Gjort bort mig rejält (huslån) Hjälp !

Permalänk

Gjort bort mig rejält (huslån) Hjälp !

Hej kära sweclockers. Jag är i desperat behov av tips / hjälp. Det är så att jag och tjejen bott i lägenheten i 7 år och bestämde oss för att börja kika efter hus på landet. Så vi bestämde oss för att köpa ett "billigt " fint hus lite utanför för 1.3 miljoner .
Handpenningen på 15% har vi sparat ihop.
Började med att ansöka om lånelöfte från en seriös bank, dock gjorde vi det på internet, där vi fick fylla i vad vi tjänade, dom kollade så att vi inte hade några betalningsanmäkningar (vilket vi inte har). Vi fick beskedet att vi fick låna.

Så vi var med i budgivningen och vann den med ett bud på 1.3 miljoner.
Så vi skrev kontakt att vi skulle köpa huset hos mäklaren.

Sen ringde banken och sa att vi inte var beviljade lån pga att jag är egenföretagare, nystartad firma 6 månader gammal. Jag hade missat det i det finstilta och heller inte tänkt på det( Jag känner mig jävligt korkad, ja).
Förövrigt har jag väldigt mycket jobb inom byggbranschen, och har tagit ut en lön på 20 efter skatt varje månad. Men dom ville ha mer att gå på.
Flickvännen jobbar inom vården som sköterska med cirka 18 tusen i lön efter skatt.

Så nu står vi här med ett skrivet kontrakt och utan lånelöfte, vilket kan leda till kontraktsbrott som kan bli en mycket dyr historia .
Så är det någon som har någon ide om hur vi skulle kunna lösa detta så skulle det vara EXTREMT uppskattat!

Permalänk
Medlem

Boka möte med banken och förklara läget. Inte över telefon utan face to face. De är inte omöjliga.

Permalänk
Medlem

Prata med mäklaren. Ni är inte första kunden som drabbas av det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Med tanke på era inkomster och det relativt billiga huset så borde risken för banken vara rätt liten. En dryg mille i lån klarar ni ju även en skaplig ränta på även med endast flickvännens lön! Mitt tips är att ringa runt till alla de stora bankerna, så kommer det nog lösa sig!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Brukar det inte finnas en klausul i köpeavtalet att det gäller förutsatt att lån beviljas?

Permalänk
Inaktiv

Ett självklart tips är att kontakta anhöriga som kan gå i borgen.
http://www.hittalanet.se/lanefakta/sa-fungerar-det-att-ga-i-b...

Permalänk
Medlem

Om ni har 200 000kr =15% insats

Då borde tjejen själv nästan kunna låna.

Som andra sagt, prata med banken över möte och förbered er, visa era utgifter, hur mycket ni sparar in på att flytta etc.

Titta med fler banker. Prata med Mäklaren.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsinsaft:

Hej kära sweclockers. Jag är i desperat behov av tips / hjälp. Det är så att jag och tjejen bott i lägenheten i 7 år och bestämde oss för att börja kika efter hus på landet. Så vi bestämde oss för att köpa ett "billigt " fint hus lite utanför för 1.3 miljoner .
Handpenningen på 15% har vi sparat ihop.
Började med att ansöka om lånelöfte från en seriös bank, dock gjorde vi det på internet, där vi fick fylla i vad vi tjänade, dom kollade så att vi inte hade några betalningsanmäkningar (vilket vi inte har). Vi fick beskedet att vi fick låna.

Så vi var med i budgivningen och vann den med ett bud på 1.3 miljoner.
Så vi skrev kontakt att vi skulle köpa huset hos mäklaren.

Sen ringde banken och sa att vi inte var beviljade lån pga att jag är egenföretagare, nystartad firma 6 månader gammal. Jag hade missat det i det finstilta och heller inte tänkt på det( Jag känner mig jävligt korkad, ja).
Förövrigt har jag väldigt mycket jobb inom byggbranschen, och har tagit ut en lön på 20 efter skatt varje månad. Men dom ville ha mer att gå på.
Flickvännen jobbar inom vården som sköterska med cirka 18 tusen i lön efter skatt.

Så nu står vi här med ett skrivet kontrakt och utan lånelöfte, vilket kan leda till kontraktsbrott som kan bli en mycket dyr historia .
Så är det någon som har någon ide om hur vi skulle kunna lösa detta så skulle det vara EXTREMT uppskattat!

Ingår väl I mäklarens jobb att se till att lånelöfte finns. Jag menar som så att vad ska man med en mäklare till ifall det inte är att undvika att sådant här sker?.. Skyll på mäklarn.. den lata fan har inte gjort sitt jobb.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk

Tack för tipsen! Banken har 1 månads väntetid om man bokar ett möte. Glömde nämna att handpenningen ska betalas in på fredag. Den har vi ju, men törs man betala in den om man inte fått lånelöftet? !
Jag har provat att ringa min bankman hela dagen, men han har varit konstant upptagen. Just nu jobbar jag på bortaplan, så det är inte bara att svänga in på banken heller.
En sak till är att jag redan äger en bostad och har lån på 400 på det huset som jag hyr ut.
Flickvännen har 200 kvar i studielån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Ingår väl I mäklarens jobb att se till att lånelöfte finns. Jag menar som så att vad ska man med en mäklare till ifall det inte är att undvika att sådant här sker?.. Skyll på mäklarn.. den lata fan har inte gjort sitt jobb.

Det behöver det absolut inte vara, TS tror sig ju dessutom ha haft ett lånelöfte och har säkerligen nämnt det för mäklaren. Vad ska en mäklare göra om någon t.ex. säger sig inte behöva lånelöfte utan betalar kontant?

Till TS: Kolla med flera banker, det låter inte som att det ska vara omöjligt för er att få lån även om du har en nystartad firma. I värsta fall tar ni lånet hos Bluestep och utvärderar hur ni ska gå vidare, ni skulle ju kunna sälja det tämligen omgående även om det så klart innebär en stor risk. Rent juridiskt TROR jag inte det spelar någon roll om ni betalar in handpenningen eller inte, ni kan bli skadeståndsskyldiga oavsett. Det är dock så klart bra mycket jobbigare för säljarna att driva processen utan att ha handpenningen att "hålla på" så att säga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Apelsinsaft:

Tack för tipsen! Banken har 1 månads väntetid om man bokar ett möte. Glömde nämna att handpenningen ska betalas in på fredag. Den har vi ju, men törs man betala in den om man inte fått lånelöftet? !
Jag har provat att ringa min bankman hela dagen, men han har varit konstant upptagen. Just nu jobbar jag på bortaplan, så det är inte bara att svänga in på banken heller.
En sak till är att jag redan äger en bostad och har lån på 400 på det huset som jag hyr ut.
Flickvännen har 200 kvar i studielån.

Skickades från m.sweclockers.com

Kontakta flera banker, eller rättare sagt alla banker i er omnejd med kontor för personliga möten. Förklara läget att ni behöver få till ett möte med väldigt kort varsel. Förövrigt, är din sambo sjuk/undersköterska och är hon heltidsanställd eller timanställd?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Ring andra banker, Bluestep om det så skull behövas.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Prata med fler banker... Jag sitter själv på en kåk värd ca två mille, 1,45 mille i lån, och plockar ut 30k i månaden innan skatt.... På en person... Det tog dock tre olika bankbesök, och det slutade med att jag blev kund i handelsbanken, efter att ha haft SEB i 37 år ( utan en missad betalning, men det var inget värt)... Kan inte tänka mig att någon frisk bank skulle neka två personer knappt över miljonen, om det inte är kraftigt övervärderat...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pixo:

Ingår väl I mäklarens jobb att se till att lånelöfte finns. Jag menar som så att vad ska man med en mäklare till ifall det inte är att undvika att sådant här sker?.. Skyll på mäklarn.. den lata fan har inte gjort sitt jobb.

Det fanns ju ett lånelöfte utfärdat när köpekontraktet skrevs. Mäklaren kan väl inte kolla om det var utfärdat på falska grunder (missade uppgifter). Ett lånelöfte är ju bara giltigt om förutsättningarna för löftet är oförändrade, vilket de inte var i detta fallet.

Hur som, jag tror det går att lösa i samtal med banken då, som det nämnts inte är frågan om ett jättelån. Bara man kan visa på ordnad ekonomi i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsinsaft:

Tack för tipsen! Banken har 1 månads väntetid om man bokar ett möte. Glömde nämna att handpenningen ska betalas in på fredag. Den har vi ju, men törs man betala in den om man inte fått lånelöftet? !
Jag har provat att ringa min bankman hela dagen, men han har varit konstant upptagen. Just nu jobbar jag på bortaplan, så det är inte bara att svänga in på banken heller.
En sak till är att jag redan äger en bostad och har lån på 400 på det huset som jag hyr ut.
Flickvännen har 200 kvar i studielån.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart bor du? Finns det bara en bank? Herregud, gå ner dit och be få tala med någon bara. Gör det så ser du att det blir löst.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Kontakta flera banker, eller rättare sagt alla banker i er omnejd med kontor för personliga möten. Förklara läget att ni behöver få till ett möte med väldigt kort varsel. Förövrigt, är din sambo sjuk/undersköterska och är hon heltidsanställd eller timanställd?

