Permalänk
Medlem

@adzer:
Det blev den inga döda pixlar och sidorna är inte gulaktiga längre.

Supernöjd!! =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av nudle90:

@adzer:
Det blev den inga döda pixlar och sidorna är inte gulaktiga längre.

Supernöjd!! =D

Grattis!
Har spelat och arbetat några dagar på skärmen nu och jag är fortfarande lika nöjd.

Är lite blb men inte farligt. Syns bara i totalt mörker så det kan jag leva med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur står sig denna mot en Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HU Som är ips, är det mycket "bättre" bild på ipsen än denna som är en va panel eller tror ni inte det skiljer så mycket? Är ju samma pris på båda nu...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Hur står sig denna mot en Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HU Som är ips, är det mycket "bättre" bild på ipsen än denna som är en va panel eller tror ni inte det skiljer så mycket? Är ju samma pris på båda nu...

Acer 27" XB271HU är IPS och 5" mindre vilket gör att bilden är skarpare, har bättre färger och bättre betraktningsvinklar. Nackdelar är IPS-Glow och Bleeding. Upplevs nog bara vid helt svarta/väldigt mörka scener/spel. Det finns stor risk att du vill byta ut skärmen ett par gånger innan du hittar en som är acceptabel. Snabbare respons och pixeluppdatering vid rörelse.

Acer 32" Z321QU är VA panel och 32". Bilden upplevs lite grynigare, men ändå helt OK beroende på vilket avstånd du sitter från skärmen. VA har betydligt bättre kontrast och svärta och Overall känns bilden mycket trevligare. Speciellt i scener/spel som är mörka. Färgerna är bättre än TN men inte lika bra som IPS. Väldigt låg risk för Bleeding.
Nackdelar är att VA lider av ghosting vilket får mörka scener/spel att se kladdiga ut i rörelse. Detaljer försvinner. Även risk för VA-Glow vilket jag personligen aldrig märkt av på en VA-panel. Betraktningsvinklarna är OK/acceptabla. Denna panel "lider" även av en konstig pixelstruktur vilket kan få text att upplevas suddigt. Du kan läsa om detta i Sweclockers recension av 32" Samsung skärmen då det är samma panel (tror jag?)

Detta är mina personliga erfarenheter. Båda skärmar är riktigt bra och 144hz tillsammans med G-sync är nog den största glädjen. Du får helt enkelt välja vilken som passar dig bäst personligen.
Jag valde Acer 27" XB271HU då 27" i 1440p känns bättre, främst i FPS spel. 32" blev för stort för mig personligen. Däremot älskar jag VA-panel över IPS-panel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Är det någon som köpt den lite billigare modellen utan g-sync?
Jag är fundersam om det är värt 2500kr extra för g-sync och 165 kontra 144htz?
Har nvidia grafikkort så inget freesync i så fall.
Jag föredrar även den silverfärgade foten framför den röda.
den billigare modellen: länk inet

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Skrivet av ronz:

Acer 27" XB271HU är IPS och 5" mindre vilket gör att bilden är skarpare, har bättre färger och bättre betraktningsvinklar. Nackdelar är IPS-Glow och Bleeding. Upplevs nog bara vid helt svarta/väldigt mörka scener/spel. Det finns stor risk att du vill byta ut skärmen ett par gånger innan du hittar en som är acceptabel. Snabbare respons och pixeluppdatering vid rörelse.

Acer 32" Z321QU är VA panel och 32". Bilden upplevs lite grynigare, men ändå helt OK beroende på vilket avstånd du sitter från skärmen. VA har betydligt bättre kontrast och svärta och Overall känns bilden mycket trevligare. Speciellt i scener/spel som är mörka. Färgerna är bättre än TN men inte lika bra som IPS. Väldigt låg risk för Bleeding.
Nackdelar är att VA lider av ghosting vilket får mörka scener/spel att se kladdiga ut i rörelse. Detaljer försvinner. Även risk för VA-Glow vilket jag personligen aldrig märkt av på en VA-panel. Betraktningsvinklarna är OK/acceptabla. Denna panel "lider" även av en konstig pixelstruktur vilket kan få text att upplevas suddigt. Du kan läsa om detta i Sweclockers recension av 32" Samsung skärmen då det är samma panel (tror jag?)

Detta är mina personliga erfarenheter. Båda skärmar är riktigt bra och 144hz tillsammans med G-sync är nog den största glädjen. Du får helt enkelt välja vilken som passar dig bäst personligen.
Jag valde Acer 27" XB271HU då 27" i 1440p känns bättre, främst i FPS spel. 32" blev för stort för mig personligen. Däremot älskar jag VA-panel över IPS-panel.

Oket tack för svaret, varför älskar du Va över ips igen?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Vet ni vad skärmen väger utan fot? Har ett stativ hemma som tar 8kg per arm.
Vet att skärmen väger ca 10kg men borde ju vara lite mindre utan foten kan man tycka.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Oket tack för svaret, varför älskar du Va över ips igen?

