AMD lanserar "Raven Ridge" Ryzen Mobile med integrerad Vega-grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast 4K är ju inte alltför relevant inom området där dockor ofta används, det vill säga kontor. Jag sitter fast på en 1080p skärm på jobbet. De nya HP-datorerna som rullas ut har för övrigt även de USB 3.0-dockor. De enklare modellerna har en kontakt för HP-docka medan de större, som jag hoppas att jag får, saknar egen docka. IT-avdelningen har valt att enbart köpa in USB 3.0-dockor till alla vilket fungerar sådär. De fungerar så dåligt att en del enbart använder dem som USB-hubb. Man måste ju ändå ha strömsladd kopplad direkt i datorn så det smidiga med att bara kunna rycka ur laptopen ur dockan utan att behöva tänka på sladdhärvan är redan borta.

Om det verkligen är USB 3.0 över USB-A är det verkligen inte mycket idé - min senaste är åtminstone USB-C, så att man får strömmen den vägen samtidigt som det är snabbare att koppla in. Det är inte helt dumt, faktiskt, för man kan flytta runt laptopen på bordet för att använda dess skärm.

Men det var inte just upplösningen som var det stora problemet på kort sikt, det var att det bara tillåter en skärm. På de två senaste arbetsplatserna har två skärmar varit mer regel än undantag, och det funkar inte med de Alternate mode-dockor som finns idag. Högre upplösningar kommer det också, så snart alla företag börjar byta bort Win 7. Säga vad man vill om Win 10 - jag är inget stort fan rent allmänt - men men det är mycket bättre när man vill hög upplösning på en lite mindre skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den ser riktigt intressant ut för "ultrabooks", Att grafiken delen verkar vara i klass med Iris Pro 580 får se som bra jobb från AMD. Speciellt när man har begränsat bandbredd och TDP.

Jag är inte heller speciellt orolig för att u2700 blir någon super dyr sak (snara tvärt om, delvis bra prestanda/krona), som viss verkar skenet av pga grafiken.
Anledningar till att jag inte tror det är bland annat:

  • Att den går använda "utan" sydbrygga då den har både USB & sata inbyggt. vilket innebär att både spar utrymme och komponenter minskar (exempel strömförsörjningen till sydbryggan försvinner som exempel).

  • Att den använder samma VDD (strömförsörjning) till både iGPU och CPU, det gör att strömförsörjningen kan göras mindre vilket spar utrymme och komponenter.

  • Den använder INTE dyrt eDram som cpu:erna som har Iris Pro

Givet vis skulle den gå göra några korv ören billiga genom att exempel vis halvera iGPU men jag tror inte prisskillnad skulle vara så stor. (tippa på att man max skulle spara ca 15-30mm²)

Sen har jag lite svårt att förstå att bättre grafik skulle vara någon nackdel? Jag tycker snarare att det är bra då det gör att fler titlar blir spel bara på plattformen. (och kanske ännu fler om man har freesync)

Givet viss är det knappast spelnördarna våta dröm, men de är knappast målgruppen.

Det kommer bli spännande se tester av plattformen, Jag hoppas att Sweclockers har någon test på gång fram över

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Jag tycker att den ser riktigt intressant ut för "ultrabooks", Att grafiken delen verkar vara i klass med Iris Pro 580 får se som bra jobb från AMD. Speciellt när man har begränsat bandbredd och TDP.

Jag är inte heller speciellt orolig för att u2700 blir någon super dyr sak (snara tvärt om, delvis bra prestanda/krona), som viss verkar skenet av pga grafiken.
Anledningar till att jag inte tror det är bland annat:

  • Att den går använda "utan" sydbrygga då den har både USB & sata inbyggt. vilket innebär att både spar utrymme och komponenter minskar (exempel strömförsörjningen till sydbryggan försvinner som exempel).

  • Att den använder samma VDD (strömförsörjning) till både iGPU och CPU, det gör att strömförsörjningen kan göras mindre vilket spar utrymme och komponenter.

  • Den använder INTE dyrt eDram som cpu:erna som har Iris Pro

Givet vis skulle den gå göra några korv ören billiga genom att exempel vis halvera iGPU men jag tror inte prisskillnad skulle vara så stor. (tippa på att man max skulle spara ca 15-30mm²)

Sen har jag lite svårt att förstå att bättre grafik skulle vara någon nackdel? Jag tycker snarare att det är bra då det gör att fler titlar blir spel bara på plattformen. (och kanske ännu fler om man har freesync)

Givet viss är det knappast spelnördarna våta dröm, men de är knappast målgruppen.

Det kommer bli spännande se tester av plattformen, Jag hoppas att Sweclockers har någon test på gång fram över

Komponenterna är knappast dyra, men moderkorten kommer inte direkt bli billigare – gällande ultraportabla så är Intels kretsar enda upp till Kaby Lake R med fyra kärnor SoCs (alltså KBL-Y, KBL-U och KBL-R och ett par tidigare generationer av -Y och -U) som inte kräver (eller kan använda) något chipset. -Y, -U och -R begränsar dig såklart till max Iris Plus (GT3e) på U-processorerna, men datorer i denna prisklass har inga problem att kombinera KBL-R med MX150.

Det enda som är viktigt är vad systemtillverkarna gör med grejerna och där vet vi ganska mycket redan. HPs Envy X360 med 2500U kommer börja på 699 dollar, då vi vet vad de tog/tar för modellen med Bristol Ridge (FX-9800P eller A12-9720P i Sverige som är samma processor) och vad de tar för nuvarande KBL-modeller så kan vi ganska säkert säga att dessa 699 dollar kommer ge dig en basmodell med 8 GB DDR4 (single-channel, säkert en plats ledig dock), 1 TB 7200 rpm HDD och att den kommer kosta ~10 000 kr med en 256 GB SSD. Kanske runt 8000 kr inkl moms och kemikalieskatt, och mekanisk HDD på 1 TB då. Med sådana val från systemtillverkarna så går det att såga ganska friskt. Blir inte systemen schyst prissatta spelar det ingen roll om HP, Lenovo eller Acer kan köpa in processorn 50 dollar billigare, och så är det ju med det.

En modell med 30-75 Hz freesync-kompatibel panel på 14-15-tum, Ryzen 7 2700U, 16 GB DDR4-2400 i dual-channel, 500+ GB M.2-SSD för under 10 000 kr hade givetvis sett mycket bättre ut men verkligheten ser ju inte ut så, det är inget (system i den stilen alltså) vi kommer få se på ett bra tag. Ska vi tala hypotetiska system och hypotetiska processorer går det även att göra på Intelsidan, så det är fullkomligt meningslöst. Hade grafiken kunnat konkurrera med mobila RX 550, RX 560, eller MX150 hade det varit en annan fråga och då hade tillverkare velat bygga vettigare system. Nu kommer det vara svårt att få tillverkarna att skeppa vettiga system, och säkert svårare än så att få just den konfigurationen man efterfrågar, ÅF-ledet kommer ha hemska konfigurationer. Eftersom vi inte har någon kraftigare processor så hade jag snarare velat se någon kombinera AMDs APUer med diskret grafikkort. Vad de gäller de som inte behöver all den grafikprestandan (i 2700U) så finns ju Intel, och att AMD skulle kunna konkurrera på billigare arbetsstationer just nu finns ju inte på kartan. Det är inte som vi sett någon sätta 2500U i billiga företags-laptop typ som ThinkPad L-serien eller HP ProBooks, men det är inte heller som AMD lär leverera något som är märkbart billigare till tillverkarna än vad sådana maskiner kör. Tyvärr är det svårare när man kommer från en så försvagad position och aldrig haft något bra fotfäste bland bärbara historiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Komponenterna är knappast dyra, men moderkorten kommer inte direkt bli billigare

Nej men de är inte gratis. Mindre komponenter minskar även produktions tiden vilket spar pengar.
Så "moderkortet" blir billigare.

Skrivet av Petterk:

– gällande ultraportabla så är Intels kretsar enda upp till Kaby Lake R med fyra kärnor SoCs (alltså KBL-Y, KBL-U och KBL-R och ett par tidigare generationer av -Y och -U) som inte kräver (eller kan använda) något chipset. -Y, -U och -R begränsar dig såklart till max Iris Plus (GT3e) på U-processorerna, men datorer i denna prisklass har inga problem att kombinera KBL-R med MX150.

Intel variant på SOC är två chip i en förpackning (De är ihop kopplade med OPI bussen), är dyrare att tillverka än ett lite större chip.
Enda anledningen till Intel kör med den här varianten är för att man inte vill har för många olika "chip" utan kan använda dem till andra cpu utan -Y -U -R, Det medför även den fördelen att man ta de bästa CPU till -Y -U -R.

Efter som AMD har valt att integrera både USB & Sata i Ryzen serien så slipper AMD den typen av fördyring efter som finns redan med i hela familjen. Och i de flesta fall har man nytta av dem.

Skrivet av Petterk:

Det enda som är viktigt är vad systemtillverkarna gör med grejerna och där vet vi ganska mycket redan. HPs Envy X360 med 2500U kommer börja på 699 dollar, då vi vet vad de tog/tar för modellen med Bristol Ridge (FX-9800P eller A12-9720P i Sverige som är samma processor) och vad de tar för nuvarande KBL-modeller så kan vi ganska säkert säga att dessa 699 dollar kommer ge dig en basmodell med 8 GB DDR4 (single-channel, säkert en plats ledig dock), 1 TB 7200 rpm HDD och att den kommer kosta ~10 000 kr med en 256 GB SSD. Kanske runt 8000 kr inkl moms och kemikalieskatt, och mekanisk HDD på 1 TB då. Med sådana val från systemtillverkarna så går det att såga ganska friskt. Blir inte systemen schyst prissatta spelar det ingen roll om HP, Lenovo eller Acer kan köpa in processorn 50 dollar billigare, och så är det ju med det.

Så om tillverkaren kan tjäna 50dollar extra per såld dator, du tror inte att skulle försöka sälja mer av den i så fall?
Jag menar 50dollar till är en ganska bra ökning på marginalerna.

Skrivet av Petterk:

En modell med 30-75 Hz freesync-kompatibel panel på 14-15-tum, Ryzen 7 2700U, 16 GB DDR4-2400 i dual-channel, 500+ GB M.2-SSD för under 10 000 kr hade givetvis sett mycket bättre ut men verkligheten ser ju inte ut så, det är inget (system i den stilen alltså) vi kommer få se på ett bra tag.

Så AMD måste kunna leverera en dator till 2/3 priset av liknade Intel dator för att vara något att ha? Räcker det inte med att är ca 1000kr billigare på dator i 15kkr klassen?

Skrivet av Petterk:

Ska vi tala hypotetiska system och hypotetiska processorer går det även att göra på Intelsidan, så det är fullkomligt meningslöst.

Vad jag vet så diskuteras det AMDs "press release" av u2700 och u2500, Som verkar fult rimligt att det finns exemplar av hos AMD.

Skrivet av Petterk:

Hade grafiken kunnat konkurrera med mobila RX 550, RX 560, eller MX150 hade det varit en annan fråga och då hade tillverkare velat bygga vettigare system.

Så då kan man inte bygga vettiga Intel system heller då?

Skrivet av Petterk:

Nu kommer det vara svårt att få tillverkarna att skeppa vettiga system, och säkert svårare än så att få just den konfigurationen man efterfrågar, ÅF-ledet kommer ha hemska konfigurationer. Eftersom vi inte har någon kraftigare processor så hade jag snarare velat se någon kombinera AMDs APUer med diskret grafikkort. Vad de gäller de som inte behöver all den grafikprestandan (i 2700U) så finns ju Intel, och att AMD skulle kunna konkurrera på billigare arbetsstationer just nu finns ju inte på kartan.

Vad är det som hindrar att man använder ett dGPU? Och var för skulle inte AMD kunna konkurrera med billiga arbetsstationer?

Skrivet av Petterk:

Det är inte som vi sett någon sätta 2500U i billiga företags-laptop typ som ThinkPad L-serien eller HP ProBooks, men det är inte heller som AMD lär leverera något som är märkbart billigare till tillverkarna än vad sådana maskiner kör. Tyvärr är det svårare när man kommer från en så försvagad position och aldrig haft något bra fotfäste bland bärbara historiskt.

Den är ganska färsk eller rättar sagt ej släppt, så att vi inte ser en uppsjö av datorer är väl inte så konstigt...

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Nej men de är inte gratis. Mindre komponenter minskar även produktions tiden vilket spar pengar.
Så "moderkortet" blir billigare.

Nej, eftersom det inte finns någon mening att jämföra mot Kaby Lake H nu när KBL-R finns. För de som tillverkar moderkorten (kontrakttillverkarna på uppdrag av de stora systemtillverkarna) blir det inte fler diskreta komponenter när de gör en Intelbräda.

Skrivet av erixon:

Intel variant på SOC är två chip i en förpackning (De är ihop kopplade med OPI bussen), är dyrare att tillverka än ett lite större chip.
Enda anledningen till Intel kör med den här varianten är för att man inte vill har för många olika "chip" utan kan använda dem till andra cpu utan -Y -U -R, Det medför även den fördelen att man ta de bästa CPU till -Y -U -R.

Efter som AMD har valt att integrera både USB & Sata i Ryzen serien så slipper AMD den typen av fördyring efter som finns redan med i hela familjen. Och i de flesta fall har man nytta av dem.

Vilket inte har någon som helst inverkan på de som tillverkar moderkorten, därför jag tog upp det till att börja med och svarade på ditt inlägg.

Sen är det knappast dyrt för Intel, de äger sina egna fabs medan AMD betalar för sin kapacitet. KBL-R är ungefär lika stor som KBL-H/S och mindre än KBL-U med GT3 när vi pratar kärnan och när det kommer till die size är Raven Ridge mycket större, PCHn tillverkas på äldre mycket billigare process. AMD försöker inte ge bort processorerna, så de kommer kosta tillverkarna ungefär lika mycket som en Intelkrets.

Skrivet av erixon:

Så om tillverkaren kan tjäna 50dollar extra per såld dator, du tror inte att skulle försöka sälja mer av den i så fall?
Jag menar 50dollar till är en ganska bra ökning på marginalerna.

Lägre volymer, knepiga återförsäljare och konstiga SKUs äter upp den besparingen och det är inget som varken tillverkaren eller konsumenten ser något av i praktiken.

Skrivet av erixon:

Så AMD måste kunna leverera en dator till 2/3 priset av liknade Intel dator för att vara något att ha? Räcker det inte med att är ca 1000kr billigare på dator i 15kkr klassen?
Vad jag vet så diskuteras det AMDs "press release" av u2700 och u2500, Som verkar fult rimligt att det finns exemplar av hos AMD.

Aleshi ovan diskuterade en överklockad Raven Ridge med 11 CUs aktiva och överklockad GPU, men det är ju inte vad vi kommer få. Vad får du 1000 kr ifrån? Säg att Intel tar 2500 kr exkl moms (listpris för många av deras populäraste processorer) och AMD tar 2000 kr exkl moms? Var ska du få en prisbesparing som syns för konsumenten? AMD måste kunna konkurrera på samma prispunkt för konsument. Man kan inte önska till sig stora prisskillnader.

Skrivet av erixon:

Så då kan man inte bygga vettiga Intel system heller då?

Inte med integrerad grafik som ska räcka till moderna spel t.ex. eller lite mer GPGPU-kraft för den delen. Här har vi Apple som exempel som kört Polaris 11 de senaste 2 åren i MBP15, och valt bort Iris Pro dito har Intel valt bort att producera några så det är något de kommit överens om mer eller mindre – utan Apple, ingen efterfrågan och utan efterfrågan ingen anledning att göra något efter SKL med GT4e som de inte hade kunder på tack vare att Apple bytte till diskret grafik. Behövs inte den kraften så har ändå exempelvis 2500U svårt att konkurrera. Företagsvärlden vill ha vPro/iAMT (AMD har inte lika bra lösning och deras lösning måste användas i praktiken också) samt modeller med stöd för dockningsstationer också.

Skrivet av erixon:

Vad är det som hindrar att man använder ett dGPU? Och var för skulle inte AMD kunna konkurrera med billiga arbetsstationer?

För det finns ingen möjlighet att konkurrera i prissättningen av processorerna, en laptop för 4000-5000 kr har en processor med ett uppskattat pris på 250-300 dollar.

Skrivet av erixon:

Den är ganska färsk eller rättar sagt ej släppt, så att vi inte ser en uppsjö av datorer är väl inte så konstigt...

Uppsjö behövs inte, men det behövs någon vettig modell att visa upp. Lenovo IdeaPad 720S (13,3-tum med AMD) är vettigare som 14-tum med KBL-R och MX150, det kommer ändå landa på samma prislapp så när som några hundringar. HP Envy X360 är vettigare med KBL med samma prislapp, och möjlighet att köpa med mer än 8 GB minne (förinstallerat) eller konfigurera/beställa som BTO med MX150. Acer Swift 3 är också vettigare att köpa med KBL-R och MX150 för mer eller mindre samma prislapp som AMD-modellen. Det händer ofta att tillverkare presenterar flertalet modeller innan Intelprocessorer börjar skeppas ut i handeln om vi ska tala om nylanserade Intel-produkter, de hade inte behövt visa upp mycket bara något vettigt och vad det gäller företags-laptops hade det räckt att säga att de ska lansera något för det segmentet/marknaden utan att specificera exakt vad. Sen är Ryzen 5 2500U och Ryzen 7 2700U lanserade, de har bara inte skeppat till slutkund än, men väl börjat gå till tillverkarna. Hela poängen med att lansera produkterna nu är att första systemen ska komma ut på marknaden detta kvartal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, eftersom det inte finns någon mening att jämföra mot Kaby Lake H nu när KBL-R finns. För de som tillverkar moderkorten (kontrakttillverkarna på uppdrag av de stora systemtillverkarna) blir det inte fler diskreta komponenter när de gör en Intelbräda.

Håller med om att komponenter på mobo borde vara ungefär lika.

Citat:

Vilket inte har någon som helst inverkan på de som tillverkar moderkorten, därför jag tog upp det till att börja med och svarade på ditt inlägg.

Billigare RnD kostnader för AMD genom att inte göra en massa olika speciella konfigurationer gör ju en viss inverkan på det pris de kan släppa en given processor för, vilket är en av anledningarna till att Ryzen kan släppas till ett konkurrerande pris.

Citat:

Sen är det knappast dyrt för Intel, de äger sina egna fabs medan AMD betalar för sin kapacitet. KBL-R är ungefär lika stor som KBL-H/S och mindre än KBL-U med GT3 när vi pratar kärnan och när det kommer till die size är Raven Ridge mycket större, PCHn tillverkas på äldre mycket billigare process. AMD försöker inte ge bort processorerna, så de kommer kosta tillverkarna ungefär lika mycket som en Intelkrets.

Varför skulle AMD sätta ungefär samma pris som en Intel krets? Om Ryzen är något att gå från så tjänar AMD ganska mycket pengar på ett konkurrenskraftigt pris, ingen större mening att sälja för exakt samma pris som Intel om de faktiskt vill ha chansen till en marknad (precis detta skäl till att Ryzen hitills är en lyckad produkt).

Citat:

Lägre volymer, knepiga återförsäljare och konstiga SKUs äter upp den besparingen och det är inget som varken tillverkaren eller konsumenten ser något av i praktiken.

Aleshi ovan diskuterade en överklockad Raven Ridge med 11 CUs aktiva och överklockad GPU, men det är ju inte vad vi kommer få. Vad får du 1000 kr ifrån? Säg att Intel tar 2500 kr exkl moms (listpris för många av deras populäraste processorer) och AMD tar 2000 kr exkl moms? Var ska du få en prisbesparing som syns för konsumenten? AMD måste kunna konkurrera på samma prispunkt för konsument. Man kan inte önska till sig stora prisskillnader.

Om AMD skulle ta 2000 före skatt och intel 3500 skulle ju detta synas ganska bra efter butiksmarginal och skatt, billigare processorer säljer ju trots allt bäst. Väntar nog själv på fler benchmarks och kanske några reviews innan jag säger att raven ridge är dåligt eller bra.

Citat:

Inte med integrerad grafik som ska räcka till moderna spel t.ex. eller lite mer GPGPU-kraft för den delen. Här har vi Apple som exempel som kört Polaris 11 de senaste 2 åren i MBP15, och valt bort Iris Pro dito har Intel valt bort att producera några så det är något de kommit överens om mer eller mindre – utan Apple, ingen efterfrågan och utan efterfrågan ingen anledning att göra något efter SKL med GT4e som de inte hade kunder på tack vare att Apple bytte till diskret grafik. Behövs inte den kraften så har ändå exempelvis 2500U svårt att konkurrera. Företagsvärlden vill ha vPro/iAMT (AMD har inte lika bra lösning och deras lösning måste användas i praktiken också) samt modeller med stöd för dockningsstationer också.

Moderna spel eller ej är ganska orelevant då de flesta som spelar på använder en laptop har integrerad grafik ändå. En dGPU lösning borde också kosta mer än en iGPU lösning, så om AMD lyckas skaka fram en produkt som presterar marginellt bättre som ren APU vs APU borde AMD ha det lätt att sälja.

Citat:

För det finns ingen möjlighet att konkurrera i prissättningen av processorerna, en laptop för 4000-5000 kr har en processor med ett uppskattat pris på 250-300 dollar.

Uppsjö behövs inte, men det behövs någon vettig modell att visa upp. Lenovo IdeaPad 720S (13,3-tum med AMD) är vettigare som 14-tum med KBL-R och MX150, det kommer ändå landa på samma prislapp så när som några hundringar. HP Envy X360 är vettigare med KBL med samma prislapp, och möjlighet att köpa med mer än 8 GB minne (förinstallerat) eller konfigurera/beställa som BTO med MX150. Acer Swift 3 är också vettigare att köpa med KBL-R och MX150 för mer eller mindre samma prislapp som AMD-modellen. Det händer ofta att tillverkare presenterar flertalet modeller innan Intelprocessorer börjar skeppas ut i handeln om vi ska tala om nylanserade Intel-produkter, de hade inte behövt visa upp mycket bara något vettigt och vad det gäller företags-laptops hade det räckt att säga att de ska lansera något för det segmentet/marknaden utan att specificera exakt vad. Sen är Ryzen 5 2500U och Ryzen 7 2700U lanserade, de har bara inte skeppat till slutkund än, men väl börjat gå till tillverkarna. Hela poängen med att lansera produkterna nu är att första systemen ska komma ut på marknaden detta kvartal.

En modell med dGPU borde rimligtvis kosta mer och ha mindre batteritid, de flesta som slösurfar och/eller bara behöver en studentdator kanske ser mer användning i en iGPU modell. Några produktillverkare har ju uppenbarligen hittat en lucka där de kan tjäna pengar, annars skulle nog inte Raven Ridge inte finnas över huvud taget (det är inte hollywood filmer vi pratar om ;P). Enklast är att vänta på fler reviews för att se hur alla dessa portabla grejer presterar i verkliga livet, speciellt med tanke på att det bara är ungefär 2 månader kvar av året.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Håller med om att komponenter på mobo borde vara ungefär lika.

Billigare RnD kostnader för AMD genom att inte göra en massa olika speciella konfigurationer gör ju en viss inverkan på det pris de kan släppa en given processor för, vilket är en av anledningarna till att Ryzen kan släppas till ett konkurrerande pris.

Varför skulle AMD sätta ungefär samma pris som en Intel krets? Om Ryzen är något att gå från så tjänar AMD ganska mycket pengar på ett konkurrenskraftigt pris, ingen större mening att sälja för exakt samma pris som Intel om de faktiskt vill ha chansen till en marknad (precis detta skäl till att Ryzen hitills är en lyckad produkt).

Om AMD skulle ta 2000 före skatt och intel 3500 skulle ju detta synas ganska bra efter butiksmarginal och skatt, billigare processorer säljer ju trots allt bäst. Väntar nog själv på fler benchmarks och kanske några reviews innan jag säger att raven ridge är dåligt eller bra.

Moderna spel eller ej är ganska orelevant då de flesta som spelar på använder en laptop har integrerad grafik ändå. En dGPU lösning borde också kosta mer än en iGPU lösning, så om AMD lyckas skaka fram en produkt som presterar marginellt bättre som ren APU vs APU borde AMD ha det lätt att sälja.

En modell med dGPU borde rimligtvis kosta mer och ha mindre batteritid, de flesta som slösurfar och/eller bara behöver en studentdator kanske ser mer användning i en iGPU modell. Några produktillverkare har ju uppenbarligen hittat en lucka där de kan tjäna pengar, annars skulle nog inte Raven Ridge inte finnas över huvud taget (det är inte hollywood filmer vi pratar om ;P). Enklast är att vänta på fler reviews för att se hur alla dessa portabla grejer presterar i verkliga livet, speciellt med tanke på att det bara är ungefär 2 månader kvar av året.

Raven Ridge är en marginellt större krets än Ryzen/Summit Ridge/Zeppelin och är säkert dyrare att tillverka. Sen får du tänka på att Zeppelin säljs i allt både t.ex. 1700X för drygt 3500 kr (en kärna/die) och Epyc-processorer på 40-50k (fulla fyra kärnorna), ASP för Ryzen/TR/Epyc (räknat per kiselkärna) är alltså mycket högre än för en Ryzen 3-processor.

Spel spelar väldigt många på bärbara nu för tiden, många har inte annat även spelare! Alla tre av modellserierna som HP, Lenovo och Acer presentera får 2500U och 2700U har alternativet att köpas med GeForce MX150 när du väljer KBL-R, men det alternativet saknas om du väljer AMD, och att de gör sådant skadar såklart möjligheten att sälja AMD-system, och nej i princip gör de inte det för att tjäna pengar utan mest för att det alltid har funnits flera källor av processorer. De vill ju uppfattas som att de gynnar konkurrens. Intel tar inte heller 3500 kr exkl moms för jämförbara processorer, och även processorerna som kostar så mycket finns det säkert rabatter att få på och på en dyrare produkt får du såklart mer rabatter än något som kanske kostar 200-350 dollar. Ryzen är i princip inte beroende av vad system/OEM-tillverkarna gör då det är en entusiastprodukt, nästan allt byggs av användarna eller butiker där. Epyc är inne på en helt annan marknad, men barebone/whitebox-tillverkarna var bland de första på plats där, där kunden i princip bygger ihop sina egna system.

I övrigt dags att försöka sova igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Raven Ridge är en marginellt större krets än Ryzen/Summit Ridge/Zeppelin och är säkert dyrare att tillverka. Sen får du tänka på att Zeppelin säljs i allt både t.ex. 1700X för drygt 3500 kr (en kärna/die) och Epyc-processorer på 40-50k (fulla fyra kärnorna), ASP för Ryzen/TR/Epyc (räknat per kiselkärna) är alltså mycket högre än för en Ryzen 3-processor.

