Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

Hjälp välja projektor

Ska sätta upp en projektor hemma och vet inte vilken jag ska välja. Jag kommer ha en duk med format 16:9 och skulle vilja ha en projektor som levererar en bra bild på 160-tum duk. Rummet är mörklagt och inte mycket reflekterande ytor. Får jag till det blir det ett kanon film- och spel-rum. Några förslag på bra projektor? Gärna förslag i alla prisklasser då det handlar om var jag får mest valuta för pengarna.
/ M.J

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@MickJagger: 160 tum är väldigt stort med 3,5 meter bred duk. Det kräver mycket ljusresurser för att inte bli en väldigt blek bild. Du behöver också köra i högt lampläge med mer fläktljud som följd. Du behöver ofta en ett ganska stort avstånd mellan en så stor duk och projektor. 160 tum är också 2 meter hög bild + duk/ram. Detta ställer ytterligare krav på hur projektorn projicerar så att den kan befinna sig inom duken. Många enklare projektorer behöver placeras utanför duken. Då får takhöjden en stor betydelse. Förmodligen behöver du också tänka på hur du ska placera högtalare i samma rum, runt samma duk också.

Värt att tänka på är att när du har så stor duk kommer bilden kanske väldigt nära väggar, tak och golv. Reflexer från dessa kommer att i högra grad påverka bilden negativt, så mörka väggar, svarta gardiner, mörk matta etc. blir allt viktigare.

En som skulle kunna fungera är JVC-X5500 eller nya X5900. Den har väldigt mycket ljusresurser och lämplig optik. Den behöver vara på ett avstånd kring 1,4 ggr dukens bredd som närmast.