kan tyvärr inte gå över helt eftersom en hel del favvo-program bara finns för Windows.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

@Brisse: Men då är Antergos trevligare, som är lika Bleeding Edge, MEN saker fungerar ....

Ubuntu daily build är inte samma som bleeding edge.

Antergos och Fedora är bra bleeding edge distros.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lafa:

prövade för några veckor sen en build på 18.04 och blev inte nöjd.

Du använder en alpha-version och blir förvånad när den inte fungerar? Den är ju inte färdig än, 18.04 släpps i april (2018.04). Använd 17.10 istället.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från 17.04 till 17.10 på min NUC som agerar HTPC.

Problemet jag haft är att den ignorerar mina inställningar om att aldrig låsa skärmen efter inaktivitet. Nu måste jag springa och knappa lösenordet för att låsa upp så att jag kan använda Spotify Remote till den. Mycket irriterande.

Är trött på Ubuntu nu, för mycket sånt här småkrångel. Det blir Debian när jag får tummen ur.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Inaktiv

@tifius:
Inställningar → Sekretess → Skärmlås = Av
Inställningar → Ström → Töm Skärm = Aldrig

Säker på att du fått med båda inställningarna?
Testa även byta från Wayland till x.org eller vice versa och se om det gör någon skillnad.

Själv har jag inte upplevt samma problem.

Förövrigt är det väl stor risk att Debian har samma problem med tanke på hur närbesläktat det är.

Permalänk
Medlem

@anon78208:

Japp har tickat i och ur båda dom inställningarna.

Jag misstänker att det är någon inställning kvar från 17.04 GUIt som ligger kvar och spökar.

Är inte så sugen på att byta wayland mot xorg, det luktar krångel lång väg. Det får bli en clean install, har en del skräpigt confade grejer på den här installationen ändå.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Inaktiv

@tifius:
Att byta mellan Wayland och x.org är inga problem. Båda är installerade och man byter enkelt genom att bara logga ut, klicka på det lilla kugghjulet och välja vilket man vill ha vid nästa inloggning. Generellt skulle jag säga att x.org fungerar bättre. Wayland är ganska omoget än så länge.

Visst kan det vara något från 17.04 som ligger kvar och spökar. Jag gjorde nyligen en ominstallation för några dagar sedan och flyttade över min home-mapp till den nya installationen och det bara kraschade och strulade gång på gång tills jag rensade bort alla gamla config-filer i min home-mapp som jag inte behövde, sedan har det fungerat klockrent.