Blizzard meddelar att World of Warcraft Classic blir verklighet

Permalänk
Medlem

Skönt att slippa spela på korrupta private servers nu! Tack så mycket Nostalrius Teamet!

Värt att poängtera också att det har funnits MASSOR av folk som inte vågat/velat spela vanilla på private servers på grund av moraliska skäl / ingen stabilitet. Detta kommer förändra allt!

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk

Ingen som ska påpeka att de själva sa att vi inte vill ha detta och de inte hade tänkt på att släppa just detta...

https://www.youtube.com/watch?v=XuOYmqSF6OQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetzTheGoldfish:

Ingen som ska påpeka att de själva sa att vi inte vill ha detta och de inte hade tänkt på att släppa just detta...

https://www.youtube.com/watch?v=XuOYmqSF6OQ

Påpekats flera gånger, därför han var "rädd" när han personligen presenterade Classic under BlizzCon.

Skrivet av Haker:

Skönt att slippa spela på korrupta private servers nu! Tack så mycket Nostalrius Teamet!

Värt att poängtera också att det har funnits MASSOR av folk som inte vågat/velat spela vanilla på private servers på grund av moraliska skäl / ingen stabilitet. Detta kommer förändra allt!

Precis. Detta kommer locka än mer folk än vad som spelade på privatservrarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Överlag har privatservrar långt över miljonen aktiva spelare dagligen. Bara Nostrailus(vanilla) hade över 100k aktiva spelare. Över 700k skapade konton. Rekordet på Nost med aktiva spelare samtidigt online är över 10k, bra mycket mer än på officiella servrar.
En riktig realm(server) under vanilla låg mellan 2-5k spelare online samtidigt.
När man till och med kan köpa kinesguld på privatservrar, då vet man att det är stort.

Classic var bra och är bra. Vi är många som fortfarande spelar. Folk pratar om hur svårt och långsamt spelet var, det stämmer inte. Idag har folk mer kunskap och erfarenhet vilket gör spelet lättare.

Frågan är om Blizzards försök blir bra.

Man får inte heller glömma att det hände ganska mycket mellan release och 1.12, flera problem som var tidsödande och frustrerande patches ju faktiskt bort. Alla klasser gjordes ju om, det tillkom väldigt mycket content (inte bara endgame, som gjorde levlingen bättre), bara en sådan grej som att flight paths fixades under tiden gjorde rätt mycket.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag tycker riktigt egentligen. Jag spelade vanilla och TBC när jag lirade wow och har testat resten men tyckte inte alls dom var bra, skräp rentutav.

Har spelat på Nostalrium till typ lvl 50 men jag känner att även fast jag gillar Vanilla mycket mer än nya expansionerna så saknas det balansering. Grundkonceptet tycker jag är riktigt bra men vissa klasser och talents är ju totalt värdelösa jämfört med andra. Typ shamans enda spec var resto i vanilla, och samma med druids. Gick dom något annat så kunde en mage göra deras jobb 2x bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta blir skitfett!

Frågan för mig är hur det kommer göras rent praktiskt. Spelet genomgick enorma förändringar mellan 1.0 och 1.12, så frågan är om vi kommer gå igenom hela den resan igen, eller om de börjar på typ 1.12 direkt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Så hypad! Ser fram emot detta som bara den. Hoppas det fixar till en bra upplevelse för oss. Kommer spela i vilket fall men ändå!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Undrar om dom kommer uppgradera servrarna till TBC osv när folk ledsnar på vanilla, för ärligt talat så finns det inte så mycket content och eftersom alla vet hur man ska göra allt så effektivt som möjligt så kommer raider bli kortlivade.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag tror verkligen inte detta kommer funka.
Människor har en tendens o älska saker som dött ut. Bara för att WoW kommit så långt o saker o ting har ändrats så säger man alltid, "Om det ändå vore som förr, hade jag vunnit, eller hade jag inte dött".

Saken är den att vi gör saker och ting bättre än vad det egentligen var.
Rent ut sagt så är inte Classic wow så jävla bra, speciellt idag. Den var grym då men då fanns också inte mycket annat. Idag, 2017 finns ju allt mellan himmel o jord när det kommer till spel och sånt.

