Apple uppges minska produktionen av Iphone 8 och Iphone 8 Plus

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Apple uppges minska produktionen av Iphone 8 och Iphone 8 Plus

En dryg månad har passerat sedan Apple lanserade årets Iphone-telefoner, däribland Iphone 8 och syskonet med suffixet Plus. Nu uppges företaget halvera tillverkningen av dessa smarta telefoner.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Varför skulle man uppgradera till IPhone 8 när det typ är samma telefon som föregångarna? Förmodligen väntar många på IPhone X.

GPU EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX Kylning Corsair Hydro H110i
Moderkort Asus Z87-DELUXE Intel Z87 CPU 4790K
Minne Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO Nätagg Corsair AX860i
Chassi Corsair Carbide Air 540 Skärm Asus Swift PG278Q [2] Samsung SA950
SSD Samsung SSD PRO 850 256&2*128GB Hårddisk Western Digital Red 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

Dom har nog fått lite konkurrens i premium segmentet, sen kanske folk visat mest intresse för x modellen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1700 @ 3.86ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

11495:- Helt sjukt mycket pengar för en telefon!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Detta var förvänta. Tyvärr tycker jag att Apple har skjutit sig själva i foten när de valde att sätta alla nya funktioner i en mobil med en prislapp på 11500 och lämna den billigare varianten utan unika
funktioner. Speciellt nu när det på senare tid har kommit sjukt många andra alternativ för en bråkdel av priset.
Hoppas att de inser felet och återgår till det vanliga release systemet.

Detta kommer från en Apple fan, kommer alltid att älska iOS.

GTX 1080, Intel 5930K 4.0GHZ, Noctua NH-D15,ASUS X99 DELUXE, 16GB DDR4 Corsair, Fractal design r5, Corsair AX 1200i, Samsung 950 256GB, 1TB HDD.

AMD r9 280X Vapor-X, AMD 8350@4.4GHZ, 212 EVO,Gigabyte GA-970A-DS3P , 8GB DDR3 Corsair, Zalman Z11+, EVGA 500W, 120GB kingston v300 SSD, 1TBSeagate HDD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Ej oförväntad. iPhone 8 ser precis ut som föregångarna och har man köpt en sådan så ser det ut som man går runt med en gammal telefon. Så iPhone X eller Android är det som gäller.

En fullutrustad iPhone X med klocka, hörlurar och laddställ för ca 20 000kr är inte på något sätt dåliga grejer, det är dock mer än vad de flesta vill lägga ut.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av NewCamps:

Detta var förvänta. Tyvärr tycker jag att Apple har skjutit sig själva i foten när de valde att sätta alla nya funktioner i en mobil med en prislapp på 11500 och lämna den billigare varianten utan unika
funktioner. Speciellt nu när det på senare tid har kommit sjukt många andra alternativ för en bråkdel av priset.
Hoppas att de inser felet och återgår till det vanliga release systemet.

Detta kommer från en Apple fan, kommer alltid att älska iOS.

iOS är stenålders med sitt ikonbaserade gränssnitt. Windows Phone var det enda futuristiska av de tre stora.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

"Iphone X kan förbokas från och med den 27 oktober och lanseras sedan skarpt den 3 november. Instegsmodellen med 64 GB lagringsutrymme har fått en prislapp om 11 495 kronor."

Vad är det som gör denna telefon så speciell med dess pris på 11.5k kr? iOS i all ära, men alla dessa specialfunktioner och specifikationer återfinns ju i telefoner så som Samsung Galaxy S8+ som just nu kan köpas för ~7000 kr? Är det något jag missat som gör iPhone X så speciell att det motiverar priset på 11.5k kr eller är det för att Apple har möjlighet till att sätta priset så högt då de vet att folk kommer att köpa denna speciella telefon oavsett vilket pris de sätter?

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Johan86c:

Ej oförväntad. iPhone 8 ser precis ut som föregångarna och har man köpt en sådan så ser det ut som man går runt med en gammal telefon. Så iPhone X eller Android är det som gäller.

En fullutrustad iPhone X med klocka, hörlurar och laddställ för ca 20 000kr är inte på något sätt dåliga grejer, det är dock mer än vad de flesta vill lägga ut.

Varför är folk så fixerade vid vad andra tänker? Spelar väl ingen roll om du köpte en lur igår eller för tre år sedan?! Själv tycker jag det är viktigare att mobilen når upp till ens behov.

Iofs kan ju ett behov vara att andra tror man köpte sin lur igår, kanske.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Var ju precis detta jag sa sen lanseringsdsgen, inte det minsta oväntat. Dom har säkert redan stora lager av iPhone 8 och har väl insett att folk inte köper den som dom hoppats på.

