2 nätverkskort Routing

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2016

2 nätverkskort Routing

Hejsan.

Har ett problem som jag inte har lyckats lösa och tänkte be om hjälp ifrån er duktiga personer!

Jag har en dator med 2 styckna nätverkskort. Det ena kortet har DHCP aktiverat.
Det andra kortet ligger på en statisk IP-adress.

Så här ser det ut just nu då mitt första nätverkskort har fått en IP adress.

Kort 1 (DHCP):
192.168.0.50
255.255.255.0
192.168.0.1

Kort 2 (Statisk):
192.168.100.10
255.255.255.0

Det jag då vill ha är följande. VPN-tjänst in på mitt Nätverkskort 1.
Sedan vill jag därifrån kunna komma åt klienter på korts 2 IP-area.

Jag har kommit så långt att jag skaffat en VPN och jag kan komma åt allting i det första nätverkkortet.

men jag får inte till det här med routingen ifrån nätverkskort 1 till NVK 2.
Är routing rätt väg att gå? isåfall vilket kommando ska jag utföra för att få åtkomst till klienterna på det andra nätverkskortet?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av el98143:

Hejsan.

Har ett problem som jag inte har lyckats lösa och tänkte be om hjälp ifrån er duktiga personer!

Jag har en dator med 2 styckna nätverkskort. Det ena kortet har DHCP aktiverat.
Det andra kortet ligger på en statisk IP-adress.

Så här ser det ut just nu då mitt första nätverkskort har fått en IP adress.

Kort 1 (DHCP):
192.168.0.50
255.255.255.0
192.168.0.1

Kort 2 (Statisk):
192.168.100.10
255.255.255.0

Det jag då vill ha är följande. VPN-tjänst in på mitt Nätverkskort 1.
Sedan vill jag därifrån kunna komma åt klienter på korts 2 IP-area.

Jag har kommit så långt att jag skaffat en VPN och jag kan komma åt allting i det första nätverkkortet.

men jag får inte till det här med routingen ifrån nätverkskort 1 till NVK 2.
Är routing rätt väg att gå? isåfall vilket kommando ska jag utföra för att få åtkomst till klienterna på det andra nätverkskortet?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Det här är lite trixit, först, vad kör du för OS? Vad kör du för Gateway?

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av Calby:

Det här är lite trixit, först, vad kör du för OS? Vad kör du för Gateway?

Det aktuella OS:et som jag kör på just nu är Win 7.1.
Det är på den datorn med det OS:et som jag har mina 2 nätverkskort.

Är nog inte riktigt 100 med på vad du menar när du säger "vad jag kör för Gateway".

På det ena NV-kortet så får han Gateway adressen ifrån Routern då den kör DHCP.
Den andra har ingen Gateway inställd på sig. Enbart den statiska IP-adressen och Nätmasken.

Men vet inte Hur Win 7.1 hanterar det om man inte fyller i allting. Om man kollar i CMD och ipconfig får jag fram ungefär samma info som i mitt första inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av el98143:

Det aktuella OS:et som jag kör på just nu är Win 7.1.
Det är på den datorn med det OS:et som jag har mina 2 nätverkskort.

Är nog inte riktigt 100 med på vad du menar när du säger "vad jag kör för Gateway".

På det ena NV-kortet så får han Gateway adressen ifrån Routern då den kör DHCP.
Den andra har ingen Gateway inställd på sig. Enbart den statiska IP-adressen och Nätmasken.

Men vet inte Hur Win 7.1 hanterar det om man inte fyller i allting. Om man kollar i CMD och ipconfig får jag fram ungefär samma info som i mitt första inlägg.

Det är gatewayen som bestämmer vilken trafik som skall gå vart (alt switchen beroende på) så inkommande trafik får du göra tables för där för att rikta trafiken mot nic1 alt nic2.

Utgående är de Windows i ditt fall som får hantera.

Edit:
Jag har faktist config för detta, dock får jah posta den imorgon.

Så att nic1 kan lomma åt nic2’s LAN tex.
Dock är den för Windows server 2016, men bör fungera för dig med Windows 7 med.

Edit2:
Du har gjort det onödigt komplicerat, du behöver bara ett NIC om du kör Openvpn server, den skapar en virtuell NIC åt dig och du får en egen VPN server.
Dvs om de är det du är ute efter?
Att komma åt ditt nätverk hemma när du är borta?

Här är de hur man gör, hoppa över de om Openvpn.

http://blog.bobbyallen.me/2016/02/07/enabling-openvpn-clients...

Skickades från m.sweclockers.com

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av Calby:

Det är gatewayen som bestämmer vilken trafik som skall gå vart (alt switchen beroende på) så inkommande trafik får du göra tables för där för att rikta trafiken mot nic1 alt nic2.

Utgående är de Windows i ditt fall som får hantera.

Edit:
Jag har faktist config för detta, dock får jah posta den imorgon.

Så att nic1 kan lomma åt nic2’s LAN tex.
Dock är den för Windows server 2016, men bör fungera för dig med Windows 7 med.

Edit2:
Du har gjort det onödigt komplicerat, du behöver bara ett NIC om du kör Openvpn server, den skapar en virtuell NIC åt dig och du får en egen VPN server.
Dvs om de är det du är ute efter?
Att komma åt ditt nätverk hemma när du är borta?

Här är de hur man gör, hoppa över de om Openvpn.

http://blog.bobbyallen.me/2016/02/07/enabling-openvpn-clients...

Skickades från m.sweclockers.com

Svar Edit:
Hmm okej kanon.
Om jag följder guiden enligt länken nedan. Så långt har jag kommit att jag har enablat IPForwardEnable.
Men får inte riktigt till det som jag vill...

Svar Edit2:
Det kan vara såhär att jag har formulerat mig lite kraast här. ja skall försöka förtydliga mig.
OVPN servern som jag ansluter till ligger inte på mitt första nic1 utan servern ligger på en Ubuntu server som jag har i samma nätverk som just denna datorns nic1 är ansluten till. Så det blir väll inte riktigt samma typ utav funktion som i länken nedan.

Det som jag då vill ska fungera är att jag vill kunna pinga 192.168.100.20 där jag har min anslutna "PLC". Som då ligger i nic2s nätverk på min datorn. Jag vill kunna komma åt att ladda ner programfunktioner utifrån mitt egna nätverk genom min VPN anslutning till Ubuntu servern.

på något vis så vill jag liksom leda trafiken mot just en IP adress på nic2s area.
Jag tänker mig ungefär att om nic1s nätverk får in en ping request fast att han inte har den IPadressen själv, så vill jag att han ska veta om att han ska leda vidare denna trafik ändå och ut på nic2s area.

Känns som att jag inte riktigt förklarat tillräckligt bra, hoppas det går lättare nu.