Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av inzekt:

Har nyligen köpt en begagnad el-cykel som tappar krämen i batteriet vid större påfrestningar.

Man kan cykla på 1ans fart men höjer man till 2 eller 3 så "dör" batteriet. Kollar man på batteri indikatorn så är batteriet "slut".

lotsar man däremot batteriet från el-cykel och kollar indikatorn på batteriet så är det fullt igen.

Då kan man sätta in batteriet igen och köra lite till men sen dör den igen osv osv.

Kan det vara batteriet som är kasst?

Eller något annat?

Tacksam för svar!

Mvh

Det kan vara ett slitet batteri, ta reda på exakt modell och kontakta https://batteridoktorn.se/ vad de tror om det och om de kan renovera det om det behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev på förra sidan så beställde jag delar för att konvertera en gammal citybike till elcykel. Tänkte dela med mig av upplevelsen såhär långt. Tyvärr inga bilder, får ta på slutresultatet imorgon

Paketen levererades på 5 arbetsdagar från Tyskland.
Jag packade upp direkt och när jag inspekterade motorn såg jag några små skrapmärken på motorkåpan. Mest kosmetiskt men samtidigt så betyder bortskrapad lack risk för korrosion, så jag var rätt irriterad. Skickade ett meddelande till pswpower där jag bad om någon form av kompensation. Efter lite fram och tillbaka betalade de tillbaka 20 USD, så det får jag väl vara nöjd med.

Idag fick jag äntligen lite lugn och ro att mecka efter jobbet.
Lossade allt som hör till framväxeln och bromshandtag, trampor, pedalarmar, vevparti.
Bestämde mig också för att byta ut vajrarna till bromsarna, så köpte ett kit på Biltema.

Började sen med att montera batteriet. Man skruvar en platta i ramen som batteriet snäpper fast i. Två skruvar kunde skruvas i hålen till vattenflaskhållaren. Men då de sitter ganska tätt ihop och batteriet är en tung pjäs så borrade jag två hål till i ramen som jag gängade.

När motorn sedan skulle monteras stötte jag på ett problem. Växelvajern till bakväxeln löper under ramen, och där krockade den med motorn. Detta har jag inte hunnit fixa än men jag fortsatte med monteringen.
Motorn var smidig att montera. Sen var det dags att koppla in sladdarna. Hastighetssensorn kopplas in i motorn (kabeln har en Y-koppling så man kan driva lampor, 6 volt). Från motorn går också en sladd till batteriet och en till displayen. I displayen kopplar man tum-kontrollen och bromshandtagen (de bryter motorn när man drar i bromshandtaget). Reagerade på att alla kablar är så galet långa. Tror jag ska sätta någon "burk" vid motorn och samla all överlängd.

Jag hann ta en liten sväng och allt fungerar. Den går tyst och det var rejäl acceleration, trots att jag bara kunde ha det minsta bakdrevet (pga att vajern är loss), nu står den på 16A som ger ca 750W, så jag tänkte strypa effekten. Det blir kul att testa lite mer imorgon och jobba lite med kabeldragningen. Ska också försöka få fälgarna raka. Om någon undrar något så fråga på

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Som jag skrev på förra sidan så beställde jag delar för att konvertera en gammal citybike till elcykel. Tänkte dela med mig av upplevelsen såhär långt. Tyvärr inga bilder, får ta på slutresultatet imorgon

Jag packade upp direkt och när jag inspekterade motorn såg jag några små skrapmärken på motorkåpan. Mest kosmetiskt men samtidigt så betyder bortskrapad lack risk för korrosion, så jag var rätt irriterad. Skickade ett meddelande till pswpower där jag bad om någon form av kompensation. Efter lite fram och tillbaka betalade de tillbaka 20 USD, så det får jag väl vara nöjd med.

Lossade allt som hör till framväxeln och bromshandtag, trampor, pedalarmar, vevparti.
Bestämde mig också för att byta ut vajrarna till bromsarna, så köpte ett kit på Biltema.

Började sen med att montera batteriet. Man skruvar en platta i ramen som batteriet snäpper fast i. Två skruvar kunde skruvas i hålen till vattenflaskhållaren. Men då de sitter ganska tätt ihop och batteriet är en tung pjäs så borrade jag två hål till i ramen som jag gängade.

När motorn sedan skulle monteras stötte jag på ett problem. Växelvajern till bakväxeln löper under ramen, och där krockade den med motorn. Detta har jag inte hunnit fixa än men jag fortsatte med monteringen.
Motorn var smidig att montera. Sen var det dags att koppla in sladdarna. Hastighetssensorn kopplas in i motorn (kabeln har en Y-koppling så man kan driva lampor, 6 volt). Från motorn går också en sladd till batteriet och en till displayen. I displayen kopplar man tum-kontrollen och bromshandtagen (de bryter motorn när man drar i bromshandtaget). Reagerade på att alla kablar är så galet långa. Tror jag ska sätta någon "burk" vid motorn och samla all överlängd.

