Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigindraux:

Verkar som att den här tråden har svalnat av en del men jag gör ett försök ändå.

Är på jakt efter min första elcykel helst max ca 12k även om summan kan justeras smått.
Tänkte cykla ca 3 dagar i veckan och 5 mil tur och retur varje gång sen kan jag ladda. Det blir endast under vår och sommar samt under relativt bra väderförhållanden, syftet är endast att ta mig från punkt A till B med minimal fysisk ansträngning även om jag då och då vill flåsa lite själv. Jag har alltså inget intresse av "smidiga funktioner" eller super displays med massa valmöjligheter.
Vägarna är asfalterade, i bra skick och helt platta, alltså inga backar.

Har förstått att motorn helst ska sitta i mitten, jag vill gärna ha en damcykel men det verkar inte så poppis i tråden. Tycker dock de är väldigt bekväma att hoppa av och på samt att cykla på generellt. Det verkar som att de som inte gillar eldamcyklar inte heller gillar vanliga damcyklar, så jag tar den här kritiken med en nypa salt.
Jag väger själv strax under 90kg och har en väska med mig på ca 4kg, den kan jag ha på ryggen eller i korgen, det spelar ingen roll för min del.

Den jag hittat som verkar bäst är tyvärr på utgång, lite för dyr och slut i lager men iaf har motorn i mitten, ser bra ut och bra räckvidd:
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/elcyklar/elcykel-city-me...

Så det nästbästa alternativet jag hittat är:
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/elcyklar/elcykel-e-comfo...

Dugar #2 för mig? Hur slappt kan man trampa för att få maximal effekt? Behöver inte cykla jättesnabbt så jag tror 25km/h räcker gott och väl.

När det kommer till försäkring har jag bara två saker i åtanke: stöld och att saker går sönder, på pappret låter det ju bra med cykelförsäking men i praktiken kommer den hjälpa mig?

Jobbar som mekaniker på Biltema och tycker den för 10k är ganska bra. Du kan trampa typ hur slappt som helst så länge du rör på pedalerna. Sitter en sensor vid vevlagret som känner av att vevarmarna rör på sig. Sen ställer du in max effekt på styret bara.

Om du ska cykla 5 mil tur och retur kommer du få ladda efter varje gång, speciellt om du kör på högsta effektläget.

Tror damcykel kommer fungera alldeles utmärkt för dig. Många väljer cykel med damram för att det kan upplevas som bekvämare och ska du bara cykla asfalt ska det inte vara några problem. En nackdel är att ramen blir mindre styv jämfört med en herrcykel.

Du använder din hemförsäkring om cykeln skulle bli stulen, sen kan du teckna en extra försäkring som eliminerar självrisken. Ligger på runt 300kr/år.
Du har ju garanti på cykeln så om du inte gör en jättevurpa så ska den nog täcka det mesta.

Jag tycker kvaliteten är förvånansvärt bra på den cykeln faktiskt. Är en populär modell men har inte haft mycket problem med den.

Hoppas det hjälpte lite i alla fall

Permalänk
Skrivet av anden55:

Jobbar som mekaniker på Biltema och tycker den för 10k är ganska bra. Du kan trampa typ hur slappt som helst så länge du rör på pedalerna. Sitter en sensor vid vevlagret som känner av att vevarmarna rör på sig. Sen ställer du in max effekt på styret bara.

Om du ska cykla 5 mil tur och retur kommer du få ladda efter varje gång, speciellt om du kör på högsta effektläget.

Tror damcykel kommer fungera alldeles utmärkt för dig. Många väljer cykel med damram för att det kan upplevas som bekvämare och ska du bara cykla asfalt ska det inte vara några problem. En nackdel är att ramen blir mindre styv jämfört med en herrcykel.

Du använder din hemförsäkring om cykeln skulle bli stulen, sen kan du teckna en extra försäkring som eliminerar självrisken. Ligger på runt 300kr/år.
Du har ju garanti på cykeln så om du inte gör en jättevurpa så ska den nog täcka det mesta.

Jag tycker kvaliteten är förvånansvärt bra på den cykeln faktiskt. Är en populär modell men har inte haft mycket problem med den.

Hoppas det hjälpte lite i alla fall

Jag tackar för ett väldigt informativt svar, det var precis det här jag ville läsa!