Heltidsanställd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Prata med fler banker... Jag sitter själv på en kåk värd ca två mille, 1,45 mille i lån, och plockar ut 30k i månaden innan skatt.... På en person... Det tog dock tre olika bankbesök, och det slutade med att jag blev kund i handelsbanken, efter att ha haft SEB i 37 år ( utan en missad betalning, men det var inget värt)... Kan inte tänka mig att någon frisk bank skulle neka två personer knappt över miljonen, om det inte är kraftigt övervärderat...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inte övervärderat.

Permalänk
Jacob Fanboy

Hoppas det löser sig känns som du har allt på det torra, låter som Swedbanks dumheter och som redan nämnts så går det nog snabbare att vända sig till en annan bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsinsaft:

Hej kära sweclockers. Jag är i desperat behov av tips / hjälp. Det är så att jag och tjejen bott i lägenheten i 7 år och bestämde oss för att börja kika efter hus på landet. Så vi bestämde oss för att köpa ett "billigt " fint hus lite utanför för 1.3 miljoner .
Handpenningen på 15% har vi sparat ihop.
Började med att ansöka om lånelöfte från en seriös bank, dock gjorde vi det på internet, där vi fick fylla i vad vi tjänade, dom kollade så att vi inte hade några betalningsanmäkningar (vilket vi inte har). Vi fick beskedet att vi fick låna.

Så vi var med i budgivningen och vann den med ett bud på 1.3 miljoner.
Så vi skrev kontakt att vi skulle köpa huset hos mäklaren.

Sen ringde banken och sa att vi inte var beviljade lån pga att jag är egenföretagare, nystartad firma 6 månader gammal. Jag hade missat det i det finstilta och heller inte tänkt på det( Jag känner mig jävligt korkad, ja).
Förövrigt har jag väldigt mycket jobb inom byggbranschen, och har tagit ut en lön på 20 efter skatt varje månad. Men dom ville ha mer att gå på.
Flickvännen jobbar inom vården som sköterska med cirka 18 tusen i lön efter skatt.

Så nu står vi här med ett skrivet kontrakt och utan lånelöfte, vilket kan leda till kontraktsbrott som kan bli en mycket dyr historia .
Så är det någon som har någon ide om hur vi skulle kunna lösa detta så skulle det vara EXTREMT uppskattat!

Banker kan vara svåra. Hade själv svårt att utöka mitt bolån.

Då vände jag mig till Svea Ekonomi (motsvarande till bluestep och några andra). Där fick jag utöka bolånet... och ert fall ta ett bolån. Räntan var väl 6-7% eller något sånt där. Men när jag väl fick ett bolån kunde jag flytta detta till en vanlig bank med låg ränta. Kommer kosta ett antal tusenlappar extra, men har ni hittat ett bra hus så får de väl kosta de.

Kan tänka mig det kostar en 7000 kr i månaden i ränta. Men ni får bita ihop till att börja med och försöka hitta en annan långivare om några månader.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsinsaft:

En sak till är att jag redan äger en bostad och har lån på 400 på det huset som jag hyr ut.
Flickvännen har 200 kvar i studielån.

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du säkert problemet... Vad är den kåken värd? Är det närmare 400 k så blir ju bedömningen sämre...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Här har du säkert problemet... Vad är den kåken värd? Är det närmare 400 k så blir ju bedömningen sämre...

För att klargöra saker och ting lite mer. Det huset äger jag tillsammans med en vän. Vi har köpt det och renoverat upp det under en 5 årsperiod och nu är det klart. Det finns totalt 800 tusen kvar i lån på det, 400 var alltså . Ett hus i liknande skick /storlek 200m bort såldes för cirka 1,4 milj för två månader sen.
Tror dock att vårat hus inte är lika lättsålt pga att det är relativt dålig planlösning. Men att i absolut värsta fall är det värt 800. I bästa kanske 1.4+ .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Banker kan vara svåra. Hade själv svårt att utöka mitt bolån.

