Ubuntuers som uppgraderat till 17.10 !

Permalänk
Avstängd

Började använda Ubuntu MATE 17.10 idag. Fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Ja... jag har googlat men får typ liknande svar. "Det är en gammal bugg" eller "mössen kanske är trasiga, prova spray/rengöring/etc", men inga lösningar.

De är inte trasiga, de funkade perfekt i Ubuntu 17.04 och sen började med det här när 17.10 kom. Nånting har ju ändrats i Ubuntu. Jag ska testa installera FreeBSD och prova mössen där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Har personligen börjat testa 17.10 men inte stött på något märkvärdigt ännu, använder dock mest Debian och RHEL så kan inte påstå att jag har hunnit testa något intensivare inte.

Kommer nog dock aldrig använda det i produktion främst för att jag föredrar Debian och i värsta fall RHEL, men också pga. detta:

"I produktion" i hemmamiljö?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Haha nej nej, jobbet så klart. Vi kör dock mest RHEL och Debian, så är nog mest därför vi inte kommer testa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@-=fredrik=-: Haha nej nej, jobbet så klart. Vi kör dock mest RHEL och Debian, så är nog mest därför vi inte kommer testa det

Okej, då förstår jag lite bättre

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv

Har testat ubuntu 17.10, och trevligt som det ser ut att vara så krashar skiten hela tiden. Program startas, och ingenting händer. Bytte tillbaka till Windows riktigt snabbt kan jag säga. Det är är inte ens barnsjukdomar utan något bra mycket djupare. Har inte försökt mig på någon annan distribution på rätt länge, men jag tror jag har haft bättre erfarenheter av alla andra utom just ubuntu med unity.

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu 17.10 som experiment på en gammal i7 970 + ett Nitro R9 Fury (Padoka PPA) och jag måste säga att det fungerar riktigt bra för spelande.
Makalösa framsteg på det området precis som @Commander skriver.

Gillar Ubuntus anpassning till Gnome Desktop, default är desktopen inställd riktigt bra, blev en bra avvägning mellan Gnome och Unity i slutändan trots att jag hade mina tvivel först.
Det enda jag stört mig på emellanåt är vissa mindre nyttoprogram som vill ha X istället för Wayland.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Har testat ubuntu 17.10, och trevligt som det ser ut att vara så krashar skiten hela tiden. Program startas, och ingenting händer. Bytte tillbaka till Windows riktigt snabbt kan jag säga. Det är är inte ens barnsjukdomar utan något bra mycket djupare. Har inte försökt mig på någon annan distribution på rätt länge, men jag tror jag har haft bättre erfarenheter av alla andra utom just ubuntu med unity.

Då jag antar att du kör med nVidia GPU, provat att logga in med X-session istället för Wayland-session?
(Valbart via kugghjulet på login-skärmen)
Någon skillnad?
Gnome desktop är default numera i Ubuntu, inte Unity.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en del problem med Ubuntu 17.10 med mitt GTX 970 som jag tror spökar. Har inte testat Nvidias egna drivrutiner så det är nästa steg.

Vid någotsånär heltäckande grå-svarta färger flimrar skärmen
Hela systemet hänger sig ibland, har hänt när jag försökt byta bakgrundsbild, vilket jag aldrig varit med om i Ubuntu tidigare och då har jag kört det från och till sedan start.

Är inte nöjd med stabiliteten kan man väl säga, sen vad det exakt beror på måste jag forska i. Har provat Wayland i Fedora tidigare och då inte stött på några problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Då jag antar att du kör med nVidia GPU, provat att logga in med X-session istället för Wayland-session?
(Valbart via kugghjulet på login-skärmen)
Någon skillnad?
Gnome desktop är default numera i Ubuntu, inte Unity.

Ursäkta, Ja det är Gnome nu. Fick en minnesbild av Unity då jag har testat den också med samma resultat. Vad gäller Wayland så har jag bara kört den och nvidia gpu som du har rätt på. Men att implementera sådant innan det fungerar ... Det är nästan sämre arbetsmodell än microsoft. Jag älskar ideologin med fri programvara och open source, men det är inte färdigt för hemanvändare.

T.ex. Kubuntu dödade skrivbordet helt vid ett tillfälle, utan att sudo hade använts. Något viktigt hade försvunnit eller korrumperats utan hjälp från mig. Sådant får bara inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Ursäkta, Ja det är Gnome nu. Fick en minnesbild av Unity då jag har testat den också med samma resultat. Vad gäller Wayland så har jag bara kört den och nvidia gpu som du har rätt på. Men att implementera sådant innan det fungerar ... Det är nästan sämre arbetsmodell än microsoft. Jag älskar ideologin med fri programvara och open source, men det är inte färdigt för hemanvändare.

T.ex. Kubuntu dödade skrivbordet helt vid ett tillfälle, utan att sudo hade använts. Något viktigt hade försvunnit eller korrumperats utan hjälp från mig. Sådant får bara inte hända.

Ja, det kan låta konstigt om man inte är van vid releaserna men Ubuntu 17.10 är ingen "seriös release" i den bemärkelsen.
Med dessa mindre releaser inför de ny funktionalitet just med fokus på att få in feedback från användare, releasen är inte lämpad för produktion och har enbart 9 månaders support.
Om man skall försöka sig på en jämförelse mellan Windows mot en minor release av Ubuntu likt 17.10 vore det som att erbjuda hemanvändare en preview eller early adopter build av Windows där du enbart kan köra med beta-drivrutiner... -om ens det, så det är med andra ord inget man skulle rekommendera till gemene man.
Så 17.10 är snarare en försmak av vad som ev. blir standard i 18.04 LTS.

Releasen lämpar sig egentligen enbart för test, därav brukar heller inte företag som nVidia lägga några direkta resurser på att försäkra sig om att saker och ting lirar som det skall på mindre releaser som denna.
Nu var ju den större nyheten för 17.10 just Wayland som default, vilket i sig inte är någon liten förändring, men då nVidia inte har någon bra support för det ännu lär du stöta på problem om du kör det.
För dem med AMD-kort är det en annan historia, funkar det i det närmaste galant med öppna drivrutiner rakt av, finns fortfarande små skavanker men dem är ytterst få vad jag märkt av.
Annars finns ju som sagt alltid ett fallback alternativ till X att välja vid login (istället för Wayland) om du inte kör med AMD-kort.

Om du vill ha ett stabilt system gäller versioner med jämn första-siffra.04 samt med LTS på slutet; såsom Ubuntu 14.04 LTS, 16.04 LTS samt kommande 18.04 LTS som gäller, de har alla 5 års supporttid.
Dessa är riktiga versioner som har beprövade tekniker, dock inga löften om att nVidia erbjuder bra support för Wayland när det väl beger sig.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

@saturday_sun:
@Unknown:

  • Ubuntus sexmånadersreleaser är testversioner. Ska man jämföra med Windows så är det i så fall att jämföra med Insider-versioner. Vill ni ha en stabil, problemfri upplevelse ska ni använda LTS.

  • Nvidia vägrar stötta open source, och har man ett modernt Nvidia-kort så är de proprietära drivrutinerna mer eller mindre obligatoriska. Den öppna drivrutinen "Nouveau" är ett hobbyprojekt som utvecklas av två-tre personer utan något som helst stöd från Nvidia och utan någon ekonomisk kompensation

  • Nvidia vägrar anpassa sin proprietära drivrutin till Wayland, och Wayland fungerar inte på Nvidia. Ni tvingas alltså använda Xorg

  • Ska ni kritisera, rikta då kritiken åt rätt håll (Nvidia). Wayland fungerar bra på AMD och Intels hårdvara tack vare deras positiva attityd och officiella stöd till free open source software

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@saturday_sun:
@Unknown:

  • Ubuntus sexmånadersreleaser är testversioner. Ska man jämföra med Windows så är det i så fall att jämföra med Insider-versioner. Vill ni ha en stabil, problemfri upplevelse ska ni använda LTS.

  • Nvidia vägrar stötta open source, och har man ett modernt Nvidia-kort så är de proprietära drivrutinerna mer eller mindre obligatoriska. Den öppna drivrutinen "Nouveau" är ett hobbyprojekt som utvecklas av två-tre personer utan något som helst stöd från Nvidia och utan någon ekonomisk kompensation

  • Nvidia vägrar anpassa sin proprietära drivrutin till Wayland, och Wayland fungerar inte på Nvidia. Ni tvingas alltså använda Xorg

  • Ska ni kritisera, rikta då kritiken åt rätt håll (Nvidia). Wayland fungerar bra på AMD och Intels hårdvara tack vare deras positiva attityd och officiella stöd till free open source software

Jag har inte kritiserat någon. Det är bara konstaterande av fakta, 17.10 och Wayland funkar inte med Nvidia. Kanske ingen nyhet för dig, men jag tycker att det är märkligt att operativsystemet helt slutar svara bara man surfar på webben.

