Asus PG279Q slocknar av sig själv slumpartat

Permalänk
Medlem

Asus PG279Q slocknar av sig själv slumpartat

Hejsan!
Det har uppstått ett problem för mig.

Helt slumpartat bara slocknar min skärm. Programmen som är igång fortsätter att gå vilket hörs genom ljudet. Det är inte bara så att skärmen går ner i energisparläge för den "vaknar" inte av musrörelse eller knapptryckningar. Det som kan lösa problemet är att stänga av och starta om skärmen, men ibland slocknar skärmen direkt igen.
Något annat som har kommit tillsammans med det här problemet är att grafikkortet inte riktigt går ner i idle när bilden är stilla.
Ifrån Afterburner kan jag se 27% power och 0% gpu usage även när jag bara skriver det här inget annat igång.

Jag hoppas någon kan hjälpa mig. Ge gärna tips på vad som jag kan testa för att fixa problemet.

Olle

Tydligare rubrik
Permalänk
Bildexpert 📺

@o97olle: Inga konkreta svara annat än att peka med hela handen:

Det kan orsakas av en DP-kabel som är glapp eller dålig, finns klistrad tråd om detta här på forumet

Det kan orsakas av "Deep sleep"-funktioner i skärmen som inte fungerar riktigt. Främst att väckningen inte fungerar. Kolla om det finns sådant i menyer och stäng av.

Det mesta pekar på grafikkortet och något där. Energisparinställningar på djupet som triggar skärmen att gå i sleep mode vid fel tillfälle. Ett sparläge som skärmen då inte vaknar ur. Vilka inställningar på djupet? Typ i de djupaste håligheterna i Windows med Enhetshanterar-inställningar och sådant. Har inte varit där själv och lös konkreta problem men vet att de har hjälpt i andra sammanhang.

Det är i alla fall vad du kan testa och ändra själv. För är det fel på skärmen är det reklamation och service som gäller.

Justerar också din rubrik så det blir tydligare vad som är problemet och kanske lockar fram fler svar.

Permalänk
Medlem

Jag har testat lite olika grejer nu. Bytt displayport-kabel, installerat om datorn och bytt utgång ifrån grafikkortet, inget har tyvärr förbättrat läget. Jag har också testat att köra skärmen över hdmi och hittills fungerar det ok, tyvärr tappar man ju g-sync och hög uppdateringsfrekvens vilket inte håller i längden men jag kan åtminstone skriva det här utan att starta om skärmen fyra gånger.
Det är nog bara att kontakt ASUS för reklamation, någonting måste ha gått sönder.

Permalänk
Medlem

På min PG279(?) (den med TN) så pajade nätadaptern och jag är visst inte helt ensam om det.
Men om det fungerar för dig med HDMI så kan det ju inte vara det.

Permalänk

@o97olle:

Läste du ens någonting i tråden som Laxpudding hänvisar till? Tror du själv kan klura ut vilken av de tre klistrade som är relevant i ditt fall.

Det går inte bara att testa med "en annan" displayportkabel. Även den kan ju ha pin20 ansluten.
Att skicka iväg skärmen riskerar att inte att lösa någonting, har du otur så kommer de (eller kanske fraktfirman) bara misshandla den lite grann så den kommer tillbaka i sämre skick än innan. Det är en del som upplever sina skärmreturer så.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Lite mer ledtrådar nu. HDMI fungerade inte visst, jag kunde köra halva dagen igår med hdmi men idag uppstod felet även där. Och jag mätte på kabeln som för satt i när problemen och då får jag fram att pin20 inte sitter ihop, de verkar vara oändlig resistans. Jag tycker också att det fungerar sämre efter jag har suttit ett tag. På morgonen efter att datorn har varit avstängd under natten fungerar det ganska lång tid, ett par timmar, men när sedan problemen uppstår måste man låta skärmen ta en paus. Då får jag blint byta över till andra skärmen vilken fungerar utan problem, vilket får mig att tro att det är något värme-problem som har uppstått. Kanske nätadaptern som någon kommenterade, den är relativt varm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@o97olle: Låter tyvärr allt mer som att det är dags för en reklamation.

Permalänk

Okej, men då är det väl bara att skriva ihop en utförlig felbeskrivning, du framstår som rena drömklienten för reparationsmänniskorna.

https://www.asus.com/se/support/
"Hitta Servicecenter" hittar du formuläret under

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

Har du möjlighet,så hade jag provat med ett annat grafikkort,för att utesluta det,menar jag.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.