Tror verkligen inte på detta.. Hoppas jag har fel.

Antar att det är därför 2007scape (även kallat OSRS) som är officiella runescapeservrar som bygger på koden från hur runescape var år 2007 som grund.
Nu 4 år efter lansering är osrs större än "main game", med fler aktiva spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Light's Hope är ju uppe? Elysium var nere i typ 30 timmar, vet inte varför folk säger att den är död-

Det är väl inte elysium? det är en kopia av gamla elysium som en del av crewet kopierade av innan de stack.

Vad säger att inte samma sak kommer hända igen?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Imorgon Söndag 16:00 öppnar Elysium up en ny realm vid namn Nighthaven PvP

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Överlag har privatservrar långt över miljonen aktiva spelare dagligen. Bara Nostrailus(vanilla) hade över 100k aktiva spelare. Över 700k skapade konton. Rekordet på Nost med aktiva spelare samtidigt online är över 10k, bra mycket mer än på officiella servrar.
En riktig realm(server) under vanilla låg mellan 2-5k spelare online samtidigt.
När man till och med kan köpa kinesguld på privatservrar, då vet man att det är stort.

Classic var bra och är bra. Vi är många som fortfarande spelar. Folk pratar om hur svårt och långsamt spelet var, det stämmer inte. Idag har folk mer kunskap och erfarenhet vilket gör spelet lättare.

Frågan är om Blizzards försök blir bra.

Blizzards försök är väl det som gör en mest rädd. Dem kommer ta vägen som kammar in mest pengar.
Blizzard i sig är ett skit företag. Bra spel och bra idéer men lyckas alltid förstöra det dem har och deras kundservice är värre än Microsofts.

Först börjar dem med classic. Många kommer börja spela, visst. Sen börjar communityn med att det är helvete o få grupp t.ex. Lägg in en dungeon finder. Vi börjar med det. Sen blir det fråga om något här o där. Mountsen som finns nu kommer säkert finnas i den servern trots att dem inte fanns i Classic då, just för att kamma in pengar. Dem kommer typ, "Vi vill ha det o det där o det här" och helt plötsligt kommer blizzard antingen förstöra allt eller spelarna va missnöjda.
Bland de första grejerna folk kommer klaga på är att behöva dra till en stad o skaffa spelare för raids o sånt. Kan nästan svära på det.
Classic var inte svårt, men vi hade knappt några genvägar. Repfarma t.ex. var ett helvete. Idag är det hur enkelt som helst. Tror knappast folk vill repfarma igen i flera dagar t.o.m. månader när dem känt av den enkla vägen förr.

Skrivet av Davban:

Antar att det är därför 2007scape (även kallat OSRS) som är officiella runescapeservrar som bygger på koden från hur runescape var år 2007 som grund.
Nu 4 år efter lansering är osrs större än "main game", med fler aktiva spelare.

Stor skillnad på ett F2p spel och ett spel som WoW.
OSRS fick en stor klump av spelare när OSRS blev f2p. De flesta som spelar OSRS går in o duellar för ingame pengar. Betting och allt sånt. Kolla twitch. Därför älskar majoriteten det.

Permalänk
Medlem

Att blizzard är sent ute med det här är givet. Det borde lanserats redan under catalysm. Jag som spelat sen dag ett tappade fullständigt lusten när WOTLK var över. Vilket jag anser var det bästa expansionen. Jag har stundtals återkommit och provat expansionerna efter men blivit besviken. Det finns ingen presitige och status kvar i wow. Och det var det som byggde spelet och lusten. Jag är en av dom som kommer att börja spela vanilla när det släpps och det finns många med mig. Jag hade gärna sett serverar i intervall. Classic 1.5 år. Sen bc 1.5 år, sen wotlk 1.5 år. Därefter en reset. Om och om igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Att blizzard är sent ute med det här är givet. Det borde lanserats redan under catalysm. Jag som spelat sen dag ett tappade fullständigt lusten när WOTLK var över. Vilket jag anser var det bästa expansionen. Jag har stundtals återkommit och provat expansionerna efter men blivit besviken. Det finns ingen presitige och status kvar i wow. Och det var det som byggde spelet och lusten. Jag är en av dom som kommer att börja spela vanilla när det släpps och det finns många med mig. Jag hade gärna sett serverar i intervall. Classic 1.5 år. Sen bc 1.5 år, sen wotlk 1.5 år. Därefter en reset. Om och om igen.