Borde inte priset för en hel processor (i7 8550U) plus en dGPU (MX150) vara totalt dyrare än att bara köpa en krets? Bara en tanke

Citat:

Spel spelar väldigt många på bärbara nu för tiden, många har inte annat även spelare! Alla tre av modellserierna som HP, Lenovo och Acer presentera får 2500U och 2700U har alternativet att köpas med GeForce MX150 när du väljer KBL-R, men det alternativet saknas om du väljer AMD, och att de gör sådant skadar såklart möjligheten att sälja AMD-system, och nej i princip gör de inte det för att tjäna pengar utan mest för att det alltid har funnits flera källor av processorer. De vill ju uppfattas som att de gynnar konkurrens. Intel tar inte heller 3500 kr exkl moms för jämförbara processorer, och även processorerna som kostar så mycket finns det säkert rabatter att få på och på en dyrare produkt får du såklart mer rabatter än något som kanske kostar 200-350 dollar. Ryzen är i princip inte beroende av vad system/OEM-tillverkarna gör då det är en entusiastprodukt, nästan allt byggs av användarna eller butiker där. Epyc är inne på en helt annan marknad, men barebone/whitebox-tillverkarna var bland de första på plats där, där kunden i princip bygger ihop sina egna system.

I övrigt dags att försöka sova igen.

Jag förstår inte tankesättet helt? Det låter ungefär som "AMD kommer inte konkurrera med sin produkt eftersom att Intel ger mängdrabbatt på sina OEM produkter", jag förstår inte varför AMD inte skulle köra med exakt samma taktiker?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Borde inte priset för en hel processor (i7 8550U) plus en dGPU (MX150) vara totalt dyrare än att bara köpa en krets? Bara en tanke

Jag förstår inte tankesättet helt? Det låter ungefär som "AMD kommer inte konkurrera med sin produkt eftersom att Intel ger mängdrabbatt på sina OEM produkter", jag förstår inte varför AMD inte skulle köra med exakt samma taktiker?

Fast om vi pratar om modellerna som får AMD så handlar det om i5-8250U (du har redan fyra kärnor åtta trådar där) och MX150 (MX150 är mobila versionen av GT 1030 – där desktopkortet kostar 699 kr inkl moms i handeln). Går inte att konkurrera i pris, och HPs serie har vi redan sett med AMD tidigare (Bristol Ridge-modellerna säljs fortfarande), så vi vet att det inte finns någon strategi att pressa AMD-produkterna. När det gäller HP så börjar AMD-modellen (med Ryzen 5 2500U) och Intel-modellen på samma pris, så var ska du få prisskillnader ifrån. Hade Ryzen 7 2700U varit lika bra som i7-8550U och MX150 hade det varit en annan fråga och det funnits incitament att få över kunderna till AMD-alternativet, men det är den ju inte.

Sen hur ska AMD kunna sänka sina priser till lägre nivåer än Intel? Deras produkt är sannolikt dyrare att tillverka och små prisskillnader äts upp av att systemtillverkarna har lägre volymer på modeller med AMD. AMD måste kunna konkurrera i produkter på samma prispunkt till konsument. Det finns ingen möjlighet att du kan sänka en 700 dollar bärbar med 200 dollar för att du väljer att köra AMD istället för Intel, det finns bara inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast om vi pratar om modellerna som får AMD så handlar det om i5-8250U (du har redan fyra kärnor åtta trådar där) och MX150 (MX150 är mobila versionen av GT 1030 – där desktopkortet kostar 699 kr inkl moms i handeln). Går inte att konkurrera i pris, och HPs serie har vi redan sett med AMD tidigare (Bristol Ridge-modellerna säljs fortfarande), så vi vet att det inte finns någon strategi att pressa AMD-produkterna. När det gäller HP så börjar AMD-modellen (med Ryzen 5 2500U) och Intel-modellen på samma pris, så var ska du få prisskillnader ifrån. Hade Ryzen 7 2700U varit lika bra som i7-8550U och MX150 hade det varit en annan fråga och det funnits incitament att få över kunderna till AMD-alternativet, men det är den ju inte.

Vilken Intel cpu och potentiell dGPU? Att en R5 2700U inte utpresterar en i7 8550U + MX150 är för mig ganska orelevant då jag inte hittar några modeller av i7 8550U + MX150 som går för lika lågt pris som modeller med enbart en i5 8250U med enbart iGPU. Så allt AMD behöver är att utprestera motsvarande Intel med iGPU för att ha en marknad, vilket fler personer skulle köpa eftersom att det är en billigare prispunkt än då dGPUer eller kraftigare processorer allmännt dyker upp, vilket är något jag glömde att skriva i förra inlägget.

Citat:

Sen hur ska AMD kunna sänka sina priser till lägre nivåer än Intel? Deras produkt är sannolikt dyrare att tillverka och små prisskillnader äts upp av att systemtillverkarna har lägre volymer på modeller med AMD. AMD måste kunna konkurrera i produkter på samma prispunkt till konsument. Det finns ingen möjlighet att du kan sänka en 700 dollar bärbar med 200 dollar för att du väljer att köra AMD istället för Intel, det finns bara inte.

Nej men jag tror hela tanken bakom detta är att skapa en produkt som kan kämpa mot iGPU modeller genom att köra en större iGPU så att tillverkare slipper lägga mer pengar för dyra dGPUer (eller omkringliggande kretsar för att driva maskineriet som jag nämde). Jag skulle personligen tro att AMD har försökt att lägga sig mellan intels iGPUer och MX150 i prestanda, vilket skulle ge dem en ganska stark plats mellan dåliga iGPUer och dyra dGPUer.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Vilken Intel cpu och potentiell dGPU? Att en R5 2700U inte utpresterar en i7 8550U + MX150 är för mig ganska orelevant då jag inte hittar några modeller av i7 8550U + MX150 som går för lika lågt pris som modeller med enbart en i5 8250U med enbart iGPU. Så allt AMD behöver är att utprestera motsvarande Intel med iGPU för att ha en marknad, vilket fler personer skulle köpa eftersom att det är en billigare prispunkt än då dGPUer eller kraftigare processorer allmännt dyker upp, vilket är något jag glömde att skriva i förra inlägget.

Nej men jag tror hela tanken bakom detta är att skapa en produkt som kan kämpa mot iGPU modeller genom att köra en större iGPU så att tillverkare slipper lägga mer pengar för dyra dGPUer (eller omkringliggande kretsar för att driva maskineriet som jag nämde). Jag skulle personligen tro att AMD har försökt att lägga sig mellan intels iGPUer och MX150 i prestanda, vilket skulle ge dem en ganska stark plats mellan dåliga iGPUer och dyra dGPUer.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s3377354...

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s337735453&o=produkt_p... (eller denna)

Ryzen 7 2700U har långt kvar för att nå upp till i5-8250U med MX150 också. Jag har inte jämfört system med i7 8550U överhuvudtaget.

(eller denna) och för att tillägga utan MX150 cirka 9000 kr och med MX150 från cirka 9000 kr. (Edit 2, Ryzen 7)
Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

...
En modell med dGPU borde rimligtvis kosta mer och ha mindre batteritid, de flesta som slösurfar och/eller bara behöver en studentdator kanske ser mer användning i en iGPU modell. ...

Därför Optimus finns, samt avancerade strömsparfunktioner då. Nvidias krets används inte i det scenariot. Spelar eller renderar saker med hjälp av OpenCL/CUDA (eller något annat GPGPU-intensivt) gör du rimligtvis bara när du har ström inkopplad hur som helst. Kostar mer gör de inte i många fall. Är inte som MX150 är något premiumval, det är det lägsta du kan köra idag snarare, om du har något som behöver GPU-kraft. Om en tillverkare kan sälja en dator med diskret grafik för 10 000 kr och samma modell utan, så kommer den också kosta 10 000 kr utan, varför? För det finns ingen anledning att sänka priset och minska den totala försäljningen, särskilt inte om du är på börsen eller har ägare att redovisa siffror för. När det gäller volym får de ju kunderna som både efterfrågar diskret grafik och utan diskret grafik, och alltså större försäljningsvolym än om de skulle prissätta produkterna så att du inte uppmuntras köpa modellen med diskret grafik, ÅF-ledet vill såklart lyfta fram produkten också.

Vad det gäller 15-tumsmaskiner på drygt 2 kg? Du kan ju få en med i5-7300HQ och GTX 1050 för 8000 kr. Dessa annonserade maskiner med Ryzen 5 2500U och Ryzen 7 2700U kommer börja på 8000 kr utan diskret grafik (utan SSD också) och utan möjlighet att köra diskret grafikkort. Två av maskinerna annonserade är 15-tumsmodeller. Det är klart det går att bygga intressantare produkter, men varför skulle inte tillverkaren ha en Intel-variant av samma maskin för samma pris även där? Finns volymen och efterfrågan så kan de tjäna mer pengar med Intel-varianten även om de så måste ta ut mindre marginal, storskalighet brukar också föra med sig kostnadseffektiviseringar på flera ställen i ledet/tillverkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, eftersom det inte finns någon mening att jämföra mot Kaby Lake H nu när KBL-R finns. För de som tillverkar moderkorten (kontrakttillverkarna på uppdrag av de stora systemtillverkarna) blir det inte fler diskreta komponenter när de gör en Intelbräda.