Det enda hoppet som finns för 8:an är att X kommer få så horribelt långa leveranstider att folk ger upp och köper en 8 istället.

Gällande priset på 11,5k så är det inga konstigheter, precis som redan konstaterats så köper många sina lurar på 12-24 månaders avbetalning och hoppet från 7-8k upp till 11,5 ger ingen markant ökning.

@icte Apple motiverade själva priset med att dom just kommer ha begränsad tillgång på den, och att den då kunde prissättas högt. Hade man prissatt X till typ 9k så hade det ju totalt dödat all efterfrågan på 8.

Tanken var väl att X skulle bli lyx och 8 skulle sälja mängd i mainstream, men även Apple hade väl själva underskattat hur köpstarka deras anhängare är.
Dom tar betalt för dom kan ta betalt.

OBS! Mina inlägg ska, där applicerbart, ses som mer allmänt filosoferande och avspeglar långt ifrån alltid min personliga åsikt i frågan. Sådär, nu slipper vi personpåhopp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Jan 2013

@Icte: Skärmarna är för dyra, samsung har för tillfället monopol dessa skärmar då ingen annan kan tillverka i den kapacitet som krävs. Sedan kunde mobilerna vara billigare om apple nöjde sig med en mindre vinst marginal.

Bra rekommendationer för ljud mm https://www.reddit.com/r/Zeos/
CPU i5 4670k MB Asrock Z87 pro 3 RAM adata 8GB GPU EVGA 980 SC PSU be quiet L8 600w SSD Crucial BX200 480GB Chassi Lian Li pc-a55b
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
C:/
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Icte:

"Iphone X kan förbokas från och med den 27 oktober och lanseras sedan skarpt den 3 november. Instegsmodellen med 64 GB lagringsutrymme har fått en prislapp om 11 495 kronor."

Vad är det som gör denna telefon så speciell med dess pris på 11.5k kr? iOS i all ära, men alla dessa specialfunktioner och specifikationer återfinns ju i telefoner så som Samsung Galaxy S8+ som just nu kan köpas för ~7000 kr? Är det något jag missat som gör iPhone X så speciell att det motiverar priset på 11.5k kr eller är det för att Apple har möjlighet till att sätta priset så högt då de vet att folk kommer att köpa denna speciella telefon oavsett vilket pris de sätter?

Jag kan ge dig en del-förklaring: Samsung. Vad jag läst så tjänar Samsung mer pengar på sina komponenter i iPhone X än i S8, och det är då alltså skärmen i iPhone X som Samsung gör.

Källa: https://www.theverge.com/circuitbreaker/2017/10/2/16404430/sa...

Bärbar: MBP TB 13.3" | Late 2016 | 512 GB.
Stationär: i5-4670K @ 3.4 GHz Quad | Asus GTX 980 | 8 GB 1333 MHz RAM | 500 GB SSD | 1 TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Leyer:

Varför skulle man uppgradera till IPhone 8 när det typ är samma telefon som föregångarna? Förmodligen väntar många på IPhone X.

För att alla inte har en Iphone 7?

Värt att uppgradera från 6/6S.

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av PlogarN97:

Varför är folk så fixerade vid vad andra tänker? Spelar väl ingen roll om du köpte en lur igår eller för tre år sedan?! Själv tycker jag det är viktigare att mobilen når upp till ens behov.

Iofs kan ju ett behov vara att andra tror man köpte sin lur igår, kanske.

Produkter som kostar väldigt mycket mer än vanliga och har en design därefter, brukar tilltala personer som köper kläder och dylikt där varumärket syns tydligt och det sista är det viktiga. Det är inte precis så att de tar en sax och tar bort märkena på kläderna.

Om man ser rent praktisk på en iPhone X så är den inte så mycket bättre än en vanlig telefon för 5000kr. Det är inte så att användarna kan säga att kolla in vad jag kan göra med min mobil och alla säger wow, alltså som det var 1997 med de bättre nokia.
Utan med iPhone X så är det mest att folk imponeras hur snygg den är, tar vi iPhone 8 så är snyggheten borta, kvar är bara en hög prislapp som gör att många behåller sin gamla telefon som kan vara en iPhone.
*edit*
Jag skulle tro att typ 0.001% av alla med iPhone X kommer göra mer saker på sin telefon än vad jag gör på min 2000kr Android.
Jag har dubbla Sim, fjärrstyr mängder av servrar, kör olika protokoll som modbus tcp, vissa genom trådbundet ethernet på telefonen men ofta genom Wifi osv.

Min poäng är att det inte deras extrema användande som gör att de kräver en sådan här dyr telefon utan det mycket handlar om att visa upp telefonen.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Icte:

Processorn verkar väldigt trevlig då den presterar som en Macbook Pro vilket kan vara fördel för VR/AR. Men det är mycket pengar ändå

https://www.macrumors.com/2017/09/13/a11-bionic-chip-geekbenc...

Asus P8P67 | i7 2600k | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Intel 520 240GB

Macbook Pro Retina 15'' dGPU Late 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av alteam:

För att alla inte har en Iphone 7?

Värt att uppgradera från 6/6S.

Jag har en 6:a. För mig finns det ingen "must have" feature på IPhone 8 över den. Från IPhone 5S eller tidigare förstår jag dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Ja det är väl högre vinstmarginal på X-luren så det är klart att de hellre säljer den.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Dem kanske har märkt att lika många inte är korkade nog för att köpa deras överprisatta produkt .

Amd Phenom IIX6 1090T 4.0GHZ,Corsair XMS3 8GB DDR3 1333mhz,GTX 780Ti Gigabyte 990 FXA UD3, Corseair force 3 120gb,2TB SSHD,1TB Caviar black] [WD Blue 1 TB]Antec kuhler H2O 620 V4(PnP)Bequiet Pure power 730 W [Laptop intel core i3 350m 4gb ddr3 1333mhz amd radeon 5470 1GB ddr3 500GB HDD](HTPC)
rolig vid http://www.youtube.com/watch?v=B-wqztrhack Har också 1TB Externt. Asus 24 tum @75hz med Freesync
Mobil Nexus 6P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Klappis:

iOS är stenålders med sitt ikonbaserade gränssnitt. Windows Phone var det enda futuristiska av de tre stora.

Undrar varför det inte slagit om det nu är så överlägset?

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | GeForce GTX 970, 4 GB | macOS 10.13: Samsung 850 Pro, 512 GB | Windows 10: Samsung 850 Evo, 256 GB | WD Green, 2 TB | Samsung Spinpoint, 1 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Verkar sunt om färre vill köpa en så extremt överdyr telefon bara för att ha den för att skryta med, hoppas det är början till slutet, kinestelefonerna kommer ju starkt med egna varumärken också.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av MrByte:

11495:- Helt sjukt mycket pengar för en telefon!

Håller med, men det är rätt mycket mer än en telefon. En inte så dum kamera, videoinspelning i 4K med 60 bilder per sekund, sofistikerad ansiktsupplåsning, marknadens just nu starkaste (mig veterligen) SoC för mobiler för att nämna några saker.

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | GeForce GTX 970, 4 GB | macOS 10.13: Samsung 850 Pro, 512 GB | Windows 10: Samsung 850 Evo, 256 GB | WD Green, 2 TB | Samsung Spinpoint, 1 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av star-affinity:

Undrar varför det inte slagit om det nu är så överlägset?

Jag har bara använd iOs och Android och tycker de är crap båda två på så många sätt så det inte är klokt, det börjar redan vid installationen där de vill att man ska knyta enheten till ett personkonto för att få ladda hem gratisappar eller köpa. Värst var iOs här, för man kanske köper en iPad som man ej vill ska vara knyten till en person.¨
Microsoft har jag ej testat, den är säkerligen dålig den också.

Min poäng är dock att det är inte alltid den bästa produkten som slår igenom, utan det handlar om många faktorer och det är väldigt tufft för en ny aktör att komma in utan ett stort apputbud.
Jag skulle vilja se en Debian telefon som hade en androidapp emulator så att olika appar som busstrafikkort fungerar. På vissa orter kommer de fysiska busskorten att försvinna och typ alla kommer kräva att deras telefon då stöder dessa kollektivtrafikkort.
Men även om de fixar detta så vill många andra köra annat och det är tufft.
Just Apple har varit sådan att många tillverkare i början enbart har stött denna, jag tänker på program för att fjärrstyra robotar etc. Där motiveringen var att utveckling kostar pengar och de som köper dyra leksaker troligen sitter med en dyr telefon, som mycket väl kan vara en iOs enhet. T.o.m. inom jordbruksutrustning har jag sett grejer som enbart stöder iOs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Johan86c:

Ja de är ju jäkligt viktigt att andra ser att man köpt en NY telefon, vad ska folk annars säga....(ironi).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2002

Mycket pengar för en mobile ja.
Men den kommer ändå att sälja så in i...
Note8 är väl med i 10k kroners klubben och andra kommer komma med.
Så länge folk betalar så.

