Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Elcykel – samlingstråd

Jag tänkte börja med att fråga om det finns nån som har erfarenhet av bättre elcyklar av bruksmodell för pendling, dvs ha vettig räckvidd (> 100km) skärmar, belysning, lastmöjlighet, kanske bör de också ha stel framgaffel så de inte måste ha daglig service på vintern, kanske remdrift och det kräver ju i så fall interna växlar, speedbike ?
Nån mer som letar nått seriöst för att eventuellt utnyttja elcykelpremien på och som går att köpa/serva/få tag i delar rimligt lätt o snabbt i Sverige ?
http://www.gitane.com/e-bike-gitane.html
https://www.kalkhoff-bikes.com/en/e-bike/e-trekking/sport-kal...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2012

kan i ditt fall tipsa om https://happyride.se/ sök i forumet eller gör en ny tråd där

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Cryorig h7 | Fractal Design define C

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Var intresserad av om nån på detta forum hade nån erfarenhet och åsikter om det, det är också alldeles för mycket MTB/racer tjat och för lite för de som inte ser cykeln som en leksak på många rena cykel forum.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

@mrqaffe:

Happy är mycket bra (fast många där ogillar elcyklar) annars har jag testat en del och till stor del så "får man vad man betalar för".

Vill man ha det bästa tycker jag att Bosch system som driver på kedjan är överlägset på marknaden just nu: https://www.bosch-ebike.com/en/products/system-overview/

Yamaha har också ett liknande system som är mycket bra men det är inte så vanligt.

Köper man ett billigt system med drivning på framhjulet blir det ofta ryckigt och det kan kännas konstigt att cykla. Har också varit en del olyckor med de cyklarna där folk ramlat och slagit sig rejält efter att drivningen hoppat in och de var inte beredda på det t.ex. i en grusig kurva etc. Visst går de att använda men många av de billiga system är som sagt inte så trevliga att använda och kvaliten och lättheten att göra service eller byta däck kan vara sådär.

Sedan kan man ju köpa satser på ebay och bygga själv också... som inte behöver trampas... men det blir ofta olagligt och kanske inte håller så bra i längden. Men om man är teknisk och gillar att pilla med motorer och batterier kan det vara kul. Dock blir det snabbt olagligt och blir man tagen i 60 knyck på en hemmagjord elmoppe så gäller det att farbror polisen är snäll, annars ryker nog körkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Workbench 3.1
Registrerad
Jan 2002

Finns det Fiskclockers borde väl cykelcklockers också finnas

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Jag tror personligen att elcyklar är lite i för tidigt stadie i utvecklingen för att man ska hitta någon som kommer att kännas relevant lång tid framåt. Fattar generellt verkligen inte hur de kan motivera en subventionering av elcyklar och inte samtidigt ge en minst lika stor på vanliga cyklar...
Visst lockar de inte den skara som tycker att det är för jobbigt eller omständigt att trampa på egen hand bort från bilen men mycket miljövänligare blir det inte och motion skadar ju inte hälsan i förlängningen heller.

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Daemon:

Jag tror personligen att elcyklar är lite i för tidigt stadie i utvecklingen för att man ska hitta någon som kommer att kännas relevant lång tid framåt.

Så är det väl lite med allt? Jag vidhåller annars att Bosch system med kedjedrivning känns mycket proffsigt och som färdig produkt som man verkligen kan använda. Inte billigt, men bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Elcyklar är ju dessutom också en grej för den redan väldigt köpstarka medelklassen. Folk som har råd att bo i villa eller bostadsrättsföreningar med skyddade gårdar. Bor man inte lite "skyddat" så är det en rejäl chansning att lägga 15-30k och sedan låsa fast den i cykelstället utanför hyreshuset.

Är det verkligen den här gruppen man gör bäst i att försöka påverka? Är det några som kan välja att åka elcykel till jobbet istället och bara ta den splitt-nya Volvon när det regnar eller man ska hämta på dagis, så är det den här gruppen. Det tar lite längre tid att ta sig till jobbet? Ingen fara, det är ju nyttigt och det är bara att flexa lite. Att köpa en elcykel är liksom att välja att bara ha två veckors utlandssemester istället för tre. Typ. Jag vet att jag generaliserar, men ligger det inte nåt i det? Är elcyklar även för den undre medelklassen och låginkomsttagare? Personligen så hänger jag upp mig mycket på stöldrisken, men jag vill också påstå att just eftersom transportmedlet är mindre "potent" än en bil, så måste man leva ett liv med större frihet och möjlighet att planera t.ex. sin arbetstid. Många har detta, men många har det inte. De som inte har det tillhör den gruppen som puttrar runt i en gammal 945:a eller en Clio från 97.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgs skärgård
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Olegh:

Elcyklar är ju dessutom också en grej för den redan väldigt köpstarka medelklassen. Folk som har råd att bo i villa eller bostadsrättsföreningar med skyddade gårdar. Bor man inte lite "skyddat" så är det en rejäl chansning att lägga 15-30k och sedan låsa fast den i cykelstället utanför hyreshuset.

Är det verkligen den här gruppen man gör bäst i att försöka påverka? Är det några som kan välja att åka elcykel till jobbet istället och bara ta den splitt-nya Volvon när det regnar eller man ska hämta på dagis, så är det den här gruppen. Det tar lite längre tid att ta sig till jobbet? Ingen fara, det är ju nyttigt och det är bara att flexa lite. Att köpa en elcykel är liksom att välja att bara ha två veckors utlandssemester istället för tre. Typ. Jag vet att jag generaliserar, men ligger det inte nåt i det? Är elcyklar även för den undre medelklassen och låginkomsttagare? Personligen så hänger jag upp mig mycket på stöldrisken, men jag vill också påstå att just eftersom transportmedlet är mindre "potent" än en bil, så måste man leva ett liv med större frihet och möjlighet att planera t.ex. sin arbetstid. Många har detta, men många har det inte. De som inte har det tillhör den gruppen som puttrar runt i en gammal 945:a eller en Clio från 97.

Instämmer. Målgruppen får anses vara väldigt snäv. Framförallt om man tar med i beräkningen att den miljöfrämjande förändringen av transportsätt förväntas bli permanent och inte bara skall mynna ut i ett "nyårslöfte".

På de allra flesta ställen i landet sitter man inte i samma eftermiddagsköer som på Essingeleden och på sådana ställen innebär bilen en tidsbesparing som inte går att kompensera bort med ekonomiska styrmedel. Där handlar det om att omvärdera var arbetet måste utföras. Men de politiska besluten fattas genomgående utifrån perspektiv som bottnar i (inner)storstadsproblematik. Vill man med ena handen stödja att företagen skall vara etablerade centralt i urbana miljöer, samtidigt som arbetstagarna med tillräcklig köpkraft att unna sig en eller flera bilar i allt högre utsträckning väljer att bosätta sig utanför städerna (white flight) så blir subventioner för elcyklar lika framgångsrika som satsningen på traineejobben. Risken är överhängande att det i många fall blir en leksak som efter att nyhetens behag har falnat står och samlar damm i ett redan överfyllt garage.

Nu gäller visserligen subventionen även för elmopeder, men det blir ändå en ganska dryg investering i ett fordon som endast kan nyttjas två tredjedelar av året.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

@Olegh:

Jag håller absolut med. Skulle inte köpa en elcykel och ställa på gatan, dels för rost och regn men också stöldrisk som du säger. Funkar nog bäst om man kan cykla från garage hemma till garage på en arbetsplats.

Jag bor själv i Stockholm och jag har inga illusioner om att denna elcykelpremien har något med miljö att göra, jag ser det främst som en muta till lata stockholmarna så att de ska ställa biljävel och cykla istället. Trafiksituationen i Stockholm är löjligt dålig, det är för många bilar som ska fram när det är rusningtrafik helt enkelt.

