G-sync, framtidssäker teknik när hårdvaran börjar halka efter?

Permalänk
Medlem

G-sync, framtidssäker teknik när hårdvaran börjar halka efter?

Hej!

Har nyligen börjat läsa på mer om datorskärmar och har lite funderingar kring tekniken G-sync, som jag förstår det styrs skärmens bildväxlingshastigheten av datorns fps och därför undviker man problemet att skärmen försöker visa mer bilder än vad datorn skickar ut (screen tearing).

Så därför kommer min nästa fråga, kan man tänka så här? G-sync borde alltså vara en framtidssäker teknik (förutom att man låser sig till Nvidia) pga att när hårdvaran börjar åldras och datorn inte klarar av att hålla uppe en hög fps från nya spel så synkar skärmen med datorns output och man märker inte av det lika mycket?

Så med samma logik borde g-sync vara som bäst om man har begränsad hårdvara pga att skärmen justerar sig efter datorn?

/Tack!

Permalänk
Medlem

Ja, ju lägre fps desto mer kan man tjäna på att ha g-sync (så länge man inte dippar under vad g-sync har stöd för).

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på hur långt ner fps dippar.

Men det kommer garanterat ge en bättre upplevelse och utan inputlaggen som V-Sync ger.

Men du kommer fortfarande känna/se skillnad när fps går ner kraftigt.

Permalänk
Medlem

Okej, då tänker jag rätt! Jo förstår att om fpsen sjunker påverkas spelupplevelsen och om den går för lågt så kan inte g-sync hjälpa till. Tänkte bara att g-sync måste skina som mest då hårdvaran börjar släpa och fpsen droppar inom rimliga gränser.

Fundera nämligen på att köpa en ny skärm + dator och var en kompis som tipsa om g-sync om jag vill ha den "framtidssäker". Var bara lite osäker kring hur tekniken fungerar.

Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av Vixa:

Okej, då tänker jag rätt! Jo förstår att om fpsen sjunker påverkas spelupplevelsen och om den går för lågt så kan inte g-sync hjälpa till. Tänkte bara att g-sync måste skina som mest då hårdvaran börjar släpa och fpsen droppar inom rimliga gränser.

Fundera nämligen på att köpa en ny skärm + dator och var en kompis som tipsa om g-sync om jag vill ha den "framtidssäker". Var bara lite osäker kring hur tekniken fungerar.

Tack för svar!

Sen har du adaptive-sync som är en öppen standard, som tyvärr inte Nvidia stödjer (men är i teorin mer framtidssäker).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

G-Sync är lite samma upplevelse som när man skaffade sin första ssd för snart 10 år sedan.
Skaffar du det kommer du aldrig vilja backa från det

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vixa: Vad du framför allt löser är problemet med V-Sync och de stora hoppen från 60 ned till 30 fps när datorn inte orkar hålla sig över 60 fps. Vilket sker då och då även med rätt saftiga och nya grafikkort. Så en tillfällig dipp ned till 55 fps kommer inte längre märkas av.

Dessa dipp lär blir vanligare och vanligare med nyare och mer krävande spel. Så på så sätt är det "framtidssäkert" för din befintliga dator och GPU. Förutsatt att det är den typen av spel du spelar där den här situationen blir ett problem.

Permalänk
Medlem

Har hittills nästan uteslutande haft Nvidia grafikkort så att känner ingen större risk att binda mig till dem, de kommer väl troligtvis fortsätta tillverka bra grafikkort ett tag framöver. Plus att skärmen går att använda till andra, man tappar bara g-sync.

Okej! Låter faktiskt väldigt lovande, blir nog en skärm med g-sync. Fast blir nog en billigare variant så som "AOC 24" G2460PG 144Hz G-Sync" bara för att hålla ner kostnaderna när man ska investera i både dator och skärm.

Tack alla för tipsen!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vixa: Skulle verkligen rekommendera den här istället:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3961263

PG2460 är förvisso G-Sync, men i grund och botten en TN-panel av den gamla skolan, dvs 00-talsteknik. Modellen ovan är betydligt bättre på alla punkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Beror helt och hållet på hur långt ner fps dippar.

Men det kommer garanterat ge en bättre upplevelse och utan inputlaggen som V-Sync ger.

Men du kommer fortfarande känna/se skillnad när fps går ner kraftigt.

Jag märker då inga inputlag när jag använder V.Sync. Tror det är rejält överdimensionerat problem det där.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Bör ju också nämnas att 144Hz i sig också lättar de problem A/G-sync ska fixa, även om datorn bara orkar med ~60FPS.

Visas samma bild två eller fler uppdateringar motsvarar ju detta 30, 20, 15Hz etc (1/2, 1/3, 1/4 av 60Hz). En 144Hz blir istället 72, 48, 36. Så klarar datorn strax under 60 FPS blir det långsamma bildernas frame time effektivt motsvarande 48Hz istället 40Hz, vilket nästan är en halvering av droppet från 60.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Bildexpert 📺

@VadSaDu: Input lag varierar ju över skärmen, undre delen av bilden ligger 1/frekvensen millisekunder efter övre delen. Så på en 60 Hz-skärm ligger undre delen cirka 16 ms efter övre halvan (varierar med exakt timing) och för 144 Hz-skärmar är förskjutningen ca 7 ms.

Har aldrig hört någon klaga på att undre delen av skärmen är flera millisekunder efter den övre delen. Men när man kan räkna till sig att teorin för V-sync tillför ett par millisekundrar latens så är det no-no-abslout inte!

Jag är skeptiskt till att någon faktiskt märker dessa små millisekundskillnader. Hjärnan är alldeles för bra på att anpassa sig. Däremot tror jag att det som många tror är "...mer input lag från V-sync" i själva verket är något annat som spökar. Öga/handkooordination kanske är aningen annorlunda. Spelet man spelat i hundratals timmar blir inte exakt som man vant sig och den annorlunda känslan stör.

Fast man skyller på siffrorna. För att siffror är logiska. Så då måste det vara input lag som är problemet och inte den egna hjärnan som tillfälligt spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@VadSaDu: Input lag varierar ju över skärmen, undre delen av bilden ligger 1/frekvensen millisekunder efter övre delen. Så på en 60 Hz-skärm ligger undre delen cirka 16 ms efter övre halvan (varierar med exakt timing) och för 144 Hz-skärmar är förskjutningen ca 7 ms.

Har aldrig hört någon klaga på att undre delen av skärmen är flera millisekunder efter den övre delen. Men när man kan räkna till sig att teorin för V-sync tillför ett par millisekundrar latens så är det no-no-abslout inte!

Jag är skeptiskt till att någon faktiskt märker dessa små millisekundskillnader. Hjärnan är alldeles för bra på att anpassa sig. Däremot tror jag att det som många tror är "...mer input lag från V-sync" i själva verket är något annat som spökar. Öga/handkooordination kanske är aningen annorlunda. Spelet man spelat i hundratals timmar blir inte exakt som man vant sig och den annorlunda känslan stör.

Fast man skyller på siffrorna. För att siffror är logiska. Så då måste det vara input lag som är problemet och inte den egna hjärnan som tillfälligt spökar.

Intressant, här har du en tysk snubbe som testar detta och hans siffror visar annorlunda, vid 7:00 ser man resultaten:
https://www.youtube.com/watch?v=L07t_mY2LEU

Han har någon annan video där han visar hur testerna är gjorda, kamera med hög fps och diod som lyser upp när han klickar och sen räknas frames tills något händer på skärmen, samma som Linus har testat.

Stämmer siffrorna så snackar vi om 100+ ms, eller 50-70ms skillnad mot G-Sync/Freesync, det måste ju börja kännas om inte synas redan.

Personligen har jag bara märkt input lag i bilspel med vanlig TV men är inte seriös nog i FPS ( där det antaligen märks mer? ) längre för att bry mig samt att jag har inbyggd input lag pga åldern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag märker då inga inputlag när jag använder V.Sync. Tror det är rejält överdimensionerat problem det där.

Bra för dig! Du slipper investera i en dyrare skärm. Vi andra stackare som märker stuttering, tearing och inputlag är mer eller mindre tvungna att slanta upp för en bättre skärm.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@_niko_: Amen to that! Kände exakt samma sak när jag bytte till en skärm med G-sync, riktigt underskattat. Man måste nästan testa det för att man ska förstå skillnaden. Skadade inte heller att man fixade 144hz i samma veva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

@_niko_: Amen to that! Kände exakt samma sak när jag bytte till en skärm med G-sync, riktigt underskattat. Man måste nästan testa det för att man ska förstå skillnaden. Skadade inte heller att man fixade 144hz i samma veva.

Man måste inte bara nästan testa, man måste testa. Jag har en känsla att 95% av alla inlägg som anser att G-Sync/Free-Sync inte behövs har kommer från folk som aldrig testat. Jag har skrivit i andra trådar om detta faktum och har sedan Asus ROG Swift PG278Q släpptes och jag började framhålla fördelarna med G-Sync mött rätt mycket "bullshit" i trådarna.

Vad är poängen? Ny teknik som löser problem anses vara onödig. Sweclockers borde väl vara ett forum där folk testar ny teknik och sedan avgör om den är bra eller dålig istället för att avfärda något innan man ens sett det live.

Jag börjar bli för gammal för internet...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Enklare att avfärda och kalla saker skit när man inte testat det för att "spara" pengar helt enkelt. Brukar tyvärr se ut så på de flesta ställen upplever jag.

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag redan har spräckt budgeten med några tusen, vill gärna köpa en bra skärm, men tänker att ""AOC 24" G2460PG 144Hz G-Sync" är bra nog för ändamålet även fast den kanske inte är bäst? Som jag förstod det från en kompis är väl g-sync en licenserad funktion och fungerar på samma sätt på alla skärmar. Märker man verkligen så stor skillnad på andra skärmar? Tänker att denna skärm är ett väldigt bra val med tanke på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixa:

Problemet är att jag redan har spräckt budgeten med några tusen, vill gärna köpa en bra skärm, men tänker att ""AOC 24" G2460PG 144Hz G-Sync" är bra nog för ändamålet även fast den kanske inte är bäst? Som jag förstod det från en kompis är väl g-sync en licenserad funktion och fungerar på samma sätt på alla skärmar. Märker man verkligen så stor skillnad på andra skärmar? Tänker att denna skärm är ett väldigt bra val med tanke på priset.

G-Syncunktionen funkar garanterat lika bra på alla skärmar (separat scaler från Nvidia) men resten av skärmen kan skilja sig ordentligt. Går knappt att jämföra den simplaste TN-panelen med den bästa IPS-panelen...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GuuFi:

Intressant, här har du en tysk snubbe som testar detta och hans siffror visar annorlunda, vid 7:00 ser man resultaten:
https://www.youtube.com/watch?v=L07t_mY2LEU

Såg dock inget om hur han testade detta över ytan på skärmen.

Det var i alla fall en intressant metod. Helt klart värt att ta till sig! För när man pratar om "lagg" och upplevelse i största allmänhet handlar det om mer än bara själva skärmen. Mus, mjukvara, spelmotor etc. får också betydelse. En mer rimlig förklaring till varför en del användare verkligen inte vill ha V-sync medan andra inte alls märker skillnad.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vixa: Det är väldigt sällan jag pekar på enstaka produkter och säger "denna är bättre". Men här är ett typiskt sådant fall. De nya modernare 2560x1440/TN-panelerna samt 1920x1080/240 Hz-panelerna är så mycket bättre. Den gamla skolan av 144 Hz-skärmar är verkligen den gamla skolan där man offrat all form av bildkvalitet för att nå så hög frekvens som möjligt.

Jag förstår om plånboken verkligen sätter stopp. Men för att dra en liknelse som jag dragit i andra sammanhang: Du står i valet mellan att äta färsk hummer på Grand Hotel för 250 kronor eller köpa en påse frysta räkor på ICA för 200 kronor.

Permalänk
Medlem

@Vixa: Bara en rekomendation, tråkigt att du spräkt budgeten (lätt hänt), snåla inte med skärm, du byter troligtvis ut datorn igen innan du byter skärm nästa gång om du köper nått bra.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Konstigt formulerad fråga må jag säga. Just g-sync är väl inte så framtidssäkert egentligen, det kan ju ryka ganska snart efter att AMD lyckas klämma ur sig en bra grafikkortsserie och tar marknadsandelar, då sitter man där med en dyr skärm som inte går att använda fullt ut. Krasst nog verkar det dock inte hända på ett tag.

Men adaptiv synkronisering i allmänhet är helgrymt och definitivt något man vill ha. Så kör på.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Såg dock inget om hur han testade detta över ytan på skärmen.

Det var i alla fall en intressant metod. Helt klart värt att ta till sig! För när man pratar om "lagg" och upplevelse i största allmänhet handlar det om mer än bara själva skärmen. Mus, mjukvara, spelmotor etc. får också betydelse. En mer rimlig förklaring till varför en del användare verkligen inte vill ha V-sync medan andra inte alls märker skillnad.

Vadå, innebär det att min nuvarande setup med en 165 hz G-Sync monitor kombinerad med en trådlös mus med mottagaren i rummet intil inte är optimal?

(Ja, det är en tillfällig lösning )