Testpilot: Synology DS418J

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Synology DS418J

Testpiloten Snorjaers ger sig i kast med seriös nätverkslagring med Synologys DS418J, företagets senaste värstingmodell i den prispressade J-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så kommer vi till ännu ett test där vi har smak å egna intressen som är i konflikt.

Citat:

Slutkläm

På det stora hela har min korta romans med Synology DS418J varit mycket positiv och jag kan absolut tänka mig att låta delar av mina surt förvärvade kronor gå till Synologys kassa.

Den stora frågan för mig personligen är om DS418J verkligen är det jag behöver. Troligtvis inte, men för den personen med rätt behov såsom RAID 5, 6 eller 10 samt 1 GB primärminne kommer denna enhet vara ett bra val. Den kommer dock inte att vara inredningsdetaljen som binder ihop rummet – väl värt att tänka på.

Fördelar

Enkel hårdvaru- och mjukvaruinstallation
DSM och dess appar är mycket användarvänligt
Funktionsrik och flexibel
Nackdelar

Tråkig design
Bullrig. Saknar hårddiskdämpning eller andra ljuddämpande funktioner
Ganska dyr

Så det är ett bra köp, men samtidigt inte.
Det anges i flertal ställen men sägs aldrig rakt ut.
Det är billigast möjligast skit till en på tok för högt pris.
För vad kostar en gammal dator med minst 4 sata platser?
Denna "låda" erbjuder absolut inget som vilken som helst dator kan.
Att inte ens ha integrerat nätaggregatet....

Skräp å inget annat än skräp är vad detta är.
Jag har skippat å läsa många av dessa "pilot-tester" för att det är just en oseriös samling av info med stor prägel av eget tycke.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Trodde framtiden hette ZFS och BTRFS?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv

Bra test! Problemet jag ser är priset, för konsumenter så är den för dyr för vanliga användare.

På företags, prouser nivå bör man väl köra med JBOD + ZFS + ECC minne eller liknade om man bryr sig om data corruption? Så vem är denna för? Troligtvis kommer många mindre kontor köpa denna och känna sig säker.

Nasar är annars så mycket runt 2011, nästan varenda ungdom ville ha en sådan för att lagra semesterfilmer på, men efter runt 2012 när netflex kom så slutade folk åka på semster och då behövdes inte stora diskar för att lagra dessa filmer.

Min gissning av detta är att försäljningen av nasar är litet och det är därför vi ser en trög utveckling. Alltså släpp en billig nas med JBOD + ZFS + ECC minne och den skulle bli en storsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Så kommer vi till ännu ett test där vi har smak å egna intressen som är i konflikt.

Så det är ett bra köp, men samtidigt inte.
Det anges i flertal ställen men sägs aldrig rakt ut.
Det är billigast möjligast skit till en på tok för högt pris.
För vad kostar en gammal dator med minst 4 sata platser?
Denna "låda" erbjuder absolut inget som vilken som helst dator kan.
Att inte ens ha integrerat nätaggregatet....

Skräp å inget annat än skräp är vad detta är.
Jag har skippat å läsa många av dessa "pilot-tester" för att det är just en oseriös samling av info med stor prägel av eget tycke.

Det finns väl både för och nackdelar med en färdig lösning kontra hembygge. Det beror väl på hur mycket tid och intresse man vill lägga på det. Själv har jag en enkel Qnap-nas (ts-431p) där jag lagrar filmer och en del musik. Allt viktigt finns givetvis på backup. Testet var väl lite väl ytligt kan jag väl tycka.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Så kommer vi till ännu ett test där vi har smak å egna intressen som är i konflikt.

Så det är ett bra köp, men samtidigt inte.
Det anges i flertal ställen men sägs aldrig rakt ut.
Det är billigast möjligast skit till en på tok för högt pris.
För vad kostar en gammal dator med minst 4 sata platser?
Denna "låda" erbjuder absolut inget som vilken som helst dator kan.
Att inte ens ha integrerat nätaggregatet....

Skräp å inget annat än skräp är vad detta är.
Jag har skippat å läsa många av dessa "pilot-tester" för att det är just en oseriös samling av info med stor prägel av eget tycke.

Jag läste sammanfattningen som att produkten i sig är bra, personligen inget för artikelförfattaren trots sin trevliga upplevelse med produkten.
Detta tolkar jag som att testpiloten kan rekommendera produkten i sig till den som är ute efter dessa specifikationer samt funktioner.

