Assassin's Creed Origins

Permalänk
Medlem

Assassin's Creed Origins

Har precis kommit till Giza området med de mest kända pyramiderna. Satt och kollade lite och tyckte de lyckats rätt bra med att återskapa det i spelet. Spelet utspelar sig cirka 50 år fKr under tiden för Ptolemy XIII, så det ska inte vara en modern återskapning. Pyramiderna hade då redan funnits i långt över 2000 år.

Jämförde med kartan på Wikipedia, och det stämmer rätt bra. Till och med storleken stämmer bra. Khufupyramiden är ungefär 230m vid basen, och när man ställer sig i hörnet på den och gör ett mål på kartan i nästa hörn så stämmer det rätt bra.
https://en.wikipedia.org/wiki/Giza_pyramid_complex

Permalänk
Medlem

Ett minitips för er som också kör med mus+tb som mig. Om ni står och fettar ett tag så kommer örnen och landar. Tryck då E en gång eller flera.

Permalänk
Medlem

Coolt! Sånt här är spännande kör du PC elle konsol?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Någon som har tips hur man får det att flyta? Har ett i7-7700K och x1080ti försökte köra 4k men fick för mycket stutters. Testade sen 1080p och då dippar jag aldrig under 60 fps men ändå stutters under panoreringsr oftare än inte.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har spelat igenom hela spelet och är väldigt nöjd. Det har en fantastisk miljö och bakgrund att spela i. Stridssystemet tycker jag fungerar riktigt bra även om det kunde funnits lite mer variation per vapen. Istället så är variationen de olika vapentyperna som ger helt olika sätt att slåss. Kampanjen var också mycket bra till slutet där jag tycker den tappade lite kvalite. Jag gillar inte hur storyn med Aya hanterades senare, fick mig att ogilla henne faktiskt. Grafiskt mycket bra. Gillar också att det finns massor av smådetaljer som höjer inlevelsekänslan.

Trots att spelet har mikrotransaktioner har jag inte haft någon som helst känsla av att vara tvingad att använda dem. Har inte heller kännt av någon grind utan nästan kunnat crafta allt till maxnivå bara på att spela igenom spelet. Ett tips är att alltid handla djurhudar hos NPC om ni skaffat den förmågan. Det som jag hade brist på i slutet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Någon som har tips hur man får det att flyta? Har ett i7-7700K och x1080ti försökte köra 4k men fick för mycket stutters. Testade sen 1080p och då dippar jag aldrig under 60 fps men ändå stutters under panoreringsr oftare än inte.

Jag kör 1440p @ 144hz ultra, med DoF, Motionblur avstängt. Ger mig för det mesta 60fps+ med lite dippar i stadsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Jag kör 1440p @ 144hz ultra, med DoF, Motionblur avstängt. Ger mig för det mesta 60fps+ med lite dippar i stadsområden.

Verkar va specifikt 4K som inte går att köra med alla texturinställningar på högsta iaf. Jag vägrar gå ner på texturinställningar om jag ska köra 4K... Får upp till 53 fps men de flyter inte för fem öre.

1920x1080 och de flyter som smör i solsken
2560x1080 och försök att tokmaxa med 200 % resolution scale och 4x dsr max aa, supersampling etc jag får ner till 35 fps men de flyter så bra som 35 fps kan göra typ så de är faktiskt fullt spelbart.

Men vill verkligen inte va med i 4K. Vet inte om G-sync hade hjälpt jag har testat på och av och när jag kör mellan 43-35 fps så ser jag ingen skillnad g-sync på eller av. Önskar jag haft en 4K med Gsync så jag hade kunnat testa.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Verkar va specifikt 4K som inte går att köra med alla texturinställningar på högsta iaf. Jag vägrar gå ner på texturinställningar om jag ska köra 4K... Får upp till 53 fps men de flyter inte för fem öre.

1920x1080 och de flyter som smör i solsken
2560x1080 och försök att tokmaxa med 200 % resolution scale och 4x dsr max aa, supersampling etc jag får ner till 35 fps men de flyter så bra som 35 fps kan göra typ så de är faktiskt fullt spelbart.

Men vill verkligen inte va med i 4K. Vet inte om G-sync hade hjälpt jag har testat på och av och när jag kör mellan 43-35 fps så ser jag ingen skillnad g-sync på eller av. Önskar jag haft en 4K med Gsync så jag hade kunnat testa.

4K är riktigt tungdrivet, t.om. för den nuvarande generations high end kort. Att sedan dra till med allt på ultra lägger nog orealistiska krav på maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

4K är riktigt tungdrivet, t.om. för den nuvarande generations high end kort. Att sedan dra till med allt på ultra lägger nog orealistiska krav på maskinen.

