Försöker installera linux på ny laptop får det inte att fungera med boot

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige, Norrköping
Registrerad
Aug 2004

Försöker installera linux på ny laptop får det inte att fungera med boot

Godkväll

Köpte nyligen en Lenovo Ideapad 320 som kom med Windows 10 SSD.

Vill dual boota med Parrot OS som jag gjorde på min tidigare HP med nästan identisk prestanda och hårdvara och fungerade då perfekt.

Jagg vill installera Linux på en extern SATA disk ansluten via USB. Det gick på min HP laptop.

Men det fungerar inte nu... först provade jag boota med live USB av parrot OS och installera därigenom gick fint,
när den kommer till välj vart GRUB ska installeras DOCK så vågar jag för allt i världen inte välja att det ska installeras på SSD disken (first disk) då det har strulat till windows boot tidigare. Och det gick ju med min HP laptop att göra såhär utan problem.

Men när jag sedan bootar så verkar den inte ens hitta GRUB (efter att ha tryckt F12 vid boot och valt den externa att boota ifrån precis som jag brukade göra på HP lappen.

Provade då att installera linux via Virtualbox (bootade upp parrot os .img filen som live cd) och anslöt den externa disken via USB i VirtualBox settings. Allt fungerar och jag installlerar allt och här väljer jag att installera GRUB to first disk och väljer sedemera den externa när jag får valet. Klart.

Rebootar datorn och trycket F12, väljer den externa, YES GRUB laddar in Parrot OS Grub Loadern med start normal parrot och rescue mode som de 2 alternativen.

Men vad jag än väljer så får jag fel meddelanden som den inte hittar delar av installen eller kernel filerna eller något med root/dev..

Sedan får jag en busybox prompt...........

Jag fattar ingenting. Vad är felet?

CPU ∙ i5 6600K @3600MHz • ∙∙ RAM ∙ 8GB DDR4 •
GPU ∙ GTX 1080ti 11GB •
HDD ∙ 250GB SSD system / 5TB storage •
PSU ∙ Corsair 500W •
MONITOR ∙ Acer Predator X34P 34" UW (3440x1440)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Gör en clonezilla image av ssd'n sen är det bara labba bäst du vill.. Bara att återställa om nåt går åt skogen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige, Norrköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Linus:

Gör en clonezilla image av ssd'n sen är det bara labba bäst du vill.. Bara att återställa om nåt går åt skogen

Om något skulle gå fel, hur får jag in den nya "clonen" av SSD då? För då kommer varken windows starta eller något annat.

CPU ∙ i5 6600K @3600MHz • ∙∙ RAM ∙ 8GB DDR4 •
GPU ∙ GTX 1080ti 11GB •
HDD ∙ 250GB SSD system / 5TB storage •
PSU ∙ Corsair 500W •
MONITOR ∙ Acer Predator X34P 34" UW (3440x1440)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

1 installera clonezilla på en usbsticka
2 boota clonezilla
3 skapa disk till image på en extern usb disk som du ombeds koppla in
4 börja labba
5 går nåt fel, boota clonezilla från usb och gör restore från image till disk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av Unbalanced:

Om något skulle gå fel, hur får jag in den nya "clonen" av SSD då? För då kommer varken windows starta eller något annat.

http://clonezilla.org/clonezilla-live.php

Argaste

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
root
Registrerad
Jan 2004

sorry menar inget illa men har en gammal hp 6570b och officiellt finns inget stöd för trådlösa Ac kort i den ! men flera personer skrev på hp forum att intel 7260 ac kort funkade i hp 6570b så tog en en "lott" och köpte ett nytt på e-bay för 35 kr !!! fick vänta ng veckor men för tusan funkar klockrent i min hp 6570b med Debian Stretch x64 !!