Permalänk
Medlem

Ryzen 1700 - Destiny 2

Hej! jag orkade inte vänta på Coffee Lake så jag köpte en Ryzen 1700 och kan inte rekomendera denna till spel över huvudtaget. Man har kass fps i nästan alla spel. Visst den har 8 cores men det är ju helt onödigt när det kommer till spel eftersom nästan inget spel där ute använder dom endå.

Jag köpte Destiny 2 och med ett GTX 1080 maxar jag spelet utan några som helst problem. Grejen är att man sjunker ner ifrån 170fps till 42fps och det är ju fan helt sjukt. Har en kompis som sitter med en Skylake i7a och han ligger stabilt över 120 hela tiden med höga inställningar och det roliga är att han har ett GTX 970.

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem

Att ryzen 7 på något sätt är underlägsen i spel är inte sant ÖHT, 1700 1700X och 1800X är fö likvärdiga förutom frekvenserna.

Det finns hundratals tester som motbevisar det du beskriver, både på max antal FPS, genomsnittlig, och lägsta andelen också.

Varför posta något sådant?

Vad har du för minnen i din dator?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Din gpu blir inte varm eller är nått sådant ?

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vad har du för minnen? Vad har du för kylare? Har du gjort en ren installation av windows eller bara koplat in OS disken i det nya systemet?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jäkligt skum slutsats att dra med referens till ett nytt spel och till en polare med helt annorlunda hårdvara, Ger ju tyvärr inga slutsats möjligheter att det just skulle bero på processor.

Har ni lika mycket ram ?
kör ni i samma upplösning ?
är ni i samma Clan ? (Clan bugg etc)
gfx drivrutiner ?
Som sagt, mer fakta koll så kanske man kan dra slutsatser efter det

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

En fingervisning av vad prestandan bör ligga:
http://www.guru3d.com/articles_pages/destiny_2_pc_graphics_pe...

Test mellan Ryzen och Intel
https://www.gamersnexus.net/game-bench/3097-destiny-2-launch-...

Men som ovan skriver går det inte att dra nån slutsats för än mer data är insamlad. Ren installation av Windows är en stor punkt när man byter till Ryzen. Rätt minnen med, rekommenderar G.Skill Ripjaw 3200CL14.

Har själv en 1800X OC 3.9 - G.Skill Ripjaw 3200CL14 med ett Vega 56 och går inte under 75 FPS i 1440P, dock upplåst till 64, overklockat och under vatten.

Men nej, Ryzen i nuvarande iteration kommer inte komma upp i Intel FPS. Dels för att Ryzen har ett hårt tak på 4 Ghz, men även att de ligger efter intel i Single Core med c:a 15%. Destiny 2 gillar högt klockade CPU:er och mer IPC.

Permalänk
Medlem

Jag har en 1700x och har aldrig haft några problem med denna överhuvudtaget i spel. Presterar t.o.m bättre än 7700k i vissa 1440p titlar. Det är förmodligen någon inställning, drivrutin eller bios inställning som strulat till det för dig.

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Am4 drivrutiner, gpu drivrutiner ?

Ryzen presterar galant i destiny och med ett 970 så är det garanterat inte flaskhalsen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Är du med i en klan i Destiny 2?

Visa signatur

PC: i5 12400f | GTX1080 | 32GB DDR4
Audio: Audioengine D1 | Fidelio X2 | SHP9600 | HarmonicDyne Athena | Aria SE

Permalänk
Medlem

Ts problem beror troligen på något problem med drivrutiner/windows bugg, men att ryzen rent generellt underpresterar för gaming är ett faktum och det verkar vara väldigt känsligt att prata om det här på sweclockers av någon anledning. I framtiden när spel är bättre optimerade för fler kärnor så kommer det troligtvis se annorlunda ut. @molliz att jämföra processorprestanda i 1440p är ju rätt värdelöst eftersom det då är gpun som begränsar dig.

Permalänk
Medlem

förstår inte problem. jag har en kompis han har bättre prestanda?. skilljer typ inget när man ser tester sedan de som har bra minne och har optimera dessa har ju även presterat bättre än 7700k.
så kolla igenom lite vad har du glömt ? har du uppgradera bios installera, ryzen powerplan.
formaterade hårdisk gjorde ny installation?.
Bra skriva lite konkret än bara kasta ut sig saker. generelt är det kanske max 10% prestanda skillnad

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

En fingervisning av vad prestandan bör ligga:
http://www.guru3d.com/articles_pages/destiny_2_pc_graphics_pe...

Test mellan Ryzen och Intel
https://www.gamersnexus.net/game-bench/3097-destiny-2-launch-...

Men som ovan skriver går det inte att dra nån slutsats för än mer data är insamlad. Ren installation av Windows är en stor punkt när man byter till Ryzen. Rätt minnen med, rekommenderar G.Skill Ripjaw 3200CL14.

Har själv en 1800X OC 3.9 - G.Skill Ripjaw 3200CL14 med ett Vega 56 och går inte under 75 FPS i 1440P, dock upplåst till 64, overklockat och under vatten.