Jag hann ta en liten sväng och allt fungerar. Den går tyst och det var rejäl acceleration, trots att jag bara kunde ha det minsta bakdrevet (pga att vajern är loss), nu står den på 16A som ger ca 750W, så jag tänkte strypa effekten. Det blir kul att testa lite mer imorgon och jobba lite med kabeldragningen. Ska också försöka få fälgarna raka. Om någon undrar något så fråga på

Sånt här borde du filma och lägga ut på Youtube, känns som nåt jag gärna skulle kolla på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Sånt här borde du filma och lägga ut på Youtube, känns som nåt jag gärna skulle kolla på

Haha ja om man ändå hade tid, blev tyvärr inte så mycket dokumenterat under arbetets gång tror nog du kan hitta något Youtube.
Jag blev nöjd med resultatet. Ser fram emot att börja cykla till jobbet nu

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

Hej Glemmy!

Skrivet av glemmy:

Kul projekt och tack för du delade med dig! Får man fråga vilket motorkit (länk) du köpte? Du är alltså överlag nöjd med Pswpower? Antar att de också har bra priser eftersom du valde dem? //Roger

Permalänk
Medlem

Kan passa på att tipsa om ett projekt att byta mjukvara i tsdz2-motorer som verkar väldigt uppskattat. Han som driver det har nu gått över till en egen display men tror det fanns en branch där de bygger för alla möjliga displayer.

Har själv inte gjort det ännu på min konverterade gravel-bike men det blir nog nästa projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Kul projekt och tack för du delade med dig! Får man fråga vilket motorkit (länk) du köpte? Du är alltså överlag nöjd med Pswpower? Antar att de också har bra priser eftersom du valde dem? //Roger

Jo då, överlag nöjd. De tycks inte ha bästa kvalitetskontrollen men kundservicen är ok. Jag såg att namnet dök upp i olika forum och de hade bra priser och lager i EU.

Edit: gav 605 usd med fri frakt (se till att betala i usd, skiljer nästan 300kr om man betalar i eur).

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

En VOLspeed V3 på ingång till min Haibike.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Vad är en bra elcykel för ca 10K?
Har dålig koll men har flyttat och det börjar bli intressant att skaffa en

Visa signatur

▩ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ▩ CPU: Ryzen 7700X ▩ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ▩ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ▩ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ▩ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ▩ M.2: Samsung 980 Pro ▩ PSU: Corsair HX1200 ▩ Chassi: Corsair 7000X ▩ Geekbench 6: 2903 ▩ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
👍 SweClike - Synligare färg på dina likes

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Vad är en bra elcykel för ca 10K?
Har dålig koll men har flyttat och det börjar bli intressant att skaffa en

Det finns nog inte så många alternativ under 10k, kolla testet här:
https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/sa-bra-ar-de...
direktlänk till pdf
https://www.testfakta.se/sites/default/files/2019-05/Tittbild...

Julas verkar prisvärd, just nu prissänkt och kostar 8000kr (verkar ha gått upp sen testet gjordes).

Bygga själv är ju kul, om du har möjlighet. Jag köpte delar för 6000kr för att konvertera en cykel och fick mittmotor, 15Ah batteri med Samsungceller.
Det återstå att se om det håller i längden Har ca 6km och 160 höjdmeter till/från jobbet. Har cyklat 3 dagar nu, so far so good.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

En VOLspeed V3 på ingång till min Haibike.

Monterad och testad, drar hur fint som helst upp till 35 km/h, ska det bli bekvämt att cykla fortare än så måste jag upp nåt kugg eller två i fram.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem

En liten undran, är det nån som åkt på SCHWALBE Marathon E-Plus däck och har nån kommentar om dem ?
https://www.schwalbetires.com/bike_tires/road_tires/Marathon_...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja då har man gjort sina första cykelturer för året och med det nyrenoverade batteriet för 3.600 hos Batteridoktorn. +70% kapacitet till 17Ah = drygt 600 watt.
Inga problem att komma upp i 30 på plan cykelbana med 3:ans elväxel o 7:ans cykelväxel trots aningen motvind. En tur på 1,5 mil och en på 3 mil, totalt 4,6 mil.
Dock lite besviken för det känns som enl lysdioderna att ca +70% använts. Hade räknat med ca hälften av kapaciteten.
Kan det bero på att man behöver använda och ladda batteriet några ggr för att cellerna ska väckas ordentligt och nå full kapacitet när de är nya och legat "oanvända" sedan slutet av januari?

