CCP lägger ned utvecklingen av Eve: Valkyrie

Permalänk
Melding Plague

CCP lägger ned utvecklingen av Eve: Valkyrie

Lite mer än ett år efter lanseringen läggs nu arbetet med rymdskjutaren Eve: Valkyrie ned, något som dels tros bero på en misslyckad satsning på virtuell verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg en tidig demo på fanfest 2013 så de har endå hållet på med spelet i över 5 år....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kan ju ha berott på att spelet var rejält undermåligt och inte ens bra spel, vill man panga i rymden finns det bättre alternativ i VR.

Dessutom togs ju VR kravet bort och de sålde ju ändå inte fler.

Spelade det själv ca en kvart, gillade det ej.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Spelet var uselt. Köpte till Oculus vid release, sämst spenderade pengarna ever.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ett spel som bara har Multiplayer var kanske inte så bra ide i början på VR eran.
HAde gått betydligt bättre om det hade funnits en bra SP story.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem

Både Elite Dangerous och X-Rebirth är betydligt bättre rymdspel i VR.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Både Elite Dangerous och X-Rebirth är betydligt bättre rymdspel i VR.

Och bägge dem suger också fett.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chaval:

Ett spel som bara har Multiplayer var kanske inte så bra ide i början på VR eran.
HAde gått betydligt bättre om det hade funnits en bra SP story.

VR i allmänhet är ett skitigt koncept för att man kopplar bort sig helt från verkligheten. Bra för inlevelse sunk för att man faktiskt lever i verkligheten. Antalet användare är försvinnande liten vilket gör det svårt att tjäna pengar på det hela.

Kolla bara på windows presentation av den samma. Du sitter med ett VR visir på skallen för att se ett hus och använda den som ett vanligt hus med skitigt positionerade skärmar... Det hade varit oändligt mer användbart om de bara hade simulerat ett bort med 6 skärmar eller liknande. Då kan man i alla fall hävda att när man har platsbrist i RL kan man använda VR för att få mer yta och kunna jobba effektivt.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så säger min spåkula mig att VR sitter i samma båt som 3d-Tv/film.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv

Jag sa det redan från början VR är lika gimmick som fejkad 3d till tv.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det finns två, tre större utmaningar som behöver lösas innan VR kan slå igenom:
1) En öppen allmänt vedertagen standard, jämför VGA, DVI, etc. Än så länge finns det enbart propriotära APIer.
2) Ett pris som berättigar upplevelsen. Just nu kostar VR bra mycket mer än en helschysst monitor.
3) Spel som är utvecklade för VR från grunden. Att "modda" ett FPS duger inte

Permalänk
Medlem

Bra det, då blir det förhoppningsvis mer fokus på Eve Online. Mycket bra har hänt det senaste året, men det finns fortfarande mycket kvar att göra...
Som väntat gick luften snabbt ur VR-hypen. Det kändes mest som en kul grej att testa men inte lägga en massa pengar på.

Permalänk
Medlem

VR är långt ifrån dött. Det är för tidigt bara. Just nu finns det för många aktörer på marknaden och det är för dyrt.

Jag kliar mig lite i huvudet då artikeln ger skenet av att CCP trodde att de hade en chans att få spelet att bli något mer än vad det blivit? Var SOLKLART redan från början att VR skulle förbli en liten marknad långt framöver och trodde de att deras smala demo-spel (vilket det i praktiken är) skulle fånga folks intresse i mer än några timmar eller en helg?

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Någon som minns Geeks försök till en egen sida för VR?
https://www.sweclockers.com/nyhet/21767-geeks-publishing-lans...

Den försvann och jag kan väl även skönja att den mediala exponeringen inte är vad den var, kanske en s.k "fluga"?
Jag måste däremot säga att upplevelsen med VR är väldigt trevlig, vet dock inte om jag skulle våga spela Alien: Isolation.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jag sa det redan från början VR är lika gimmick som fejkad 3d till tv.

Har du någonsin provat äkta VR?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deerhall:

Har du någonsin provat äkta VR?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan direkt säga nej på den

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oväntat... känner inte en enda som äger ett VR headset, har en kompis som testade HTC Vive när webhallen hade demo på det och han sa att det var sådär.