Kommer ge den här damcykeln ett försök, om jag förstått det rätt kan jag lämna tillbaka den om jag inte är nöjd förutsatt att den är hel och ren. Så jag tänker att förhoppningsvis kan man väl provcykla utanför butiken alternativt hemma

Bra punkter om försäkringen med. Det kan de vara värt iaf det första året/åren innan man har full koll på allt och är lite inkörd.
Återkommer förhoppningsvis med en kortare recension framöver

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Har tänkt att äntligen göra slag i saken och införskaffa en elcykel till hösten för att jobbpendla med och för att komma i form men har ingen aning om vad det är jag ska ha eller behöver.

Har förstått att en bra elcykel kostar en del och en rimlig budget bör ligga kring 35-45 000. Kan nog sträcka mig lite till om det är vad som krävs för att få det lilla extra om det innebär bättre kvalitet och hållbarhet.

Estetiskt sett tilltalar ett integrerat batteri mer än ett utanpåliggande och den cykel jag kikat på som verkar lockande är Merida eSPRESSO EP8-EDITION EQ, lite dyr dock.

Är inte tränad eller i form så all hjälp man kan få av elmotorn i uppförsbackar kommer vara uppskattad. Sträckan är ungefär 25 km enkelväg och i varierande terräng med skogsparti, grus och asfalt.

Vet inte riktigt vad mer jag ska ta upp, ställ gärna ledande frågor eller kom med förslag på cyklar.

Tack på förhand!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Hej alla!

Har tänkt att äntligen göra slag i saken och införskaffa en elcykel till hösten för att jobbpendla med och för att komma i form men har ingen aning om vad det är jag ska ha eller behöver.

Har förstått att en bra elcykel kostar en del och en rimlig budget bör ligga kring 35-45 000. Kan nog sträcka mig lite till om det är vad som krävs för att få det lilla extra om det innebär bättre kvalitet och hållbarhet.

Estetiskt sett tilltalar ett integrerat batteri mer än ett utanpåliggande och den cykel jag kikat på som verkar lockande är Merida eSPRESSO EP8-EDITION EQ, lite dyr dock.

Är inte tränad eller i form så all hjälp man kan få av elmotorn i uppförsbackar kommer vara uppskattad. Sträckan är ungefär 25 km enkelväg och i varierande terräng med skogsparti, grus och asfalt.

Vet inte riktigt vad mer jag ska ta upp, ställ gärna ledande frågor eller kom med förslag på cyklar.

Tack på förhand!

Tycker inte alls du behöver betala så mycket för en okej cykel. Finns mycket pengar att spara.

Den här tex: https://www.cykelkraft.se/made-linum-plus-herr-svart
Tror den duger utmärkt och verkar vara gjord av kvalitativa delar.

https://www.cykelkraft.se/superior-sst-500 - Jag har följande cykel fast årgången innan utan skivbromsar. Är dundernöjd fortfarande även om jag köpte den begagnat. Läste på lite innan och det som mest rekommenderades för en trevlig upplevelse var mittmotor, vilket de båda har. Kanske är värt även om det inte är intregerat batteri.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Tycker inte alls du behöver betala så mycket för en okej cykel. Finns mycket pengar att spara.

Den här tex: https://www.cykelkraft.se/made-linum-plus-herr-svart
Tror den duger utmärkt och verkar vara gjord av kvalitativa delar.

https://www.cykelkraft.se/superior-sst-500 - Jag har följande cykel fast årgången innan utan skivbromsar. Är dundernöjd fortfarande även om jag köpte den begagnat. Läste på lite innan och det som mest rekommenderades för en trevlig upplevelse var mittmotor, vilket de båda har. Kanske är värt även om det inte är intregerat batteri.

Bryter mot reglerna och bumbar mig själv... Har inte alls längre en https://www.cykelkraft.se/superior-sst-500 eftersom något jäkla kukhuvud ( ursäkta språket ) stal min cykel över helgen. Behöver cykel för att ta mig till jobbet så köpte en sådan här från Biltema. Ny och lite mer påkostad cykel och är mycket nöjd so far.

Kan garantera att jag inte får ut hälften ens från försäkringsbolaget pga den förra cykeln var av 2019 års model.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ser att den nya ser ut att ha en fjädrande sadelstolpe.
Ett måste på en elcykel tycker jag där man lätt kommer upp i närmare 30 km/t och i nerförsbacke drygt 40 km/t. Upptäckte först i somras att det överhuvudtaget fanns och köpte direkt. Har ändå haft elcykel i 4-5 år.
Så skönt på ojämn cykel-/vägbana utan dessa hårda småstötar och framförallt att slippa en rejäl smäll i prostatan om man kör på en kant eller i en grop i de hastigheterna.
Numera finns ju fjädrande framgaffel även på elcyklar, men de är rejält dyra och en fjädrande sadelstolpe kostar bara några få hundringar.

Apropå stöld rekommenderar att alltid ta med elcykeln inomhus, garaget, källaren (låst utan batteri), balkongen eller kontoret/jobbet.
Om du går in i en affär några minuter, så lås fast ramen i något med ett bygellås. Vägmärkesstolpe om inget annat bra alternativ finns.

Permalänk
Medlem

Nu har jag också satt på en cykelsadel där vadderingen är en luftkudde som man pumpar upp själv till önskad mjuk-/hårdhet.
Helt fantastiskt! Efter år där rumpan slitit hårt sitter man nu mjukt och skönt oavsett vägbanans beskaffenhet.
Fjädrande sadelstolpe+upplåsbar sadel rekommenderas till alla!

Permalänk
Hedersmedlem

Har börjat pendla mer med bilen nu och kikar på elcykel efter jag såg hur dyrt det blev med soppan.

Har i dagsläget ingen cykel, det som brukar hända med mina cyklar är att drivpaketen blir helt sönderrostat när jag cyklar varje dag på vintern. Brukar behöva olja i princip varje vecka eller mer och det blir inte vackert om man inte rengör kedjan nästan lika ofta.

Hur ser det ut på era elcyklar när ni kör på vintern. Klarar de av saltiga vägar och hur mycket behöver ni underhålla?

Permalänk
Inaktiv

Måste vara jäkligt kallt att cykla på vintern, själv har jag en Tuk Tuk med solfångare på taket som jag satte en parkeringsvärmare i så det blir varmt i kupén. Plats för tre.

Permalänk
Medlem

Är inne på att köpa en elcykel och pendla med nu när bensin priset är bananas.
Dock vet jag inte om jag ska ha mitt motor eller en som driver bakhjulet, det är rätt backigt och blir ca 7mil tur och retur.
Prisklass 15-20.000kr några tips eller råd?
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Du lär knappast idag få en ny bra elcykel under 20.000. Tullen höjdes från 7% 2018 av EU till 39-189%.
Mittmotor anses bäst men jag har bakmotor och tycker det är ok. Bra vridmoment om det är backigt och stort inbyggt batteri på 400-500 watt om man ska pendla. Lågt insteg tycker jag också är bra.

De här kan vara något:
https://www.xxl.se/white-e-trekking-1-0-21-eu-elcykel-hybrid-...
eller
https://www.xxl.se/white-e-trekking-2-1-mns-21-elcykel-tourin...

XXL har ofta 20-25% rabattkampanjer på sina egna cyklar.

Kolla också Bikester.se som har hur många elcyklar som helst (butik i Sickla, Nacka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Du lär knappast idag få en ny bra elcykel under 20.000. Tullen höjdes från 7% 2018 av EU till 39-189%.
Mittmotor anses bäst men jag har bakmotor och tycker det är ok. Bra vridmoment om det är backigt och stort inbyggt batteri på 400-500 watt om man ska pendla. Lågt insteg tycker jag också är bra.

De här kan vara något:
eller

Kolla också Bikester.se som har hur många elcyklar som helst (butik i Sickla, Nacka).

Tack för svaret.
Har tittat lite på denna cykel men har ju ingen koll på vad som är bra eller dåligt.
https://www.elcykelvaruhuset.se/sv/lifebike-c-mute-speed-9vxl...
Denna verkar också vara ett bra alternativ
https://www.elcykelvaruhuset.se/sv/crescent-elis-9vxl-silver-...
Har frågat om vi inte kan få förmånscykel på jobbet ,dom skulle kolla upp detta nästa vecka.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som har koll på FitNord och om det är ett bra märke? Påstår sig göra cyklar för nordiskt klimat men har inte läst något hittills om vad det skulle innebära.

Hittade denna som nu har 20% rea och verkar lockande men har svårt att hitta så många recensioner om den.
https://www.sportproffsen.se/fitnord-venture-500-elcykel-612w...-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shimonu:

Har börjat pendla mer med bilen nu och kikar på elcykel efter jag såg hur dyrt det blev med soppan.

Har i dagsläget ingen cykel, det som brukar hända med mina cyklar är att drivpaketen blir helt sönderrostat när jag cyklar varje dag på vintern. Brukar behöva olja i princip varje vecka eller mer och det blir inte vackert om man inte rengör kedjan nästan lika ofta.

Hur ser det ut på era elcyklar när ni kör på vintern. Klarar de av saltiga vägar och hur mycket behöver ni underhålla?

Sent svar men håll kedjan så ren du kan och framförallt smord så är det inte så mycket mer du behöver tänka på om du har en cykel med skärmar, kan ju även vara bra med vinterhjul, de behöver inte nödvändigtvis vara dubbade men se till att de är svåra att punktera så du klarar stenkrossen det "sandas" med. Shimanos kedjor verkar benägna att få ytrost så det är nått man får stå ut med men deras övriga delar verkar rätt rosttåliga, man kan även låsa fjädringen så att man inte drar ner onödigt klägg i den om den rör sig och hålla gaffeln lättoljad, i princip ingen skillnad mot sommarcykling och gillar man inte missfärgade kedjor kan man ju byta dem på våren om man inte byter flera gånger om året.
Annars är det bara att klä sig på passande sätt efter vädret och köra på.

Skrivet av pjb:

De här kan vara något:
eller

Men många cyklar kommer från tillverkare inom EU och drabbas inte av tull på det sättet eller i vart fall inte på hela värdet av den färdiga cykeln, tex Brose och Bosch är vanliga motorsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har även jag börjat fundera på att skaffa mig en elcykel. Bor ca 9-10km från stan men har ca 5.5km cykelväg till jobbet. Dock så är det inte platt någonstans utan det är antingen uppförsbacke eller nedförsbacke. Närmast jobbet är det en riktigt brant backe som är ett par hundra meter lång.

Jag är ganska stor, lite drygt 100 pannor, och 180cm lång. Kondition och styrka finns men ser inte elcykel som ett motionsverktyg utan det ska vara ett billigt sätt att ta mig till/från jobbet/affären så enkelt som möjligt. Kommer att jobba 12-timmarsskift så vill ha så mycket hjälp som möjligt på hemvägen, speciellt efter nattskiften. Ser inte löstagbart batteri som någon nödvändig grej. Har stort varmgarage hemma på gården där jag kommer att förvara cykeln så jag kan ladda den där inne utan problem.

Har räknat på att jag borde kunna spara ca 4-5k i bränsle på en 30-veckors säsong om jag tar elcykel istället för bil. Det kan hända också att jag kanske kommer använda cykeln en del vintertid också men jag börjar med att räkna april till och med oktober till att börja med.

Finns det någon vettig cykel för runt 20-25k eller måste man ge mer för att få en som håller några år? Är det dumt att köpa en billigare från 2020 alternativt 2021 eller ska man vänta till att årets modeller kommer ut?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nu har även jag börjat fundera på att skaffa mig en elcykel. Bor ca 9-10km från stan men har ca 5.5km cykelväg till jobbet. Dock så är det inte platt någonstans utan det är antingen uppförsbacke eller nedförsbacke. Närmast jobbet är det en riktigt brant backe som är ett par hundra meter lång.

Jag är ganska stor, lite drygt 100 pannor, och 180cm lång. Kondition och styrka finns men ser inte elcykel som ett motionsverktyg utan det ska vara ett billigt sätt att ta mig till/från jobbet/affären så enkelt som möjligt. Kommer att jobba 12-timmarsskift så vill ha så mycket hjälp som möjligt på hemvägen, speciellt efter nattskiften. Ser inte löstagbart batteri som någon nödvändig grej. Har stort varmgarage hemma på gården där jag kommer att förvara cykeln så jag kan ladda den där inne utan problem.

Har räknat på att jag borde kunna spara ca 4-5k i bränsle på en 30-veckors säsong om jag tar elcykel istället för bil. Det kan hända också att jag kanske kommer använda cykeln en del vintertid också men jag börjar med att räkna april till och med oktober till att börja med.

Finns det någon vettig cykel för runt 20-25k eller måste man ge mer för att få en som håller några år? Är det dumt att köpa en billigare från 2020 alternativt 2021 eller ska man vänta till att årets modeller kommer ut?

Med 100kg vikt plus tung elcykel behöver man ta däckbredd i beaktande. Schwalbe Marathon Almotion 50-622 är ett bra däck men ryms inte i alla ramar.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalium:

Är det kuperat så bör du i vart fall inte välja nått med navmotor för den ger konstant moment på hjulet medans en motor i vevpartiet påverkas av vilken växel du använder och blir starkare när du växlar ner.
Kanske nått sånt här kan passa >
https://nishiki.se/elcyklar/herr/master-pg-1415
https://www.pro-mstore.com/en/specialized-turbo-vado-30-bike-...
https://nishiki.se/elcyklar/herr/pro-sle-pg-1966

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nån som har erfarenhet av tyska Haibike?
Funderar på en https://www.haibike.com/gb/en/electric-bikes/electric-mountai...
går att hitta 2021 till nersatta priser nu.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Med 100kg vikt plus tung elcykel behöver man ta däckbredd i beaktande. Schwalbe Marathon Almotion 50-622 är ett bra däck men ryms inte i alla ramar.

Har kikat lite på Crescent Elder, tycker det verkar som en rätt så sjyst cykel. Den har dock smalare däck, 40-622. Tror du det blir för klent? Hur ser man hur brett man kan få plats med på en given cykel?

Skrivet av mrqaffe:

Är det kuperat så bör du i vart fall inte välja nått med navmotor för den ger konstant moment på hjulet medans en motor i vevpartiet påverkas av vilken växel du använder och blir starkare när du växlar ner.
Kanske nått sånt här kan passa >
https://nishiki.se/elcyklar/herr/master-pg-1415
https://www.pro-mstore.com/en/specialized-turbo-vado-30-bike-...
https://nishiki.se/elcyklar/herr/pro-sle-pg-1966

Kikar enbart på cyklar med mittmotor. Har kikat lite på Specialized Turbo Vado 3.0 förut och den ser trevlig ut men var lite för dyr. Men går den att få tag på sådär billigt utomlands så är den ett vettigt alternativ att ha med på listan tycker jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalium:

Har kikat lite på Crescent Elder, tycker det verkar som en rätt så sjyst cykel. Den har dock smalare däck, 40-622. Tror du det blir för klent? Hur ser man hur brett man kan få plats med på en given cykel?

Kikar enbart på cyklar med mittmotor. Har kikat lite på Specialized Turbo Vado 3.0 förut och den ser trevlig ut men var lite för dyr. Men går den att få tag på sådär billigt utomlands så är den ett vettigt alternativ att ha med på listan tycker jag.

Det är svårt att se frigången för däck på distans om inte tillverkaren anger maxmått, det lär ju finnas lite marginaler på en brukscykel men man får nog fråga, Vadon har ganska gott om plats i skärmarna och levereras med 47mm men det går att öka det om man verkligen vill men 47 är ganska brett på en vägcykel och det går också att köra 47mm dubbdäck utan att man slår i skärmarna om man vill, jag har en Vado 4 och just nu har jag 37 eller om det var 40 mm däck på den och det ser tomt ut i skärmarna, man kan få in fingrarna mellan däck och skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Om det inte står i beskrivningen så kan man oftast avgöra från bilder hur mycket man kan få klämt in, har man en lokal cykelhandlare kan man ju knalla in och be om hjälp och få se på modeller till salu med. Har inte satt mej in i elcyklar desto mer men är hyfsat erfaren traditionell cyklist.

Oftast ryms det en del mer än cykeln kommer med så den ska kännas rapp vid provcykling. 40-622 räcker om man ska åka lungt på bra vägar men kan bli lite tjorvigt på grusväg och i slask.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Okej, ska kika ifall Elder finns på någon cykelaffär här i närheten. Jag kommer inte att cykla off-road utan det är gång&cykelvägar jag kommer att cykla på. Dessa är dock inte alltid i superbra skick men dom är asfalterade i alla fall.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Ett fantastiskt roligt projekt är att bygga sin egen elcykel, Bafang har många riktigt bra och smidiga kit för det och batterier finns att köpa på tex batteridoktorn.se.

För några år sen byggde jag om en fulldämpad MTB till el-"cykel" med en 1000w motor, gjorde väl runt 50-60km/h. Var kul, men sålde grejerna till slut.

Nu suktar jag istället efter en moped, Sur Ron Light bee, (som mitt gamla projekt egentligen var, om man ska vara petig).

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vaun:

Ett fantastiskt roligt projekt är att bygga sin egen elcykel, Bafang har många riktigt bra och smidiga kit för det och batterier finns att köpa på tex batteridoktorn.se.

För några år sen byggde jag om en fulldämpad MTB till el-"cykel" med en 1000w motor, gjorde väl runt 50-60km/h. Var kul, men sålde grejerna till slut.

Nu suktar jag istället efter en moped, Sur Ron Light bee, (som mitt gamla projekt egentligen var, om man ska vara petig).

Nej ditt gamla hembygge var en motorcykel men det är dock lite trist att det inte finns en standard för vevpartier för elcyklar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var in på Sportson igår och pratade med personalen. Provade två cyklar, en Batavus Harlem och en Monark E-Sture. Av dom två så tyckte jag nog bäst om Batavus med navväxel. Monarkens växlar gick lite hårt tyckte jag, blev som en jäkla smäll i hela cykeln när man växlade. Kändes inte så hållbart direkt. Säljaren sa att däckbredden skulle inte vara några problem eftersom jag inte kommer att cykla på annat än asfalt. Han vägde själv 95kg och körde inte med några extra breda däck på sin elcykel.

Han tipsade också om förmånscykel. Ska skriva ihop en liten sales pitch till min HR-chef och se ifall hon går med på det. Pratat lite med kollegorna och intresset verkar stort så det ska nog gå att lösa. I så fall kan man ju välja en lite dyrare cykel än om man skulle köpa den kontant med egna pengar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Det blev en Haibike ALLMTN 1 idag, storlek L, jäkligt bekväm att cykla på, står på laddning nu inför premiärturen i helgen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om ett kit som detta?

TongSheng har jag hört ska vara rätt ok, inte som Bosch och andra kvalitetsmärken kanske.

https://esoulbike.com/products/electric-bicycle-ebike-convers...

Jag har en äldre mountainbike som jag tänkte konvertera för att börja pendla med. Kommer ha 9km till jobbet och det är många höjdmeter upp och ner.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Premiärturen avklarad, 37 km klarade arslet efter att inte ha suttit på en sadel sedan i oktober, rätt blåsigt så elassistansen var jäkligt skönt i motluten.
Edit: Blev en sväng på söndagen också så 71 km i helgen på första laddningen, närmare 30% kvar så det verkar som att 10 mil på en laddning stämmer rätt bra.

Komplettering
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad tycker ni om ett kit som detta?

TongSheng har jag hört ska vara rätt ok, inte som Bosch och andra kvalitetsmärken kanske.

https://esoulbike.com/products/electric-bicycle-ebike-convers...

Jag har en äldre mountainbike som jag tänkte konvertera för att börja pendla med. Kommer ha 9km till jobbet och det är många höjdmeter upp och ner.

Jag har beställt efter att ha gjort lite research på egen hand, två paket är skickade från Tyskland (pswpower.com). Priset landade på 605 USD för allt.
Det blev 48V-versionen då den ska gå tystare. Batteri valde jag ett på 15AH som ska ha Samsung-celler.
Istället för att sätta det på en mountainbike kom jag på att vi har en citybike som tillhörde pappa så det blir den som ska elektrifieras.

Min fru drömmer om en lådcykel, om detta projekt lyckas kanske nästa blir att elkonvertera en sådan.
I Norge, där cyklarna ska användas, får lådcyklar ha kontinuerlig effekt på 500W.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Problem med batavus el-cykel

Har nyligen köpt en begagnad el-cykel som tappar krämen i batteriet vid större påfrestningar.

Man kan cykla på 1ans fart men höjer man till 2 eller 3 så "dör" batteriet. Kollar man på batteri indikatorn så är batteriet "slut".

lotsar man däremot batteriet från el-cykel och kollar indikatorn på batteriet så är det fullt igen.

Då kan man sätta in batteriet igen och köra lite till men sen dör den igen osv osv.

Kan det vara batteriet som är kasst?

Eller något annat?

Tacksam för svar!

Mvh