Permalänk
Medlem

Sim-->micro sim

Hej! Lyckades köpa en xiaomi redmi note 4x snapdragon med wish koden så fick den riktigt billigt! Nu till problemet, jag har ett gammalt vanligt Sim kort och den här nya telefonen verkar bara stödja ett micro sim. Går det att konvertera ett vanligt sim till micro sim på något vis? Vill gärna behålla mitt nuvarande telefonnummer osv.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ja, du kan klippa till SIM-kortet. Mallar finns att ladda ner och skriva ut fritt via nätet för att storleken ska bli rätt. Skaffar man ett nytt SIM-kort idag så får man det på en plastbricka med storlekar utstansade så att man bara 'pluppar ut' den storleken man vill ha.

Edit: Här är ett exempel: http://feber.se/iphone/art/252225/s_skr_du_till_ett_nanosim/
Obs. dock att SIM-kortet kan bli obrukbart om du klipper fel så se till att göra det ordentligt eller beställ hem ett nytt.

Det går som sagt att klippa till SIM-kortet men jag skulle nog rekommendera att du hör av dig till din operatör och ber om att få ett nytt SIM-kort (osäker på om det går med kontantkort dock).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@DalleH: Gå till valfri Telefon-butik så har dom en stans att klippa ut simkortet med.

Permalänk
Medlem

Annars går du till till den telefonbutik, du har abonnemang hos (ifall du har hos någon av de större) och ber om att få ett nytt simkort.. till din nya telefon.
Har gjort det flertalet gånger, åt både mig själv och vänner... har aldrig kostat något.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

@DalleH: Gå till valfri Telefon-butik så har dom en stans att klippa ut simkortet med.

Skrivet av DaBone:

Annars går du till till den telefonbutik, du har abonnemang hos (ifall du har hos någon av de större) och ber om att få ett nytt simkort.. till din nya telefon.
Har gjort det flertalet gånger, åt både mig själv och vänner... har aldrig kostat något.

hej på er! jag har samma problem. hämtade min nya telefon idag och jag hade inte en tanke på det där med att jag har ett äldre simkort telefonen jag köpte stöder nano och micro sim.

jag har ett vanligt gammalt simkort och jag använder comviq kontant. vill absolut behålla mitt gamla nummer och all info som jag har på mitt simkort. vad kan jag göra tror ni?
är inte så pigg på att försöka klippa till det själv och kanske pajja det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

hej på er! jag har samma problem. hämtade min nya telefon idag och jag hade inte en tanke på det där med att jag har ett äldre simkort

jag har ett vanligt simkort och jag använder comviq kontant. vad kan jag göra tror ni?
är inte så pigg på att försöka klippa till det själv och kanske pajja kortet..

Vad du kan göra..? Läsa om våra citat och utgå från dem..?

Gå till en butik som säljer Comviq-kort och be om att få ett nytt som passar.. eller om de kan hjälpa dig med att få till det befintliga i rätt storlek.

Eller så går du in på Comviq.se och beställer ett nytt..

"Vi skickar alltid ett trippel-SIM som passar alla mobiler. Ditt SIM-kort levereras inom tre-fem arbetsdagar. Du behåller ditt gamla nummer vid beställning av ett nytt SIM-kort."

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Spac3man som påpekats ovan, slink in i någon av Tele2s butiker eller kontakta deras kundtjänst.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Vad du kan göra..? Läsa om våra citat och utgå från dem..?

Gå till en butik som säljer Comviq-kort och be om att få ett nytt som passar.. eller om de kan hjälpa dig med att få till det befintliga i rätt storlek.

Eller så går du in på Comviq.se och beställer ett nytt..

"Vi skickar alltid ett trippel-SIM som passar alla mobiler. Ditt SIM-kort levereras inom tre-fem arbetsdagar. Du behåller ditt gamla nummer vid beställning av ett nytt SIM-kort."

Skrivet av twit:

@Spac3man som påpekats ovan, slink in i någon av Tele2s butiker eller kontakta deras kundtjänst.

tackar tackar! hoppas dom kan fixa mitt gamla så det passar
jag sparar alltid alla nummer och sånt på simkortet och inte på telefonen.

var ett bra tag sedan jag köpte en ny telefon men visst är det väll så att när man startar upp sin nya telefon för första gången så får man frågan om man vill lägga in alla nummer från simkortet till telefonen?

och det som ligger på den gamla telefonens minne, bilder och sånt, det måste jag lägga över på datorn först och sen lägga över det till min nya telefon eller?

Permalänk
Skrivet av Spac3man:

tackar tackar! hoppas dom kan fixa mitt gamla så det passar
jag sparar alltid alla nummer och sånt på simkortet och inte på telefonen.

var ett bra tag sedan jag köpte en ny telefon men visst är det väll så att när man startar upp sin nya telefon för första gången så får man frågan om man vill lägga in alla nummer från simkortet till telefonen?

och det som ligger på den gamla telefonens minne, bilder och sånt, det måste jag lägga över på datorn först och sen lägga över det till min nya telefon eller?

Tror knappt telefonerna frågar om att hämta från SIM-kortet längre, har flyttat via google eller mobilernas inbyggda data- och appflyttningstjänster de senaste telefonerna... Annars i värsta fall får du väl lägga in alla telef9onnummer på den gamla telefonen, trycka ut ett lagom stort sim för den gamla lägga in numren på det nya SIM-kortet och sedan trycka ut till rätt storlek för den nya mobilen. Ingenting är svårare än man gör det, säkerhetskopia är bra oavsett vilken metod du tänkte använda (byta SIM eller klippa det gamla)... Klipper man är ju risken att kortet grå sönder och då har man ju förlorat numren ändå om man inte gjort en backup.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Tror knappt telefonerna frågar om att hämta från SIM-kortet längre, har flyttat via google eller mobilernas inbyggda data- och appflyttningstjänster de senaste telefonerna... Annars i värsta fall får du väl lägga in alla telef9onnummer på den gamla telefonen, trycka ut ett lagom stort sim för den gamla lägga in numren på det nya SIM-kortet och sedan trycka ut till rätt storlek för den nya mobilen. Ingenting är svårare än man gör det, säkerhetskopia är bra oavsett vilken metod du tänkte använda (byta SIM eller klippa det gamla)... Klipper man är ju risken att kortet grå sönder och då har man ju förlorat numren ändå om man inte gjort en backup.

man kanske kan få tele2 att både ge mig ett nytt kort och klippa till det gamla?
jag har gjort backup på telefonen tidigare, finns på datorn vet dock inte om all data är med där

Permalänk
Medlem

Eller så går du till Kjell & och köper en stans för en hundring, stansat många simkort

Permalänk
Medlem

Har själv saxat ut 10+ simkort efter mallen på telefonen utan något trasigt, men det är kanske inte är att rekommendera egentligen. Håller dock med ovan talare, skaffa en stans på t.ex Kjelll
https://www.kjell.com/se/sok?query=stans+sim

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

man kanske kan få tele2 att både ge mig ett nytt kort och klippa till det gamla?
jag har gjort backup på telefonen tidigare, finns på datorn vet dock inte om all data är med där

Det är väl bara att göra en ny backup?

Sen förstår jag inte varför du väljer att endast spara kontakterna på simkortet. Om du skulle förlora telefonen eller sim-kortet står du ju helt plötsligt utan några kontakter alls. Om du inte har en telefonbok hemma förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det är väl bara att göra en ny backup?

Sen förstår jag inte varför du väljer att endast spara kontakterna på simkortet. Om du skulle förlora telefonen eller sim-kortet står du ju helt plötsligt utan några kontakter alls. Om du inte har en telefonbok hemma förstås.

kan man göra sånt nu för tiden?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@DalleH: Gå till valfri Telefon-butik så har dom en stans att klippa ut simkortet med.

Skrivet av Spac3man:

hej på er! jag har samma problem. hämtade min nya telefon idag och jag hade inte en tanke på det där med att jag har ett äldre simkort telefonen jag köpte stöder nano och micro sim.

jag har ett vanligt gammalt simkort och jag använder comviq kontant. vill absolut behålla mitt gamla nummer och all info som jag har på mitt simkort. vad kan jag göra tror ni?
är inte så pigg på att försöka klippa till det själv och kanske pajja det..

Läste du inte det du citerade?

Permalänk
Skrivet av najdorf:

Eller så går du till Kjell & och köper en stans för en hundring, stansat många simkort

Skrivet av elklazor:

Har själv saxat ut 10+ simkort efter mallen på telefonen utan något trasigt, men det är kanske inte är att rekommendera egentligen. Håller dock med ovan talare, skaffa en stans på t.ex Kjelll
https://www.kjell.com/se/sok?query=stans+sim

mm om inte tele2-butiken kan fixa det eller nån annan butik på min ort så köper jag en sån

Skrivet av Trunk:

Det är väl bara att göra en ny backup?

Sen förstår jag inte varför du väljer att endast spara kontakterna på simkortet. Om du skulle förlora telefonen eller sim-kortet står du ju helt plötsligt utan några kontakter alls. Om du inte har en telefonbok hemma förstås.

javisst kan jag göra en ny backup
vet inte säkert om jag bara sparar på simkortet. och jag vet inte hur jag kolla det heller.
vet bara att man alltid ska spara på simkortet, så att man får med sig sina kontakter in på den nya telen direkt

Permalänk

uppdatering:
jag var inne i en tele2-butik och det visade sig att mitt simkort var för gammalt för att kunna klippa till så att det blir ett micro-sim, chippet var för stort sa dom. så jag måste beställa ett nytt simkort vilket jag redan har gjort.

det skulle enligt killen i butiken gå att skicka mina kontakter från min gamla telefon till min nya via bluetooth men när jag beställde mitt nya simkort så stod det att det gamla kommer att spärras när mitt nya kommer, så jag fattar inte hur jag då ska kunna föra över datan till min nya telefon/simkort..

Permalänk
Medlem

Du kommer kunna använda din gamla telefon precis som vanligt när sim kortet blivit spärrat, förutom att du inte längre kan ringa med den. Den kommer bete sig som om du sätter den i flygplansläge, eller som om du inte längre har täckning. Du kan fortfarande gå in i alla menyer, redigera kontakter, slå på och av bluetooth o.s.v. Det enda den inte längre kan göra är att koppla upp sig mot telefonnätet.

Permalänk
Skrivet av kalle-anka:

Du kommer kunna använda din gamla telefon precis som vanligt när sim kortet blivit spärrat, förutom att du inte längre kan ringa med den. Den kommer bete sig som om du sätter den i flygplansläge, eller som om du inte längre har täckning. Du kan fortfarande gå in i alla menyer, redigera kontakter, slå på och av bluetooth o.s.v. Det enda den inte längre kan göra är att koppla upp sig mot telefonnätet.

aha...så bra.tackar så mycket för det svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

vet bara att man alltid ska spara på simkortet, så att man får med sig sina kontakter in på den nya telen direkt

Så var det på 90-talet, ja.

I dag så sparar man alla kontakter på mobilen, som synckar dem automatisk mot ditt konto hos t.ex Google eller Apple. När du får en ny mobil, loggar du in med ditt gmail- eller Apple-konto, och du har automatiskt alla kontakter på den nya mobilen. På det sättet tappar du aldirg kontakterna, fast hela mobilen försvinner. Och du kan editera och modifiera dina kontakter på datorn, som synckas automatiskt till mobilen.

Permalänk
Skrivet av Josafo:

Så var det på 90-talet, ja.

I dag så sparar man alla kontakter på mobilen, som synckar dem automatisk mot ditt konto hos t.ex Google eller Apple. När du får en ny mobil, loggar du in med ditt gmail- eller Apple-konto, och du har automatiskt alla kontakter på den nya mobilen. På det sättet tappar du aldirg kontakterna, fast hela mobilen försvinner. Och du kan editera och modifiera dina kontakter på datorn, som synckas automatiskt till mobilen.

nja..alltså jag har ingen android eller iphone nu så det går inte. jag har köpt en android men den gamla är en symbian telefon