Så jag ser detta som en kampanj för att få fler stockholmare att ställa bilen, fast förklädd till en miljökampanj för hela landet för annars skulle det ta hus i helvete om det kom fram att staten ämnar sponsra den jobbande medelklassen i Stockholm.

Om regeringen verkligen menade allvar med miljötänket skulle man ju sponsra alla cyklar rakt av... för vanliga cyklar är ju ännu bättre än elcyklar för miljön. Nä, detta är en muta till pendlade stockholmare att ställa bilen. Men om någon i resten av landet vill köpa elcykel är det ju bara att slå till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Okt 2004

Kul initiativ med denna tråd!

Förvisso ingen elcykel, utan en moped klass 2, men vill ändå tipsa om Rawbike som jag själv använt frekvent senaste månaden. Går att cykla som en elcykel, eller köra som en moped med gasreglage. Räckvidd mellan 5-8 mil beroende på hur mycket man trampar och i vilken terräng den körs. Jag köpte den innan premien blev aktuell men den ska gå att få för 14 000–14 500 kr nu vad jag förstått.

Kanonkul att cykla på och perfekt om man bor i en backig stad, behöver ta sig någonstans lite snabbare utan att ta bil, eller bara vill få med sig lite extra saker utan att anstränga sig alltför mycket. Alla som jag låtit prova har tyckt den varit kanonkul att använda.

Till nackdelarna hör väl att den är tung vilket gör att den inte är lika rolig att cykla på när elen väl tar slut. Det gör också att den sliter ganska hårt på bromsar om man cyklar där man behöver använda bromsar mycket. Bromsarna fungerar bra men vet inte om de är dimensionerade för en så pass tung cykel. Återstår att se hur snabbt den sliter ut beläggen.

https://www.instagram.com/p/BZHxOYNFdMr/

Kan bara varmt rekommendera elcyklar! Använder som sagt min mycket och ofta när jag är ute och fotar och kånkar runt på tung utrustning. Skaffa ett bra lås bara.

Mvh,
Michael Claesson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgs skärgård
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av CFSsss:

@Olegh:

Jag håller absolut med. Skulle inte köpa en elcykel och ställa på gatan, dels för rost och regn men också stöldrisk som du säger. Funkar nog bäst om man kan cykla från garage hemma till garage på en arbetsplats.

Jag bor själv i Stockholm och jag har inga illusioner om att denna elcykelpremien har något med miljö att göra, jag ser det främst som en muta till lata stockholmarna så att de ska ställa biljävel och cykla istället. Trafiksituationen i Stockholm är löjligt dålig, det är för många bilar som ska fram när det är rusningtrafik helt enkelt.

Så jag ser detta som en kampanj för att få fler stockholmare att ställa bilen, fast förklädd till en miljökampanj för hela landet för annars skulle det ta hus i helvete om det kom fram att staten ämnar sponsra den jobbande medelklassen i Stockholm.

Om regeringen verkligen menade allvar med miljötänket skulle man ju sponsra alla cyklar rakt av... för vanliga cyklar är ju ännu bättre än elcyklar för miljön. Nä, detta är en muta till pendlade stockholmare att ställa bilen. Men om någon i resten av landet vill köpa elcykel är det ju bara att slå till.

Följdfråga, frivilligt att svara:

Måla upp följande scenario. Det är en sen februaridag, minusgrader, på himlen regerar ett influget och nedärvt Göteborgsregn ämnat för hårdhudade organismer med ofattbar tjock päls. Det har varit mörkt och allmänt deprimerande större delen av dygnet i vad som känns som flera månader, oavsett vilken dygnsrytm man begagnat sig av.

På parkeringen står en bil. I garaget står en elcykel.

Vad skulle du ha gjort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

@serdyllon:

Tagit planet till Gran Canaria och trampat upp till Pico De Las Nieves för egen maskin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgs skärgård
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av CFSsss:

@serdyllon:

Tagit planet till Gran Canaria och trampat upp till Pico De Las Nieves för egen maskin

Godtagbart svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Sjukpensionär här med och inne på min andra elcykel.
Tärt rejält på kassan och inte har jag kunnat välja det bästa men gör mig mobilare än vad vanlig cykel har gjort.
Hade en Nicebike Daytona under 4 år ungefär, tungt as men bra för sin peng.
Hittade ingen fulldämpad i lagom prisklass så blev en Devron Bafang max drive:
http://www.cykelmartin.se/elcyklar/el-mountainbike/devron-rid...

Bytt: Gaffel, dämpad sadelstång, mjuk sadel samt handtagen.
Gällande gaffel så är stålfjäder underhållsfri medans luft/olja kräver underhåll.
Sen monterat på skärmar och lysen samt ringklocka. Funderar på att montera lysen som kopplas direkt till batteriet men får se om energin räcker.
Dubbdäck på vintern, köper nya sommardäck varje år då de slits upp på en säsong.

Cykeln står inlåst i förråd med rejält godkänt bygellås (cykelhandlaren garvade åt det, något överdimensionerat) under natten. Bor inte i en storstad, ingen aning hur jag hade gjort där.

Aldrig haft rost trots att den stått ute då och då i regn. Är främst gaffeln som kan rosta, ramen är i aluminium.

Föräldrarna har en varsin Ecoride. Morsan cyklar till jobbet, tar 5 min längre tid än med bil på 8km trots att hon bara kör på 2:an (20kmh). Farsan, 73 år, cyklade fram och tillbaka till centrum (ca 4km) 3ggr för att få med sig allt han behövde istället för att ta bilen och köra 1 gång.

Tyvärr gynnar väl bidraget mest medelinkomstagare som någon skrev då många pensionärer/sjukpensionärer inte klarar skrapa ihop tillräckligt för att köpa en. Tyvärr räknas det inte som handikappshjälpmedel vilket skulle hjälpt enormt för många.

Någon som undrar något om elcykel i allmänhet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Jag är inte så insatt på elcyklar men visst är dom en förbrukningsvara?
Hur många år efter att man köpt en cyklel kan man räkna med att kunna köpa ett nytt batteri till just den modellen? Eller finns det universalbatterier som passar? För batterierna måste väl ge sig efter bara några år?

Det känns som att man får typ byta till en ny cykel var 3e år minst, rätt så otaggande ju...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Min fru har IKEAs elcykel. Hon är väldigt nöjd med den. Den saknar lastmöjlighet från början men en 100kr cykelkorg från biltema passar utmärkt om man filar lite på fästet.

Hon kommer ca 7 mil på en laddning, 1.4 mil till jobbet t/r laddar en gång i veckan.
Man kan köpa extrabatterier om man nu har 10 mil att köra.

Den är väldigt lättkörd även utan batterihjälp, faktiskt mer lättrampad än hennes "vanliga" DBS cykel.

Den har 4 effektlägen men används sällan högre än 2.

Hoppas du har någon nytta av infon i din jämförelse.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av CFSsss:

@mrqaffe:

Happy är mycket bra (fast många där ogillar elcyklar) annars har jag testat en del och till stor del så "får man vad man betalar för".

Vill man ha det bästa tycker jag att Bosch system som driver på kedjan är överlägset på marknaden just nu: https://www.bosch-ebike.com/en/products/system-overview/

Yamaha har också ett liknande system som är mycket bra men det är inte så vanligt.

Köper man ett billigt system med drivning på framhjulet blir det ofta ryckigt och det kan kännas konstigt att cykla. Har också varit en del olyckor med de cyklarna där folk ramlat och slagit sig rejält efter att drivningen hoppat in och de var inte beredda på det t.ex. i en grusig kurva etc. Visst går de att använda men många av de billiga system är som sagt inte så trevliga att använda och kvaliten och lättheten att göra service eller byta däck kan vara sådär.

Sedan kan man ju köpa satser på ebay och bygga själv också... som inte behöver trampas... men det blir ofta olagligt och kanske inte håller så bra i längden. Men om man är teknisk och gillar att pilla med motorer och batterier kan det vara kul. Dock blir det snabbt olagligt och blir man tagen i 60 knyck på en hemmagjord elmoppe så gäller det att farbror polisen är snäll, annars ryker nog körkortet.

Jo jag är inne på bättre elcyklar och de ska helst ha bra cykelegenskaper också, drivning i vevpartiet är nästan ett måste men har inte provat allt med navmotorer men navmotorer känns konstiga och mer lämpade för fordon som inte ska trampas utan bara köras på el

Skrivet av Goldfinger:

Finns det Fiskclockers borde väl cykelcklockers också finnas

Ja många cyklar redan och fler borde göra det, cykeln innehåller ju dessutom datorer...

Skrivet av Daemon:

Jag tror personligen att elcyklar är lite i för tidigt stadie i utvecklingen för att man ska hitta någon som kommer att kännas relevant lång tid framåt. Fattar generellt verkligen inte hur de kan motivera en subventionering av elcyklar och inte samtidigt ge en minst lika stor på vanliga cyklar...
Visst lockar de inte den skara som tycker att det är för jobbigt eller omständigt att trampa på egen hand bort från bilen men mycket miljövänligare blir det inte och motion skadar ju inte hälsan i förlängningen heller.

Håller med om att de är i ett tidigt stadium av utveckling och det märks på utrustningen på dem, det finn som sagt få cyklar som verkar vara tänkta för vintern, de flesta har ju tex dämpgaffel och kedja, många saknar bra belysning och skärmar samt lastmöjlighet och sånt är ju inge skoj om det handlar om ett bruksfordon som inte ska behöva service ideligen om man verkligen använder det.

Skrivet av Olegh:

Elcyklar är ju dessutom också en grej för den redan väldigt köpstarka medelklassen. Folk som har råd att bo i villa eller bostadsrättsföreningar med skyddade gårdar. Bor man inte lite "skyddat" så är det en rejäl chansning att lägga 15-30k och sedan låsa fast den i cykelstället utanför hyreshuset.

Är det verkligen den här gruppen man gör bäst i att försöka påverka? Är det några som kan välja att åka elcykel till jobbet istället och bara ta den splitt-nya Volvon när det regnar eller man ska hämta på dagis, så är det den här gruppen. Det tar lite längre tid att ta sig till jobbet? Ingen fara, det är ju nyttigt och det är bara att flexa lite. Att köpa en elcykel är liksom att välja att bara ha två veckors utlandssemester istället för tre. Typ. Jag vet att jag generaliserar, men ligger det inte nåt i det? Är elcyklar även för den undre medelklassen och låginkomsttagare? Personligen så hänger jag upp mig mycket på stöldrisken, men jag vill också påstå att just eftersom transportmedlet är mindre "potent" än en bil, så måste man leva ett liv med större frihet och möjlighet att planera t.ex. sin arbetstid. Många har detta, men många har det inte. De som inte har det tillhör den gruppen som puttrar runt i en gammal 945:a eller en Clio från 97.

Jag är definitivt inte köpstark men har i princip bara cyklat sista åren och skulle vilja ha ett fordon som gör det roligare att cykla på vintern, dvs kompensera för vinterkläder och vinterdäck och till viss del höststormar med elmotorn, jag gör sällan turer på mer än 60-70 km på vintern pga vintern men en elcykel kan kanske ge mer utrymme även till cykelturer och inte bara nyttoturer.
Håller med om att infrastrukturen på många ställen är dålig och det får man ju jaga på politikerna och företagen om, det finn bra cykelparkeringar och cykelvägar men det finn också ställen där de är närmast oanvändbara.

Skrivet av Hoggaforfan:

Sjukpensionär här med och inne på min andra elcykel.
Tärt rejält på kassan och inte har jag kunnat välja det bästa men gör mig mobilare än vad vanlig cykel har gjort.
Hade en Nicebike Daytona under 4 år ungefär, tungt as men bra för sin peng.
Hittade ingen fulldämpad i lagom prisklass så blev en Devron Bafang max drive:
http://www.cykelmartin.se/elcyklar/el-mountainbike/devron-rid...

Bytt: Gaffel, dämpad sadelstång, mjuk sadel samt handtagen.
Gällande gaffel så är stålfjäder underhållsfri medans luft/olja kräver underhåll.
Sen monterat på skärmar och lysen samt ringklocka. Funderar på att montera lysen som kopplas direkt till batteriet men får se om energin räcker.
Dubbdäck på vintern, köper nya sommardäck varje år då de slits upp på en säsong.

Cykeln står inlåst i förråd med rejält godkänt bygellås (cykelhandlaren garvade åt det, något överdimensionerat) under natten. Bor inte i en storstad, ingen aning hur jag hade gjort där.

Aldrig haft rost trots att den stått ute då och då i regn. Är främst gaffeln som kan rosta, ramen är i aluminium.

Föräldrarna har en varsin Ecoride. Morsan cyklar till jobbet, tar 5 min längre tid än med bil på 8km trots att hon bara kör på 2:an (20kmh). Farsan, 73 år, cyklade fram och tillbaka till centrum (ca 4km) 3ggr för att få med sig allt han behövde istället för att ta bilen och köra 1 gång.

Tyvärr gynnar väl bidraget mest medelinkomstagare som någon skrev då många pensionärer/sjukpensionärer inte klarar skrapa ihop tillräckligt för att köpa en. Tyvärr räknas det inte som handikappshjälpmedel vilket skulle hjälpt enormt för många.

Någon som undrar något om elcykel i allmänhet?

Hur tycker du att en fjädergaffel står emot korrosion ? Jag har en vanlig cykel med dämpgaffel och den kräver mycket underhåll eller så rostar den, rengöring och smörjning behövs i princip dagligen om gaffeln ska stå sig.

Skrivet av envelope91:

Jag är inte så insatt på elcyklar men visst är dom en förbrukningsvara?
Hur många år efter att man köpt en cyklel kan man räkna med att kunna köpa ett nytt batteri till just den modellen? Eller finns det universalbatterier som passar? För batterierna måste väl ge sig efter bara några år?

Det känns som att man får typ byta till en ny cykel var 3e år minst, rätt så otaggande ju...

Intressant fråga detta, många verkar använda 18650 celler så det borde gå att byta cellerna ?

Skrivet av ZecretW:

Min fru har IKEAs elcykel. Hon är väldigt nöjd med den. Den saknar lastmöjlighet från början men en 100kr cykelkorg från biltema passar utmärkt om man filar lite på fästet.

Hon kommer ca 7 mil på en laddning, 1.4 mil till jobbet t/r laddar en gång i veckan.
Man kan köpa extrabatterier om man nu har 10 mil att köra.

Den är väldigt lättkörd även utan batterihjälp, faktiskt mer lättrampad än hennes "vanliga" DBS cykel.

Den har 4 effektlägen men används sällan högre än 2.

Hoppas du har någon nytta av infon i din jämförelse.

Har den cykeln använts på vintern och om så hur funkar den då ?

Är det nån som vet om olika tillverkare/batterier reagerar väldigt olika på kyla så att ett tappar typ 30% och ett annat 50% om det är -10C ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av mrqaffe:

Jo jag är inne på bättre elcyklar och de ska helst ha bra cykelegenskaper också, drivning i vevpartiet är nästan ett måste men har inte provat allt med navmotorer men navmotorer känns konstiga och mer lämpade för fordon som inte ska trampas utan bara köras på el

Hur tycker du att en fjädergaffel står emot korrosion ? Jag har en vanlig cykel med dämpgaffel och den kräver mycket underhåll eller så rostar den, rengöring och smörjning behövs i princip dagligen om gaffeln ska stå sig.

Intressant fråga detta, många verkar använda 18650 celler så det borde gå att byta cellerna ?

Har den cykeln använts på vintern och om så hur funkar den då ?

Är det nån som vet om olika tillverkare/batterier reagerar väldigt olika på kyla så att ett tappar typ 30% och ett annat 50% om det är -10C ?

Navmotorer har sina fördelar att de påverkas inte av din växling, du kan växla ner vid behov utan att det går långsammare. Vintertid räcker det med att köpa ett vinterdäck
Vevpartiet har sina fördelar och nackdelar, lite bättre kontroll, mer styrka men sliter på växlarna om man inte är försiktig.

Hade inga problem med den första cykeln under alla år, öppnade dock aldrig den. Devron som jag har nu var en liten antydan på utsidan första gaffeln men det var en del de sparat in på så var en budgetsak. Den nya gaffeln jag har visar inga tecken trots att jag brister en del i underhållet. Tvättar aldrig cykeln fast jag borde

Det bör gå att byta celler men hur enkelt/riskfritt vågar jag inte svara på. Jag tror de blir hyfsat dåliga överlag, Lithium brukar ha någon form av laddningskoll som fördelar arbetet lika, och hur billigt det blir att byta alla vs nytt batteri är säkert värt att kolla på.

Jag använder min året runt och lite märks på batteriet på vintern men inget extremt. Sen bor jag iofs i södra Sverige där det håller sig på nollan som minst (mest?).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av envelope91:

Jag är inte så insatt på elcyklar men visst är dom en förbrukningsvara?
Hur många år efter att man köpt en cyklel kan man räkna med att kunna köpa ett nytt batteri till just den modellen? Eller finns det universalbatterier som passar? För batterierna måste väl ge sig efter bara några år?

Det känns som att man får typ byta till en ny cykel var 3e år minst, rätt så otaggande ju...

Ja, batterierna ger med sig men ofta är batterierna någon form av standard så bör gå att lösa till de flesta modeller. Mina föräldrar är inne på sitt 5:e år nu och nu börjar det kännas så de funderar på att byta batterier nu.
Det handlar om ca 600:- per år i derans fall och med tanke på hur mycket bensin de har sparat in så är det en vinst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

En poäng är att det är inte jobbigt med elcykel. Ärenden man drar sig för med vanlig cykel, tar en annan dag eller tar bilen så tar man elcykeln istället.
Jag kan ta en omväg ibland medans med vanlig cykel var det A till B den snabbaste vägen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2012

jag köpte denna cykel från XXL för 10.000 i våras för pendling till jobbet, ca 10km enkel väg.
kan efter ett halvår säga att jag ångrar att jag inte la 5-6 tusen till och fick en bättre cykel, med mig som väger ca 100kg räcker batteriet på min nuvarande ganska precis 3,5 mil vilket för mig är helt ok men jag hade velat ha fler växlar än 8st nu i efterhand samt ha köpt en cykel som driver direkt vid första tramp, jag behöver trampa en 3-4 varv för att motorn ska hoppa igång vilket är lite drygt vid mycket start och stopp (självklart inget man märker av på landsväg när man väl är igång).

▪ i7-3770 - P8Z77-I Deluxe - 8 GB DDR3 - MSI R9 290 Gaming 4 GB
▪ Acer Helios 300 - i5-7300HQ - GTX 1060 6gb - 8GB DDR4 - Galaxy S7

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Vad finns det då för vettiga cyklar att få tag på ,kanske någon av dessa då de är relativt färdigbyggda redan från fabrik så man inte behöver göra allt själv ?
Cresent Elof

http://www.crescent.se/cyklar/elcykel/elof-alfine-11-vxl/?col...
Den har dock ett ganska litet batteri.
Giant Quick e

https://www.giant-bicycles.com/global/showcase/quick-e
Kalkhoff Integrale LTD

https://www.kalkhoff-bikes.com/en/bikes/2018/e-bikes/e-trekki...
Det verkar inte finnas nån optimalt utrustad cykel att få tag på då de flesta bättre cyklar tyvärr bara verkar finnas med dämpgaffel och ingen tillverkare verkar kunna garantera att de tål vinterbruk eller finns det nån sån ?

