Bygga en filserver/nas hjälp med val av komponenter

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

Jo jag kan förstå det då det inte alls är lika roligt, sorry.
Men det innebär att jag kan lägga mer pengar på fler diskar i framtiden och att jag kan bjuda dej på både öl och whiskey om du någon gång tar dej till Nynäshamn!

Jag tackar aldrig nej till väl kultiverad alkohol i gott sällskap så dina chanser är fortfarande goda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Men jag börjar fundera på om jag verkligen behöver en nas/fil-server nu eller om jag bara ska köpa ett gäng av dessa och köra externt på en av mina befintliga datorer och sen bara dela ut dem i nätverket.

Man var villig att satsa på dubbla sATA kontrollerkort för att bandbreddsbegränsningarna kunde bli jobbiga annars, men överväger att köra 5 USB enheter över samma kontroller, med dubbla diskar i varje? Jag är inte helt säker här va, men, det känns som om vi har större bandbredds problem över USB i praktiken, än vad vi skulle ha över sATA.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Man var villig att satsa på dubbla sATA kontrollerkort för att bandbreddsbegränsningarna kunde bli jobbiga annars, men överväger att köra 5 USB enheter över samma kontroller, med dubbla diskar i varje? Jag är inte helt säker här va, men, det känns som om vi har större bandbredds problem över USB i praktiken, än vad vi skulle ha över sATA.

Du har rätt. Min lust dog hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Man var villig att satsa på dubbla sATA kontrollerkort för att bandbreddsbegränsningarna kunde bli jobbiga annars, men överväger att köra 5 USB enheter över samma kontroller, med dubbla diskar i varje? Jag är inte helt säker här va, men, det känns som om vi har större bandbredds problem över USB i praktiken, än vad vi skulle ha över sATA.

Jag har dock 3 datorer som jag kan sprida ut dessa på om det skulle uppstå bandbreddsproblem och som jag skrev innan upptäcker jag att det inte fungerar som jag vill så förlorar jag ingenting på att pröva med dessa innan jag köper övriga komponenter.

Det hela är mest en koll på hur billigt jag efter mina behov kan komma undan men jag har både btc och kr för att sätta ihop den lösningen som krävs.

Just nu är btc på väg ner ser jag vill gärna att den ska närma sej 5000€ lite mer igen innan jag beställer (ligger på ~4700€ just nu) men i värsta fall om btc fortsätter falla får jag beställa för kr.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Du har rätt. Min lust dog hårt.

Ryck upp dej och läs min senaste post och ta en öl så känns det nog snart bättre igen!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Du har rätt. Min lust dog hårt.

Äh, jag ser det inte riktigt så. Jag menar bara mest på att med tanke på vilken inriktning man haft inledningsvis, så är man helt plötsligt villig att offra rätt mycket, och köra på USB i stället.
Det är så klart ett val man kan göra.

Skrivet av Cyberhof:

Jag har dock 3 datorer som jag kan sprida ut dessa på om det skulle uppstå bandbreddsproblem och som jag skrev innan upptäcker jag att det inte fungerar som jag vill så förlorar jag ingenting på att pröva med dessa innan jag köper övriga komponenter.

Det hela är mest en koll på hur billigt jag efter mina behov kan komma undan men jag har både btc och kr för att sätta ihop den lösningen som krävs.

Tja... Det viktigaste är att du blir nöjd.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Äh, jag ser det inte riktigt så. Jag menar bara mest på att med tanke på vilken inriktning man haft inledningsvis, så är man helt plötsligt villig att offra rätt mycket, och köra på USB i stället.
Det är så klart ett val man kan göra.

Tja... Det viktigaste är att du blir nöjd.

Tack men min inriktning från början var en burk som kunde dela ut 8+ diskar utan transcodeing och som sedan även kunde agera som enkel pc för film då den skulle ersätta en Intel NUC.
Skillnaden nu är att min NUC stannar kvar, jag delar fortfarande dock ut dom diskar som var tänkta från början men med befintliga datorer.
Jag har själv hatat externa hårddiskar tidigare då dom ofta dör rätt snabbt och endast ligger på 1 års garanti och man ofta inte kan bli garanterad vilken disk som egentligen sitter i den heller.
Det som fick mej att tänka annorlunda var att nu är det en disk med samma garantier som en vanlig wd red i ett till synes bra chassi med tillhörande fläkt över usb.
Så länge ljudnivån är ok och desamma gäller temperaturer och hastighet så ser jag ingen större förändring mot min tidigare önskan om vad jag vill uppnå.
Jag menar jag har inte valt några dyrare kontrollerkort, serverinriktad hårdvara i allmänhet utan försökt hålla allt på en lägre nivå för mina behov.

Finns det någon annan klar nackdel med att köra över USB tycker du? (försöker inte vara sarkastisk utan vet själv inte)

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

Ryck upp dej och läs min senaste post och ta en öl så känns det nog snart bättre igen!

Hehe, tog en och det kändes genast bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Det är tre år. Dock, det 'sägs' att de vill ha både disk och chassi när du åberopar garantin. Därav min kommentar att hålla på chassit. Som du säger så är det user servible på dem, med egna serienummer. Det är vanliga WD Red helt enkelt.

Är de red eller white (oem) lable på dom?
Om de är white så kan vissa saker vara ändrat i Firmware.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Det är white label. Samma fabrik som RED dock. Har man lite koll på marknadsföring så är det inte för ansträngande att inse att det är samma disk. Vad gäller firmware vill jag minnas det var någon funktion man behövde sparka igång. Linux förstås.

Permalänk
Skrivet av Calby:

Är de red eller white (oem) lable på dom?
Om de är white så kan vissa saker vara ändrat i Firmware.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vart det visst lite fel i min förra post. Vart både bärsa och multitasking på samma gång, kan ställa till det.

Det är såklart vanliga RED i dem. Jag skrev också det i tidigare post.