Detta med strömadapter har väl inget med din kritik till testpilotens artikel att göra antar jag? Du lägger detta med strömadaptern tillsammans med dina argument till "smak och intressen som är i konflikt", vilket i sig blir då en konflikt i sakfrågan

Det jag vill komma till; uppskattar om du kommer med konstruktiv kritik t.ex. vad som kan förbättras, vad som kan tas bort och vad som eventuellt saknas enligt dig?
Utöver detta så undrar jag vad du definierar som "seriös"? Läste du möjligtvis förstasidan? Enligt min egna uppfattning så är denna testpilot-artikel "seriös" i sin kontext som beskrivs i förstasidan:

Citat:

Syftet med denna typ av recension är inte att kontrollera varje specifikation, presentera mängder av testresultat och lämna detaljerade omdömen. Här får alla istället ta del av personliga reflektioner från tvättäkta entusiaster, alla med många års erfarenhet av högoktaniga datorkomponenter i bagaget.

Har du en annan uppfattning så dela gärna med dig! Vi vet inte hur vi kan förbättra oss utan dina utförliga tankar och konstruktiva kritik.
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bra test! Problemet jag ser är priset, för konsumenter så är den för dyr för vanliga användare.

På företags, prouser nivå bör man väl köra med JBOD + ZFS + ECC minne eller liknade om man bryr sig om data corruption? Så vem är denna för? Troligtvis kommer många mindre kontor köpa denna och känna sig säker.

Nasar är annars så mycket runt 2011, nästan varenda ungdom ville ha en sådan för att lagra semesterfilmer på, men efter runt 2012 när netflex kom så slutade folk åka på semster och då behövdes inte stora diskar för att lagra dessa filmer.

Min gissning av detta är att försäljningen av nasar är litet och det är därför vi ser en trög utveckling. Alltså släpp en billig nas med JBOD + ZFS + ECC minne och den skulle bli en storsäljare.

Håller med om att det är lite för kostsamt för en vanlig hemmaanvändare.
Vi köpte en DS916+ med 4st 4TB diskar i raid 1 (3+1 spare). Det som uppskattas för vårt lilla företag är att denna NAS agerar som en backupserver till vår huvudserver.
Det går att skapa nfs åtkomst bl.a. men det trevliga är deras egna app som körs på huvudservern har SSL krypterad åtkomst till NAS:en samt readonly access till huvudservern från NAS:en. Så att NAS:en inte kan göra något dumt på serven och åt andra hållet förhoppningsvis kan inte randsomware komma åt NAS:en heller.

Trevliga funktioner och automatiska funktionella samt säkerhets-uppdateringar, minimalt med underhållstid, enkel översikt samt med fantastisk fil-historik backupfunktioner är mjukvaran perfekt för små och medelstora företag som inte har en riktig kunnig administratör, som dessutom kan lägga massa tid på backupdelen av företagets infrastruktur.

En nivå av säkerhet som små och mellanstora företag kan ha anser jag som ett extra lager (man ska alltid ha externa usb backuper). Skulle NAS:en pajja eller om vi vill utöka/byta ut NAS:en kan vi snabbt köpa en liknande och köra med samma konfiguration, vilket går att ladda in från en sparad fil.

Detta som sagt passar små och medelstora företag och säkert bra ur säkerhetssynpunkt kontra kostnad och kunskap, passar även bättre för storföretag än vad outsourcing till utlandet gör om man har känslig info

För vanliga konsumenter kan man köra raspberry pi eller liknande och köra en bra nas-mjukvara om priset är en viktig faktor och om man har massor av tid.
Synology och liknande gör det enklare, dock till ett lite högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Jag läste sammanfattningen som att produkten i sig är bra, personligen inget för artikelförfattaren trots sin trevliga upplevelse med produkten.
Detta tolkar jag som att testpiloten kan rekommendera produkten i sig till den som är ute efter dessa specifikationer samt funktioner.

Detta med strömadapter har väl inget med din kritik till testpilotens artikel att göra antar jag? Du lägger detta med strömadaptern tillsammans med dina argument till "smak och intressen som är i konflikt", vilket i sig blir då en konflikt i sakfrågan

Det jag vill komma till; uppskattar om du kommer med konstruktiv kritik t.ex. vad som kan förbättras, vad som kan tas bort och vad som eventuellt saknas enligt dig?
Utöver detta så undrar jag vad du definierar som "seriös"? Läste du möjligtvis förstasidan? Enligt min egna uppfattning så är denna testpilot-artikel "seriös" i sin kontext som beskrivs i förstasidan:
Har du en annan uppfattning så dela gärna med dig! Vi vet inte hur vi kan förbättra oss utan dina utförliga tankar och konstruktiva kritik.
Tack

Vad är syftet med testpilot egentligen? Ibland är en testpilots test väldigt djuplodande och utförlig t.ex. vid test av nätverksprodukter, medan andra tester är ytliga och skummar bara på ytan. Det blir en väldigt varierande kvalitet och ibland testas produkter både av sweclockers och testpilot.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Bloopy:

Så kommer vi till ännu ett test där vi har smak å egna intressen som är i konflikt.

