Byta bank, Danske Bank eller Nordea

Permalänk
Medlem

Byta bank, Danske Bank eller Nordea

Som överskriften säger så kommer jag att byta bank till Danske Bank eller Nordea mest pga av betydligt fördelaktigare ränta på huslån.
Har ni några erfarenheter för eller emot någon av dom två alternativen.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Allt är ju bättre än Nordea enligt de undersökningar som görs. Låter märkligt att de skulle vara billigast på lån. Men de kanske är tvungna efter all usel publicitet de har haft senaste tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Folk verkar allmänt missnöjda med Nordea just nu, danske är iaf ljusår före i NKI: http://www.kvalitetsindex.se/report/svenskt-kvalitetsindex-br...

Permalänk
Avstängd

När det gäller missnöjet med Nordea på senaste så sitter nog mycket i deras val att flytta huvudkontoret till Finland. Så många av missnöjesrösterna kan nog vara baserat på principsak snarare än att det skulle vara något reellt problem med Nordea som bank.

Permalänk
Medlem

Skulle själv inte vara rädd för Nordea då de flesta verkar vara sura för de vill flytta huvudkontoret med mera, dvs inget som påverkar funktionen egentligen. Danske bank har jag haft kontakt med angående bolån men de var lite struliga så jag orkade inte fortsätta.

Permalänk
Medlem

Tjejen har Nordea, och hennes kort fungerar så gott som aldrig i utlandet, trots att hon aktiverar det. Så då får jag hoppa in och betala.

Permalänk
Medlem

Gick från Nordea till danske bank för många år sedan. Har alltid fått ypperlig service på danske bank sedan dess, vilket jag inte fick på Nordea.
Danske bank har bra villkor, men framför allt får dom mig alltid att känna mig som en värdefull person för dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

När det gäller missnöjet med Nordea på senaste så sitter nog mycket i deras val att flytta huvudkontoret till Finland. Så många av missnöjesrösterna kan nog vara baserat på principsak snarare än att det skulle vara något reellt problem med Nordea som bank.

Det gäller betydligt mer än så, jobbar på en annan bank och får drivor med bra kunder som är allt annat än nöjda. Grejer som att 50% av kundmöten ska ske digitalt, rådgivare som inte har telefonnummer och allmänt risig service är några grejer de beklagar sig över.

Permalänk
Avstängd

Ja, jag har enbart positiva erfarenheter med Danske Bank. Har dock inte undersökt alternativen speciellt hårt heller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Danske bank har 1.29% ränta på bolån om man är med Unionen/sveriges ingenjörer. Ganska värt om man har stora lån.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Nordea har nån tendens att skicka dig till nått lokalkontor för det minsta lilla. Skulle diskutera bolån, gå till lokalkontor, skulle diskutera att koppla samman min o frus konton som att vi tillhör samma familj, gå till lokalkontor. Har du en snorkråka dinglandes? Gå till en lokalkontor... Ja, ni fattar, deras tele-service är att hänvisa dig till lokalkontor.

Synd bara att dom i lokala kontoren har lika hög intelligens som en våt disktrasa, så jag gav upp med det här om att få "familje" konto. Inte nog att man slänger pengar på dom för att ha ett jävla konto hos dom, sen ska du även slänga lite mer för att du vill ha tillgång till internetbanken. Släng lite extra om du vill ha ett kort kopplat till något konto (okej, jag kan köpa den biten, men känns som man trycker pengar i truten på dom).

Dom tar gladeligen emot dina pengar, men så fort du vill något av dom, gå till ett lokalkontor. Rinse and repeat.

[Edit]
Ah.. får inte glömma att jag bor granne med nått av deras flashiga kontor, så dom anställda går ut o röker utanför en. Mmmmm... precis den doften jag ville ha. Burn that money breh! Och lämna lyset på över hela helgen, så att jag kan trycka mer pengar i truten på er.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha någon fördel med nordea så verkar de har liknande inloggningslösning som handelsbanken med kortläsare, vilken jag personligen föredrar. Sen verkar de också ha lägre valutapåslag än danske bank. Om de kräver att du flytta lönekontot d.v.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

När det gäller missnöjet med Nordea på senaste så sitter nog mycket i deras val att flytta huvudkontoret till Finland. Så många av missnöjesrösterna kan nog vara baserat på principsak snarare än att det skulle vara något reellt problem med Nordea som bank.

Ser det bara som positivt i den bemärkelse att finansministern borde varit lite mer ödmjuk i den affären

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Danske bank har 1.29% ränta på bolån om man är med Unionen/sveriges ingenjörer. Ganska värt om man har stora lån.

Precis därför det lutar åt Danske Bank

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tjejen har Nordea, och hennes kort fungerar så gott som aldrig i utlandet, trots att hon aktiverar det. Så då får jag hoppa in och betala.

Stor nackdel då jag befinner mig 200 dagar om året utomlands, dock har jag fler kort att använda

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Tackar alla för värdefull information. Trevligt med hjälpsamma människor

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3