Kina kan bli först i världen med 5G-nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Jag ser fram emot 5G riktigt hårt! Sitter på ADSL med 4G som komplement och att dra in fiber är för dyrt.

Så fiber var dyrt men du sitter på två abb nu istället? 500:- extra i månaden mot vad fiber 100/100 hade kostat?
Stämmer det hade du ju sparat pengar efter 40~ månader.

Mår lite illa när man ser att folk kör trådlöst som uppkoppling hemma

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Så fiber var dyrt men du sitter på två abb nu istället? 500:- extra i månaden mot vad fiber 100/100 hade kostat?
Stämmer det hade du ju sparat pengar efter 40~ månader.

Mår lite illa när man ser att folk kör trådlöst som uppkoppling hemma

Tro mig, jag mår också dåligt av det.
Men kostnaden bara för att få in fiber till huset skulle förmodligen bli norr om 70 000kr. Mobilabonnemanget behöver jag till telefonen oavsett så gissar på att det skulle ta 10år eller mer innan den kostnaden börjar betala av sig och innan dess hoppas jag att 5G kan erbjuda svarstider som är tillräckligt nära fiber för att jag skall kunna leva med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Wiczor: Nu känner jag inte dig och har ingen aning om dina förutsättningar men personligen hade jag inte tvekat att snacka med banken om ett lån om jag blev erbjuden att få fiber indraget för 100 tkr. Prioriteringar osv, antar jag.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ehm, sen när är ickejoniserandestrålning farligt för hälsan? Solljus har större påverkan på din kropp än centimetervågorna från mobilmaster...

Det finns forskning från Tyskland där man jämfört 2 städer. Skillnaden var 5ggr fler cancerfall. Men cancer är ovanligt. även om 5ggr högre eller ej.
Den stora poängen var istället alla som mådde illa och hade huvudvärk. Ena staden hade knappt inga master andra hade väldigt tätt och i framkant. (Mer än Stockholm, Berlin etc)
Hittar ej den, men den studien har pågått i många år och i Tyskland så borde gå hitta.

Här nedan har du lite info och kan läsa vidare.
http://www.stralskyddsstiftelsen.se/2013/07/mobilmasters-stra...

http://www.arbetarbladet.se/stralningen-ger-oss-hjarnskador

Vi pratar nu om att ersätta all fiber med master i stan. Då kommer vi ha 24/7 utsatt långtidseffekt över 10-30år.

Man utför nästan inga studier på detta område för ingen vill få svaret att det kan vara skadligt. Vad ska alla göra, stänga ner trådlös teknik?
Går ej i ett modern samhälle oavsett om skadligt eller ej. Det används liknade metoder som när man försökte forska på cigaretter och socker, man motarbetades i decennier innan man erkände att det var skadligt och börjat informera om detta.

Alla får läsa på själva och titta till helheten.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Hur fanken kan folk tro att elektromagnetisk strålning med våglängder på flera centimeter är farlig?! *suck*

Ja folk är lättlurade och dumma. Eller? Saken är inte så enkel. Man kan i alla fall inte i dagsläget säga att det är helt riskfritt.

Det skrevs nyligen en appell till EU om att vänta med utbyggnaden av 5G just på grund av hälsopåverkan. Den är undertecknad av 190 läkare, professorer mfl från en mängd olika länder. Där hänvisar man till forskning om effekter av elektromagnetisk strålning och det man vet idag så ser det inte ljust ut. Vill man läsa forskningen så finns det på Pubmed.

https://www.pressreader.com/finland/hufvudstadsbladet/2017092...

https://drive.google.com/file/d/0B14R6QNkmaXuelFrNWRQcThNV0U/...

https://youtu.be/lpzc4vClGoc

https://youtu.be/mzxSm04L9Z0

Permalänk
Medlem

Jobbigt för oss som jobbar med utvecklingen av 5G om det skulle vara hälsofarligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baskagge^5:

Ja folk är lättlurade och dumma. Eller? Saken är inte så enkel. Man kan i alla fall inte i dagsläget säga att det är helt riskfritt.

