Pris på HP Proliant G7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2008

Pris på HP Proliant G7

Jag har fått möjlighet att köpa några av mitt jobbs gamla servrar, men vet inte riktigt vad de kan vara värda.
Har försökt kolla runt lite vad de kan vara värda men det är en djungel...
Hittar en på Tradera som har liknande saker som vill ha 7k, det känns lite högt.
Ebay säger 3k, oftast med mindre ram och utan disk.

HP Proliant G7
CPU: 2st Xeon X5650
Minne: 96Gb
Raidkontroller: SmartArray P410i, batteri kan vara kass, inte testat
PSU: 2st 750W
Disk: 2-6st 146gb 10K SAS

Är det något mer jag behöver kolla upp som är viktigt för priset?

De har 4-5st, hade tänkt behålla en själv och om priset blir bra köpa de andra och sälja av.

Har inte fått något exakt pris av chefen än men tror kommer ligga mellan 2-3k, skulle ni betalat det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Gav 3,2k med frakt för min, fast med 48gb ram och 2x 300gb 10k SAS, dock med OK batteri i kontrollen..

Men 2-3k med den spec låter rätt bra IMO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

Jag tycker det låter lite högt (speciellt om du jobbar på detta företag) för 3 Gen gamla servrar, vi får tänka på att denna typ av hårdvara snabbt blir "outdated" och priset därefter. Anledning till varför jag tycker så är för att en så pass gamla servrar ofta slängs då det kostar mer att sälja än att faktist bara göra sig av med.

Speciellt när man kränger till anställda känns det aningen underligt att inte gå lägre i pris. Att inte missa är ju att X5650 är 7 år gammal!

Mitt jobb sålde ut ett gäng G7 till anställda för 1000kr/st, personligen fick jag mina händer på 5st Lenovo System x3550 M5 för 2k/st (vilket är rätt billigt tbh)

BTW: Du har missat att skriva vilken model det handlar om, du har bara anget brand, server line och generation

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Känns dyrt, 1000-1500 stycket hade jag nog sträckt mig till annars hade jag nog inte ens funderat på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sturup
Registrerad
Jan 2007

Just g6 o g7 kör väl med intels 5000 chip som har ett fel som gör att iommu inte fungerar, väldigt störigt om man tänkt labba med virtualisering. Jag köpte en dl180 g6 med två stycken xeon L5640, 32GB ram, p410, 25st 2.5" diskplatser(dock utan diskar och vaggor) runt årskiftet för 1200:-

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av GonAce:

BTW: Du har missat att skriva vilken model det handlar om, du har bara anget brand, server line och generation

Hmm, har ingen koll på exakt vilken modell det är, ska kolla nästa gång jag får tillgång. Är inte så insatt i serverbiten så tog de siffrorna man brukar ta för en vanlig burk. Antar att de står på baksidan eller när man bootar.

Tack för all input, då kanske jag tackar nej om de lägger sig mot den övre gränsen.

Återkommer när jag fått ett riktigt pris!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

@Vixen666: Det brukar stå precis vid en av skruvarna för att låsa fast servern i ett rackskåp, vänster sida brukar HP loggan vara på, höger sida brukar det stå t.ex. "HP ProLiant DL360 G7"

Som i denna bild: