Permalänk
Medlem

VA eller IPS bäst i solljus

Vilken panel fungerar bäst när man sitter utomhus i solen, VA eller IPS?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är bara är reflexfiltret som varit kasst på skärmarna jag testat, men alla IPS-skärmar jag testat har varit katastrofala när det kommer till att filtrera ut ljus som reflekteras på skärmen.

Kan inte ens ha fönstret öppet bakom mig om det blå himmel ute (solen behöver altså inte ens lysa in) utan få fönstret mitt i skärmen med en sån tydlighet att jag kan se vad grannen håller i handen 10 meter bort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vet inte om det är bara är reflexfiltret som varit kasst på skärmarna jag testat, men alla IPS-skärmar jag testat har varit katastrofala när det kommer till att filtrera ut ljus som reflekteras på skärmen.

Har du jämfört med en VA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecke:

Vilken panel fungerar bäst när man sitter utomhus i solen, VA eller IPS?

Det är nog inte någon paneltyp som du bör leta efter. Du behöver en skärm med hög ljusstyrka och matt panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det är nog inte någon paneltyp som du bör leta efter. Du behöver en skärm med hög ljusstyrka och matt panel.

Jo, den biten vet jag, men det kunde vara intressant att veta om det skiljer något på paneler också. Men vad jag förstår på dig är paneltyp inte en relevant faktor gällande solljus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecke:

Jo, den biten vet jag, men det kunde vara intressant att veta om det skiljer något på paneler också. Men vad jag förstår på dig är paneltyp inte en relevant faktor gällande solljus?

När jag tänker efter så kan peneltypen vara viktig då VA ofta har högre kontrast än ips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det är nog inte någon paneltyp som du bör leta efter. Du behöver en skärm med hög ljusstyrka och matt panel.

Eller ett parasol

Permalänk
Medlem

Googlade och hittade att TN var värdelös i solljus, däremot inget om IPS eller VA är att föredra. Måste väl finns någon allvetare här?

Permalänk
Medlem

Enligt LG (som förvisso är partiska) är VA rätt dåligt i solljus: https://www.youtube.com/watch?v=w8LvRXioXgw

Permalänk
Medlem

Haft både VA och IPS skärmar, och alla har väl inte varit nått vidare i solljus, skulle tro att ingen är det, samt att skärmen har hög ljustyrka + att det är matt yta är viktigare än vilken paneltyp det är..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Tack för info. Vad tycker du är de mest framträdande skillnaderna mellan panelerna du har?

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns skärmar som kan växla mellan bakgrundsbelyst och pålyst så de ska fungera i direkt solsken men det är ingen teknik som brukar finnas i datormonitorer för hemmabruk men tex i skärmar för en navigeringsplotter och liknade maskiner finns de, har även sett det på nån Indisk laptop som skulle kunna funka bra både inne och ute i solen.
Det handlar alltså om hur skärmen belyses och inte vilken paneltyp som används och den enda panel som alstrar sitt eget ljus är oled, de andra belyses på nått sätt via en extern ljuskälla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Frecke: Det du frågar efter är motsvarigheten till att fråga efter vilken sort högtalare som fungerar bäst nere i motorrummet hos en finlandsfärja på öppet hav.

Förutom gigantiska LED-väggar och liknande som används för evenemang och reklamskyltar finns det ingen normal skärm som fungerar utomhus i solljus. Det har ingen betydelse vad det är för panel. Reflexfiltret är chanslöst mot de ljusnivåer som förekommer. Matt eller blankt handlar mer om situationen och hur du riktar skärmen. För att inte tala om hur mycket dina pupiller drar ihop sig i sådan miljö. Det krävs rejält med ljus.

Lösningen är att blockera solljuset på något sätt, till exempel med den här typen av produkter: https://www.thinktankphoto.com/products/pixel-sunscreen-v2 eller en skärm till skärmen (googla "monitor hood" så förstår du).

Samt förstås att placera sig i en miljö som lämpar sig till skärmarbete.