Nej inte direkt på en dator bestyckad med i7 7700K och X 1080ti. Har aldrig haft problem. Testat på en annan burk med i 6700K och GTX 1070 ingen overclock och de flyter banne mig på bättre. På nya fräscha installationer bägge. Nu är jag inte helt bekant med GTX 1070 prestanda här kan jag väl börja acceptera att de inte flyter sett till den grafik jag får men liret är inte så snyggt de förklarar varför man får så dålig prestanda med ett X 1080 ti kan jag tycka. Nu jämför jag alltså GTX 1070 med max inställningar förutom resolution scale på 100% mot medium inställningar på X 1080ti och högsta på texturinställningarna. Ja förutom resolution scale den är på 100 % där med.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Nej inte direkt på en dator bestyckad med i7 7700K och X 1080ti. Har aldrig haft problem. Testat på en annan burk med i 6700K och GTX 1070 ingen overclock och de flyter banne mig på bättre. På nya fräscha installationer bägge. Nu är jag inte helt bekant med GTX 1070 prestanda här kan jag väl börja acceptera att de inte flyter sett till den grafik jag får men liret är inte så snyggt de förklarar varför man får så dålig prestanda med ett X 1080 ti kan jag tycka. Nu jämför jag alltså GTX 1070 med max inställningar förutom resolution scale på 100% mot medium inställningar på X 1080ti och högsta på texturinställningarna. Ja förutom resolution scale den är på 100 % där med.

AC:O har sedan lanseringen gett nästan lika mycket skadeskjutning till dess utvecklare, ubisoft, som Battlefront II och DICE/EA. Ubisoft har i sin tröghet använt dubbla lager DRM för att skydda spelet (Denovu & VMprotect). Båda är ökända för att vara resurskrävande. Utöver det så har du ett lager DRM i Steam, om du köpte spelet därigenom, och ett i Uplay.

Eftersom det är Ubisoft vi pratar om så lär vi inte se att vare sig Denovu eller VMprotect kommer att tas bort. Som jag har förstått det så appliceras t.om. VMprotect på varenda frame i spelet, vilket gör att det är inte är särskilt konstigt att prestandan får sig en smäll. Har hängt en hel del på ubiforumet då jag också fick lite bekymmer, och det finns dom med liknande speccsar som dig och mig. Gamers med 8700K, överklockning, och 1080/1080ti - men som också fick samma dåliga prestanda i spelet, och där t.om. på 1440 där fps gick ner mot 20 eller t.om. 5fps.

Andra med exakt samma specs fick bättre prestanda. Det är en sådan situation där det är svårt att hitta rim och reson och mönster i problemen. Ubisoft har inte ens erkänt att det finns problem. Din dator klarar galant att driva *spelet* i 4k, trots 4k utan bells and whistles är krävande, men inte med DRM som jag är helt övertygad om är problemet.

Permalänk

@oqvist: Kan det vara samma problem som i Destiny 2? Dålig prestanda i 4k med 1080ti, men häromdagen kom nya drivrutiner som löste detta. Gick från ca 50 till ca 90 fps för min egen del 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

AC:O har sedan lanseringen gett nästan lika mycket skadeskjutning till dess utvecklare, ubisoft, som Battlefront II och DICE/EA. Ubisoft har i sin tröghet använt dubbla lager DRM för att skydda spelet (Denovu & VMprotect). Båda är ökända för att vara resurskrävande. Utöver det så har du ett lager DRM i Steam, om du köpte spelet därigenom, och ett i Uplay.

Assassin's Creed Origins kräver dock mindre än Ghost Recon Wildlands, jag får bättre framerate i Origins. Jag spelar i 1440p. Wildlands hade bara Denuvo och inte VMProtect som extra lager. När det gäller detta ska man inte lite på vad som sägs från okända personer på nätet. Ofta är det skrämselpropaganda som många gärna vill tycka stämmer då DRM är "hemska".

Det sagt så tycker jag att DRM är rätt onödigt ändå. Men Denuvo har i alla fall skyddat spelet ett tag, vilket kanske är viktigt för utvecklaren (inget piratande när spelet är "hett"). Min åsikt är att de borde göra som vissa andra utvecklare gjort efter att Denuvo blivit knäckt, de har släppt en senare patch som tagit bort DRM:et.

