Asus avtäcker moderkortet Expedition A320M Gaming

Permalänk
Melding Plague

Asus avtäcker moderkortet Expedition A320M Gaming

Moderkortsutbudet till AMD:s sockel AM4 fortsätter att växa, där Asus efter påkostade ITX-modeller nu avtäcker det budgetorienterade moderkortet Expedition A320M Gaming.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför tillverkar man ett moderkort år2017 utan vinklade satakontakter...?

Permalänk
Medlem

Inte särskilt snyggt, men är väl alltid trevligt med fler ITX-modeller när det är så dåligt utbud.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Inte särskilt snyggt, men är väl alltid trevligt med fler ITX-modeller när det är så dåligt utbud.

ITX? Det är ju ett mATX kort

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Bra med ökat utbud, fast A320 är inte särskillt relevant. Finns inte så mycket anledning alls att välja det framför t. ex B350 om det nu inte visar sig att moderkort med A320 blir exceptionellt billiga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@j0h4nN: Om det hade varit ett ITX kort ser jag en vits. Står kontakten rakt upp från moderkortet så brukar det vara mycket enklare att montera i trånga chassi.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra med ökat utbud, fast A320 är inte särskillt relevant. Finns inte så mycket anledning alls att välja det framför t. ex B350 om det nu inte visar sig att moderkort med A320 blir exceptionellt billiga.

Jag ser ingen mening med det heller, billigaste A320 jag kan hitta kostar strax över 600 kr, medan det billigaste B350 kostar runt 750 kr.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0h4nN:

Varför tillverkar man ett moderkort år2017 utan vinklade satakontakter...?

Vinklade kontakter kan ställa till det i dumt designade chassin. Ex när en kompis byggde i ett Fractal Design Define Nano S. Hamnade de vinklade satakontakterna så de inte gick använda utan att köpa en special Sata kabel med lågprofils kontakter. Hade det varit vanliga portar hade det gått med vilken kabel som helst. Sedan att det blir lite fulare kabeldragning tror jag de flesta skiter i.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag ser ingen mening med det heller, billigaste A320 jag kan hitta kostar strax över 600 kr, medan det billigaste B350 kostar runt 750 kr.

529kr på webbhallen
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/274434-asroc...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Gillar färgvalet, dock fel produktsegment. Personligen saknar jag mer påkostade mATX-moderkort. Men även Flex-ATX. Rätt sugen på en fet Ncase M1 build baserad på åttakärnig Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Gillar färgvalet, dock fel produktsegment. Personligen saknar jag mer påkostade mATX-moderkort. Men även Flex-ATX. Rätt sugen på en fet Ncase M1 build baserad på åttakärnig Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet att du behöver det ; )

Hyfsat säker på att du kommer bli riktigt nöjd, min dator är väldigt tyst och sval trots bra prestanda, dessutom så kan du ju köpa Nvidia och Gsync också om du vill få ner effekten.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Skulle hellre ha sett ett Sabertooth TUF X370 moderkort från Asus.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: ahaa amen då har A320 definitivt en plats

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Skulle hellre ha sett ett Sabertooth TUF X370 moderkort från Asus.

kommer någ dröja till nästa Ryzen steget tror jag. Moderkorttillverkarna verka fortfarande var lite rädda att gå all out med AMD's nya plattform, men med tanken på att Intel gick över till Z370 och nu sitter dem på en massa Z270 moderkort som dem kan endast försöka sälja billiga troligen med förlust så kommer dem förhoppningsvis satsa mer på AMD.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Snygg design måste jag säga.

Snälla kan inte Asus behålla denna designen på sina moderkort och ge den till sina Strix och ROG serie?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

ITX? Det är ju ett mATX kort

Oj, " .. Asus efter påkostade ITX-modeller nu avtäcker det budgetorienterade .." var lite förvirrande. Sorry!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Du vet att du behöver det ; )

Hyfsat säker på att du kommer bli riktigt nöjd, min dator är väldigt tyst och sval trots bra prestanda, dessutom så kan du ju köpa Nvidia och Gsync också om du vill få ner effekten.

Mvh

Har redan dessa grejer men kostar mer än det smakar i mitt tycke. Har ett 1070 som ligger och väntar på dator hehe. Men någon mer G-Sync skärm blir det nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

kommer någ dröja till nästa Ryzen steget tror jag. Moderkorttillverkarna verka fortfarande var lite rädda att gå all out med AMD's nya plattform, men med tanken på att Intel gick över till Z370 och nu sitter dem på en massa Z270 moderkort som dem kan endast försöka sälja billiga troligen med förlust så kommer dem förhoppningsvis satsa mer på AMD.

Ja, jag hoppas att anledningen stavas x400 serien. Den nya kretsen som skall komma. Det är ju ändå så att AM4 går hyffsat bra om man säger så. De är ej heller TVINGADE att tillverka ett speciellt moderkort för kommande APU Raven Ridge, vilket var fallet innan med vad hette de ? FM1, FM2 och typ FM2+ eller nått.

Jag personligen är väldigt förundrad över att det inte kommit något premium x370 micro-ATX kort ännu (premium hmm det skulle väl vara Intel NIC, bättre spänningsdel, bättre ljudkrets, fler utgångsportar och fler fan headers på kortet eller liknande osv.)

Jag har ju ingen brådska, då jag inväntar Raven Ridge för att ersätta grejorna i min HTPC låda (som tar max micro-ATX) men man börjar lite smått undra varför premium micro-ATX lyser med sin frånvaro hos samtliga moderkortstillverkare utom BIOSTAR. BIOSTAR X370GT3 skulle jag knappast vilja kalla ett premium kort, även fast den har X370.

ps. Nästan samtliga AM4 kort på marknaden utom typ tre eller nått har endast officielt stöd för HDMI 1.4b vilket jag tycker är underligt 2017. Visst att man kanske inte kan maxa ett HDMI 2.0 med en Raven Ridge. Men tom RX 550 grafikkortet har stöd för HDMI 2.0b och det är Polaris. Låt oss hoppas på att det kommer officielt HDMI 2.0b på 400 serien av moderkorten. Möjligt att de petar in mer PCIe lanes stöd i x400 serien. Nuvarande 300 serien har ju inte så många PCIe 2.0 lanes.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz