Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Blekinge
Registrerad
Nov 2017

HDMI 2.0 till DP för 4k/60hz

Har precis hämtat ut en LG 24UD58, 24 tums 4K/60hz skärm med DP 1.2 och HDMI 2.0.

Provade genast att koppla upp mitt Xbox One S för att få se lite 4K. På den får jag varningar att skärmen inte stödjer 60Hz utan bara 30 och därav kan den inte skala upp till 4K, så jag har en 4K skärm som används till 1080.

Börjar rota i alla papper och hittar då denna fina lapp, https://imgur.com/a/R3MnI Vilket klockrent köp!
IMO är det helt efterblivet att trots att jag har lustläst många sidor som testat eller säljer skärmen så har jag inte sätt att 60hz är BARA för DP eller Nvidia kort. Borde klassas som bedrägeri att inte nämna, men det skiter vi i nu.

Min fråga är om det är möjligt att ta min HDMI 4K/60hz output, göra den till DP för att kunna få in det i skärmen. Detta utan bildfördröjning, kvalitetsbrister eller att Freesync skulle försvinna. Ljud är skit samma.
Är det möjligt eller ska jag packa ihop den i lådan och skicka tillbaka den direkt?

Med vänlig hälsning,

West

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@West408: Xbox one s ska kunna köra 4K/60 med full färgupplösning (18 Gps/600 MHz). Ifall detta inte fungerar finns det tre snabba förklaringar:

1. Kabeln du använder är för dålig. Du behöver en Premium High Speed-kabel som är certifierad för 18 Gbps-bandbredd

2. Skärmen har flera HDMI-ingångar varav endast en är "2.0" och klarar 600 MHz

3. Skärmen kan ha en omkopplare i menyerna för HDMI som står mellan "1.4"/"2.0" där 1.4-läget endast ger 300 MHz och max 4K/30 Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

I specen för skärmen står

In order to enable the 4K resolution over HDMI for gaming consoles such as PS4 Pro, turn on the HDMI Ultra HD option in Picture Adjust settings

Samt läs ovan inlägg också..

Jo det stämmer att Man måste ha ett GTX950 ELLER nyare grafikkort, dock har för mig att senaste generation AMD också stödjer 4k 60hz fullt ut.'
Dock då det är en PC monitor står det inte nått om konsoler förstås, dock din xbox + skärm stödjer varandra med 4K / 60hz

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av West408:

Börjar rota i alla papper och hittar då denna fina lapp, https://imgur.com/a/R3MnI Vilket klockrent köp!
IMO är det helt efterblivet att trots att jag har lustläst många sidor som testat eller säljer skärmen så har jag inte sätt att 60hz är BARA för DP eller Nvidia kort. Borde klassas som bedrägeri att inte nämna, men det skiter vi i nu.

Tror AMD helt enkelt inte hade några kort som klarade 4K @ 60 Hz över HDMI när den dokumentationen skrevs, med tanke på att skärmen lanserades bara ett par månader efter RX 400-serien "Polaris", som var den första generationen AMD-kort med stöd för 4K @ 60 Hz över HDMI. (Tidigare generationer klarar det endast över DisplayPort.)

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Blekinge
Registrerad
Nov 2017

Tack för svaren, ringde supporten och kollade men dom hade ingen koll så jag började leta manualen på internet och där hittade jag det du skrev ggustasson och det fungerade direkt. Fick inte med en rejäl pappersmanual i lådan så antar att dom försöker spara papper eller så har Proshop råkat lägga ur den när dom la in mer saker i lådan för det jag fick hade inte den infon "riktiga" manualen hade. Känns typsikt att dokumenten inte är uppdaterade, tillverkningsdatum är April 17 så man kan ju tycka det borde vara lite mer up to date.

Så det blir lika som för PS4 Pro. Menu - Picture - Picture Adjust - HDMI ULTRA HD Deep Color måste stå i ON för att 4K/60hz ska fungera med HDMI!