Permalänk
Medlem

När det gäller Denuvo eller DRM och prestanda så hade Mass Effect Andromeda Denuvo, men fick det bortpatchat i patch 1.09. Jag kunde dock inte hitta några jämförelser i prestanda mellan Denuvo och icke-Denuvo versionen. Är det någon som hittar det så är jag väldigt intresserad. Det skulle i så fall vara klara bevis på hur Denuvo påverkar eller inte påverkar prestandan.

Permalänk
Medlem

Ska grafiken vara så jävla kass? Laddade ner spelet idag och prövade 1440p med allt på ultra, spelet ser för jävligt ut ju. Likvärdig grafik med vanilla Skyrim????

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

Har du spelat skyrim nyligen?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Det lär han inte ha. AC:O har klart bättre grafik än vanilla Skyrim, i vart fall om man inte har grava synfel och spelar utan glasögon.

Permalänk
Medlem

Okej, tog i lite där. Men grafiken är ju fortfarande horribel för att vara ett spel släppt 2017, inte bra optimerat heller. Har läst runt lite och folk snackar om att efter v1.02 patchen så har dem downgrade:at grafiken etc. Vet någon hur man patchar till v1.02?

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk

har ni upplevt förbättringar i prestanda iom senaste uppdateringarna?

Jag började spela för två dagar sen, kör med i7-2600k och 980.
Spelet rekommenderar very high inställningar men har dragit ner nån grej för att de ska kännas stabilt.. kör även v-sync för fick väldigt mycket tearing annars.
Tror förövrigt nästan att de är min cpu som flaskar lite, skulle må bra av en OC men har redan rätt hög temp pga mitx burk och superdålig placering av datorn...

I övrigt känns de som ett väldigt intressant spel 10h in, kan säga direkt att som vanligt hänger jag inte fullt med i storyn i AC men aja.. kanske för att jag inte orkar läsa allt.

Har fortfarande inte vant mig med kontrollerna (xbox 360-kontroll) men blir bättre, gillar klättringen och fighterna är betydligt mycket mer utmanande.

Grafikmässigt känns det okej, inte på närheten samma klass som witcher 3 i mitt tycke, dock tycker jag de designat människorna bättre i AC

o just de... av nån anledning ska de alltid lagga lite i cut scenes..

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad man ska göra här?

Jag aktiverade aldrig Trial of Anubis utan tiden gick ut innan jag kom hög level nog, men trots det så säger den att jag överlevde. Jag kan inte heller komma åt eventet som andra bilden visar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohem:

Någon som vet vad man ska göra här?

https://i.imgur.com/KwRP5nVl.png
https://i.imgur.com/CnKBgWel.png

Jag aktiverade aldrig Trial of Anubis utan tiden gick ut innan jag kom hög level nog, men trots det så säger den att jag överlevde. Jag kan inte heller komma åt eventet som andra bilden visar.

Ligger platsen under mark i Giza så är det nog en bugg. Jag råkade själv ut för det efter Trial of Sobek

Permalänk
Medlem

Jag antar att det här är den "officiella" tråden? Jag har så jävla svårt med stridssystemet. Jag får verkligen inte till användandet med skölden. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

tjena. jag sitter på en budget/low end pc där jag har följande komponenter:

nvidia 960 gtx strix 4gb
16 gb ram (ddr3)
Intel Core i5 CPU 760 @ 2.8 ghz (klockad 3.6 ghz)

det är framför allt cpun som gör mig osäker ifall jag ens kan köra spelet då jag hört kring ACOs cpu problem på dator.

jag har trots den gamla cpun kunnat köra gta 5 på very high/high , far cry primal på medium-high settings och wwe 2k 18 på liknande prestanda med någorlunda stabila 45-60 fps.

men med aco är jag mer osäker. är det värt att införskaffa spelet? har det patchat optimatizeringen för cpu's på pc än?
tack på förhand

Permalänk
Medlem

Spelet är bra men storyn är medioker

Permalänk
Medlem
Skrivet av angroman:

Spelet är bra men storyn är medioker

Håller med, tyckte inte riktigt om storyn. Jag störde jag mig också på Aya av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Har tagit upp spelet igen och älskar det! En sak jag fortfarande har problem med, trots att jag är lvl 35 och kört en hel del, är dom där snabba jäklarna som droppar rökbomber,någon som har lite bra tips på hur man effektivt bekämpar dom? Kör med ett balanserat svärd, "vox populi" om det spelar in. Får ju död på dom tillslut och det är inget gamebreaking men kan inte hitta något effektivt sätt att ha död på dom jävlarna och i större fort blir dom ett störningsobjekt

Alla tips uppskattas

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.