Det skrevs nyligen en appell till EU om att vänta med utbyggnaden av 5G just på grund av hälsopåverkan. Den är undertecknad av 190 läkare, professorer mfl från en mängd olika länder. Där hänvisar man till forskning om effekter av elektromagnetisk strålning och det man vet idag så ser det inte ljust ut. Vill man läsa forskningen så finns det på Pubmed.

https://www.pressreader.com/finland/hufvudstadsbladet/2017092...

https://drive.google.com/file/d/0B14R6QNkmaXuelFrNWRQcThNV0U/...

https://youtu.be/lpzc4vClGoc

https://youtu.be/mzxSm04L9Z0

Ja du, man skulle få nobelpriset om man uptäckte att ickejonisierande strålning var farligt...det finns flera miljoner läkare i världen! Klart det finns några rötägg som inte förstår sig på elektromagnetiskstrålning...Ökade antal cancerfall hör nog till den ökade urbaniseringen där folk utsätts för partiklar och NOx gaser i större utrstäckning än förut!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lafiel:

Det finns forskning från Tyskland där man jämfört 2 städer. Skillnaden var 5ggr fler cancerfall. Men cancer är ovanligt. även om 5ggr högre eller ej.
Den stora poängen var istället alla som mådde illa och hade huvudvärk. Ena staden hade knappt inga master andra hade väldigt tätt och i framkant. (Mer än Stockholm, Berlin etc)
Hittar ej den, men den studien har pågått i många år och i Tyskland så borde gå hitta.

Här nedan har du lite info och kan läsa vidare.
http://www.stralskyddsstiftelsen.se/2013/07/mobilmasters-stra...

http://www.arbetarbladet.se/stralningen-ger-oss-hjarnskador

Vi pratar nu om att ersätta all fiber med master i stan. Då kommer vi ha 24/7 utsatt långtidseffekt över 10-30år.

Man utför nästan inga studier på detta område för ingen vill få svaret att det kan vara skadligt. Vad ska alla göra, stänga ner trådlös teknik?
Går ej i ett modern samhälle oavsett om skadligt eller ej. Det används liknade metoder som när man försökte forska på cigaretter och socker, man motarbetades i decennier innan man erkände att det var skadligt och börjat informera om detta.

Alla får läsa på själva och titta till helheten.

Om det nu är så farligt varför får ja inte huvudvärk eller cancer när jag varje dag går genom centrum med kontinuerligt 10-15 WiFi modem innom räckhåll, 3G, 4G o.s.v? Varför är det bara några få forskare som pratar om detta? Varför kan man inte se direkt effekt på möss i laboratorier?

För att folk misstolkar ordet strålning och tror att det är farligt. Solljus innehåller mer energi/foton än 5G...Din fjärkontroll bestårlar dig med strålning på 410 000 GigaHertz, dör du? Nej...Det krävs strålning på över 750 000 GigaHertz för att kunna bryta molekylbindningar...vilket krävs för att ens påverka mänskliga celler förutom att värma upp dem (Vilket skulle kräva tiotals watt, med mobilen mot örat utsätts du för några milliwatt strålning...)

Jag rekommenderar en grundkurs i elektromagnetisk fysik! Torde göra dig gott!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Om det nu är så farligt varför får ja inte huvudvärk eller cancer när jag varje dag går genom centrum med kontinuerligt 10-15 WiFi modem innom räckhåll, 3G, 4G o.s.v? Varför är det bara några få forskare som pratar om detta? Varför kan man inte se direkt effekt på möss i laboratorier?

För att folk misstolkar ordet strålning och tror att det är farligt. Solljus innehåller mer energi/foton än 5G...Din fjärkontroll bestårlar dig med strålning på 410 000 GigaHertz, dör du? Nej...Det krävs strålning på över 750 000 GigaHertz för att kunna bryta molekylbindningar...vilket krävs för att ens påverka mänskliga celler förutom att värma upp dem (Vilket skulle kräva tiotals watt, med mobilen mot örat utsätts du för några milliwatt strålning...)

Jag rekommenderar en grundkurs i elektromagnetisk fysik! Torde göra dig gott!

