Permalänk
Medlem

Tips på 4K-setup för kontoret

Hej!

På jobbet försöker vi hitta rätt skärmlösning. Vi arbetar ofta med en fyra-fem applikationer samtidigt och önskar en lösning där man kan se flera stycken sida vid sida, så man slipper växla fönster titt som tätt.

På prov köpte vi en Philips 43" 4K, men problemet med den är att den är för hög, för bred utan att vara svängd samt att den är extremt blank vilket gör den känslig för reflektioner.

Det ultimata hade varit en ultrabred, svängd 4K-skärm, men de verkar lite för högt i pris fortfarande.

Vår budget skulle ligga på max en 5000-6000 kronor ex moms. Vi kan tänka oss två mer traditionella skärmar med hög upplösning sida vid sida eller fästa på ett stativ.

Finns det några tips där ute på vad man bör skaffa? Finns det nån mer tänk-utanför-boxen-lösning som vi inte tänkt på?

Permalänk
Medlem

En sån här plus virtuella skrivbord som nu äntligen finns i Windows (utan tredjepartsprogram)

https://www.sweclockers.com/test/23581-acer-et430k-4k-uhd-pa-...

Varför måste den vara kurvad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

En sån här plus virtuella skrivbord som nu äntligen finns i Windows (utan tredjepartsprogram)

https://www.sweclockers.com/test/23581-acer-et430k-4k-uhd-pa-...

Varför måste den vara kurvad?

Det är ungefär en sådan, rent storleksmässigt, vi provat. Samtliga tycker den är lite för hög, för att kännas bekväm att sitta framför. Likaså upplevs bredden, utan kurvning, vara ett problem. Man upplever att man inte riktigt ser längst ut i kanterna på en så stor, icke-kurvad skärm. Nästan som att man måste flytta stolen i sidled för att se

Permalänk
Medlem

testat ha den så när du tittar rakt som har du blicken ungefär i övre kant av skärmen?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

testat ha den så när du tittar rakt som har du blicken ungefär i övre kant av skärmen?

Det är väl precis så man ska göra rent ergonomiskt, men på Philips BDM4350UC så är stativet fast. Man kan inte justera i höjdled och skärmen står alltså redan nån decimeter ovanför bordsytan, så det är svårt att få till att ha blicken i överkant av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mippzon:

Det är väl precis så man ska göra rent ergonomiskt, men på Philips BDM4350UC så är stativet fast. Man kan inte justera i höjdled och skärmen står alltså redan nån decimeter ovanför bordsytan, så det är svårt att få till att ha blicken i överkant av skärmen.

Min Tanke var om du sänkter ner den från bordshöjd som mus och tangenbord ligger (eller hur ni nu har gjort det) som på äldre datorbord på CRT tiden.
Kan va värt att testa och se om det ändrar användar upplevelsen, endast en sporadisk tanke.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Min Tanke var om du sänkter ner den från bordshöjd som mus och tangenbord ligger (eller hur ni nu har gjort det) som på äldre datorbord på CRT tiden.
Kan va värt att testa och se om det ändrar användar upplevelsen, endast en sporadisk tanke.

Svårt att lösa på våra skrivbord. Men man skulle kunna testa och köpa en arm att hänga den på, för att få ner den ytterligare någon decimeter och därmed kunna plocka bort själva stativet. Bra tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mippzon:

Det är ungefär en sådan, rent storleksmässigt, vi provat. Samtliga tycker den är lite för hög, för att kännas bekväm att sitta framför. Likaså upplevs bredden, utan kurvning, vara ett problem. Man upplever att man inte riktigt ser längst ut i kanterna på en så stor, icke-kurvad skärm. Nästan som att man måste flytta stolen i sidled för att se

Min erfarenhet är att vuxenskärmar på kring 40" kräver en viss disiplin för att fungera. Många som kört mindre skärmar tidigare har för vana att smälla upp allt i fullskärmsläge men det fungerar inge bra med så här stora skärmar. Som webbutvecklare (= många fönster) så har jag själv funderat på bästa möjliga setup. Har länge kört en 40" vilket fungerat bra men som ändå känts för lite. Samtidigt är det så att desto mer skärmyta man vill ha, desto mer krävs det, naturligt nog. Dvs att få en skärm som är 100" i upplevelsen med 30" i verkligheten är svårt. Valet av panel är också viktigt, t.ex. då många skärmar har dåliga tittvinklar, därför skulle jag säga att en IPS panel är nästan nödvändigt, eller en bra VA panel.

Jag experimenterade med olika former av dual skärmar, alltså typ dual 40" eller liknande storlek, men det fungerade inget vidare. Både i sidled och höjdled. Främst för att jag ofta fann mig sitta längre perioder och kolla på de program som fanns längst ut i kanterna, typ mailprogram, vilket inte gör underverk för nacken. Nackdelen med 2 skärmar är också att man få kanter i mitten av synfältet, så länge man inte tydligt gör den ena till primärskärm och den andra står klart vid sidan. Om man typ ska bygga ett kontrollrum, dvs typ visa dashboards, eller en daytradingstation, grafer och annat, så kan det fungera bra med dual skärmar av lite större slag, då man vid den typen av arbete inte direkt "jobbar" framför dessa fönster utan det är mer att man ska se att något händer.

Jag rekommenderar att använda program som underllättar att göra en större skärm till flera mindre. Windows 10 börjar idag få rätt bra stöd för detta, men för den som vill ha än mer kontroll kan dessa program vara lämpliga:

http://mizage.com/windivvy/
https://www.actualtools.com/virtualdesktops/ (har även stöd för att dela in skärmen i flera mindre)

Och för den som vill ha nästan 40" men lite lägre på höjden så är nog detta det bästa valet jag känner till:

https://www.sweclockers.com/test/23411-acer-xr382cqk-38-tumma...

Sen är även Virtuella Skrivbord att rekommendera, som nu Windows 10 börjar få rätt bra stöd för. Jag kör själv med 4 normalt, en för mail, spotify osv, 2 för olika utvecklingsmiljöer, och en för remote desktop och liknande. Jag fann att en del tredjepartsprogram bråkade lite med Windows fönsterhanterare, så just nu kör jag Windows 10 standardhanterare för virtuella skrivbord ihop med:

https://github.com/sdias/win-10-virtual-desktop-enhancer

Som lägger till en del funktioner som saknas annars.

Edit:
Som Laxpudding brukar påminna om så kostar bra stativ en hel del, ibland lika mycket som skärmen. Vilket nog förklarar en hel del av prisskillnaden mellan dessa 2 Acer skärmar.