För svärtan och ingen IPS Glow

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/2212259/acer-32-predator-xz321qu-... samma skärm med free-sync, vet någon om det går att få g-sync skärmen med grå fot också? Jag hatar rött...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Vet ni vad skärmen väger utan fot? Har ett stativ hemma som tar 8kg per arm.
Vet att skärmen väger ca 10kg men borde ju vara lite mindre utan foten kan man tycka.

Kollar man på modellen med freesync, så väger den ca 6.5kg utan fot.
Borde inte skilja så mkt mellan modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Kollar man på modellen med freesync, så väger den ca 6.5kg utan fot.
Borde inte skilja så mkt mellan modellerna.

Ja det borde inte skilja så mkt kan man tycka tack för att du hittade det åt mig
Kikade runt lite på G-sync skärmen men tänkte aldrig på att kolla freesync modellen

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

Hej.
Har nu haft min Z321QU några dagar och är väldigt nöjd. Använder den enbart till spel och moddande av spel (gärna rpg).
(jag kan inte mycket om monitorer, hade en Predator 27' 144/165 Hz innan som var fantastisk men lite liten)
Kopplad med DP till ett Nvidia GTX-1080Ti för att G-sync ska funka.
Ställt in den att använda Nvidias färginställningar genomgående och 144 Hz.
Den är placerad 60 cm framför mina gamla ögon.
Installation:
Hade lite problem att den förlorade signal och blinkade till. Vanligt med DP är att kabeln inte sitter i ordentligt men så var inte fallet för mig. Löste sig istället genom att helt enkelt gå in i skärmens inställningar och reboota.
Färger:
Tyckte färgerna var lite bleka tills jag gick in i Nvidias inställningar och ändrade till "använd Nvidias inställningar" överallt. Nu är färgerna fantastiska.
Läsa text:
Upplever ingen suddighet i tex webbläsare eller office. Däremot i vissa andra program som tex mod managern Vortex. Ikonerna på skrivbordet och dess texter är klara.
Ljudet:
Använder hörlurar i spel men var ändå lite orolig då ljudet var lite väl dåligt i min förra Predator. Här är det bättre och duger när jag testar mods i spel eller kollar på någon instruktionsfilm på Youtube.
Ingame:
Spelar mest RPG, ARPG och liknande. Witcher 3 är helt enkelt fantastiskt på den här skärmen. Skyrim SE låst till 85 fps flyter fint.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle bidra lite mer recensioner/intryck till tråden...
Lite sent, men här är loka04:s intryck av skärmen från en annan tråd:
#17398845

... och här är mitt hyfsat matiga inlägg från samma tråd:
#17415264

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Främling:

Hej.
Har nu haft min Z321QU några dagar och är väldigt nöjd. Använder den enbart till spel och moddande av spel (gärna rpg).
(jag kan inte mycket om monitorer, hade en Predator 27' 144/165 Hz innan som var fantastisk men lite liten)
Kopplad med DP till ett Nvidia GTX-1080Ti för att G-sync ska funka.
Ställt in den att använda Nvidias färginställningar genomgående och 144 Hz.
Den är placerad 60 cm framför mina gamla ögon.
Installation:
Hade lite problem att den förlorade signal och blinkade till. Vanligt med DP är att kabeln inte sitter i ordentligt men så var inte fallet för mig. Löste sig istället genom att helt enkelt gå in i skärmens inställningar och reboota.
Färger:
Tyckte färgerna var lite bleka tills jag gick in i Nvidias inställningar och ändrade till "använd Nvidias inställningar" överallt. Nu är färgerna fantastiska.
Läsa text:
Upplever ingen suddighet i tex webbläsare eller office. Däremot i vissa andra program som tex mod managern Vortex. Ikonerna på skrivbordet och dess texter är klara.
Ljudet:
Använder hörlurar i spel men var ändå lite orolig då ljudet var lite väl dåligt i min förra Predator. Här är det bättre och duger när jag testar mods i spel eller kollar på någon instruktionsfilm på Youtube.
Ingame:
Spelar mest RPG, ARPG och liknande. Witcher 3 är helt enkelt fantastiskt på den här skärmen. Skyrim SE låst till 85 fps flyter fint.

Har nu haft min skärm några veckor till...

- Fantastiska färger. Den röda är otrolig tillsammans med svärtan.
- Har en mörk skrivbordsbakgrund och kan då längst ut till höger och vänster se den gulaktiga skuggning många vittnar om. men det stör inte nämnvärt (jag har rätt dålig syn).
- 144Hz är fullt tillräckligt i vad jag gör så ingen anledning att boosta upp till 165. Har min mus på 5500 dpi vilket gör att jag smidigt med bara en liten handledsrörelse får pekaren dit jag vill.
- Mitten av skärmen är 60 cm från mina ögon vilket är perfekt.
- Som på alla Predator så finns det ju ett antal olika förvalda inställningsprofiler att skifta mellan kvickt i menyn. Men det slutar alltid med att jag använder min egen eller"movie".

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|