Det är ju just det man kan se och har sett.

https://youtu.be/BH3gJctqKk4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hur fanken kan folk tro att elektromagnetisk strålning med våglängder på flera centimeter är farlig?! *suck*

Närvarade inte på fysiklektionerna kanske? Om man ens fick lära sig det i skolan? Själv har jag inte något minne av det från fysiken... men så är det ju snart 20 år sedan, inte mycket från skolan man minns alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

Jobbigt för oss som jobbar med utvecklingen av 5G om det skulle vara hälsofarligt

Det är många saker man har arbetat med genom tiderna som sedan har visats sig vara farligt.

Permalänk
Medlem

Ointressant för min del tbh. Det mest krävande jag gör borta hemifrån är att streama video och det funkar redan problemfritt.
Och hemma har jag fiber snabbt nog så det räcker och blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gargamelo:

Har vi en gemensam plan i Sverige än att titta på vad andra gör och försöka vara lagom ?

Frågan är om det är rättvist kalla Kina för kommunism idagsläget, möjligen under förvandling till världens första Teknokrati.

Jodå Kina e på språng samt gör saker enligt en plan, samt har faktiskt en långsiktig framtidsplan.

Rullar ut solpaneler / Snabbtåg mellan alla storstäder, får saker gjorda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Five-year_plans_of_China

Avrättar ibland lite korrupta politiker och affärsmän för att avskräcka och visa vem som styr, ingen demokrati.

Får våra politiker ser ut som förvirrade höns som käbblar och ältar istället för att få saker gjorda medans vi blir till ett framtida museum.
Vi kan inte ens laga vägar och rondeller utan att det tar år.

Men är det inte lite ironiskt att 2020 är det stor chans att ett kommunistiskt land blir kapitalstarkast samt tar över ledningen i världen både ekonomiskt och tekniskt ?

Ericsson nästa svenska storföretag att bli ägt av kinesiska staten ?

Om det ens är nödvändigt då de bara kunnat anställa några med nyckelkompetens och belöna dem bättre än Ericsson som fokuserar istället på försöka göra utdelningar till aktieägare.

Samt många Kinesiska företag ökanda för att göra reverse engineering när så krävs och industri spionage är troligen mycket lönsamt om kunskapen sedan faktiskt används i praktik.

I Sverige satsar vi på feministisk snöröjning och andra viktiga ting

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Är det någon skillnad? Kina har bra kvalitet på många saker. Bland annat deras tåg som är ljusår bättre än Sveriges.

Skickades från m.sweclockers.com

Jobbigt bara med kinesisk kvalitet

https://www.theguardian.com/world/2011/jul/23/china-train-cra...

Visa signatur

Min Pärla: [Corsair Obsidian 650D] [Antec 900W] MSI Radeon R9 290] [Intel Core i7 2600K@4,7Ghz 1.33V] [4x4Corsair Vengeance@1600MHz] [Asus P8 Z68] [Western Digital Green 1TB] [Samsung Evo 250 GB]
Side Stuff: [Asus VG248QE 144 Hz] [Steel Series 7G] [Razer Imperator] [Siberia USB Edition]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Costumes:

Vad har kvaliteten med olyckan att göra? Ska jag ta fram tågolyckor som hänt i Europa den senaste decenien?
Tågen i Kina kan man ställa klockan efter. De går på sekunden. Har varit där flera gånger och som sagt så är det skillnad som natt och dag jämfört med SJ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv

Så Ericsson blir nästa svenska storbolag att lägga ner då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zargoz:

Vad har kvaliteten med olyckan att göra? Ska jag ta fram tågolyckor som hänt i Europa den senaste decenien?
Tågen i Kina kan man ställa klockan efter. De går på sekunden. Har varit där flera gånger och som sagt så är det skillnad som natt och dag jämfört med SJ.

Skickades från m.sweclockers.com

slötågen är kanon.

