Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Köpa ny skärm Asus ROG

Hej!

Tl;dr: Är det någon idé att köpa en 2 år (?) gammal premiumskärm (ASUS ROG SWIFT PG279Q) i dagsläget eller ska man köpa en modernare skärm (ex. Asus ROG SWIFT PG258Q) ?

Är i behov av ny skärm, den gamla har gett upp efter 8 år.

Har egentligen inte en dator som kan driva Asus ROG Premiumskärmar fullt ut för mina ändmål, men det är oväsentligt eftersom en ny dator kommer införskaffas längre fram.

Är inte heller jättepriskänslig.

Men har däremot en begränsning i storlek, kommer inte ha plats för max 27 tum.

Och bor utomlands - Acers motsvarigheter finns inte säkert tillgängliga här.

Min tanke är nu, eftersom min uppfattning om Asus ROG Swift PG279Q som jag kollat mycket på är en lite äldre skärm, ska man då istället skaffa en nyare skärm med högre respons och Hz? Eller kommer Asus uppgradera snart? Någon som har vettig input?=)

Eller finns det andra märken jag ska kolla på?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@jonuti: Åldern har inte så stor betydelse och PG279Q och PG258Q är ganska så väsensskilda modeller. Du har prioritet på generellt bildkvalitet (IPS-teknik, PG279Q) eller hög frekvens (TN-teknik, PG258Q). Båda har G-sync vilket hjälper till ifall du har ett äldre grafikkort.

Det mesta tyder på att den här typen av paneler och modeller fortfarande är aktuella inom närmaste framtiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

@Laxpudding: Undrar samma sak, förutom att jag vill ha 27" vilket förmodligen gör valet lite enklare. Men har du någon koll på om det är något på gång till 27" gaming IPS segmentet inom snar framtid? Eller ja, borde det vara det rent teknikmässigt liksom?

Vore ju ledsamt att köpa dyrt nu och det kommer något helt tekniskt överlägset snart

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Semireject: Vi har ju CES i Las Vegas första veckan 2018. Då lanseras mycket nytt. Men mycket av det som utlovades förra årets CES har ännu inte kommit.

Är du orolig för att köpa gammal teknik bör du åtminstone vänta till den mässan. Får då vet vi alla mer vad som kommer. Det mesta tyder på att det vi ser idag också finns kvar 2018 och till ungefär samma priser. Nyheterna blir främst mer avancerade skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005

@jonuti: jag köpte precis själv den skärmen och är jätte nöjd med den.
om om du ska fästa den på väggen eller använda arm till den så kan du spara någon tusenlapp genom att köpa aoc version i stället.

läs här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1477383-aoc-agon-ag271...

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Laxpudding:

@Semireject: Vi har ju CES i Las Vegas första veckan 2018. Då lanseras mycket nytt. Men mycket av det som utlovades förra årets CES har ännu inte kommit.

Är du orolig för att köpa gammal teknik bör du åtminstone vänta till den mässan. Får då vet vi alla mer vad som kommer. Det mesta tyder på att det vi ser idag också finns kvar 2018 och till ungefär samma priser. Nyheterna blir främst mer avancerade skärmar.

Det låter vettigt, tack!

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av jonuti:

Hej!

Tl;dr: Är det någon idé att köpa en 2 år (?) gammal premiumskärm (ASUS ROG SWIFT PG279Q) i dagsläget eller ska man köpa en modernare skärm (ex. Asus ROG SWIFT PG258Q) ?

Är i behov av ny skärm, den gamla har gett upp efter 8 år.

Har egentligen inte en dator som kan driva Asus ROG Premiumskärmar fullt ut för mina ändmål, men det är oväsentligt eftersom en ny dator kommer införskaffas längre fram.

Är inte heller jättepriskänslig.

Men har däremot en begränsning i storlek, kommer inte ha plats för max 27 tum.

Och bor utomlands - Acers motsvarigheter finns inte säkert tillgängliga här.

Min tanke är nu, eftersom min uppfattning om Asus ROG Swift PG279Q som jag kollat mycket på är en lite äldre skärm, ska man då istället skaffa en nyare skärm med högre respons och Hz? Eller kommer Asus uppgradera snart? Någon som har vettig input?=)

Eller finns det andra märken jag ska kolla på?

Jag kört 3x Swift 27 tum 2560x1440 144Hz, och kör nu den 25 tum 240Hz i sign och en Swift 27 tum 2560x1440 144Hz (TN)

Ja hade köpt en skärm efter vilken typ av spel du spelar.
Spelar du typ inga snabba spel så kör på 2560x1440.

I övrigt så bästa skärmen jag ägt för spel är 25 tum swiften, 240Hz.

CASE Caselabs TH10 CPU 8700k @5.4GHz GPUs 2x GTX 1080 RAM 2x 64GB Kit Corsair Dominator Platinum 3400MHz CL14 PSU EVGA T2 1600W SSD 905p 480GB Headphones Xtrfy H1 Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 480+480 +360 Alphacool

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Tack för alla svar. Kliade för mycket i plånboken så klickade hem en Swift 27" IPS. Insåg att 25" inte var ett lika bra alternativ då jag var väldigt bestämd på just IPS-skärm.