Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985

Storyn är ok. Det liknar saker som hänt i verkligheten, på lite olika håll i världen. Närmast är väl sekten kring David Koresh i Waco och stormningen där. Sen är det ju väldigt skruvat i och med att de har övernaturliga förmågor (när det är dags för de tvingande uppdragen vet de plötsligt exakt var du är, och du kan inte skydda dig på nåt sätt, och LSD-tjejen kan kommunicera med dig med telepati) och en helt absurd mängd personer och materiella resurser. När jag "varvade" spelet hade jag ihjäl över 2000 fiender, och jag måste ha skjutit ner dussintals helikoptrar och sprängt sönder många hundra fordon. Det är ju en konsekvens av att spelmotorn spawnar fiender hela tiden, utan några begränsningar. Det hade varit rimligare om det fanns en begränsad mängd resurser för fienden, både från start och som kunde spawnas på nytt under säg ett dygn i spelets tid. Det ska ju ändå vara en isolerad sekt i ett rätt svårtillgängligt område i USA:s mest extrema glesbygd. I spelet har de i stället resurser och logistisk kapacitet som en mindre armé skulle vara nöjd med. Allt detta på en yta som motsvarar ungefär Lidingö, eller Göteborgs inre stadsdelar på fastlandet och Hisingen. Dvs en väldigt liten yta.

Inte bara fiender, utan även djur spawnas i ohyggliga mängder. Varje gång en vanlig person spawnas i spelet, spawnas också ett rovdjur strax intill, med siktet inställt på den stackaren. Oftast en björn eller en puma. Extra jobbigt är det när den där fiskaren/jägaren man kan köpa ammo och vapen av ständigt blir attackerad och dödad, oftast precis innan man själv hinner fram för att rädda stackaren.

Sen går det ju inte att spela spelet i sin egen takt, eftersom allt man gör när det gäller att döda fiender eller spränga deras saker, och utföra uppdrag, ger poäng som tickar upp mot de fasta nivåerna i varje område, som då triggar de idiotiska "uppdragen" som man inte kan undkomma. Värst av alla är den där man ska över en bro och sen hålla fienderna borta tills helikoptern landar och plockar upp en. Att klara sig själv är svårt nog, men så måste man rädda det där puckot Merle som är expert på att bli skjuten och göra fel saker. Under uppdragen kan man inte heller fly, t ex in i skogen, för då startar man om från början i uppdraget igen...

Först efter att jag klarat hela spelet övergick spelvärlden till ett mer rimligt läge. Fiender finns kvar, men inte i samma absurda mängd. Jag behöver inte frukta de tvingade uppdragen som stör och förstör spelglädjen. Jag kan nollställa alla outposts så att jag kan ta över dem igen. Men alla uppdrag som redan är gjorda, eller som inte längre kan utföras, de är ju förbi. Så omspelbarheten ur det perspektivet är dålig, om jag då inte vill utsätta mig för Ubisofts tvingande skit igen då...

Nej, det är ett snyggt och smidigt spel, men totalt förstört av klåfingriga utvecklare som inte låter spelare spela på eget vis.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag upplever ibland rätt maffiga dippar i fps:en i FC5 på datorn i signaturen: från 85-100 ner till 55-60 i de fall det springer björnar i högt gräs, skurkar som eldkastar hejvilt och det är allmänt kaos på skärmen.

Det i sig är väl inget konstigt, men Afterburner visar att GPU Usage dyker - från 97-98% ner till 75% eller lägre när detta händer. Verkar vara ett känt problem - i alla fall runt tiden för release, men jag kan inte hitta nån bra lösning för det. Nån föreslår Dynamic Super Resolution, en annan V-sync osv. Det blir experimentverkstad ikväll. Är det någon som känner igen problemet? Har inte tänkt på det i andra spel än FC5, men med det inte sagt att det inte förekommer.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk

Jag är verkligen ingen storspelare, spelar kanske 100h per år, men när jag spelar så blir det FC!

Jag gillar verkligen FC spelen och ser väldigt mycket fram emot nästa spel! Jag började med FC4 på PS4 och tyckte att det var fantastiskt. Köpte senare FC3 på PC, och efter det FC5 på PC.