Men snabbtågen har det fuskats enormt med. Mycket infrastruktur runt dem som byggts med fuskkvalitet för att fuska till sig lite pengar. Kina kommer bli "spännande" om ett par årtioenden när allt det nybyggda fått ett par år på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hoppas vi kan få alternativ till Fiber i framtiden med 5G länkar mellan master och höghus! Att gräva upp gator för Fiber är inte lämpligt i storstäder!

Inte så många som "gräver" längre, ny teknik gör det möjligt att lägga fiber på rätt djup med ett skärblad på 1-2 cm bredd. Samma maskin lägger sedan igen asfalten, då är vi nere på ytterst liten påverkan (kostnadsmässigt och trafikmässigt).

Det går även att skjuta under asfaltsvägar utan någon större påverkan än två håll på varje sida av vägen (lämpar sig bäst när det är jord/gräs på sidorna av vägen)

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Hoppas inte, redan idag är det för hög strålning i storstäder, ska du köra allt trådlöst med master kommer det vara lika illa som andas luftförenat luft.

Skickades från m.sweclockers.com

"luftförenat luft", d.v.s. luft alltså? Usch! Det kan man ju inte andas!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hoppas vi kan få alternativ till Fiber i framtiden med 5G länkar mellan master och höghus! Att gräva upp gator för Fiber är inte lämpligt i storstäder!

Det här var ett märkligt och felaktigt uttalande. Det är just i storstäder det lämpar sig bäst! Det är många kunder på korta grävsträckor och luften är förorenad av elektriska störningar. Trådlösa tekniker är en kompromiss för tillfällen när vi är på resande fot, eller om man bor på ett ställe som gör fiberinstallation opraktiskt.
Storstäderna har ju dessutom redan fiber nedgrävt i stort sett överallt nu, även de flesta mindre samhällen.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Field-Mouse88:

Det här var ett märkligt och felaktigt uttalande. Det är just i storstäder det lämpar sig bäst! Det är många kunder på korta grävsträckor och luften är förorenad av elektriska störningar. Trådlösa tekniker är en kompromiss för tillfällen när vi är på resande fot, eller om man bor på ett ställe som gör fiberinstallation opraktiskt.
Storstäderna har ju dessutom redan fiber nedgrävt i stort sett överallt nu, även de flesta mindre samhällen.

Vi har inte desto mer störningar i 20-60Ghz, och de våglängderna är lättare att rikta! Kostnaden för att gräva upp en gata är mycket större än att installera en mottagare på taket.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shen:

Inte så många som "gräver" längre, ny teknik gör det möjligt att lägga fiber på rätt djup med ett skärblad på 1-2 cm bredd. Samma maskin lägger sedan igen asfalten, då är vi nere på ytterst liten påverkan (kostnadsmässigt och trafikmässigt).

Det går även att skjuta under asfaltsvägar utan någon större påverkan än två håll på varje sida av vägen (lämpar sig bäst när det är jord/gräs på sidorna av vägen)

Driftkostnaderna för dessa maskiner brukar vara rätt dyrt, sen kostar installationen av en liten mottagare på taket väldigt lite!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ehm, nu beror ju pingen på hur bra utrustning masten har, en bra mast kan ha när noll i ping! Ljusets hastighet genom luft är fortfarnade runt 200 000 000 meter/sekund. Ofta har ju telefoner och billigare modem sämre utrustning som har högre latens. Så sköter man trådlösa delen via en mast på taket med bra utrustning får man nog ned pingen till samma som Fiber!

Jag fattar hur du tänker, ok det är en bra tanke!

Men vilka master kommer det att finnas som får ner ping över atlanten t e x (?)

En mast i Stockholm till <---------> En mast i New York t e x jag tror aldrig det kommer att hända inom vår livstid som får bättre ping än fiber.

Varför tror du att man drog en Ny fiberkabel över Atlanten kostar 300 miljoner dollar – sparar 6 millisekunder

Jo jag vet att jag spårar ur lite här, och att 5G är mer tänkt inom "stadsdelar" men även inom egna regionen, tror jag vi har väldigt långt kvar till att "trådlös-ping" skall slå "fiber-ping" på fingrarna!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Vi har inte ens riktigt 4G i dagsläget, vi skulle kanske börja där.
Faller rätt hårt på hastigheterna.