När ska VR dödförklaras som 3D TV'n och allt annat krams de försökt med genom åren?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag testade VR under den första hajpen på 90-talet, och har följt den nya utvecklingen sedan Rift-kickstartern. Jag tror att alla som jämför det med 3DTV är helt åt helsike fel ute. Däremot kan det ta fem år innan det finns ett headset som är tillräckligt bra, billigt och lättanvänt för att VR ska bli intressant för den stora massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jag sa det redan från början VR är lika gimmick som fejkad 3d till tv.

VR är ju dock helt fantastiskt när både spelet är bra och den omkringliggande tekniken fungerar som den ska. Dirt Rally med ratt, pedaler, H-Växelspak och en Oculus Rift är den häftigaste upplevelsen jag varit med om vad gäller gäjjming. Största problemet just nu är ju hur dyrt det är att ens ta sig över första tröskeln, VR-systemen i sig kostar ju lika mycket som en helt OK speldator, på grund av detta är marknaden liten, och de flesta spel som stöder VR gör det antingen väldigt dåligt eller också är dom mer eller mindre bara små teknikdemos. Detta är ju dock något som kommer att bli bättre med tiden.

Sen får man ju även tänka på att det inte är alla som klarar av vilka VR-spel som helst, flertalet hade nog mått oerhört dåligt efter bara ett par minuter med Dirt. Jag är dock lyckligt lottad och har aldrig varit åksjuk, och mådde heller inte det minsta illa trots tre timmars mer eller mindre konstant körande.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag testade VR under den första hajpen på 90-talet, och har följt den nya utvecklingen sedan Rift-kickstartern. Jag tror att alla som jämför det med 3DTV är helt åt helsike fel ute. Däremot kan det ta fem år innan det finns ett headset som är tillräckligt bra, billigt och lättanvänt för att VR ska bli intressant för den stora massan.

Jag skulle vilja ha ett VR headset då jag förstår vad det innebär.

Problemet är som du säger att vi behöver det där magiska VR headsettet.
För mig krävs nog något likt Voodoo 2, Hyfsat billigt och överkomligt och fungerar med typ allt och ger dig en Aha upplevelse.

Just nu med facebook som gör monopol på sitt VR headset där marknaden segregeras redan från början och där priserna hålls uppe är inte bra.

Det ända som stoppar mig är att det är FÖR DYRT.
För dyrt med grafikkort i dagsläget och VR headset på samma gång.

Dom som har råd och lust att punga ut dom pengarna har gjort det, nu behövs motsvarigheten till Voodoo 2 som retailade 249USD 1998 och då fick du en bang for the buck upplevelse.

Permalänk

Wtf har spelet lunchat har inte hört ett ljud. Och då har jag tittat in i titeln ett par gånger. Vad för lansering hade titeln en flagga plaserat på en stol ?

Permalänk
Avstängd

CCP borde fokuserat på EVE som faktiskt var grymt bra för 10 år sedan. Tyvärr har spelet stagnerat p.g.a. alla bakåtsträvare på deras forum. Det var nära att Walking in stations blev verklighet men även det lades ner.

Synd att ett spel med så mkt potential blivit så dåligt.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt. Det hade både lovande utveckling tyckte jag, och intensiva och bra strider. Det jag dock märkte var att huvud utvecklaren av spelet behövde ta lite mer kommando i utvecklingen. Han verkade gilla både jobbet och spelet, men det behövs en ledare för att få ett bra team, och på hans sätt på Fanfest såg man hur detta var ett problem. Han var dock väldigt trevlig att prata med.

Jag börjar tro att CCP har fått rätt stora problem nu, för de kan inte leva på EVE-Online i all evighet. Och deras 2 största projekt som skulle ta över verkar ha gått i mal-påse. Detta är speciellt konstigt med Valkyrie dock, då CCPs dröm hela tiden varit just VR sedan de började.

@pa1983 Spelet finns till PS4... så det behöver inte kosta. Och problemet är alltid att bra ny teknik kostar. Du kan dock få en vettig VR upplevelse för mindre pengar än många verkar tro.

Lite tramsigt dock... folk tvekar inte en sekund att köpa 8000krs telefoner, som gör mer eller mindre samma som förra generationen. Men att köpa VR system som är något helt designat från scratch, "är för dyrt"... Och sen sitter ofta samma personer och köper 1080Ti.

Men visst. För många är det mycket pengar.
Dock är PS4 Pro med VR inte så farligt med tanke på att du får ett helt paket.

@bulybasha Walk in stations hade dödat spelet... punkt.
Vill jag sitta i en station och leva livet i ett spel, finns det fan många bättre att göra det med.

