Byta ut NH-U12P SE2 mot NH-U12S/D15S eller bara byta ut fläktarna?

Permalänk
Medlem

Byta ut NH-U12P SE2 mot NH-U12S/D15S eller bara byta ut fläktarna?

Hej!

Har en NH-U12P SE2 som kyler min 3770K, ska uppgradera till en 8700K och då undrar jag om det är värt att byta ut den mot en NH-U12S, skulle kunna tänka mig NH-D15S också eller bara byta fläkten på den till en NF-F12 PWM eller NF-A12x15 PWM?

Permalänk
Medlem

@Åkan: När du väl byter ut CPUn ett flera år så kan det väl också vara värt att byta sin kylning?

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte kollat några tester så har ingen fakta på detta men Noctua är inte gratis och jag tycker inte det känns värt att byta U12P mot U12S, kör i så fall på D15 om du får plats med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska nog inte behövas. Å andra sidan så fyller nog min Thermalright Ultra-120 Extreme 10 år i år och kan tänka mig att den får hänga med i minst en uppgradering till så jag kanske är fel person att fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Åkan: När du väl byter ut CPUn ett flera år så kan det väl också vara värt att byta sin kylning?

Mjo kanske det, men känner samtidigt om jag bara behöver göra ett fläktbyte så är jag nöjd med det, om det nu inte skulle vara någon skillnad.

Skrivet av Andreaz1:

Jag har inte kollat några tester så har ingen fakta på detta men Noctua är inte gratis och jag tycker inte det känns värt att byta U12P mot U12S, kör i så fall på D15 om du får plats med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kollat på tester, men hittar inget om hur U12P presterar gentemot U12S med samma fläktar, vilket i sig är lite förståeligt då U12P:n har några år på nacken. Men det borde ju inte vara någon skillnad då U12S baseras på U12P:n, det enda som skiljer är djupet och fläktarna och att det är en räfflad yta på undersidan, men är osäker på om det är negativt eller positivt.

Skrivet av prpx:

Ska nog inte behövas. Å andra sidan så fyller nog min Thermalright Ultra-120 Extreme 10 år i år och kan tänka mig att den får hänga med i minst en uppgradering till så jag kanske är fel person att fråga

Haha, min U12P är inte långt ifrån, har haft den 9år nu.

Men då struntar jag i att byta till en U12S, ska kolla mer på D15S.

Men om jag nu skulle byta fläktarna/fläkten på U12Pn, då är frågan är det någon/några som har erfarenheter av NF-F12 eller NF-A12x15 och i så fall vilken ska man välja? NF-F12 känns ju som att den kommer göra sitt jobb, enligt det jag har hittat och hört. Men NF-A12x15 vet jag inte, men har hört att den ska ju prestera lika bra. Sen den enda fördelen NF-A12x15 i så fall har är att den gör att djupet blir mindre, än om jag tar NF-F12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Åkan: När du väl byter ut CPUn ett flera år så kan det väl också vara värt att byta sin kylning?

Kylflänsar blir inte gamla, nh12 är fortfarande en bra kylare.

Hade köpt 2st av noctuas NF-F12 däremot.

Visa signatur

=)