Så det är ett bra köp, men samtidigt inte.
Det anges i flertal ställen men sägs aldrig rakt ut.
Det är billigast möjligast skit till en på tok för högt pris.
För vad kostar en gammal dator med minst 4 sata platser?
Denna "låda" erbjuder absolut inget som vilken som helst dator kan.
Att inte ens ha integrerat nätaggregatet....

Skräp å inget annat än skräp är vad detta är.
Jag har skippat å läsa många av dessa "pilot-tester" för att det är just en oseriös samling av info med stor prägel av eget tycke.

Jag håller med om att min slutsats är motsägande. Vad jag inte får fram är att jag kan tänka mig att köpa en Synology produkt baserat på den mycket användarvänliga mjukvaran men att just denna modellen inte är värd pengarna enligt min åsikt. Det framgår inte riktigt inser jag nu.

Att sätta ihop en egen NAS är ett projekt som jag är övertygad om att ganska många drar sig för att göra då det innebär egen installation och konfigurering. Denna NAS är bara att installera hårddiskarna, installera mjukvaran och sen kan du ladda ner alla funktioner som du önskar i princip, iaf så långt det finns stöd för det på den specifika modellen.

Integrering av nätaggregatet innebär högre värmeutveckling och med tanke på att du har fyra hårddiskar i ett väldigt kompakt format så är det troligtvis anledningen till att man lämnat brickan utanför. Den är inte särskilt stor så jag ansåg inte det något problem.

Sist men inte minst, jag är verkligen ingen expert på området, helt klart. Det finns troligtvis en uppsjö av sajter, Tubers och bloggare som är mycket mer kompetenta än vad jag samt att de har andra märken och modeller att jämföra med. Det har inte jag, det är första gången jag ens testar en NAS av denna magnituden och precis som du säger så är det min subjektiva åsikt som får stå till bedömning. Vilket i det stora hela är poängen. Jag kan förstå att du vill ha ett mer tekniskt djuplodande reportage men med tanke på mina förutsättningar i mitt hem och att jag inte har någonting att jämföra med så kunde jag inte bidra med detta.

Jag hoppas framtida Testpiloter skall falla dig bättre i smaken.

Skrivet av skogsvilden:

Trodde framtiden hette ZFS och BTRFS?

Du får gå upp till Synologys Value serie med DS418Play för att se stöd för btrfs-filformat samt hela Plus-serien stödjer btrfs.

Skrivet av anon159643:

Bra test! Problemet jag ser är priset, för konsumenter så är den för dyr för vanliga användare.

På företags, prouser nivå bör man väl köra med JBOD + ZFS + ECC minne eller liknade om man bryr sig om data corruption? Så vem är denna för? Troligtvis kommer många mindre kontor köpa denna och känna sig säker.

Nasar är annars så mycket runt 2011, nästan varenda ungdom ville ha en sådan för att lagra semesterfilmer på, men efter runt 2012 när netflex kom så slutade folk åka på semster och då behövdes inte stora diskar för att lagra dessa filmer.

Min gissning av detta är att försäljningen av nasar är litet och det är därför vi ser en trög utveckling. Alltså släpp en billig nas med JBOD + ZFS + ECC minne och den skulle bli en storsäljare.

Tack det värmer. Precis som dig så tycker jag den är dyr för vad man får, vanlig Svensson har sällan användning för 4 HDD platser, DS218j kommer vara tillräckligt och erbjuder samma mjukvara och funktioner, DSM, som denna.

Skrivet av cyprus:

Det finns väl både för och nackdelar med en färdig lösning kontra hembygge. Det beror väl på hur mycket tid och intresse man vill lägga på det. Själv har jag en enkel Qnap-nas (ts-431p) där jag lagrar filmer och en del musik. Allt viktigt finns givetvis på backup. Testet var väl lite väl ytligt kan jag väl tycka.

Skrivet av cyprus:

Vad är syftet med testpilot egentligen? Ibland är en testpilots test väldigt djuplodande och utförlig t.ex. vid test av nätverksprodukter, medan andra tester är ytliga och skummar bara på ytan. Det blir en väldigt varierande kvalitet och ibland testas produkter både av sweclockers och testpilot.

Det har att göra med erfarenhet, kunskapsnivå och uttrustning. Vissa av oss har mer av det än andra. Jag anser mig själv vara väldigt datorkunnig men just nätverkslagring har jag sysslat extremt lite med, vilket jag försöker få fram i recensionen. Jag tyckte det kunde vara en rolig utmaning och i alla fall försöka ge en bra bild av vad jag ansåg om produkten utan att vara för vag. Dessutom finns det massvis av mer tekniskt inriktade recensioner på nätet som man kan läsa istället. Jag har försökt ge ett, fråga-min-kompis liknande känsla över vad jag anser om produkten.

Med det sagt hade jag gärna velat veta vad du saknar och vad du anser saknas för att testet skall komma upp i tillräckligt bra kvalité enligt din åsikt. All kritik är välkommen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

trots sin trevliga upplevelse med produkten.

Ok, ja de var ju bra att lite hårdplast å metall utan ljuddämpning är en trevlig upplevelse :/
Där man inte ens har testat sig på hurvida fläktarna går att ändra.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Bloopy:

Ok, ja de var ju bra att lite hårdplast å metall utan ljuddämpning är en trevlig upplevelse :/
Där man inte ens har testat sig på hurvida fläktarna går att ändra.

Det där med ljud är väldigt subjektivt. Jag har inte en ljudmätare så att jag på ett trovärdigt sätt kan mäta ljudnivån. Som jag skrev så är hårddiskknattret ett större problem än fläkten och eftersom temperaturen på hårddiskarna aldrig översteg 50 grader ansåg jag det inte särskilt relevant. Rätt eller fel men så resonerade jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Enl min mening så en recension("Testpilot") ganska värdelös utan prestandatester. Man vet inte vad man får för pengarna helt enkelt. Vilket är lite poängen med detta.

Permalänk
Medlem

Har en DS412+ (från typ 2013/14) med 4 x 2TB som både ser mer modern ut och verkar vara betydligt tystare vilket känns lite märkligt. Håller med om att DSM är en mycket bra mjukvara om man inte vil grotta för mycket. Hade en egenbyggd burk innan som jag körde ubuntu server på, den var iofs stabil men så fort man skulle ändra något blev det en himla massa googlande. Tanken var också att det skulle vara ett läroprojekt men när småknoddarna började trilla in räckte tiden helt enkelt inte till. När jag skaffade min DS gjorde jag det för att man kunde bootstrappa och köra putty mot den men när jag väl testat Synologys egna applikationer pallade jag inte hålla på med något annat längre.

Så det är för sånna som mig maskinen är till för, tror också att det finns fler som jag.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsningen men hade gärna sett prestandatester, men men hur som helst får man en lite inblick i vad det gäller.
Undrar dock om det går att uppgradera minnena eller om det är lödda i moderkortet?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av bärplockaren:

Trevlig läsningen men hade gärna sett prestandatester, men men hur som helst får man en lite inblick i vad det gäller.
Undrar dock om det går att uppgradera minnena eller om det är lödda i moderkortet?

Det går inte att uppgradera minnet. Allt är fastlött på moderkortet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vem Synology riktar sig mot med denna produkt?! Företagsmarknaden?! Nej, 10 GbE saknas. Privatpersoner?! Nej, högljudd och ful.

Blir inte klok på vad de tänkt sig.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Det är det som är det fina att man inte behöver se/höra den. min står i mitt vattenrum och ibland ser jag den i ögonvrån när jag sätter på/av vattnet på höst/vår (för utomhus kranarna). den syns inte, den märks inte och gör sitt jobb tyst eftersom den skulle behöva leva rejält med rövare om man ska höra den från vattenrummet.

Min är en gammal 213j som tuggat på i snart 5år, blivit ett par omstarter samt att en period när DSM hade problem med random omstarter men inget man behövde besöka den fysiskt för eftersom den fixar även ström avbrott själv, även om data kan försvinna så rekommenderar en UPS som meddelar enheten om vad som händer så den kan stänga av sig själv korrekt.

fördelen är att det är enkelt, har tex ett tillägg i chrome så alla torrentar jag klickar på laddas automatiskt ned på DS.

min var även rätt strömsnål, drar ca 19 watt max och 3.65 watt i standby läge. de moderna verkar dra lite mer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av PointMan:

Förstår inte riktigt vem Synology riktar sig mot med denna produkt?! Företagsmarknaden?! Nej, 10 GbE saknas. Privatpersoner?! Nej, högljudd och ful.

Blir inte klok på vad de tänkt sig.

Hobbyverksamhet med krav på redundans kanske?

Den är rätt ful men högljudd är väl att ta i, jag tror man gärna placerar en sådan här enhet vid routern som oftast inte står framme för allmän beskådan. Jag hade denna stående öppet i matrummet och accessljudet kan klart och tydligt höras även in i köket, halvöppen planlösning. Jag hade dock kunnat gömma undan den i ett skåp eller liknande men inget jag "orkade" med inför detta test då det inte riktigt är värt jobbet med att dra sladdar och annat. Att den är ful och ljudlig kan man ju faktiskt mitigera.

Så talking points är redundans RAID 5, 6 och 10 samt att processorn är hyffsat snabb samt 1 GB minne.

Jag är beredd att hålla med dig om att det är lite av en udda fågel dock.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt