Verkar som att den här tråden har svalnat av en del men jag gör ett försök ändå.
Är på jakt efter min första elcykel helst max ca 12k även om summan kan justeras smått.
Tänkte cykla ca 3 dagar i veckan och 5 mil tur och retur varje gång sen kan jag ladda. Det blir endast under vår och sommar samt under relativt bra väderförhållanden, syftet är endast att ta mig från punkt A till B med minimal fysisk ansträngning även om jag då och då vill flåsa lite själv. Jag har alltså inget intresse av "smidiga funktioner" eller super displays med massa valmöjligheter.
Vägarna är asfalterade, i bra skick och helt platta, alltså inga backar.
Har förstått att motorn helst ska sitta i mitten, jag vill gärna ha en damcykel men det verkar inte så poppis i tråden. Tycker dock de är väldigt bekväma att hoppa av och på samt att cykla på generellt. Det verkar som att de som inte gillar eldamcyklar inte heller gillar vanliga damcyklar, så jag tar den här kritiken med en nypa salt.
Jag väger själv strax under 90kg och har en väska med mig på ca 4kg, den kan jag ha på ryggen eller i korgen, det spelar ingen roll för min del.
Den jag hittat som verkar bäst är tyvärr på utgång, lite för dyr och slut i lager men iaf har motorn i mitten, ser bra ut och bra räckvidd:
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/elcyklar/elcykel-city-me...
Så det nästbästa alternativet jag hittat är:
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/elcyklar/elcykel-e-comfo...
Dugar #2 för mig? Hur slappt kan man trampa för att få maximal effekt? Behöver inte cykla jättesnabbt så jag tror 25km/h räcker gott och väl.
När det kommer till försäkring har jag bara två saker i åtanke: stöld och att saker går sönder, på pappret låter det ju bra med cykelförsäking men i praktiken kommer den hjälpa mig?
Jobbar som mekaniker på Biltema och tycker den för 10k är ganska bra. Du kan trampa typ hur slappt som helst så länge du rör på pedalerna. Sitter en sensor vid vevlagret som känner av att vevarmarna rör på sig. Sen ställer du in max effekt på styret bara.
Om du ska cykla 5 mil tur och retur kommer du få ladda efter varje gång, speciellt om du kör på högsta effektläget.
Tror damcykel kommer fungera alldeles utmärkt för dig. Många väljer cykel med damram för att det kan upplevas som bekvämare och ska du bara cykla asfalt ska det inte vara några problem. En nackdel är att ramen blir mindre styv jämfört med en herrcykel.
Du använder din hemförsäkring om cykeln skulle bli stulen, sen kan du teckna en extra försäkring som eliminerar självrisken. Ligger på runt 300kr/år.
Du har ju garanti på cykeln så om du inte gör en jättevurpa så ska den nog täcka det mesta.
Jag tycker kvaliteten är förvånansvärt bra på den cykeln faktiskt. Är en populär modell men har inte haft mycket problem med den.
Hoppas det hjälpte lite i alla fall