Linux Mate på Lenovo Thinkpad

Permalänk
Medlem

Linux Mate på Lenovo Thinkpad

Hej, köpte precis en gammal laptop som ja ville installera Ubuntu eller något Linux för att leka med och använda som dator när ja e ute och reser. Datorn hade redan Windows 10 installerat och de fungerar rätt bra faktiskt men ja ville endå prova linux så bestämde mig för att installera Linux Mate på en USB Sticka. När de väl va installerat så verkar de som Linux hittade drivrutiner till nätverk, snabbknappar å allt så de va bara att köra på men tyckte endå att de inte varkade lika snabbt och sånt, givetvis beror de väl på att ja har operativsystemet på en sticka men samtidigt känns de som datorn är mer anpassad för windows med drivrutiner och sånt.
Hittade inga drivrutiner på lenovos hemsida för linux så antar att ja får köra på de som installerades automatiskt.
De ja undrar är om ja installerar de på min SSD och tar bort mitt windows kommer de flyta på lika bra som i Windows?
Tyckte pekplattan fungerade bättre i Windows också, kanske kan ja hitta drivrutiner någon annanstans?

Lenovo Thinkpad X230
Intel i5-3320m 2,6ghz-3,2ghz
8gb ram minne
Intel HD 4000
120gb SSD Samsung

tack på förhand! uppskattar alla tips!

Permalänk
Medlem

@Kalesa
Har du möjlighet att dela upp SSD disken, så skulle du kunna installera linux parallellt med win10 och prova köra de så innan du ev skulle blåsta rent systemet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@Kalesa: Linux körs märkbart långsammare från bootbar usb. Det används väl mest för att testa så att datorn fungerar och hittar dugliga drivisar. Fungerar touchpaden, sleep och allt annat så är det bara att installera och njuta av Linux.

Jag kör Ubuntu på en modern laptop, den bootar (antagligen) långsammare med Ubuntu men jag startar ju om så sällan att jag inte ens tänker på det.

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Trodde inte man kunde göra de på disken om man använder den som operativsystem redan. Hoppades på lite försäkringar om att de kommer flyta på kanon bara ja installerar de på min SSD hahaha, eller att någon hade något ide hur ja kunde lösa drivrutinerna om ja ens behöver de.
Tror ja ska testa köra Ubuntu endast på SSD'n å se hur de blir, i värsta fall får ja bara installera om Windows 10 igen.

Permalänk
Medlem

@evirob: Nice! Precis vad ja ville höra! Ska nog testa de då, alla funktioner fungerar ju bra med stickan

Permalänk
Medlem

Att hålla på med drivrutiner är Windowstänk, i Linux är det nästan aldrig nödvändigt, det är bara med ovanlig hårdvara som det är nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Att hålla på med drivrutiner är Windowstänk, i Linux är det nästan aldrig nödvändigt, det är bara med ovanlig hårdvara som det är nödvändigt.

Tänkte mer så att t.ex. touchpaden fungerar som den ska osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoWin:

Att hålla på med drivrutiner är Windowstänk, i Linux är det nästan aldrig nödvändigt, det är bara med ovanlig hårdvara som det är nödvändigt.

Precis! Ser ut att vara mest Intel-hårdvara under skalet på denna, och Intel är ganska duktiga på att stötta Open Source, så alla drivrutiner som behövs är redan installerade och hålls uppdaterade automatiskt med resten av systemet.

Ett tips, om du inte redan gjort det är att gå in på 'Program & uppdateringar' och gå till fliken 'Ytterligare drivrutiner'. Där kan du kryssa i att använda proprietär mikrokod för CPU'n vilket kan hjälpa prestanda och funktionalitet.