Men nej, Ryzen i nuvarande iteration kommer inte komma upp i Intel FPS. Dels för att Ryzen har ett hårt tak på 4 Ghz, men även att de ligger efter intel i Single Core med c:a 15%. Destiny 2 gillar högt klockade CPU:er och mer IPC.

Hm, så Intel i3 8350K för 1789:- är 20fps snabbare än AMD Ryzen 1700 för 2939:-
Man undrar när spel ska börja utnyttja fler kärnor. Vi sa samma sak när AMD FX serien släpptes, se hur det gick.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

Hej! jag orkade inte vänta på Coffee Lake så jag köpte en Ryzen 1700 och kan inte rekomendera denna till spel över huvudtaget. Man har kass fps i nästan alla spel. Visst den har 8 cores men det är ju helt onödigt när det kommer till spel eftersom nästan inget spel där ute använder dom endå.

Jag köpte Destiny 2 och med ett GTX 1080 maxar jag spelet utan några som helst problem. Grejen är att man sjunker ner ifrån 170fps till 42fps och det är ju fan helt sjukt. Har en kompis som sitter med en Skylake i7a och han ligger stabilt över 120 hela tiden med höga inställningar och det roliga är att han har ett GTX 970.

Låter som något är fel mjukvarumässigt. Destiny 2 är väldigt lättdrivet så ska inte vara några problem. Får du dåliga FPS i alla spel så känns det som något är galet.

*installerat drivutiner till moderkortet?
*Uppdaterat UEFI till senaste?
*Senate nvidia drivare?
*Vilken hastighet har du på ramet?
*Hur ser det ut med när du spelar?

installera MSI afterburner och aktivera så du får upp CPU/MINNE/TEMP/FPS i spelet när du lirar. Ligger allt under 50% användning så är det mjukvaran som spökar...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hm, så Intel i3 8350K för 1789:- är 20fps snabbare än AMD Ryzen 1700 för 2939:-
Man undrar när spel ska börja utnyttja fler kärnor. Vi sa samma sak när AMD FX serien släpptes, se hur det gick.

gud nu ska detta bli en lång dryg tråd.. finns ju flera spel som faktiskt tar hand om flera kärnor redan. rätt onödigt detta inlägg du skrev

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

Hej! jag orkade inte vänta på Coffee Lake så jag köpte en Ryzen 1700 och kan inte rekomendera denna till spel över huvudtaget. Man har kass fps i nästan alla spel. Visst den har 8 cores men det är ju helt onödigt när det kommer till spel eftersom nästan inget spel där ute använder dom endå.

Jag köpte Destiny 2 och med ett GTX 1080 maxar jag spelet utan några som helst problem. Grejen är att man sjunker ner ifrån 170fps till 42fps och det är ju fan helt sjukt. Har en kompis som sitter med en Skylake i7a och han ligger stabilt över 120 hela tiden med höga inställningar och det roliga är att han har ett GTX 970.

Lol går inte under 90 fps med min Ryzen 1700 . 4ghz max fps 180 avg 130...
Flyter på grymt bra i spelet . Får bättre prestanda om jag tar bort 2 ram stickor .
Kör med 4 stickor så tappar efter lite ......
Är inget fel att lira destiny med ryzen. Flyter på bättre för mig än dig tydligen
Precis köpt mig en 1800x med moderkort och kylare som är o öppnad än så länge.
Fast coffe lake finns....

Edit: Destiny 2 har väl också problem med prestandan. Har en på steam som har 7700k och 1080ti men han har sämre fps än min 1700 med 1080ti . De skulle väl fixa det felet ?
Edit 2: har Ingela frame drops i de spel jag spelar. Lirar mycket bf1 och går aldrig under 100fps ägg 135 och max 180 .

Fixade stav fel .. mobil
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

gud nu ska detta bli en lång dryg tråd.. finns ju flera spel som faktiskt tar hand om flera kärnor redan. rätt onödigt detta inlägg du skrev

På vilket sätt är hans inlägg onödigt? Det är fakta? En i3a slår r7a i destiny 2 oavsett vad man tycker om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DalleH:

På vilket sätt är hans inlägg onödigt? Det är fakta? En i3a slår r7a i destiny 2 oavsett vad man tycker om det.

sa inget om att det inte prestera sämre eller bättre ? prata om det andra han sa

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DalleH:

På vilket sätt är hans inlägg onödigt? Det är fakta? En i3a slår r7a i destiny 2 oavsett vad man tycker om det.

Må så va men det är inget fel på ryzen för det. Men jag förstår din tanke 😉

Permalänk
Medlem

@Aeig: 3200Mhz 16GB DDR4

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Stockkylare, klockat upp den till 3.8Ghz och helt ny version av Windows 10 Pro med alla drivrutiner och Bios uppdaterat ifrån flash.

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag testat andra titlar som fungerar bra tex Bethesdas DOOM, Shadow of War, Witcher 3. Planet Coaster gick knappt att spela då jag hade runt 40fps. CS:GO flyter inte heller på bra men det visste jag redan sen innan. Destiny 2 fungerar jättebra i vissa zoner men i public events dippar fpsen sjukt mycket så det knappt går att spela, känns nästan som om man lirar på ett PS4.

Känns ju endå som att Ryzen är ett bra val om man ska arbeta med datorn och Intel är ett bättre val om man ska spela och inte bryr sig jättemycket om hur snabbt man renderar en film eller något liknande.

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

Kan tillägga att jag testat andra titlar som fungerar bra tex Bethesdas DOOM, Shadow of War, Witcher 3. Planet Coaster gick knappt att spela då jag hade runt 40fps. CS:GO flyter inte heller på bra men det visste jag redan sen innan.

Känns ju endå som att Ryzen är ett bra val om man ska arbeta med datorn och Intel är ett bättre val om man ska spela och inte bryr sig jättemycket om hur snabbt man renderar en film eller något liknande.

Förstår inte hur du kan få så låg fps.. har över 300 fps i csgo....
Har aldrig haft så dålig fps med min 1700.. inte ens med mitt 1080

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem

Tror inte alls har samma fel som dig. Men ja min 6700k har 200fps droppar ibland till 190 .
Men fortfarande så har du överdrivet mycket problem med dina spel du spelar.
Har de flera som lirar på ryzen 1700 och 1600x . Ingen av de upplever heller de du säger.
Jag hade aldrig köpt min 1800x med moderkort etc om de varit så dåliga som du påstår.

Men köp Intel köp inte AMD. AMD är skit ....
Köp aldrig mer en AMD igen för du kommer bara gnälla
Håll dig till Intel.

Permalänk
Medlem

Att en gammal i3-7350k slår en r7a är rätt sinnes..

Permalänk
Medlem

I Destiny 2 tråden skriver en att
"Det är sjukt bra optimerat också tycker jag. Jag kör low/medium 2560x1440 med 70-90 fps. Har R5 1600 och GTX 960."

Han har alltså betydligt svagare gpu och något svagare Ryzen CPU än dig, ändå bättre flyt i 1440p. Du bör flytta ditt pekfinger från Ryzenloggan och öppna ditt sinne något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

Kan tillägga att jag testat andra titlar som fungerar bra tex Bethesdas DOOM, Shadow of War, Witcher 3. Planet Coaster gick knappt att spela då jag hade runt 40fps. CS:GO flyter inte heller på bra men det visste jag redan sen innan. Destiny 2 fungerar jättebra i vissa zoner men i public events dippar fpsen sjukt mycket så det knappt går att spela, känns nästan som om man lirar på ett PS4.

Känns ju endå som att Ryzen är ett bra val om man ska arbeta med datorn och Intel är ett bättre val om man ska spela och inte bryr sig jättemycket om hur snabbt man renderar en film eller något liknande.

nånting galet måste du ju ha, jag lirar doom i 4k med en 1700x och ett 1070 utan problem..

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

@Pelle: Jag sa ju det att DOOM fungerar jättebra, jag maxar spelet med 200fps utan problem. Tror det är jag som är lite kräsen plus att jag lirar med en 144hz men att jag droppar till 40-50fps i Destiny 2 är inte okej. Ska köpa mig en Coffee Lake så fort den går att få tag på för detta håller inte.

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

@Pelle: Jag sa ju det att DOOM fungerar jättebra, jag maxar spelet med 200fps utan problem. Tror det är jag som är lite kräsen plus att jag lirar med en 144hz men att jag droppar till 40-50fps i Destiny 2 är inte okej. Ska köpa mig en Coffee Lake så fort den går att få tag på för detta håller inte.

Det ska ju dock fungera mycket bättre än vad det gör för dig, någonting är galet

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

@joeldanielsson: Vilka inställningar kör du med? Upplösning och inställningar.

Lita allmänna tips för felsökning:

I nya windows 1709 så har Task Managerns Performance flik fått en GPU flik så där kan du se om GPU:n ligger och idle:ar eller om CPU:n får GPU:n att jobba 100%.

I task managern om väljer Performance fliken och sedan klickar på CPU så kan du högerklicka på grafen och välja change graph to logical processors så kan du även se om det är en tråd som får jobba 100% medans resten ligger och idle:ar. Med tanke på alla benchmarks så låter det som det är en tråd som tar bulken.

Men oavsett om GPU:n ligger på 100% så kör du med för höga inställningar för grafikkortet. Om GPU:n ligger och idle:ar så är det CPU:n som är "problemet".

Vissa spel fungerar bättre om man högerklickar på spelets exe fil och väljer properties och sedan Compatability fliken och klickar i "Disable fullscreen optimizations".

Du kanske har igång Windows DVR och/eller Nvidias shadowplay eller olika overlays? Ett program som tar väldigt mycket CPU som man inte skall ha igång är Ryzens överklockningsverktyg "AMD Ryzen Master Utility".