Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

VA eller IPS bäst i solljus

Vilken panel fungerar bäst när man sitter utomhus i solen, VA eller IPS?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Vet inte om det är bara är reflexfiltret som varit kasst på skärmarna jag testat, men alla IPS-skärmar jag testat har varit katastrofala när det kommer till att filtrera ut ljus som reflekteras på skärmen.

Kan inte ens ha fönstret öppet bakom mig om det blå himmel ute (solen behöver altså inte ens lysa in) utan få fönstret mitt i skärmen med en sån tydlighet att jag kan se vad grannen håller i handen 10 meter bort.

CPU: i7-8700k @ 4,8 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Asus RTX 2080 Dual OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av MinscS2:

Vet inte om det är bara är reflexfiltret som varit kasst på skärmarna jag testat, men alla IPS-skärmar jag testat har varit katastrofala när det kommer till att filtrera ut ljus som reflekteras på skärmen.

Har du jämfört med en VA?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Frecke:

Vilken panel fungerar bäst när man sitter utomhus i solen, VA eller IPS?

Det är nog inte någon paneltyp som du bör leta efter. Du behöver en skärm med hög ljusstyrka och matt panel.

Speldatorn: Threadripper 1950X | GTX 1070 | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING |3000 mhz 32GB RAM | 8 tb hd, 250 ssd + 16 tb NAS |Sound blaster ZxR |Windows 10 | Corsair AX860 860W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av matnojje:

Det är nog inte någon paneltyp som du bör leta efter. Du behöver en skärm med hög ljusstyrka och matt panel.

Jo, den biten vet jag, men det kunde vara intressant att veta om det skiljer något på paneler också. Men vad jag förstår på dig är paneltyp inte en relevant faktor gällande solljus?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Frecke:

Jo, den biten vet jag, men det kunde vara intressant att veta om det skiljer något på paneler också. Men vad jag förstår på dig är paneltyp inte en relevant faktor gällande solljus?

När jag tänker efter så kan peneltypen vara viktig då VA ofta har högre kontrast än ips.

Speldatorn: Threadripper 1950X | GTX 1070 | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING |3000 mhz 32GB RAM | 8 tb hd, 250 ssd + 16 tb NAS |Sound blaster ZxR |Windows 10 | Corsair AX860 860W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av matnojje:

Eller ett parasol

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Googlade och hittade att TN var värdelös i solljus, däremot inget om IPS eller VA är att föredra. Måste väl finns någon allvetare här?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Enligt LG (som förvisso är partiska) är VA rätt dåligt i solljus: https://www.youtube.com/watch?v=w8LvRXioXgw

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Haft både VA och IPS skärmar, och alla har väl inte varit nått vidare i solljus, skulle tro att ingen är det, samt att skärmen har hög ljustyrka + att det är matt yta är viktigare än vilken paneltyp det är..

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

@ggustavsson: Tack för info. Vad tycker du är de mest framträdande skillnaderna mellan panelerna du har?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det finns skärmar som kan växla mellan bakgrundsbelyst och pålyst så de ska fungera i direkt solsken men det är ingen teknik som brukar finnas i datormonitorer för hemmabruk men tex i skärmar för en navigeringsplotter och liknade maskiner finns de, har även sett det på nån Indisk laptop som skulle kunna funka bra både inne och ute i solen.
Det handlar alltså om hur skärmen belyses och inte vilken paneltyp som används och den enda panel som alstrar sitt eget ljus är oled, de andra belyses på nått sätt via en extern ljuskälla.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Frecke: Det du frågar efter är motsvarigheten till att fråga efter vilken sort högtalare som fungerar bäst nere i motorrummet hos en finlandsfärja på öppet hav.

Förutom gigantiska LED-väggar och liknande som används för evenemang och reklamskyltar finns det ingen normal skärm som fungerar utomhus i solljus. Det har ingen betydelse vad det är för panel. Reflexfiltret är chanslöst mot de ljusnivåer som förekommer. Matt eller blankt handlar mer om situationen och hur du riktar skärmen. För att inte tala om hur mycket dina pupiller drar ihop sig i sådan miljö. Det krävs rejält med ljus.

Lösningen är att blockera solljuset på något sätt, till exempel med den här typen av produkter: https://www.thinktankphoto.com/products/pixel-sunscreen-v2 eller en skärm till skärmen (googla "monitor hood" så förstår du).

Samt förstås att placera sig i en miljö som lämpar sig till skärmarbete.