Den cykel som kanske är närmast tekniskt optimal förutom dämpgaffeln är kanske Kalkhoff integrale Speed I11

https://www.kalkhoff-bikes.com/en/bikes/2018/e-bikes/e-trekki...
Det är ju dock en speedbike men den har interna växlar och remdrift vilket är stora fördelar i min värld, nackdelarna är väl att det är dämpgaffel och att de använder Shimano DI2 växelstyrning och det ska väl ha lite känsliga elanslutningar men i övrigt så har väl den cykeln närmast allt man kan vilja ha på en brukscykel.
Någon som vet av någon annan modell ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Kul med andra som verkar uppskatta elcyklar! Är själv ute på jakt. Jag är en sådan som gillar att få en enkel överblick när jag köper något. Hittade några bra kandidater på billigelcykel.nu. Nu när man får 25% tillbaka med elfordonpremien är jag riktigt sugen på att köpa en till sommaren!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Någon som har erfarenhet av IKEA:s elcykel? Ska tydligen vara mer eller mindre samma som exempelvis Biltemas, så gissar att det är nån form av rebrandad kinaprodukt?

Är sugen, då studier i Uppsala kommer att leda till mer cyklande och mindre bilåkande. Är de värda de ca 6000kr som jag förstått att de kostar?

//Gorian

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

@mrqaffe: Jag skulle inte säga att en bra dämpgaffel är nackdel. Jag vet inte hur mycket du har cyklat, men jag pendlar varje dag, och har jobbat som cykelbud under studietiden. Cykeln är lättare och man får mer fart utan, men en tung elcykel, så spelar det ganska liten roll. Och riden är så mycket skönare.

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2009

@Gorian: Jag cyklar med en IKEA elcykel i Uppsala och kan säga att den är bra för priset. Den har en mycket framåtlåtande ställning som tar lite tid att vänja sig vid. Elcykelns fördel som jag ser det jämfört med en bra vanlig är att även om du har en dålig dag, är trött, har uppförsbacke etc så kommer du åka i cirka 22km/h. Med en vanlig cyklar jag ifrån elcykeln på platt mark men det kräver lite mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

@HDG: Tack för svar! Skulle du köpt den idag, med facit i hand? Använder du den med glädje eller med överseende?

---

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av zeleni:

@mrqaffe: Jag skulle inte säga att en bra dämpgaffel är nackdel. Jag vet inte hur mycket du har cyklat, men jag pendlar varje dag, och har jobbat som cykelbud under studietiden. Cykeln är lättare och man får mer fart utan, men en tung elcykel, så spelar det ganska liten roll. Och riden är så mycket skönare.

Det ha börjat dyka upp gafflar med fjädring i styrstolpen nu och det är ju betydligt mer lämpligt än när den sitter i gaffelbenen, det är både lättare och oerhört mycket enklare att vädertäta så det inte kräver dagligt underhåll om man använder cykeln på vintern,
det har också kommit "fjädring" uppe, det är väl egentligen inte fjädring utan mer vibrationsdämpning för det handlar ju om system för att öka komforten när man åker på vägar.
Alltså moderna versioner på Canondale headshok

Man slipper hursomhelst den enorma mängden underhåll som en vanlig gammaldags gaffel som fjädrar i båda benen kräver för att funka bra på vintern.
Åker man mest på väg så kan det tom funka bra med kolfibergaffel/styre för att bli av med vibrationerna för det är ju det som åtminstone jag vill uppnå snarare än att få bättre fäste när man hoppar och kör över sten och rötter...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

@mrqaffe:

Jag har haft en iron horse MTB i 10 år, vinter och annars, aldrig har jag rört gaffeln med tanke på underhåll.

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W