Och till er som tror VR är dött... Smartphone kom och dog flertalet gånger under både 1990-talet och 2000-talet. Det måste bara nå en nivå som fungerar. Priset är inte problemet... Iphone 1 kostade en hel del. Problemet är att den måste som vissa påpekat, har mer bakom sig än ett koncept.

Ta tex DX12... Win 10 mer eller mindre enda anledning att existera. Finns inte. Den är... meningslös minoritet på marknaden. Men... det betyder inte att tekniken under är meningslös, eller dålig. Den behöver dock mogna...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

@bulybasha Walk in stations hade dödat spelet... punkt.
Vill jag sitta i en station och leva livet i ett spel, finns det fan många bättre att göra det med.

Det är där jag tror att trångsyntheten tagit ut sin rätt.

För du kan ju aldrig veta hur mycket folk som hade börjat spela spelet om det fanns ytterligare en dimension att röra sig i utöver rymddimensionen.

Det är lite som att säga att Star Trek Online inte mår bra av att ha en avatar baserad sida där du kan möta andra inne på stationen, vem vet vad CCP hade kunnat lägga till på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Det är där jag tror att trångsyntheten tagit ut sin rätt.

För du kan ju aldrig veta hur mycket folk som hade börjat spela spelet om det fanns ytterligare en dimension att röra sig i utöver rymddimensionen.

Det är lite som att säga att Star Trek Online inte mår bra av att ha en avatar baserad sida där du kan möta andra inne på stationen, vem vet vad CCP hade kunnat lägga till på den fronten.

Regel #1... du offrar inte nuvarande kunddatabas i "hopp" om att du ska få andra...

Det EVE lever på är trogna spelare, inte de som vill testa senaste flugan. De som testar senaste hoppar mellan alla moderna titlar, och EVE bygger på prenumerationer av trogna spelare. Helt fel tänkt att "testa dumt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

Wtf har spelet lunchat har inte hört ett ljud. Och då har jag tittat in i titeln ett par gånger. Vad för lansering hade titeln en flagga plaserat på en stol ?

Spelet släpptes förra våren, så särskilt noga kan du inte tittat

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Jag skulle vilja ha ett VR headset då jag förstår vad det innebär.

Problemet är som du säger att vi behöver det där magiska VR headsettet.
För mig krävs nog något likt Voodoo 2, Hyfsat billigt och överkomligt och fungerar med typ allt och ger dig en Aha upplevelse.

Just nu med facebook som gör monopol på sitt VR headset där marknaden segregeras redan från början och där priserna hålls uppe är inte bra.

Det ända som stoppar mig är att det är FÖR DYRT.
För dyrt med grafikkort i dagsläget och VR headset på samma gång.

Dom som har råd och lust att punga ut dom pengarna har gjort det, nu behövs motsvarigheten till Voodoo 2 som retailade 249USD 1998 och då fick du en bang for the buck upplevelse.

Rift är nere på 4.5k inkl kontroller. Kom igen nu. Vi pratar om ganska avancerade grejer

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Regel #1... du offrar inte nuvarande kunddatabas i "hopp" om att du ska få andra...

Det EVE lever på är trogna spelare, inte de som vill testa senaste flugan. De som testar senaste hoppar mellan alla moderna titlar, och EVE bygger på prenumerationer av trogna spelare. Helt fel tänkt att "testa dumt".

Det kan du tycka men du kan aldrig bevisa det.

Varför skulle man offra nuvarande kundkrets bara för att man lägger till en feature? Det låter helt orimligt. Det är som att säga att folk i WoW skulle lägga ner bara för att Blizzard lägger till en ny social arena i spelet.

Edit: Och visst, EVE lever på trogna kunder men tillför du inget nytt blod så kommer spelet självdö oavsett.

Permalänk
Medlem

Lustigt, en gång i tiden trodde jag att sweclockers forum befolkades av teknik-hungriga och nyfikna individer.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jag sa det redan från början VR är lika gimmick som fejkad 3d till tv.

VR/AR kommer att slå när vi har headsets som på allvar kan användas till VR desktop, då har vi en enhet som gör allt och man slipper köpa monitorer. Krävs dock runt 8k/eye för att det ska vara en någorlunda bra lösning och 16k är förmodligen då det på allvar börjar bli ett alternativ.

Det som är bra med nuvarande generationer är att sensorer osv som utvecklats är redan tillräckligt bra, allt som behövs är 5-10 år för att paneltekniken ska hinna ikapp för att VR på allvar ska kunna slå.