På u2700 (och u2500) så delar iGPU och CPU samma VDD vilket inte Intel gör så ström delen kan göras mindre och med mindre komponenter än Intels dito. Så det innebär mindre antal FETar, spolar och kondensatorer delvis mindre diskreta komponenter.

Skrivet av Petterk:

Vilket inte har någon som helst inverkan på de som tillverkar moderkorten, därför jag tog upp det till att börja med och svarade på ditt inlägg.

Sen är det knappast dyrt för Intel, de äger sina egna fabs medan AMD betalar för sin kapacitet. KBL-R är ungefär lika stor som KBL-H/S och mindre än KBL-U med GT3 när vi pratar kärnan och när det kommer till die size är Raven Ridge mycket större, PCHn tillverkas på äldre mycket billigare process. AMD försöker inte ge bort processorerna, så de kommer kosta tillverkarna ungefär lika mycket som en Intelkrets.

Fel av mig att referera till att moderkorten skulle bli billigare pga avsaknad av sydbryggan, det är snara billigare SOC för AMD sida efter som de använder ett singel chip.

Intel tillverknings teknik är mindre än exempel vis GlobalFoundries, Det innebär inte alltid en nackdel utan att troligt vis lite enklare att tillverka men till kostnad av en större krets, vilket kan ge billigare total kostnad.
Sedan att tro att skulle vara billigt för Intel att ha egna fabriker är lite svårt att si om. Intel är tvungen att dumpa all kostnader för utveckling av nya noder på sina produkter, Medan AMD indirekt delar kostnaden med andra företag genom att leja bort tillverkningen.
Det är också en av anledningar till att Intel har börjat tagit på sig tillverkning från andra aktörer.
Sen finns det andra saker som påverkar kostnad, exempel vis antal metall lager de använder mm.

För vad skulle ett 1080 kosta om man basera enbart på kretsens storlek? Jag menar att 314mm² är ganska stort.

Så att utgå ifrån att minst kommer att kosta som Intels dyraste är väl lite att ta i , givet vis kommer den inte att vara gratis men jag har känsla att den kommer vara ganska prisvärd. Men visst jag kan ha fel.

Skrivet av Petterk:

Lägre volymer, knepiga återförsäljare och konstiga SKUs äter upp den besparingen och det är inget som varken tillverkaren eller konsumenten ser något av i praktiken.

Det är väl inte så konstigt att de äldre AMD APU inte har varit speciellt attraktiva och där med har varit lite av en udda fågel vilket har gjort dem dyra en vad skulle kunnat varit.
Men att anta att AMD nya APU skulle gå exakt samma öde tror jag inte riktigt på, dels att prestanda per watt har blivit mycket bättre.
Även att Ryzen har varit mer framgångs rika än till exempel moderkorts tillverkarna hade trott.

Skrivet av Petterk:

Aleshi ovan diskuterade en överklockad Raven Ridge med 11 CUs aktiva och överklockad GPU, men det är ju inte vad vi kommer få. Vad får du 1000 kr ifrån? Säg att Intel tar 2500 kr exkl moms (listpris för många av deras populäraste processorer) och AMD tar 2000 kr exkl moms? Var ska du få en prisbesparing som syns för konsumenten? AMD måste kunna konkurrera på samma prispunkt för konsument. Man kan inte önska till sig stora prisskillnader.

Slarvigt formulerat från min sida. Om det funnes en AMD dator med likvärdig prestanda för 14kkr och motsvarande för 15kkr Intel hade då inte AMD haft någon fördel? På din formulering får jag nästa en känsla av att AMD max får kosta 2/3delar av Intel. Men jag kan ha missuppfatta vad du menat.

Sedan förstår jag inte heller varför du tar upp Aleshi diskussion om iGPU med mig? Ser tyvärr inte riktigt vad det skulle bidra med...

Skrivet av Petterk:

Inte med integrerad grafik som ska räcka till moderna spel t.ex. eller lite mer GPGPU-kraft för den delen. Här har vi Apple som exempel som kört Polaris 11 de senaste 2 åren i MBP15, och valt bort Iris Pro dito har Intel valt bort att producera några så det är något de kommit överens om mer eller mindre – utan Apple, ingen efterfrågan och utan efterfrågan ingen anledning att göra något efter SKL med GT4e som de inte hade kunder på tack vare att Apple bytte till diskret grafik. Behövs inte den kraften så har ändå exempelvis 2500U svårt att konkurrera. Företagsvärlden vill ha vPro/iAMT (AMD har inte lika bra lösning och deras lösning måste användas i praktiken också) samt modeller med stöd för dockningsstationer också.

Att Apple har valt bort dem kan bero på att Intel har tagit bra betalt för dem, varför Apple har valt bort Iris Pro kan vi bara spekulera i. Och varför skulle det inte kunna ha en docka till en AMD baserad plattform? Att det inte finns nu behöver inte betyda att inte kommer finnas i framtiden.

Skrivet av Petterk:

För det finns ingen möjlighet att konkurrera i prissättningen av processorerna, en laptop för 4000-5000 kr har en processor med ett uppskattat pris på 250-300 dollar.

Varför skulle man inte kunna konkurrera med prissättningen? Det är ju det man har gjort med Ryzen. Jag tycker att det är lite udda resonemang.

Skrivet av Petterk:

Uppsjö behövs inte, men det behövs någon vettig modell att visa upp. Lenovo IdeaPad 720S (13,3-tum med AMD) är vettigare som 14-tum med KBL-R och MX150, det kommer ändå landa på samma prislapp så när som några hundringar. HP Envy X360 är vettigare med KBL med samma prislapp, och möjlighet att köpa med mer än 8 GB minne (förinstallerat) eller konfigurera/beställa som BTO med MX150. Acer Swift 3 är också vettigare att köpa med KBL-R och MX150 för mer eller mindre samma prislapp som AMD-modellen. Det händer ofta att tillverkare presenterar flertalet modeller innan Intelprocessorer börjar skeppas ut i handeln om vi ska tala om nylanserade Intel-produkter, de hade inte behövt visa upp mycket bara något vettigt och vad det gäller företags-laptops hade det räckt att säga att de ska lansera något för det segmentet/marknaden utan att specificera exakt vad. Sen är Ryzen 5 2500U och Ryzen 7 2700U lanserade, de har bara inte skeppat till slutkund än, men väl börjat gå till tillverkarna. Hela poängen med att lansera produkterna nu är att första systemen ska komma ut på marknaden detta kvartal.

Priserna brukar bli justerade när produkterna kommer ut till marknad, inget konstigt med det.
Sen att tillverkarna av bärbara datorer är lite återhållsam med antal modeller från AMD är väl inte heller så konstigt efter som AMD inte har sålt så bra förut.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

På u2700 (och u2500) så delar iGPU och CPU samma VDD vilket inte Intel gör så ström delen kan göras mindre och med mindre komponenter än Intels dito. Så det innebär mindre antal FETar, spolar och kondensatorer delvis mindre diskreta komponenter.

Vilket inte betyder att komponenterna är dyrare, det är inte någon 48 dollar PCH vi talar om. Det betyder inte ens alltid fler VRMs, fets, kondensatorer och drosslar, FETs är ibland inbyggt i de PMIC-kretsar som finns, och om de inte är det så är det bara tre MOSFETs som behövs för CPU, GPU och System Agent som minimum. Komponenterna som behövs där har dessutom varit samma sedan Skylake. Det är samma krets som matar cpu och gpu i de designer som finns. Du kommer nog inte undan med färre komponenter på AMD-sidan, och skulle en extra mosfet behövas (vilket kan gälla på både AMD och Intel beroende av hur många faser de kör) så kostar den ~1 dollar.

Skrivet av erixon:

...
Så att utgå ifrån att minst kommer att kosta som Intels dyraste är väl lite att ta i , givet vis kommer den inte att vara gratis men jag har känsla att den kommer vara ganska prisvärd. Men visst jag kan ha fel. ...

Vadå Intels dyraste? Nu hittar du bara på och pratar totalt strunt som inte går att följa.

Första redigeringen lade till andra stycket/citatet 12:25. Nu togs ett extra är bort som hade smugit in tidigare.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilket inte betyder att komponenterna är dyrare, det är inte någon 48 dollar PCH vi talar om.

Jag antar att det är två chip i en kapsel du pratar om? Anledningen (vad jag förstått) till att det blir dyrare med två chip i en kapsel är att man kan endast göra en full test när den är monterad i kapseln, skulle ett chip vara defekt så får man kasta bägge chipen, devis kapseln. Så risken för fel blir större och där med ökar kostnaden. Men i Intels fall kan man skjuta kostnaden på kunden efter som marknaden vill ha en den lösningen som Intel erbjuder, Vilket inte är något fel.

Om jag har förstått det rätt är det bland annat därför Xbox One gick från 360 konstruktion, delvis två chip (GPU och eDram) i en kapsel och istället integrera eDram direkt i GPU vilket ger större GPU men är tydligen billigare...

Skrivet av Petterk:

Det betyder inte ens alltid fler VRMs, fets, kondensatorer och drosslar, FETs är ibland är inbyggt i de PMIC-kretsar som finns, och om de inte är det så är det bara tre MOSFETs som behövs för CPU, GPU och System Agent som minimum. Komponenterna som behövs där har dessutom varit samma sedan Skylake.]Det är samma krets som matar cpu och gpu i de designer som finns. Du kommer nog inte undan med färre komponenter på AMD-sidan, och skulle en extra mosfet behövas (vilket kan gälla på både AMD och Intel beroende av hur många faser de kör) så kostar den ~1 dollar.

Nu behövs det två Mosfetar per fas, delvis en "high" och "low" om vill ha en rimlig verkningsgrad. Så minst 6st.... där emot är det inte helt ovanligt att finns med två mosfetar i varje kapsel. Och varje fas behöver minst en spole.

Dessutom så är både mostfetarna och spolarna helt vanliga och inget special till Intel eller AMD det är inte helt ovanligt att moderkorts tillverkarna använder samma komponenter till både AMD och Intel. Det ända som brukar vara specifikt är "PMIC"-ic.

AMD nya u2700 och u2500 klara sig med mindre peak ström och med en "rail" för både CPU och GPU, de anser att det är en fördel.
Vilket man kan se här:

Och hur de klara sig med en "rail"

Om AMD klara sig med en "rail" och mindre max ström än Intel, så tror du inte att den kan göras mindre och billigare?
Verkar märkligt i annat fall.

Skrivet av Petterk:

Vadå Intels dyraste?

Ja det kanske inte var den smidigaste formuleringen.
Vad jag har sett så är u2700 tänkt att konkurrera med Core i7-8550U, och u2500 med Core i5-8250U.
Vilket jag inte tror är helt omöjligt.

Skrivet av Petterk:

Nu hittar du bara på och pratar totalt strunt som inte går att följa.

Okej? eller vill du inte förstå? Jag vet att kan ibland formulera mig som kratta i bland...

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Varför skulle man inte kunna konkurrera med prissättningen? Det är ju det man har gjort med Ryzen. Jag tycker att det är lite udda resonemang.

Fast de har inte konkurrerat med prissättning. Får du mer för pengarna om du väljer AMD Ryzen 7 1700 över Intel Core i5 8600K? Självklart inte, du får t.o.m. lite sämre spelprestanda. Samma stämde med i5 7600K. 1800X kostar ju dessutom mer än 8700K eller 7700K och det finns ändå folk som köper dem. Det är en produkt för entusiaster som bygger sina system själva och den är bra nog för moderna sysslor. Det är inte att den har invaderat i de färdigbyggda systemen och är det enda elladorna kränger idag. De har haft styrkor som tilltalat entusiaster, men de har inte konkurrerat med lägre priser, en 1600X är fortfarande drygt 2300 kr. Vilket ju är ungefär samma prisnivå som Intels överklockningsbara Core i5:or de senaste åren. För slutkund har priset på systemen drivits upp på senare tid tack vare dyrare minnen hur som helst, så var ska köparen se någon besparing. 1600X och 1600 ligger fortfarande på en högre punkt än Intels överklockningsbara Core i5:or gjorde för 3-4 år sedan. Ingen har kommit och pressat ner priset, dollarpriset vid lansering har varit ungefär samma för varje ny generation i 5 år och AMD ändrade inte på det vid sin lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Okej? eller vill du inte förstå? Jag vet att kan ibland formulera mig som kratta i bland...

Det låter som du vill jämföra AMDs billigaste modell med Intels dyraste istället för att utveckla diskussionen du har med mig, det är bara ett stort argumentationsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Ja det kanske inte var den smidigaste formuleringen.
Vad jag har sett så är u2700 tänkt att konkurrera med Core i7-8550U, och u2500 med Core i5-8250U.
Vilket jag inte tror är helt omöjligt.

Svarar som nytt inlägg för att du ville dela upp en mening när du citerade mig.

Ryzen 5 2500U (U:et är på samma ställe i modellnamnet hos både AMD och Intel nu) riktar in sig på ultraportabla och 2-in-1s, alltså där Intel kört dual-cores med hyperthreading fram till de fick KBL-R. Det är nog bara du som föreslår att Ryzen 7 2700U ska konkurrera med Intels Core i7 8550U. Det gör den inte när vi talar processorkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Om AMD klara sig med en "rail" och mindre max ström än Intel, så tror du inte att den kan göras mindre och billigare?
Verkar märkligt i annat fall.

Nej, för så fungerar inte världen. Det betyder inte färre faser (diskreta MOSFETs eller i vissa fall diskreta drivers för den delen) på en AMD-bräda per automatik och du talar om komponenter som kostar ungefär 25 cent till en dollar för kontrakttillverkaren. Det behövs inte 2 mosfets för varje fas, det är bärbara vi talar om, många lösningar riktade mot Skylake/Kaby-Lake kör en för cpu, två för gpu och en för system agent, medan andra lösningar är riktade mot flera faser. Om vi jämför en 1+2+1-lösning (som de riktade mot U-serien, gissningsvis riktade mot processorerna med GT3e) mot en 2+1 så handlar det om en FETs skillnad, men det kan ju lika gärna handla om 1+2+1 vs 3+1 eller 2+2+1 vs 3+2 eller 1+1+1 vs 4+2. Det kan ju gå helt jämt ut med 1+1+1 vs 2+1 också som kan ses som något av ett minimum, du kan ha exakt samma antal diskreta komponenter på båda plattformarna och jag tvivlar på att någon kör 1 fas på Raven Ridge när den ska driva både CPU och GPU och då får du inte mindre kretskortyta på en AMD-lösning. Inte för att en MOSFET tar upp mycket plats på ett moderkort i en 15,6-tum bärbar. När vi talar Y-serien så har vi också PMICs med inbyggda FETs där du inte behöver några diskreta MOSFETs för att driva processorns tre rails. Ingen kommer köra en diskret VR-krets för varje lina och köra 2 faser på varje (alltså 9 diskreta komponenter) i en bärbar för bara processorn, de kommer köra kretsar riktade mot att stödja processorns alla linor. För en processor i U-serien eller R-serien alltså något i stil med 3-5 FETs. Det går att köra upp till 7 FETs på många PMICs för Intels processorer, men det gäller också AMD. Hur som helst är det en icke-fråga i form av hur mycket plats de tar upp eller att det skulle kosta mer med en eller två MOSFETs mer på ena brädan över andra.

Mer märkligt att vi måste ha en lång diskussion om komponenter som kostar tillverkarna cent.

Permalänk
Medlem

Förstår du AMDs slide?

Intel har delvis lägre krav på ICCmax eftersom CPU och GPU inte delar på en rail, för en 15 W quad-core så är ICCmax 64 A på CPU och 31 A på grafiken, det har PMICs och MOSFETs (men kan vara anledning att man väljer att köra 2+2+1 eller 2+1+1, men det är inget måste) inga som helst problem med när de är rätt specade. Det handlar väl ändå om nivåerna när PMIC ska slå ifrån i princip, den kan självklart inte använda över 150 W som du får om du lägger ihop alla max-värden. Vad det gäller AMD så är det samma PMICs och FETs som de körde på Bristol Ridge, så det är ingen som helst besparing jämför mot vad de behövde tidigare. Runt 4-5 FETs är nog lämpligt i båda fallen vilket som, även om man kan gå lägre. Men vad spelar det för roll om du behöver en eller två extra MOSFETs och extra drossel? Det har gått bra att köra effekthungrigare saker i mindre applikationer förr, att få in 7 faser i kompaktare prylar än det här handlar om.

En 1+2+1-implementering behöver fyra FETs och tre drosslar, lägg till en fas och en 6x6 mm krets för 2+2+1 typ.

Vet inte hur det riktigt är relevant, först var det en kostnadsbesparing och nu pekar du på att det tar mindre plats (vilket det inte heller behöver göra). I de datormodeller AMDs partners presentera får du plats med KBL-R och MX150 (som också behöver strömförsörjning och tar upp plats) hur som helst. Hur du väljer att implementera effektmatningen har i princip ingen betydelse när det gäller priset, en extra FET kostar ~1 dollar och det förutsätter i princip att de på AMD-sidan kör något som 2+1 när de i själva verket snarare kör 3+1 eller 4+2 i vilket fall som helst. Och om du kör en FET mindre på den snålaste AMD-lösningen så kan ju ändå PMIC-kretsen råka kosta 1 dollar mer. En kostnadsminskning hade det kunnat vara om det gällde KBL-H med 48 dollar chipset ställt mot Raven Ridge utan chipset, nu är inte moderkort med Intel dyrare när vi pratar Y, U och R-serien och det är hur som helst bara systemets kostnad som har någon relevans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast de har inte konkurrerat med prissättning. Får du mer för pengarna om du väljer AMD Ryzen 7 1700 över Intel Core i5 8600K? Självklart inte, du får t.o.m. lite sämre spelprestanda. Samma stämde med i5 7600K. 1800X kostar ju dessutom mer än 8700K eller 7700K och det finns ändå folk som köper dem. Det är en produkt för entusiaster som bygger sina system själva och den är bra nog för moderna sysslor. Det är inte att den har invaderat i de färdigbyggda systemen och är det enda elladorna kränger idag. De har haft styrkor som tilltalat entusiaster, men de har inte konkurrerat med lägre priser, en 1600X är fortfarande drygt 2300 kr. Vilket ju är ungefär samma prisnivå som Intels överklockningsbara Core i5:or de senaste åren. För slutkund har priset på systemen drivits upp på senare tid tack vare dyrare minnen hur som helst, så var ska köparen se någon besparing. 1600X och 1600 ligger fortfarande på en högre punkt än Intels överklockningsbara Core i5:or gjorde för 3-4 år sedan. Ingen har kommit och pressat ner priset, dollarpriset vid lansering har varit ungefär samma för varje ny generation i 5 år och AMD ändrade inte på det vid sin lansering.

Dock så är R7 1700 en 65W del, det blir jämnare om man tar en 1600X som ligger på 95W, 15% billigare och presterar ca 25% sämre i enkeltrådat, men presterar också 25% bättre i multitrådat trots sämre IPC (pga. fler trådar?). 1800X är ganska dumt då 1700X finns, den kostar mindre och presterar nästan lika bra som en 1800X, men ja 8'e generationens i7'or presterar bättre Ryzen.

Dell säljer ju vanliga "gaming" OEM datorer med AMD grejer som utpresterar det jag kunde hitta på inet för samma pris (med Intel/Nvidia grejer), så jag förstår inte vad du pratar om när du säger att Ryzen bara är för entusiaster (samma gäller ju dyra Intel grejer). Dock kostar de typ 7500:- så det är ju inte den billigaste färdigbyggda som finns (dell inspiron gaming och taurus experienced gtx 1050 skylake om du är intresserad).

Håller med dig att priserna borde börja pressas, men 1600 är en ganska populär processor (speciellt med inkluderad kylare), så det kan ta ett tag innan de blir billigare, skulle kunna tänka mig att priserna går ner när Zen+ kommer med i spelet.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Dock så är R7 1700 en 65W del, det blir jämnare om man tar en 1600X som ligger på 95W, 15% billigare och presterar ca 25% sämre i enkeltrådat, men presterar också 25% bättre i multitrådat trots sämre IPC (pga. fler trådar?). 1800X är ganska dumt då 1700X finns, den kostar mindre och presterar nästan lika bra som en 1800X, men ja 8'e generationens i7'or presterar bättre Ryzen.

Dell säljer ju vanliga "gaming" OEM datorer med AMD grejer som utpresterar det jag kunde hitta på inet för samma pris (med Intel/Nvidia grejer), så jag förstår inte vad du pratar om när du säger att Ryzen bara är för entusiaster (samma gäller ju dyra Intel grejer). Dock kostar de typ 7500:- så det är ju inte den billigaste färdigbyggda som finns (dell inspiron gaming och taurus experienced gtx 1050 skylake om du är intresserad).

Håller med dig att priserna borde börja pressas, men 1600 är en ganska populär processor (speciellt med inkluderad kylare), så det kan ta ett tag innan de blir billigare, skulle kunna tänka mig att priserna går ner när Zen+ kommer med i spelet.

10-15 % billigare än en processor som knappt finns i lager? Jag syftade på lanseringspriserna också, och där så var MSRP på 1600X dyrare än i5-7600K (eller i5-6600K, eller i5-4670K osv) vid respektive lansering. Då är det svårt att tala om någon prispress. Sen måste du ju köpa en kylare till 1600X i vilket fall som helst, och det är inget du absolut måste göra med i5-8600K eller i5-8400. Intel sitter så lugnt att i5-8600K kunde höja priset vid lanseringen jämfört mot produkten den ersatte.

Entusiaster väljer inte bara de dyraste delarna, så vet inte varför du pratar om dyra Intelgrejer, det är inte 18-core Core i9:or vi pratar om. Det är inte heller i färdigbyggda datorer från de stora systemtillverkarna som Ryzen säljer, kolla på MediaMarkt, Elgiganten osv och du hittar knappt AMD-system. Taurus är en butiksbyggd dator då det är Inets egna "märke" och det finns gott om butiksbyggda Ryzen (från Komplett, Inet, Webhallen osv) om du vill jämföra, men de flesta köparna bygger nog själv eller låter butiken bygga ihop deras egenvalda delar.

Ryzen 3 1200, RX 560, 8 GB DDR4 (single channel?) och 1 TB 7200 rpm-HDD är inte ett bra och prisvärt bygge för 7500 kr. Du får iaf i5-7400, 8 GB (2x4 GB) DDR4, GTX 1050Ti och 1TB SSHD och Windowslicens hos Komplett för samma pris. GTX 1050Ti är definitivt starkare där, processorn mycket starkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

... Det behövs inte 2 mosfets för varje fas, det är bärbara vi talar om, ...

Vet du hur en step-down regulator fungerar? För jag börjar nämligen tro att du inte gör det.
Så här ser en fas ut (förenklad):

Som du ser används två mosfetar per fas och en spole.
Man skulle kunna ersätta en av mosfetarna med en diod men vid de här låga spänningar så blir verkningsgraden horribel dålig (typ runt 50%.) vilket inte är speciellt lämpligt i en bärbar dator.
Mer om ämnet kan du läsa här "Meeting the Challenges of Power-Supply Design for Modern, High-Current CPUs" den är lite gammal men principerna stämmer fortfarande.

Skrivet av Petterk:

Förstår du AMDs slide?

Intel har delvis lägre krav på ICCmax eftersom CPU och GPU inte delar på en rail, för en 15 W quad-core så är ICCmax 64 A på CPU och 31 A på grafiken, det har PMICs och MOSFETs (men kan vara anledning att man väljer att köra 2+2+1 eller 2+1+1, men det är inget måste) inga som helst problem med när de är rätt specade.

Ja jag förstår vad ICCmax är och det är strömförsörjningen skall klara, gör den inte det så kan dator krascha eller i värsta fall gå sönder. Därför måste man konstruera strömförsörjningen där efter.

Skrivet av Petterk:

Det handlar väl ändå om nivåerna när PMIC ska slå ifrån i princip, den kan självklart inte använda över 150 W som du får om du lägger ihop alla max-värden.

Nej, det handlar inte om när PMIC ska slå ifrån (Och vilken nytta skulle det ha om inte strömförsörjningen inte klara strömmen?)
Utan det handlar CPU och GPU kan momentant dra mycket mer ström. 15W tpd är ett "medelvärde".

Spolarna måste dessutom arbeta inom det "linjära" område (delvis hålla sig under max strömmen) annars tappar de "induktans" och blir i princip en kortslutning, vilket varken CPU eller mosfetarn "gillar" (Typ 12volt direkt till CPU och väldigt hög ström genom mosfetarna, och jag tror inte att man behöver var Einstein för att förstå att det är mindre bra)

Så att minska MAXIcc minskar storleken på spolarna eller antal spolar.

Skrivet av Petterk:

Vad det gäller AMD så är det samma PMICs och FETs som de körde på Bristol Ridge, så det är ingen som helst besparing jämför mot vad de behövde tidigare. Runt 4-5 FETs är nog lämpligt i båda fallen vilket som, även om man kan gå lägre. Men vad spelar det för roll om du behöver en eller två extra MOSFETs och extra drossel? Det har gått bra att köra effekthungrigare saker i mindre applikationer förr, att få in 7 faser i kompaktare prylar än det här handlar om.

En 1+2+1-implementering behöver fyra FETs och tre drosslar, lägg till en fas och en 6x6 mm krets för 2+2+1 typ.

Vet inte hur det riktigt är relevant, först var det en kostnadsbesparing och nu pekar du på att det tar mindre plats (vilket det inte heller behöver göra). I de datormodeller AMDs partners presentera får du plats med KBL-R och MX150 (som också behöver strömförsörjning och tar upp plats) hur som helst. Hur du väljer att implementera effektmatningen har i princip ingen betydelse när det gäller priset, en extra FET kostar ~1 dollar och det förutsätter i princip att de på AMD-sidan kör något som 2+1 när de i själva verket snarare kör 3+1 eller 4+2 i vilket fall som helst. Och om du kör en FET mindre på den snålaste AMD-lösningen så kan ju ändå PMIC-kretsen råka kosta 1 dollar mer. En kostnadsminskning hade det kunnat vara om det gällde KBL-H med 48 dollar chipset ställt mot Raven Ridge utan chipset, nu är inte moderkort med Intel dyrare när vi pratar Y, U och R-serien och det är hur som helst bara systemets kostnad som har någon relevans.