Då vände jag mig till Svea Ekonomi (motsvarande till bluestep och några andra). Där fick jag utöka bolånet... och ert fall ta ett bolån. Räntan var väl 6-7% eller något sånt där. Men när jag väl fick ett bolån kunde jag flytta detta till en vanlig bank med låg ränta. Kommer kosta ett antal tusenlappar extra, men har ni hittat ett bra hus så får de väl kosta de.

Kan tänka mig det kostar en 7000 kr i månaden i ränta. Men ni får bita ihop till att börja med och försöka hitta en annan långivare om några månader.

Ja. Får ha det som plan b om de andra säger nej!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är i Sälen och jobbar, så ska gå ner på banken imorgon. Verkar finnas två stycken i Centrum, Nordea och Swedbank. Så får vi se hur det går. Med lite tur så får jag tag i "min bankman" på hemmaplan också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hamnade i liknande sits när jag skulle köpa min lägenhet. Fick lånelöfte via nätet från Swebank mäklaren hetsa som fan så var dum nog att skriva papper samma dag och när jag rindge banken dagen efter så idiotförklara dom mig och sa att dom ska godkänna lånet på riktigt innan man skriver papper..... Fick lite panik ringde SEB som jag annars har och förklarar läget så hjälpte dom mig fick ta med intyg på min lön till ett möte med en bankman dagen efter och det var inga problem att ta lån. upplevde att dom var bra mycket vettigare face to face än via nätet. Swebank kommer jag aldrig att använda igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsinsaft:

För att klargöra saker och ting lite mer. Det huset äger jag tillsammans med en vän. Vi har köpt det och renoverat upp det under en 5 årsperiod och nu är det klart. Det finns totalt 800 tusen kvar i lån på det, 400 var alltså . Ett hus i liknande skick /storlek 200m bort såldes för cirka 1,4 milj för två månader sen.
Tror dock att vårat hus inte är lika lättsålt pga att det är relativt dålig planlösning. Men att i absolut värsta fall är det värt 800. I bästa kanske 1.4+ .

Skickades från m.sweclockers.com

OK, nu blandar du in en person till... Jag förstår om banken drar öronen åt sig... Vad händer om du står utan hyresgäst, och din kompanjon bestämmer sig för att sluta betala sin del av ert lån? Då står du med ett hus som är belånat mellan 60-100% (vilken del av skalan tror du banken vill ha det till?)... Lägg till en räntehöjning på ett par procent och sen är det kört... Jag har svårt att se att någon bank skulle bevilja dig ett lån så länge du har det andra huset kvar... Alternativ ett är nog att sälja, alternativ två att bilda bolag med din polare...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Det låter som att banken nog har gjort en korrekt bedömning med tanke på andra lån samt din anställningsform. Bästa du kan göra är kanske att prata med mäklare/försäljare och se om du kan dra dig ur köpet på något smidigt sätt?

Permalänk
Medlem

Har du inte en klausul i kontraktet så du ska kunna göra besiktning? Det brukar man ha, kallas svävarvillkor. Då kan man utan några skäl stoppa affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsinsaft:

Tack för tipsen! Banken har 1 månads väntetid om man bokar ett möte. Glömde nämna att handpenningen ska betalas in på fredag. Den har vi ju, men törs man betala in den om man inte fått lånelöftet? !
Jag har provat att ringa min bankman hela dagen, men han har varit konstant upptagen. Just nu jobbar jag på bortaplan, så det är inte bara att svänga in på banken heller.
En sak till är att jag redan äger en bostad och har lån på 400 på det huset som jag hyr ut.
Flickvännen har 200 kvar i studielån.

Skickades från m.sweclockers.com

där har du ett problem
äger du flera fastigheter(hus) så kalkylerar banken flera hushåll samtidigt.
edit: spelar ingen roll om du hyr ut eller inte

Permalänk
Medlem

Har du lusläst igenom kontraktet med mäklaren ? Be om en kopia.

Har för mig att om handpeningen inte betalats in före ett visst datum man kommit överens så finns vissa vilkor kring det, kanske rent av att affären kan upphöras.

Samt som gorgen nämnt, be om att få göra en egen besiktning, ibland kan mäklare vilja just rusa igenom affärer just pga en hund e begraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

...och när jag rindge banken dagen efter så idiotförklara dom mig och sa att dom ska godkänna lånet på riktigt innan man skriver papper...

Bra att det ordnade sig med SEB, men allvarligt, du kan inte skylla på Swedbank att de är dåliga för att de påpekar det som borde ha varit elementärt för dig.