Permalänk
Medlem

Vänta tills Oled blir billigare?

Hallå.

Är ute efter en 55-65" tv, för max 10000-12000kr.

Kommer Oled komma ner i den prisnivån inom en överskådlig framtid eller kan man lika gärna köpa köpa en tv med annan teknik nu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du inte vill sträcka dig till typ 15-16k så får du nog vänta 2 år till kanske.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att Sharp lyckas tillverka bra och billiga OLED nästa år, Sharp to Build New OLED Product Lines That Start Production in 2018 http://www.ledinside.com/news/2017/6/sharp_builds_new_oled_pr...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Kanske vänta på Black Friday, Elgigantten brukar traditionellt ha sjuka rabattar på just OLED55 "B" serien instegsvarianten. Så då finns det iallafall chans att du kommer nära 12K, skulle gissa att rea priset landar i år antingen 12K eller 13K. Förra året om jag minns rätt så i Finland sålde de OLED55B6V normalt 2699 eur då ännu men Gigantti sålde den på Black Friday för endast 1699 € så det blev nära att man gjorde ett köp då även fast den är lite för stor för vårt vardagsrum.

Själv sitter och väntar på att de ska släppa mindre storlekar, 46 - 49" är det jag är ute efter som är ungefär max som går att sätta i vårt vardagsrum för att ersätta vår gamla Panasonic Plasma 42" från 2009.

Varje år som går blir man besviken då de fortfarande envisas med 55 och 65" endast. Skulle liksom betala lugnt 15K för en 46-49", priset bryr jag inte mig så värst i men storleken begränsar ju vad jag kan köpa liksom...

Tror det skulle finnas stor efterfrågan i 42 - 49" klassen även för en OLED TV även om priset hålls där ca 12K vilket skulle ytterligare ta fart på OLED TV försäljningen (10-12K är där TV börjar bli något sånär attraktiva för den breda skaran för de som söker bättre bild). Om jag skulle gissa så tar det väl 2 år till förrän du ser instegs 55" OLED TV för runt 12K. Nästa år kanske 13.5K ungefär för integsmodellerna. Att Sharp hoppar på tåget bådar gott för konkurrensen och hoppeligen äntligen mindre och billigare modeller.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

All teknik blir billigare med tiden.
Problemet är bara att det kommer ny teknik som är dyr och då vill du ha den istället,,,,och väntar ännu längre.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av saigon:

Hallå.

Är ute efter en 55-65" tv, för max 10000-12000kr.

Kommer Oled komma ner i den prisnivån inom en överskådlig framtid eller kan man lika gärna köpa köpa en tv med annan teknik nu?

Oled har ju redan sjunkit galet mycket i pris de senaste 3 åren. Var inte alls länge sen man var tvungen att punga ut minst 100K för en vettig oled-tv. Nu har väl priserna börjat stabilisera lite IOM att tekniken blivit mer utbredd. Så du lär nog inte se någon plötslig prisdropp inom snar framtid utan det lär vara mer gradvis, åtminstone när det gäller TV-apparater.

Behöver du en TV nu får du antingen kolla på alternativa paneler eller töja din budget till 13K. Har du tur kanske du hittar något på Black Friday eller mellandagsresan. Väntar du 6-12 månader finns det nog en hel del bra apparater lite under 10K men mycket mer dramatiskt än så tror jag inte det kommer bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

All teknik blir billigare med tiden.
Problemet är bara att det kommer ny teknik som är dyr och då vill du ha den istället,,,,och väntar ännu längre.

Problem och problem.. jättebra ju på sätt och vis, om man skjuter på köp så slipper man lägga pengar på prylar som man uppenbarligen kan klara sig utan.

Gäller bara att lära sig leva med konstant beslutsångest. Härliga tider!

Permalänk
Medlem

Ja de är bra så länge man inte köper billig LCD och stället för oled. LCD har gett mina ögon så mycket smärta

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Från köptipstråden, koden ska även funka på dyrare varianter:

Skrivet av Glenn-Evert:

LG 55" 4K UHD OLED Smart TV OLED55B7V för 14 392:- om man använder rabattkoden: lg20nk som skall gälla hela oktober enligt #17075214.
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55B7V/lg-5...
17890:- är billigast annars enligt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095122