4G wiki:
Specific requirements of the IMT-Advanced report included:
* Based on an all-Internet Protocol (IP) packet switched network.
* Interoperability with existing wireless standards.
* A nominal data rate of 100 Mbit/s while the client physically moves at high speeds relative to the station, and 1 Gbit/s while client and station are in relatively fixed positions.
* Dynamically share and use the network resources to support more simultaneous users per cell.
* Scalable channel bandwidth 5–20 MHz, optionally up to 40 MHz.
* Peak link spectral efficiency of 15 bit/s/Hz in the downlink, and 6.75 bit/s/Hz in the uplink (meaning that 1 Gbit/s in the downlink should be possible over less than 67 MHz bandwidth).
* System spectral efficiency of up to 3 bit/s/Hz/cell in the downlink and 2.25 bit/s/Hz/cell for indoor usage.
* Seamless connectivity and global roaming across multiple networks with smooth handovers.
* Ability to offer high quality of service for multimedia support.

Vad man kallar sin teknik är helt upp till leverantören då dom faktiskt inte måste leva upp till kraven som ITU har angivit.

För hög strålning enligt?

Alltså, allt är en kostnadsfråga. Samtdigt så håller man på nu men start från mitten av 2016 att uppgraderar en hel del 4G basstationer med LTE+ utrustning (Som egentligen är LTE och inte dagens 3.9G) som har nått EOL och behöver bytas PGA tekniska livslängden är slut.

Angående 5G så är det lite samma sak där, det finns ingen anledning till att inte rulla ut 5G när kostnaden är densamma som att göra en teknisk förläggning av 4G.

Hur som helst, det mobila nätet blir bara bättre för varje dag. Har en hel del kunder med Telia Prolane 4G vilket är prioriterat och obegränsat abonnemang, rätt trevligt med en Cisco 819-4G med extern MIMO antenn, det klipper på extremt bra. Istället för att lägga flera tusen på SLA på befintlig fiber som ändå blir "best effort" så kan 4G backuplänk vara kostnadseffektivare och ge en mer tillgänglig lösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Jag fattar hur du tänker, ok det är en bra tanke!

Men vilka master kommer det att finnas som får ner ping över atlanten t e x (?)

En mast i Stockholm till <---------> En mast i New York t e x jag tror aldrig det kommer att hända inom vår livstid som får bättre ping än fiber.

Varför tror du att man drog en Ny fiberkabel över Atlanten kostar 300 miljoner dollar – sparar 6 millisekunder

Jo jag vet att jag spårar ur lite här, och att 5G är mer tänkt inom "stadsdelar" men även inom egna regionen, tror jag vi har väldigt långt kvar till att "trådlös-ping" skall slå "fiber-ping" på fingrarna!

Nu är ju hastigheten genom luft snabbare än genom fiber, så i teorin borde du få bättre ping med trådlöst Men såklart funkar det inte när jordens sfäriska form kommer i vägen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Alltså, allt är en kostnadsfråga. Samtdigt så håller man på nu men start från mitten av 2016 att uppgraderar en hel del 4G basstationer med LTE+ utrustning (Som egentligen är LTE och inte dagens 3.9G) som har nått EOL och behöver bytas PGA tekniska livslängden är slut.

Angående 5G så är det lite samma sak där, det finns ingen anledning till att inte rulla ut 5G när kostnaden är densamma som att göra en teknisk förläggning av 4G.

Hur som helst, det mobila nätet blir bara bättre för varje dag. Har en hel del kunder med Telia Prolane 4G vilket är prioriterat och obegränsat abonnemang, rätt trevligt med en Cisco 819-4G med extern MIMO antenn, det klipper på extremt bra. Istället för att lägga flera tusen på SLA på befintlig fiber som ändå blir "best effort" så kan 4G backuplänk vara kostnadseffektivare och ge en mer tillgänglig lösning.

Jag har ingenting emot utvecklingen i sig utan jag var ute efter benämningarna på våra tekniker.
En Jack Daniel's är inte en Laphroaig...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch