NIC går ner i link speed när man spelar

Permalänk
Medlem

NIC går ner i link speed när man spelar

Frugan har ett märkligt fel på sin dator. För en tid sedan när jag körde en manuell backup på hennes maskin märkte jag att hon bara hade 100Mbit link. Om jag disablar/enablar eller drar ur kabeln och sätter tillbaka så går den upp i 1Gbit igen. Testade även att byta port i switchen.

Samtidigt så har hon haft problem med att hon blir disconnectad i BF1 efter typ 5 min spel. Varenda gång utan undantag. Även Mumble disconnctar. När det händer så ansluter hon igen och kan spela problemfritt. Började fundera på om de hade något med varandra att göra de bägge problemen.

Senaste veckorna har link speeden varit 1 Gbit, men vi har inte spelat BF1 på ett tag. Inget annat spel heller för den delen. Men så ikväll fick vi ihop "the usual suspects" för ett par rundor. Innan vi började kollade jag hennes link, orange+grön diod = 1Gbit. Vi har skrivborden mitt emot varandra så jag behöver bara böja mig ner och kasta ett öga på hennes dator. Mycket riktigt så blir hon disconnectad efter några minuter, kollar och ser först att inga dioder lyser för att sedan se två orangea = 100 Mbit.

Moderkortet är ett ASUS Maximus VI Hero, senaste BIOS, drivrutiner uppdaterade för ett tag sen utan skillnad.

Tips och tankar?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Testa uppgradera firmware på routern?

Förut började en av mina accesspunkter helt plötsligt gå ner till 100 megabit lite random. Alltid specifikt samma accesspunkt som gjorde det lite när den kände för det. Fick ändra ner hastigheten manuellt på porten och sen tillbaks upp till auto negotiation för att få tillbaks 1000/full.
Men sen lite senare efter jag uppgraderade firmware på routern och switchen så slutade den hålla på och dryga sig.

Permalänk
Medlem

Det är inte routern, det är jag nästan helt säker på. Det är lokalt i hennes maskin.

Routern är en pfSense som kör på ett Supermicro kort, som sitter i en switch som länkar via en kabel via vinden in på kontoret och in i en vanlig dum switch. Och jag har inte de problemen med min burk.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Låter som att det kan vara en dålig kabel eller strul på nätverkskretsen.

Billigast är väl att testa med ny nätverkskabel?

Permalänk
Medlem

Testa ny kabel först.

Men det kan vara taskigt nic på moderkortet men det är billigt med nätverkskort om inte forcera 100Mbit/s är acceptabelt.