Att versionerna mellan LTS innehåller nyare programvaror känner jag förstås till, men att det skulle vara jämförbart med Insider köper jag inte. Jag ser 17.10 som en fungerande version av Ubuntu och funkar det inte ska det belysas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saturday_sun:

Jag ser 17.10 som en fungerande version av Ubuntu och funkar det inte ska det belysas.

Först och främst ska du rapportera buggar och lämna feedback, och om det gäller Ubuntu gör du det här: https://launchpad.net/

Permalänk
Medlem

Jag kör Xubuntu 17.10 på stationära (med nvidiakort) och bytte nyligen till Ubuntu 17.10 på laptopen (Intel grafik). Bortsett från tidigare nämnda musproblem tycker jag de funkar ypperligt bra! Färre buggar än vanligt faktiskt. Äntligen känns det som om olika projekt jobbar åt samma håll igen.

Tror 18.04 kan bli grym.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter att Ubuntu släppte uppdatering till 17.10 (kanske .3) så totalhavererade Steam på min burk. Kom så långt till att jag insåg att det var någon lib som hade patchats vilket Steam inte tyckte om. Eftersom Steam var ända anledningen till att jag köra Ubuntu så tog jag bort installationen. Fixade Steam på min main-os istället för det verkade vara mindre tidskrävande.

Visa signatur

Keep it simple, stupid.
AMD Ryzen 5 2600X | AMD Radeon 580X 8GB
Mint | Slackware-Current | Xubuntu 18.10 | Arch | AntiX | MacOS

Permalänk
Inaktiv

@BattKajs:

Har alla uppdateringar, men har inte fått några problem med Steam.

Vilket repo använder du? Main eller proposed?

Förövrigt finns inga "point releases" för sexmånadersreleaserna och därför inget 17.10.3. Säkerhetskritiska uppdateringar och viktiga buggfixar rullas ut vid behov. Det heter fortfarande bara 17.10. LTS däremot får point releases när de uppdaterar kernel och drivrutiner för att det ska fungera på nyare hårdvara.

Jag hade dock problem med Steam när 17.10 var alpha/beta. Då var det en ändring i glibc som gjorde att Steam och många spel slutade fungera, men det fixades några dagar innan 17.10 officiellt släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@BattKajs:

Har alla uppdateringar, men har inte fått några problem med Steam.

Vilket repo använder du? Main eller proposed?

Förövrigt finns inga "point releases" för sexmånadersreleaserna och därför inget 17.10.3. Säkerhetskritiska uppdateringar och viktiga buggfixar rullas ut vid behov. Det heter fortfarande bara 17.10. LTS däremot får point releases när de uppdaterar kernel och drivrutiner för att det ska fungera på nyare hårdvara.

Jag hade dock problem med Steam när 17.10 var alpha/beta. Då var det en ändring i glibc som gjorde att Steam och många spel slutade fungera, men det fixades några dagar innan 17.10 officiellt släpptes.

Hade 17.04 på installationsmedia, installerade om fräscht på nytt och då kom det förslag om att installera 17.10, efter den uppdateringen fungerade Steam, men efter att ytterligare uppdateringar flaggades, och man installerade dem så havererade Steam. Kanske inte var en "point release" då. Försökte iaf aktivt att inte vara del av någon beta, men misstag kan ha skett på min sida. Hursom så installerade jag Ubuntu för att ha ett OS som "skötte sig själv" utan att behöva ha koll på massa uppdateringar osv. av mig själv, och enda syftet var till spel. Jag antog att strulet hade med de senare uppdateringarna att göra, så mödan för mig blev mer värd att ordna igång Steam på min main än att ta tag i Ubuntu i den situationen. Så nu har jag ingen anledning längre att köra Ubuntu. Kanske kommer göra det i framtiden men just nu har jag inget behov.

Visa signatur

Keep it simple, stupid.
AMD Ryzen 5 2600X | AMD Radeon 580X 8GB
Mint | Slackware-Current | Xubuntu 18.10 | Arch | AntiX | MacOS

Permalänk
Medlem

@BattKajs: Om du vill ha ett Ubuntu som bara sköter sig själv, ska du hålla dig till LTS versionen.
Då kan du sitta lugnt i båten tills nästa LTS har släppt .1 eller .2 innan du uppgraderar.
Eller du kan till och med vänta till år 2021, så ingen brådska

Min dotter har kört 16.04 LTS nu i ett år utan problem. Hon använder datorn till surf och Steam.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Nu kör jag inte 17.10 men Ubuntu gnome 17.04 med wayland och det rullar på bra. Datorn kan jag inte spela på normalt sett så det kan jag inte svara på. Vissa applikationer som gparted fungerar inte i wayland än så länge. Hur stor skillnad det kan vara från .04 till .10 kan jag inte svara på och inte heller Ubuntus implementation mot Ubuntu gnome

Är det olika versioner gparted på Ubuntu och Fedora för jag kör fedora med wayland och jag kan använda gparted?

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sandia:

Är det olika versioner gparted på Ubuntu och Fedora för jag kör fedora med wayland och jag kan använda gparted?

Enligt apt så är det 0.28.1 i Ubuntu iallafall. Vilken version är det i Fedora?

apt-cache policy gparted gparted: Installerad: (ingen) Kandidat: 0.28.1-0ubuntu1 Versionstabell: 0.28.1-0ubuntu1 500

Sen kan det även vara att Fedora-utvecklarna har lagt till egna patchar för att få det att fungera i Wayland.

Du är säker på att du kör Wayland då? Går att kontrollera såhär:

$ echo $WAYLAND_DISPLAY wayland-0

Permalänk
Medlem

17.10 funkar rätt skapligt på macbook pro retina 13 2015, långt mycket bättre än på 17.04

får ca 2/3 av osx batteritid

Visa signatur

Jag har Internet I min dator.

Permalänk
Medlem

@Lembritt

Ahaa! Var inte riktigt nöjd med prestandan med 16 LTS, så var därför jag uppgraderade. Ska tänka på det i framtiden

Visa signatur

Keep it simple, stupid.
AMD Ryzen 5 2600X | AMD Radeon 580X 8GB
Mint | Slackware-Current | Xubuntu 18.10 | Arch | AntiX | MacOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Enligt apt så är det 0.28.1 i Ubuntu iallafall. Vilken version är det i Fedora?

apt-cache policy gparted gparted: Installerad: (ingen) Kandidat: 0.28.1-0ubuntu1 Versionstabell: 0.28.1-0ubuntu1 500

Sen kan det även vara att Fedora-utvecklarna har lagt till egna patchar för att få det att fungera i Wayland.

Du är säker på att du kör Wayland då? Går att kontrollera såhär:

$ echo $WAYLAND_DISPLAY wayland-0

Ja jag har wayland samt har samma version av gparted. Men fedora har kört wayland sedan fedora 25 om inte ens 24

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sandia:

Ja jag har wayland samt har samma version av gparted. Men fedora har kört wayland sedan fedora 25 om inte ens 24

Se kommentarer 11 till 16:
https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=1397103

Med andra ord, Fedora har en workaround/fix. Ubuntu har det inte.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat om Ubuntu 18.04 ett flertal gånger sista dagarna eftersom jag försökt rädda en fallerande SSD, till sist fick jag ta en annan gammal SSD jag hade - men det jag kom fram till var att Wayland är en super showstopper om man har Nvidia-grafikkort. ALLT buggar om man kör Wayland. Dessbättre fungerar det mesta ungefär som vanligt om man installerar de proprietära Nvidia drivrutinerna, ett måste med 18.04(och 17.10).

En varning också för att installera på en disk med GPT, då defaultar allt till EFI/UEFI och det mesta under installationen blir rejält mycket krångligare och framför allt buggar mer. Se till att disken är formaterad/partitionerad med MBR innan så blir allt mycket enklare
(Windows 10 vill lägga in GPT som default när man aktiverar nya diskar så risken är stor att det är det man har, man kan behöva ändra till MBR med gparted från en live-CD)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

men det jag kom fram till var att Wayland är en super showstopper om man har Nvidia-grafikkort. ALLT buggar om man kör Wayland. Dessbättre fungerar det mesta ungefär som vanligt om man installerar de proprietära Nvidia drivrutinerna, ett måste med 18.04(och 17.10)

GNOME ska egentligen automagiskt falla tillbaka till Xorg på system som inte fungerar med Wayland, vilket inkluderar alla system med Nvidia-grafik. Går det inte automagiskt för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

GNOME ska egentligen automagiskt falla tillbaka till Xorg på system som inte fungerar med Wayland, vilket inkluderar alla system med Nvidia-grafik. Går det inte automagiskt för dig?

Nej, man måste använda "kugghjulet" första gången man loggar in, gör man inte det är det lagg- och buggfest...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu som grund på min server hemma och sedan ett par vm och docker containers på den. Uppgraderade distended på den för typ en vecka sedan och inga issues.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Kör Ubuntu som grund på min server hemma och sedan ett par vm och docker containers på den. Uppgraderade distended på den för typ en vecka sedan och inga issues.

What server utan LTS ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V