Permalänk
Medlem

Temperaturlogg

Hej hur kan man få temperatur logg av sin Raspberry Pi 3 utan att köpa in saker till den?

Permalänk
Medlem

Vad är det för temperatur du vill logga? Systemtemperatur, rumstemperatur eller någon annan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste ju koppla in nån typ av sensor som placeras där du vill mäta temperaturen, Pins egen temperatursensor i kretsen ger ju inte så mycket användbar info om du vill mäta på riktigt för den kommer ju att påverkas av kretsens strömförbrukning/värmeutveckling och därför visa fel temp om du tex vill mäta tempen i rummet eller bygga nån typ av väderstation, det blir ungefär lika dumt som att mäta omgivningstemepen med sensorerna i en mobiltelefon, det kan bli rejäla mätfel så typ 10-20 grader fel är inte så ovanligt.
Interna tempen kan du läsa ut nått så här.
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=34994

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all hjälp. Jag tänkte logga vädret. Men det verkar som att jag måste köpa in en sensor.

Permalänk
Medlem

Du kan ju också köra mot nåt väder-API om du inte vill mäta med egen sensor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Uno Loop:

Du kan ju också köra mot nåt väder-API om du inte vill mäta med egen sensor.

Då får man ju inte de lokala värdena och det kan ju skilja rätt mycket det också, allt beror egentligen på hur noggrant man vill mäta, det kan ju vara skoj att ha en väderstation hemma som mäter just ens egen trädgård och man kan ju he en massa olika sensorer, tex så är det ovanligt att de väderstationer man kan köpa färdiga mäter soltimmar, temp, vind, fukt och regn är ju det vanliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Enklast är att bygga med "intelligenta" temperatursensorer i ett parallell eller seriell interface tror jag...
Alternativt en analog kurva med NTC givare eller liknande, kräver dock litet mer bygge av tilläggselektronik.

Men med bara datorn är det som sagt svårt att få till det användbart.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Kom att tänka på detta, om du vill få ned prisen men kunna bygga enkelt:
http://madmodders.se/moddningar/digitemp/index.html

(Har själv byggt med dedär, de är superenkla att bygga med)

(Det finns ett färdigt interface till dem om man inte vill bygga, vet dock ej vad det kostar...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Enklast är att bygga med "intelligenta" temperatursensorer i ett parallell eller seriell interface tror jag...
Alternativt en analog kurva med NTC givare eller liknande, kräver dock litet mer bygge av tilläggselektronik.

Men med bara datorn är det som sagt svårt att få till det användbart.

Det enda som behövs är en DS18B20 och ett 4,7k pullup-motstånd, man behöver inte krångla med dioder och seriellinterface.

Skrivet av Mizzarrogh:

Kom att tänka på detta, om du vill få ned prisen men kunna bygga enkelt:
http://madmodders.se/moddningar/digitemp/index.html

(Har själv byggt med dedär, de är superenkla att bygga med)

(Det finns ett färdigt interface till dem om man inte vill bygga, vet dock ej vad det kostar...)

Den där artikeln var säkert relevant när den skrevs 2004 men det har runnit lite vatten under broarna sedan dess...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd

Stämmer, glömde säga det...
Hittade igen databladet nu...
(man kan se i schemat hur de är gjorda)

Tog de för att det var vad jag råkade ha framme just nu.

Du har faktiskt rätt i att detta har hunnit bli kraftigt föråldrat...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Här är Databladet till DS18B20.
(I gamla länken är det DS18S20)
(Noteras bör fö att dessa båda genererar inte exakt samma binärdata/hex. ut, den behöver justeras i programkoden mot den gamla länken för DS18B20 ser det ut som...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag gjorde nyligen i ordning en pi som ska logga temperaturen på landet.
Hittade den här sidan, http://webshed.org/wiki/RaspberryPI_DS1820

Den loggar temperaturen och genererar png-filer. Har inte fått till att den skickar iväg filerna till min webbserver ännu dock=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joaeng:

Jag gjorde nyligen i ordning en pi som ska logga temperaturen på landet.
Hittade den här sidan, http://webshed.org/wiki/RaspberryPI_DS1820

Den loggar temperaturen och genererar png-filer. Har inte fått till att den skickar iväg filerna till min webbserver ännu dock=)

Rsync?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Rsync?

Skickades från m.sweclockers.com

jo jag har kikat på det. Men inte fått till det riktigt, brist på kunskap och tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av joaeng:

jo jag har kikat på det. Men inte fått till det riktigt, brist på kunskap och tid

I helgen fick jag tid med Rsync. Grymt