Permalänk
Medlem

@pjb: vet inte vilken display du har, men det är nog inte omöjligt att den visar tokigt. Det bästa vore om du kunde se spänningen och på så vis räkna ut kvarvarande kapaciteten.
Aldrig hört att Li ion-batterier skulle behöva motioneras.

Har märkt att min visar fullt länge, och sen droppar den ganska fort. Laddade batteriet förra söndagen och cyklade till jobbet måndag till fredag (6 km enkel väg, 160 m stigning hem). Den visade fullt till fredag på hemvägen, när den hoppade ner ett streck (av 6). Skulle tro det är cirka hälften kvar trots att den nästan visar fullt.
Din kan ju eventuellt vara tvärt om

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Kanske att lysdioderna lurar en.
Minns att när jag innan renoveringen fick soppatorsk efter 3 resp 1 mil, så lyste åtminstone en diod (av fyra). Batteriet dog helt tvärt och gick inte igång igen. Stendött. Och det förvarnade inte. T ex blinkade inte första lysdioden som tidigare när det var för låg kapacitet. Vi får se hur det går när det blir riktigt cykelväder sen i sommar.

Permalänk
Medlem

Tyckte att däcken var väl tomma på luft i år efter vintern i källaren och när jag var på Biltema i veckan såg jag den här självtätande cykelslangen https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelreservdelar/cykelsl...
Enl en bild på förpackningen ska latexvätskan även klara en punktering av en mindre spik. Visste inte ens det fanns sådana slangar.
Är annars lite skeptisk till Biltemas saker pga ofta lite låg och/eller ojämn kvalitet, även om det inte brukar vara några problem att få pengarna tillbaka. Men 2x70:- kan vara värt att testa.

Så nu till den stora frågan: Vilket lufttryck ska man ha i däcken?
Pumpade i 2,25 Bar men nu läste jag att 2,5-3 rekommenderas. Tycker det låter lite mycket även om landsvägsdäcken, 28"-2"/622-50, ska klara 3,5-5 Bar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pjb:

Tyckte att däcken var väl tomma på luft i år efter vintern i källaren och när jag var på Biltema i veckan såg jag den här självtätande cykelslangen https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelreservdelar/cykelsl...
Enl en bild på förpackningen ska latexvätskan även klara en punktering av en mindre spik. Visste inte ens det fanns sådana slangar.
Är annars lite skeptisk till Biltemas saker pga ofta lite låg och/eller ojämn kvalitet, även om det inte brukar vara några problem att få pengarna tillbaka. Men 2x70:- kan vara värt att testa.

Så nu till den stora frågan: Vilket lufttryck ska man ha i däcken?
Pumpade i 2,25 Bar men nu läste jag att 2,5-3 rekommenderas. Tycker det låter lite mycket även om landsvägsdäcken, 28"-2"/622-50, ska klara 3,5-5 Bar.

Det beror på många parametrar vad som är lämpligast så utgå från nån guide och anpassa efter din upplevelser när du provar med lite olika tryck runt det rekommenderade.
https://axs.sram.com/guides/tire/pressure

Tycker försten att stora självtätande slangar brukar vara otroligt tunga och att tätningsvätskan de har i verkar kladda igen ventilerna ganska lätt, fundera på om du inte ska köra slanglöst i stället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag lyckats fylla i formuläret rätt så ska jag ha 2,2 Bar fram och 2,4 Bar bak, så 2,25 verkar ganska rätt.

Slangarna är klart tyngre än Biltemas vanliga, men inte så mycket tyngre än mina gamla 28"-1.75" som jag sparat utifall att. Brukar annars slänga de gamla när jag byter.
Får se hur de blir med ventilerna framöver.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Haibike? Var på Sportson idag och kikade lite, fastnade för en Haibike Trekking 5 för att pendla till och från jobbet med.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Någon som har erfarenhet av Haibike? Var på Sportson idag och kikade lite, fastnade för en Haibike Trekking 5 för att pendla till och från jobbet med.

Har väl gått närmare 80 mil nu, fortfarande sjukt nöjd.
Volspeed V3 monterad, satt max på 37 km/h.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde en runda idag, 58 km med en snittfart på ca 24km/h, hade 5/10 staplar kvar på batteriet när jag kom hem.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som testat Batavus och vet om de är bra? Kollar på Razer Ltd E-Go 2022

Permalänk
Medlem

Ska skaffa förmånscykel till hösten. Kommer i regel cykla 4km asfalt några gånger i veckan, hyfsat plant till stationen.

Ska jag ta en elcykel eller vanlig?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Ska skaffa förmånscykel till hösten. Kommer i regel cykla 4km asfalt några gånger i veckan, hyfsat plant.

Ska jag ta en elcykel eller vanlig?

Om du inte motionerar nått utöver det så borde du nog egentligen välja en vanlig muskelcykel när det är en så kort och lätt sträcka, det är ju ändå bara max 15 minuter om du cyklar väldigt lugnt och vill ha lite motion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte motionerar nått utöver det så borde du nog egentligen välja en vanlig muskelcykel när det är en så kort och lätt sträcka, det är ju ändå bara max 15 minuter om du cyklar väldigt lugnt och vill ha lite motion.

Sant, motion tar jag gärna. 😊 Springer några gånger i veckan men jag tycker inte det är så kul. Promenerar däremot ca 1-2h om dagen. Har även funderat på en sån där ihopfällbar man kan ha med sig på tåget men jag vet inte. Då hade jag sluppit använda stadens hyrcyklar. (kostar 250kr/året så faktiskt rätt billigt)

Permalänk
Medlem

Håller med, om det är platt så funkar vanlig cykel lika bra då man ändå inte får assistans över 25 km/h.
Mindre stöldbegärlig och färre säker att hålla koll på.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Håller med, om det är platt så funkar vanlig cykel lika bra då man ändå inte får assistans över 25 km/h.
Mindre stöldbegärlig och färre säker att hålla koll på.

Ja just det med stöld är ju rätt drygt.

Sen har jag någon tanke på att kanske skaffa lådcykel också för att transportera barnet så småningom, den blir nog el.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Ja just det med stöld är ju rätt drygt.

Sen har jag någon tanke på att kanske skaffa lådcykel också för att transportera barnet så småningom, den blir nog el.

Du kan inte ta den som förmån för de är ju betydligt dyrare ? Vad häller vikbara cyklar så finns det även modeller med normala hjulstorlekar de är lite större hopvikta men det är inte så stor skillnad, såna "storhjulingar" är mycket trevligare att cykla på om man ska cykla mer seriöst på dem, Montague har trevliga modeller och det finns även kopior på dem https://www.montaguebikes.com/
De gör numera även en vikbar elcykel.

Jag har skaffat mig en kopia på Paratroopern som jag har som cykel på buss när jag tvingas åka buss så jag inte får ta med mig en riktig cykel, Det händer några gånger om året så en kopia dög bra för mig och kostade typ 1/3 och jag har inte tänkt att använda den som mtb utan cyklar bara på vägar men ville framförallt ha stora hjul och det är 26" på både originalet och kopian så det är ganska bekvämt att cykla lite längre på den än med en låghjuling. Den går också att stoppa i en väska så ser det bara ut som om man har en större väska med sig på bussen utifal lnån skulle klaga på att man har en vikbar cykel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte ta den som förmån för de är ju betydligt dyrare ? Vad häller vikbara cyklar så finns det även modeller med normala hjulstorlekar de är lite större hopvikta men det är inte så stor skillnad, såna "storhjulingar" är mycket trevligare att cykla på om man ska cykla mer seriöst på dem, Montague har trevliga modeller och det finns även kopior på dem https://www.montaguebikes.com/
De gör numera även en vikbar elcykel.
https://www.montaguebikes.com/wp-content/uploads/2020/08/M-E1-Folded-800.jpg
Jag har skaffat mig en kopia på Paratroopern som jag har som cykel på buss när jag tvingas åka buss så jag inte får ta med mig en riktig cykel, Det händer några gånger om året så en kopia dög bra för mig och kostade typ 1/3 och jag har inte tänkt att använda den som mtb utan cyklar bara på vägar men ville framförallt ha stora hjul och det är 26" på både originalet och kopian så det är ganska bekvämt att cykla lite längre på den än med en låghjuling. Den går också att stoppa i en väska så ser det bara ut som om man har en större väska med sig på bussen utifal lnån skulle klaga på att man har en vikbar cykel.
https://www.montaguebikes.com/wp-content/uploads/2016/03/Express-Open-800.jpg

Jo förmånsvärdet är upp till 15k om jag minns rätt sen får man betala resterande från egen ficka. Men tar det pâ företaget så blir ju utan moms och med oskattade pengar iaf.

Jag förstår, helt klart intressant med vikbara! Kanske blir en billig först för att se om det är något jag skulle gilla dock.

Permalänk

Cykel med knapp

Förlåt för en icke-teknisk fråga men jag är astmatiker och skulle vilja ha en i princip vanlig gubbcykel , för lagom motion, men en liten elmotor för de (tack och lov få ggr) jag är långt hemifrån och blir astmatisk. Då skulle jag helst vilja ha ”en mopedknapp” bara som körde drog mig hem.
Finns det någon sådan cykel?

Visa signatur

FX-8350, RX 6650 XT.