^^^
@¿@
o

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Klappis:

Absolut, inget argument mot det. Dock tycker jag att det uppfyller mina krav, något enkelt där man kan köra sina appar och som fungerar smärtfritt. Android och Windows Phone är unika på sina sätt och det finns säkert användare som behöver funktionerna där ifrån.

GTX 1080, Intel 5930K 4.0GHZ, Noctua NH-D15,ASUS X99 DELUXE, 16GB DDR4 Corsair, Fractal design r5, Corsair AX 1200i, Samsung 950 256GB, 1TB HDD.

AMD r9 280X Vapor-X, AMD 8350@4.4GHZ, 212 EVO,Gigabyte GA-970A-DS3P , 8GB DDR3 Corsair, Zalman Z11+, EVGA 500W, 120GB kingston v300 SSD, 1TBSeagate HDD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge/Stockholm
Registrerad
Jan 2015

Stannar på min iPhone 6s tills de släpper en telefon med AUX..

Dator 1: | i7 7700k | MSI GTX 1080 Gaming X | MSI Z270 Gaming pro carbon | Corsair LPX DDR4 16 GB | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Lessismore:

Ja de är ju jäkligt viktigt att andra ser att man köpt en NY telefon, vad ska folk annars säga....(ironi).

Ja anledningarna att köpa en 8000kr telefon som fungerar som en billigare är inte så mycket annat, det är inte precis så att de driver lösningar på deras telefon som helt omöjligt går att köra på de billigare.

Skrivet av Cyberz:

Mycket pengar för en mobile ja.
Men den kommer ändå att sälja så in i...
Note8 är väl med i 10k kroners klubben och andra kommer komma med.
Så länge folk betalar så.

Jag ser Note8 som en helt annan slags telefon, note8 är en klump gjort för att man ska kunna arbeta på den. Stylespennan är ju gjort för arbete, jag ser telefonen som en företagstelefon som företag kan köpa åt vissa anställda.
iPhone är mer vardags/fintelefon, man vill ej släpa med sig en klump hela tiden.

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Leyer:

Jag har en 6:a. För mig finns det ingen "must have" feature på IPhone 8 över den. Från IPhone 5S eller tidigare förstår jag dock.

Har precis bytt från 6 till 8, det finns en sak man märker (i alla fall om man uppgraderat 6:an till Ios 11) och det är är att 8:an har rätt mycket mer pulver under huven.

Apple må vara duktiga att uppdatera gamla enheter, men de försöker också utnyttja kraften de stoppar in i sina systemkretsar. Detta ger i viss mån en "planned obsolescence" på äldre enheter då de med tiden inte riktigt ger samma flyt som de tidigare gjorde.

Det skrivet: behöver man uppgradera från 6:an? Knappast!
Sitter man på 6s (som är rätt mycket snabbare jämfört med 6:an) eller senare ser jag faktiskt ingen poäng alls med uppgradering. Bytte själv då det är min jobbtelefon, dessa enheter byter ut sig själva med jämna mellanrum

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av Ozzed:

Ja det är väl högre vinstmarginal på X-luren så det är klart att de hellre säljer den.

Folk kommer ju hellre köpa X istället för 8/8+ dessutom vilket dom är medvetna om, ingen idé att tillverka mängder av iPhone 8/8+ om folk vill ha iPhone X, annars riskerar man väl överflöd av iPhones på marknaden. Vore intressant att veta exakt vad iPhone X kostar att tillverka jämfört med iPhone 8.

Asus ROG laptop - Xbox One S - iPad - Honor 7 (privat) - iPhone 7+ (jobb)
- En massa annat skräp :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Yoshman:

Har precis bytt från 6 till 8, det finns en sak man märker (i alla fall om man uppgraderat 6:an till Ios 11) och det är är att 8:an har rätt mycket mer pulver under huven.

Apple må vara duktiga att uppdatera gamla enheter, men de försöker också utnyttja kraften de stoppar in i sina systemkretsar. Detta ger i viss mån en "planned obsolescence" på äldre enheter då de med tiden inte riktigt ger samma flyt som de tidigare gjorde.

Det skrivet: behöver man uppgradera från 6:an? Knappast!
Sitter man på 6s (som är rätt mycket snabbare jämfört med 6:an) eller senare ser jag faktiskt ingen poäng alls med uppgradering. Bytte själv då det är min jobbtelefon, dessa enheter byter ut sig själva med jämna mellanrum

Ja, håller med om det. Är sämre flyt nu. Ska byta till IPhone X. Det är liksom inget wow med 8:an, men den har såklart förbättringar. Hade de bara släppt 8:an hade det dock ej blivit ett byte. Hade levt med lite långsammare mobil till Samsung Galaxy S9 kom isåfall.