Som sagt "1+2+1-implementering" behöver 8st Mosfet och 4 drosslar.
Och varför skulle använda samma lösning på Raven Ridge som Bristol Ridge? finns ingen anledning.
De dator modeller som man har plats med KBL-R och MX150 är konstruerade för dessa, att man då får in en mindre lösning är väl inte konstigt. Det innebär inte heller att inte kommer att koma u2700 datorer där inte KBL-R och MX150 ryms.

Skrivet av Petterk:

Mer märkligt att vi måste ha en lång diskussion om komponenter som kostar tillverkarna cent.

Jag tror att du underskatta kostnaden för strömförsörjningen och Nej det handlar inte om cent utan snarare dollar. Och du glömmer avkopplings kondensatorer bland annat.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

...
Jag tror att du underskatta kostnaden för strömförsörjningen och Nej det handlar inte om cent utan snarare dollar. Och du glömmer avkopplings kondensatorer bland annat.

Och kylningen av alla strömförsörjande komponenter

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

10-15 % billigare än en processor som knappt finns i lager? Jag syftade på lanseringspriserna också, och där så var MSRP på 1600X dyrare än i5-7600K (eller i5-6600K, eller i5-4670K osv) vid respektive lansering. Då är det svårt att tala om någon prispress. Sen måste du ju köpa en kylare till 1600X i vilket fall som helst, och det är inget du absolut måste göra med i5-8600K eller i5-8400. Intel sitter så lugnt att i5-8600K kunde höja priset vid lanseringen jämfört mot produkten den ersatte.

MSRP och lanseringspris är ganska orelevant om grejerna kostar mer/mindre i verkligheten oavsett, inte ens helt ovanligt att det tar några månader innan priserna sjunker ner till MSRP.

Hittar ingenstans där det står att 8600K kommer med en kylare någonstans (inga K varianter alls faktiskt), du får ge mig en källa för att jag ska tro dig.

Skulle tro att viss del av det högre lanseringspriset av både 8600K och 1600X kan ha något att gör med det högre kärnantalet

Citat:

Entusiaster väljer inte bara de dyraste delarna, så vet inte varför du pratar om dyra Intelgrejer, det är inte 18-core Core i9:or vi pratar om. Det är inte heller i färdigbyggda datorer från de stora systemtillverkarna som Ryzen säljer, kolla på MediaMarkt, Elgiganten osv och du hittar knappt AMD-system. Taurus är en butiksbyggd dator då det är Inets egna "märke" och det finns gott om butiksbyggda Ryzen (från Komplett, Inet, Webhallen osv) om du vill jämföra, men de flesta köparna bygger nog själv eller låter butiken bygga ihop deras egenvalda delar.

Jag pratade om 4000+ kr processorer som dyra, oavsett tillverkare. En färdigbyggd dator (för average joe) kör ju inte den dyraste hårdvaran (snarare 1000-2000 kr processor).

Inte helt konstigt att Ryzen inte sitter hos de flesta systemtillverkarna än, Intel har haft en par år på sig att få i stort sett monopol i marknaden efter bulldozer floppen. Dell är en ganska stor systemtillverkare och just precis därför tyckte jag att det var kul, om några månader till lär det finnas fler.

Citat:

Ryzen 3 1200, RX 560, 8 GB DDR4 (single channel?) och 1 TB 7200 rpm-HDD är inte ett bra och prisvärt bygge för 7500 kr. Du får iaf i5-7400, 8 GB (2x4 GB) DDR4, GTX 1050Ti och 1TB SSHD och Windowslicens hos Komplett för samma pris. GTX 1050Ti är definitivt starkare där, processorn mycket starkare.

Alla benchmarks jag hittade var R3 1200 och i5 7400 bara +-5% från varandra beroende på enkelt eller multitrådat. GTX 1050 Ti är bättre än RX 560, men inte mycket mer än vad GTX 1050 är, så det är fortfarande inte en jublande vinst (mot ett vanligt 1050). HDD istället för SSHD eller SSD är ganska bajsigt håller jag med om.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Vet du hur en step-down regulator fungerar? För jag börjar nämligen tro att du inte gör det.
Så här ser en fas ut (förenklad):
https://www.maximintegrated.com/en/images/appnotes/3767/3767Fig01.gif
Som du ser används två mosfetar per fas och en spole.

En MOSFET i dessa sammanhang är per definition en komponent som har en hög sida och en låg sida, du kan i princip inte använda annat med dessa VR-controllers i den här tillämpningen och ingen skulle använda annat. Det finns inget moderkort som använder två single-MOSFETs per fas.

Går i vissa fall att använda två MOSFETs i en 2-faslösning/2-faser i par med en diskret drossel, men det kan vi bortse från, det behövs inte i riktigt kompakta designer ens.

Varför denna diskussion? En 12,3-tum Surface Pro 2017 kör exempelvis 1+2+1 med en PMIC, fyra MOSFETs och fyra drosslar. Du klarar att köra Intel i en MacBook 12 (där det ser ut som de matar processorn med minst 4 faser) som har ännu kompaktare moderkort.

Skrivet av erixon:

Som sagt "1+2+1-implementering" behöver 8st Mosfet och 4 drosslar.
Och varför skulle använda samma lösning på Raven Ridge som Bristol Ridge? finns ingen anledning.
De dator modeller som man har plats med KBL-R och MX150 är konstruerade för dessa, att man då får in en mindre lösning är väl inte konstigt. Det innebär inte heller att inte kommer att koma u2700 datorer där inte KBL-R och MX150 ryms.

Jag tror att du underskatta kostnaden för strömförsörjningen och Nej det handlar inte om cent utan snarare dollar. Och du glömmer avkopplings kondensatorer bland annat.

Nej det behövs 4 st MOSFETs och 4 drosslar och en PMIC.

Varför skulle du designa om strömförsörjningen till Raven Ridge när det är i stort sett samma krav på bägge plattformarna och samma PMICs som används på båda? Det är liksom samma rekommendationer från komponenttillverkarna. En 3+1-lösning har du ingen anledning att byta ut mot en annan 2+1 du inte är bekant med och skulle du göra det så skulle du spara ~en till två dollar. Men vad ska du göra om du redan körde 2+1 till Bristol Ridge? Du kommer inte byta till en 1+1-lösning, CPU/GPU kan ju dra mer än en vanlig enskild MOSFET klarar att leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Och kylningen av alla strömförsörjande komponenter

De får dumpa sin värme i PCBn, det är max ett par Watt under belastning det rör sig om.

Ingen bärbar har kylflänsar eller aktiv kylning av MOSFETs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Hittar ingenstans där det står att 8600K kommer med en kylare någonstans (inga K varianter alls faktiskt), du får ge mig en källa för att jag ska tro dig.

Bara 8400 som kommer som Boxed med kylare, men 4670K kom med kylare på sin tid. Det var efter Haswell Refresh kylarna försvann, och varför AMD inte kör med några också då.

Det normala är att det sjunker under MSRP/lanseringspris efter några månader/veckor när tillgängligheten finns. Just nu är 1600X cirka 29 dollar under det annonserade och faktiska lanseringspriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Inte helt konstigt att Ryzen inte sitter hos de flesta systemtillverkarna än, Intel har haft en par år på sig att få i stort sett monopol i marknaden efter bulldozer floppen. Dell är en ganska stor systemtillverkare och just precis därför tyckte jag att det var kul, om några månader till lär det finnas fler.

Grejen för AMD är att ingen bygger sina egna bärbara. Det finns inga entusiaster att köpa upp kretsarna utan de är helt beroende av tillverkare som gör dumma val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Alla benchmarks jag hittade var R3 1200 och i5 7400 bara +-5% från varandra beroende på enkelt eller multitrådat. GTX 1050 Ti är bättre än RX 560, men inte mycket mer än vad GTX 1050 är, så det är fortfarande inte en jublande vinst (mot ett vanligt 1050). HDD istället för SSHD eller SSD är ganska bajsigt håller jag med om.

Skulle nog säga att du behöver gå upp till Ryzen 5 1400 för att matcha lite bättre, och då ligger du fortfarande efter i spel. Finns färdigbyggda system för 6999 kr hos Inet med i5-7400, 8 GB DDR4, GTX 1050 och 256 GB SSD t.o.m. om du vill ha något att jämföra (en Acer i det fallet) så nog är Dell:en ett ganska dåligt alternativ och din jämförelse med Taurus-systemet haltande. Det är hur som ungefär där du hamnar oavsett om du går till Lenovo, HP eller Acer och Lenovo har exempelvis ett AMD-alternativ med Ryzen 5 1400 och RX 560, men den säljs inte (som Intel-alternativen) i de stora elektronikvaruhusen. De bärbara AMD-modellerna hittar säkerligen ut till varuhusen, men det betyder inte att de kommer sälja de med förlust eller pressa ner priset på de så de är det bästa alternativet eller det mest prisvärda.