Det verkar inte vara så många som gillar FC4, men jag tycker nog att det definitivt var bättre än FC3. Världen känns rikare, uppdragen och miljöerna mer omväxlande.

I väntan på FC6 så funderar jag på att spela om FC5 på "rätt"-sätt. Jag gjorde nämligen ett väldigt dumt misstag och spelet med någon sorts pack där det ingick ett kraftigare vapen ganska tidigt i spelet. Jag hade ingen aning om detta, utan tyckte att det var lite konstigt att haft tur att få tag på ett så kraftigt vapen, det kändes som att det blev lite för lätt.

Har någon koll på hur man får bort detta, så att man kan spela det som det var tänkt?

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Skrivet av cyberknutte:

Jag är verkligen ingen storspelare, spelar kanske 100h per år, men när jag spelar så blir det FC!

Jag gillar verkligen FC spelen och ser väldigt mycket fram emot nästa spel! Jag började med FC4 på PS4 och tyckte att det var fantastiskt. Köpte senare FC3 på PC, och efter det FC5 på PC.

Det verkar inte vara så många som gillar FC4, men jag tycker nog att det definitivt var bättre än FC3. Världen känns rikare, uppdragen och miljöerna mer omväxlande.

I väntan på FC6 så funderar jag på att spela om FC5 på "rätt"-sätt. Jag gjorde nämligen ett väldigt dumt misstag och spelet med någon sorts pack där det ingick ett kraftigare vapen ganska tidigt i spelet. Jag hade ingen aning om detta, utan tyckte att det var lite konstigt att haft tur att få tag på ett så kraftigt vapen, det kändes som att det blev lite för lätt.

Har någon koll på hur man får bort detta, så att man kan spela det som det var tänkt?

Enklaste sättet är väl bara att ge fan i att använda vapnet?

Permalänk
Medlem

Jag fick FarCry 5 som gåva av en tjej och mitt spel kraschar också efter en lång tids spelande
Trots att det flyter bra hela tiden så kraschar det
Har en:
AMD-FX 8350 4,0 GHz (ska funka med FC5)
Sapphire R290 4GB
Corsair Dominator 32 GB RAM

Jag har MS Visual C++ 2008 - 2019 både x86/x64 versionen så det borde ju räcka

Någon som har någon ide?
Som en sa att man är påtvingade en massa uppdrag gillar jag inte heller, men det har väl alltid varit så i den serien. Grafiken är i alla fall klart förbättrad jämfört med FarCry 3 men jag gillar nog 3:an lite bättre. Det spelet kraschar i alla fall inte

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jar du kört benchmark i spelet för att testa tyngre sekvenser ?
Tyvärr låter det mer som att någon komponent (kanske grafikkort) blir överhettad.
Men jag skulle nog bara spela på om det funkar tilltäckligt länge, bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jar du kört benchmark i spelet för att testa tyngre sekvenser ?
Tyvärr låter det mer som att någon komponent (kanske grafikkort) blir överhettad.
Men jag skulle nog bara spela på om det funkar tilltäckligt länge, bra spel.

Kortet går ju inte ens i högvarv så jag tvivlar på det. Datorn är ganska tyst. Jag får lägga in nåt som kollar tempen för att kolla i alla fall

Kollade med HWInfo och max 78 c innan spelet dök igen. Hur länge jag kan spela beror på gång. Kan märkt att datorn är mer stabil om jag bara använder 16 GB minne istället för 32 GB. Vet att äldre AMD kan vara lite gnälliga om man använder minne i alla fyra slottarna istället för två

Edit:
Hittade detta på steam om det spelet

Citat:

Hey, the problem seems to be gone after I disabled all anti-aliasing. Just played 2 hours with no crash.

Funkar hittills så jag får hoppas att det håller i sig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hopp, det var inte enbart FarCry 5 som kraschade. Det visade sig att jag hade en del dåliga sektorer på disken (va ju i bra skick nyss !!)

Har beställt en SSD för första gången nu haha. Blev en Samsung 860 EVO 500GB som fått mycket bra bedömning med fri frakt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Är det bara jag eller trots att fc5 är såpass gammalt så är det väldigt mycket med buggar i det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

@Soldierofwar1985

Storyn är ok. Det liknar saker som hänt i verkligheten, på lite olika håll i världen. Närmast är väl sekten kring David Koresh i Waco och stormningen där. Sen är det ju väldigt skruvat i och med att de har övernaturliga förmågor (när det är dags för de tvingande uppdragen vet de plötsligt exakt var du är, och du kan inte skydda dig på nåt sätt, och LSD-tjejen kan kommunicera med dig med telepati) och en helt absurd mängd personer och materiella resurser. När jag "varvade" spelet hade jag ihjäl över 2000 fiender, och jag måste ha skjutit ner dussintals helikoptrar och sprängt sönder många hundra fordon. Det är ju en konsekvens av att spelmotorn spawnar fiender hela tiden, utan några begränsningar. Det hade varit rimligare om det fanns en begränsad mängd resurser för fienden, både från start och som kunde spawnas på nytt under säg ett dygn i spelets tid. Det ska ju ändå vara en isolerad sekt i ett rätt svårtillgängligt område i USA:s mest extrema glesbygd. I spelet har de i stället resurser och logistisk kapacitet som en mindre armé skulle vara nöjd med. Allt detta på en yta som motsvarar ungefär Lidingö, eller Göteborgs inre stadsdelar på fastlandet och Hisingen. Dvs en väldigt liten yta.

Inte bara fiender, utan även djur spawnas i ohyggliga mängder. Varje gång en vanlig person spawnas i spelet, spawnas också ett rovdjur strax intill, med siktet inställt på den stackaren. Oftast en björn eller en puma. Extra jobbigt är det när den där fiskaren/jägaren man kan köpa ammo och vapen av ständigt blir attackerad och dödad, oftast precis innan man själv hinner fram för att rädda stackaren.

Sen går det ju inte att spela spelet i sin egen takt, eftersom allt man gör när det gäller att döda fiender eller spränga deras saker, och utföra uppdrag, ger poäng som tickar upp mot de fasta nivåerna i varje område, som då triggar de idiotiska "uppdragen" som man inte kan undkomma. Värst av alla är den där man ska över en bro och sen hålla fienderna borta tills helikoptern landar och plockar upp en. Att klara sig själv är svårt nog, men så måste man rädda det där puckot Merle som är expert på att bli skjuten och göra fel saker. Under uppdragen kan man inte heller fly, t ex in i skogen, för då startar man om från början i uppdraget igen...

Först efter att jag klarat hela spelet övergick spelvärlden till ett mer rimligt läge. Fiender finns kvar, men inte i samma absurda mängd. Jag behöver inte frukta de tvingade uppdragen som stör och förstör spelglädjen. Jag kan nollställa alla outposts så att jag kan ta över dem igen. Men alla uppdrag som redan är gjorda, eller som inte längre kan utföras, de är ju förbi. Så omspelbarheten ur det perspektivet är dålig, om jag då inte vill utsätta mig för Ubisofts tvingande skit igen då...

Nej, det är ett snyggt och smidigt spel, men totalt förstört av klåfingriga utvecklare som inte låter spelare spela på eget vis.

Har kört Far Cry 3 och 4 nu och då det var steamrea på Far Cry 5 så tänkte jag slå till men efter att ha läst din text så hoppar jag över detta köp även om det inte var så mycke pengar. Då kan jag hellre lägga min tid på något annat spel.
Tack för recensionen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Om du gillade 3 och 4 så kommer du nog även att gilla 5:an (och New Dawn), oavsett de små skavankerna.
Alla gillar ju olika och jag tycker definitivt att 5:an är värd att spela. Det är nästan värt att spela bara för att få gå omkring och njuta av Montanas landskap, det är otroligt snyggt och realistiskt! Ibland kan man ju tro att det är ett naturprogram.
(Jag spelade med allt uppskruvat till max på en 38" wide curved i 3840x1600.)
Jag gillar även att det dyker upp fiender här och var, annars skulle det ju nästan bli lite ödsligt...

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB