Ta bort Windows 10 från SSD

Permalänk

Ta bort Windows 10 från SSD

Hej,

Hemma har jag en dator med Windows 10 Home installerat på en SSD.

Jag har nyligen fått ta hem en SSD från jobb, med Windows 10 enterprise installerat.
Vad jag hade velat göra är att formatera den nya hårddisken helt och använda den för annat.

Kan det bli problem att ha två hårddiskar inkopplade med Windows 10 på, eller det spelar ingen roll eftersom den bootar den förstnämnde först?

Ska det fungera att bara koppla in den nya hårddisken och formatera den?

Hade en jävla massa strul med hårddiskar och Windows för ett par år sen, resulterade i att jag crashade några HDD:s, så jag kommer vara lite försiktigare denna gången.

Tacksam för tips och trix.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Hedersmedlem

Den bör inte göra något annat än att boota från din vanliga SSD. Sen är det bara att formatera den nya SSDn precis som du säger. Dubbelkolla i BIOS att båda diskarna upptäcks och att de är i rätt bootordning.

Permalänk
Medlem

Om SSDn har Win10 på sig så bör du partitionera om den också, eftersom den lär ha t.ex. en bootpartition och andra partitioner Windows skapat vid installation. D.v.s. ta bort alla partitioner, skapa en ny partition som täcker hela SSDn, och till slut formatera den nya partitionen.

Permalänk
Medlem

Har den rullat ett tag så kommer den må utmärkt av en secure erase.

Permalänk
Skrivet av perost:

Om SSDn har Win10 på sig så bör du partitionera om den också, eftersom den lär ha t.ex. en bootpartition och andra partitioner Windows skapat vid installation. D.v.s. ta bort alla partitioner, skapa en ny partition som täcker hela SSDn, och till slut formatera den nya partitionen.

Tack för svar, det låter logiskt!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk

Det visade sig vara enklare än vad jag trodde, fungerade bra att bara formatera hårddisken som vanligt och partitionera om den.

Tack för svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Har den rullat ett tag så kommer den må utmärkt av en secure erase.

Finns ju enklare sätt att tvinga fram en TRIM cykel. Ta bort befintliga partitioner, skapa en ny på diskens fulla storlek -10%, och snabbformatera, spar ett par skrivcykler till disken...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.