Datorn hänger sig vid start och installation av windows

Permalänk

Datorn hänger sig vid start och installation av windows

Hej gott folk, har en dator som jag inte får att fungera riktigt.

Operativsystem: försöker installera
Processor: Intel Core i5 4960K
Processorkylare: Intel Standard, har provat med hyper 212 evo likaså.
Moderkort: gigabyte Z97mx-gaming 5
Minne: 2x 4 GB g.skill ripjaws 2133hz
Grafikkort: nvidia msi Gtx 970
Hårddisk: kingstob ssd 128 GB, m.m
Nätaggregat: Ocz Modxstream-pro 500W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x80mm utblås i lådan
Övriga komponenter:
Temperaturer: 39 grader på cpu i bios.

Har nu provat flertal gånger att starta datorn med en formaterad disc och boota win från USB= Datorn hänger sig i början av installation.
Har provat med min Samsung 256Gb SSD med win7 från min andra dator= Datorn hänger sig vid windows loggan, en gång när såg röken av skrivbordet.

Kan köra med den och nå windows från felsäkert läge, men är inte superelit på datorer så vet inte riktigt vad jag ska göra.
Fläktar snurrar på som vanligt i chassi efter att den "hängt sig"
Har provat att byta följande för felsökning.:

Provat med andra RAM, grafikkort, nätagg, hdds.
Jag begriper inte riktigt vart felet kan ligga? Om moderkortet vore skadat, skulle jag då kunna vara inne i windows i 30 minuter i felsäkert läge?

BIOS startar som vanligt, jag ser inget info om mitt grafikkort där, bara cpu och ram. Men det kan ha med att det inte finns drivrutiner?
Ser dock att klockan i BIOS går ca 23 minuter efter, hört att detta kan skapa problem? Rensa cmos?
Förstår helt enkelt inte varför den hänger sig med en helt nyformaterad disk när jag försöker installera windows.
Och det är inget fel på USBn då windowsinstallationen startar som vanligt på en annan dator.

Tacksam för svar.
Mvh
Rev

Permalänk
Medlem

Det är alltid en bra idé att rensa cmos när något är fel. En sådan liten grej kan paja allt.
Annars vet jag inte riktigt. Har du testat att använda cd/usbn medans du använder din Ssd?

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Skrivet av morronrost:

Det är alltid en bra idé att rensa cmos när något är fel. En sådan liten grej kan paja allt.
Annars vet jag inte riktigt. Har du testat att använda cd/usbn medans du använder din Ssd?

Genom att bara plocka bort batteriet i ett par minuter?
Yes har provat på CD och USB i felsäkert läge och dem funkar.
Men att hela maskinen "fryser" när jag fösöker boota windows gör mig smått galen.

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med en USB port och ett headset som skapade liknande problem

Permalänk
Skrivet av Bobboli:

Jag har haft problem med en USB port och ett headset som skapade liknande problem

nu har jag inte pluggat in headset och diverse grejer, bara mus och tangentbord men ska plugga ut o byta runt lite. Flashdrivern då..

Permalänk

Provade precis, att koppla bort disken helt och bara köra med USB för att försöka boota, den fryste igen så inget fel på PCIn iaf.

Men nu börjar jag fan att riva av mig håret, ska man inhandla nytt MB och prova?

Permalänk

Testade nu att installera Ubuntu för att nyfikenhetens skull. Så fort installationen ska påbörjas så slocknar musen och tangentbordet (som på windows) sedan fick jag upp det här:
http://piclair.com/diipq

Klockan är mkt och dags att sova, hoppas att någon kan ge mig svar

Permalänk
Medlem

För att minimera risken för eventuella problem med hårdvarukompabilitet kan du testa att flasha senaste BIOS. Har haft väldigt lustiga problem som har lösts på det sättet.

Förhoppningsvis finns det en funktion för att göra detta via en USB-sticka direkt inifrån BIOS/UEFI-gränssnittet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

För att minimera risken för eventuella problem med hårdvarukompabilitet kan du testa att flasha senaste BIOS. Har haft väldigt lustiga problem som har lösts på det sättet.

Förhoppningsvis finns det en funktion för att göra detta via en USB-sticka direkt inifrån BIOS/UEFI-gränssnittet.

Räcker det med att föra över de drivers jag har från CDn till moderkortet till ett till usb.
Eller hur menar du att jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revolverjesus:

Räcker det med att föra över de drivers jag har från CDn till moderkortet till ett till usb.
Eller hur menar du att jag ska göra?

Nej, jag pratar om att uppdatera BIOS/UEFI, inte drivrutiner eller något relaterat till Windows eller andra operativsystem.

OBS: I BIOS/UEFI-gränssnittet borde du kunna se vilken version du har. Är det redan version F6 behöver du troligen inte göra detta.

Förutsatt att det är ett GA-Z97MX-Gaming 5 (rev. 1.0) finner du länkar till att ladda ner uppdaterad BIOS här: https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z97MX-Gaming-5-rev-10...

Direktlänk till senaste versionen: http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-z97mx-ga...

Använd Q-flash för att flasha filen Z97MXG5.F6 som du hittar i zip-filen ovan. Manualen beskriver hur du gör i sektionen "Updating the BIOS with the Q-Flash Utility".

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revolverjesus:

Räcker det med att föra över de drivers jag har från CDn till moderkortet till ett till usb.
Eller hur menar du att jag ska göra?

När du laddar ner det nya BIOSet så brukar det finnas instruktioner på hemsidan.

Vad jag kommer ihåg behöver du göra en bootable USB med FREEDOS och sedan lägga in det du laddade ner.
Det finns säkert några bra videor på youtube om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

När datorn hänger sig, menar du att bilden är kvar på skärmen då eller blir den bara svart?
Utöver det som föreslagits kan du testa den integrerade grafiken (kan krävas att du tar bort GTX 970).

Permalänk
Skrivet av blunden:

Nej, jag pratar om att uppdatera BIOS/UEFI, inte drivrutiner eller något relaterat till Windows eller andra operativsystem.

OBS: I BIOS/UEFI-gränssnittet borde du kunna se vilken version du har. Är det redan version F6 behöver du troligen inte göra detta.

Förutsatt att det är ett GA-Z97MX-Gaming 5 (rev. 1.0) finner du länkar till att ladda ner uppdaterad BIOS här: https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z97MX-Gaming-5-rev-10...

Direktlänk till senaste versionen: http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-z97mx-ga...

Använd Q-flash för att flasha filen Z97MXG5.F6 som du hittar i zip-filen ovan. Manualen beskriver hur du gör i sektionen "Updating the BIOS with the Q-Flash Utility".

Har redan version f6, men ska titta på detta. tack för mycket info.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

När datorn hänger sig, menar du att bilden är kvar på skärmen då eller blir den bara svart?
Utöver det som föreslagits kan du testa den integrerade grafiken (kan krävas att du tar bort GTX 970).

Nej skärmen blir inte svart, den lyser på som vanligt. Men datorn "hänger sig" så fort den försöker boota win.
Får ingen bild från den integrerade grafiken.

Permalänk

Men är detta ett hårdvarufel tror ni eller kan det vara mjukvaran? För Börjar bli smått galen här hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revolverjesus:

Hej gott folk, har en dator som jag inte får att fungera riktigt.

Operativsystem: försöker installera
Processor: Intel Core i5 4960K
Processorkylare: Intel Standard, har provat med hyper 212 evo likaså.
Moderkort: gigabyte Z97mx-gaming 5
Minne: 2x 4 GB g.skill ripjaws 2133hz
Grafikkort: nvidia msi Gtx 970
Hårddisk: kingstob ssd 128 GB, m.m
Nätaggregat: Ocz Modxstream-pro 500W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x80mm utblås i lådan
Övriga komponenter:
Temperaturer: 39 grader på cpu i bios.

Har nu provat flertal gånger att starta datorn med en formaterad disc och boota win från USB= Datorn hänger sig i början av installation.
Har provat med min Samsung 256Gb SSD med win7 från min andra dator= Datorn hänger sig vid windows loggan, en gång när såg röken av skrivbordet.
1. och 2.

Kan köra med den och nå windows från felsäkert läge, men är inte superelit på datorer så vet inte riktigt vad jag ska göra.
Fläktar snurrar på som vanligt i chassi efter att den "hängt sig"
Har provat att byta följande för felsökning.:

Provat med andra RAM, grafikkort, nätagg, hdds.
Jag begriper inte riktigt vart felet kan ligga? Om moderkortet vore skadat, skulle jag då kunna vara inne i windows i 30 minuter i felsäkert läge?

BIOS startar som vanligt, jag ser inget info om mitt grafikkort där, bara cpu och ram. Men det kan ha med att det inte finns drivrutiner?3.
Ser dock att klockan i BIOS går ca 23 minuter efter, hört att detta kan skapa problem? Rensa cmos? 4.
Förstår helt enkelt inte varför den hänger sig med en helt nyformaterad disk när jag försöker installera windows.
Och det är inget fel på USBn då windowsinstallationen startar som vanligt på en annan dator.

Tacksam för svar.
Mvh
Rev

1. DU kan INTE starta med en Hårddisk som har Win7 från en annan dator om dom INTE har samma HW!!
2. När installationen har kommit igång så ska du ta bort alla (oftast 3 partioner) på den Hårddisk du vill använda som C: ibland måste du ladda in drivrutiner till Hårddisken om den är nyare än din Windowsinstallationsmedium(CD,USB eller annat).
3. När du kör BIOS så finns bara enkla drivrutiner som fungerar på ALL Hårdvara.
4.När klockan går fel så ställer man den till rätt TID. Det kan indikera att batteriet är SLUT och måste bytas.

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är att använda Windows 10. Varför ska man använda Windows 7 ?

Permalänk
Skrivet av roev:

1. DU kan INTE starta med en Hårddisk som har Win7 från en annan dator om dom INTE har samma HW!!
2. När installationen har kommit igång så ska du ta bort alla (oftast 3 partioner) på den Hårddisk du vill använda som C: ibland måste du ladda in drivrutiner till Hårddisken om den är nyare än din Windowsinstallationsmedium(CD,USB eller annat).
3. När du kör BIOS så finns bara enkla drivrutiner som fungerar på ALL Hårdvara.
4.När klockan går fel så ställer man den till rätt TID. Det kan indikera att batteriet är SLUT och måste bytas.

1. Har gjort det i en annan dator utan att få konflikter.
2. Har provat med formaterade diskar, samt helt utan HDDs och bara bootable USB, datorn fryser även då och frågar inte ens efter en hdd.
3. Begriper inte riktigt vad du menar här.
4. Ja det går göra manuellt, men att ställa in sekunder manuellt så blir det ju bara halvbra.

Permalänk
Medlem

Datorn "hänger sig" för att DU försöker starta WIN-7 från en annan dator med dess drivrutiner som troligen INTE är samma som med den dator du försöker STARTA NU ?

Det är fel program (drivrutiner) på den HDD!!

BIOS är ju ett enkelt program som lämnar över INFO till OS(Windows) om vilken Hårdvara som finns i DEN dator som just NU startas.

Du måste ladda ner en fräsch (SÅ NY som möjlig) kopia av OS och dess drivrutiner och det som gäller idag är Windows 10 (hämtas från Microsoft och heter "Media Creation Tool"). se
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

1. Du har haft tur och några drivrutiner kan bytas "on the fly" men OFTAST innebär det krasch.
2. Du måste ha någon typ av hårddisk (Det går ej med USB-HD) för att kopiera OS + rätt drivrutiner till denna DISK som blir C: (=Systemdisk).
4. När du får igång ett OS på maskinen (samt internet) så kommer den att synka tiden under uppstart till rätt tid.

Permalänk
Skrivet av roev:

Datorn "hänger sig" för att DU försöker starta WIN-7 från en annan dator med dess drivrutiner som troligen INTE är samma som med den dator du försöker STARTA NU ?

Det är fel program (drivrutiner) på den HDD!!

BIOS är ju ett enkelt program som lämnar över INFO till OS(Windows) om vilken Hårdvara som finns i DEN dator som just NU startas.

Du måste ladda ner en fräsch (SÅ NY som möjlig) kopia av OS och dess drivrutiner och det som gäller idag är Windows 10 (hämtas från Microsoft och heter "Media Creation Tool"). se
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

1. Du har haft tur och några drivrutiner kan bytas "on the fly" men OFTAST innebär det krasch.
2. Du måste ha någon typ av hårddisk (Det går ej med USB-HD) för att kopiera OS + rätt drivrutiner till denna DISK som blir C: (=Systemdisk).
4. När du får igång ett OS på maskinen (samt internet) så kommer den att synka tiden under uppstart till rätt tid.

Så du menar att jag kan INTE ta en av mina hårddiskar som är helt rensade sätta in den i den nya datorn och sedan försöka insallera win7 på den via bootable usb? För detta låter väldigt märkligt, har dessutom provat med senaste win 10 som jag laddade ner i går från länken du gav mig.

Permalänk
Medlem

Du kanske inte kör HD i AHCI-läge som ställs in i BIOS.

Var har du laddat ner Windows 7 från ?
Hur gammal är din version av Windows 7.

Det spelar ingen roll vilken HD du tar utan det är ju att du måste välja rätt drivrutin till DENNA.

Hur gick det med Win10 DÅ ??? Bättre !!!

Permalänk
Skrivet av roev:

Du kanske inte kör HD i AHCI-läge som ställs in i BIOS.

Var har du laddat ner Windows 7 från ?
Hur gammal är din version av Windows 7.

Det spelar ingen roll vilken HD du tar utan det är ju att du måste välja rätt drivrutin till DENNA.

Hur gick det med Win10 DÅ ??? Bättre !!!

Är ett win 7 pro från ett par år tillbaka och det är genuint.
Samma med Win 10, men nej gick inte bättre tyvärr utan hänger så så fort installationen ska börja.

Permalänk
Medlem

Du var har du anslutit din bildskärm ?
Du har både en intern och en extern som väljs i BIOS.

Välj den interna så blir det enklare.

Du säger att du har Intel Core i5 4960K men det ska väl vara 4690K ?

När du kör Ubuntu får du ett allvarligt fel att microcode måste uppdateras ?

Permalänk
Medlem

Om jag vore dej skulle jag uppdatera BIOS till F6 (då kanske microcode buggen försvinner).

Om det fortfarande INTE går så skulle en intern liten högtalare för typ 15SEK hängas på rätt ställe på moderkortet för att pipa ut en kod OM något är fel. Läs manualen!!

Ta en NY USB-sticka och skapa en Bootbar Windows 10 installation enligt någon lathund på nätet.
Boota från denna sticka med din SSD inkopplad och för över systemet till SSD.
Ändra bootordningen i BIOS så att din SSD bootas från.

Om INte detta går är det något fel med CPU, RAM, moderkort eller nätdel.

Lycka till

Permalänk
Skrivet av roev:

Du var har du anslutit din bildskärm ?
Du har både en intern och en extern som väljs i BIOS.

Välj den interna så blir det enklare.

Du säger att du har Intel Core i5 4960K men det ska väl vara 4690K ?

När du kör Ubuntu får du ett allvarligt fel att microcode måste uppdateras ?

Ja 4690K är det, skrev fel, testade nu med en äldre i3 med samma socket och då hoppar datorn igång.
Så förmodar att CPUn är trasig, hur nu detta uppstår :/