Skickades från m.sweclockers.com

är du min tvilling eller?

Precis som du skriver så var WoW bra tills WOTLK var över... sen har inte alls vart nå å ha, även om man spelat senare expantioner osv.. men inte alls med samma glädje... mest som på rutin, å inte seriöst häller...

jag saknar Vanilla Epic Quest´s för tex hunter å 40 manna raids

*nostalgi mode off*

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Hoppas det är med tbc expansionen iallafall, annars blir det inte särskilt kul, originalet hade inte mycket att göra i.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Oh shit oh shit oh shit!

Vad ska man spela nu..... Warrior, Rogue, Warlock, hunter.... Hmmm minns inte vad som var roligast i vanilla (pvp) Måste ju nå rank 14

Fanns ingen PvP i Vanilla. Förutom att hoppa på folk ute på fält då...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk

Tack! Äntligen! Jag borde inte kunna bli så här glad över ett spel. Men fan har gått på moln sedan det annonserades. Har aldrig riktigt kunnat satsa på en privatserver då de är så oberäkneliga.
Nu kan vi hitta hem igen! YES!

Skrivet av Joakim1024:

Fanns ingen PvP i Vanilla. Förutom att hoppa på folk ute på fält då...

Antar att du skämtar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Fanns ingen PvP i Vanilla. Förutom att hoppa på folk ute på fält då...

Öh, det var på den tiden då man gjorde alterac valley i flera timmar där fighterna kunde gå på en hel dag.

WSG, AB, AV, och man kunde inte köa upp med en battlemaster utan man fick gå runt till respektive ställe.

Sen hade man ju gurubashi arenan också såklart...

Sen hade man självklart de stora slagen i hillsbrad.

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

World of Warcraft Classic blir verklighet, vilket innebär att servrar som endast erbjuder det innehåll som var tillgängligt år 2005 blir ett faktum.
Läs hela artikeln här

Ni menar 2004? Spelet släpptes 23 nov 2004.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GetzTheGoldfish:

Ingen som ska påpeka att de själva sa att vi inte vill ha detta och de inte hade tänkt på att släppa just detta...

https://www.youtube.com/watch?v=XuOYmqSF6OQ

Sedan Activision tog över och började mjölka folk på pengar och göra spelet casual friendly har de tappat hälften av alla spelare och det var 2 år sedan de slutade föra statistik på det så antagligen har de tappat mycket mer.

Känns som blizzard skjutit sig själva i foten med sin girighet och insett att lura på folk expansioner som är värdelösa inte är någon bra idé längre när alla tröttnat på hur dåligt spelet blivit för de casualanpassat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Ni menar 2004? Spelet släpptes 23 nov 2004.

Om det blir det Vanilla de flesta vill ha så kommer det bli patch 1.12.1 vilken släpptes 26 September 2006.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Blizzards försök är väl det som gör en mest rädd. Dem kommer ta vägen som kammar in mest pengar.
Blizzard i sig är ett skit företag. Bra spel och bra idéer men lyckas alltid förstöra det dem har och deras kundservice är värre än Microsofts.

Först börjar dem med classic. Många kommer börja spela, visst. Sen börjar communityn med att det är helvete o få grupp t.ex. Lägg in en dungeon finder. Vi börjar med det. Sen blir det fråga om något här o där. Mountsen som finns nu kommer säkert finnas i den servern trots att dem inte fanns i Classic då, just för att kamma in pengar. Dem kommer typ, "Vi vill ha det o det där o det här" och helt plötsligt kommer blizzard antingen förstöra allt eller spelarna va missnöjda.
Bland de första grejerna folk kommer klaga på är att behöva dra till en stad o skaffa spelare för raids o sånt. Kan nästan svära på det.
Classic var inte svårt, men vi hade knappt några genvägar. Repfarma t.ex. var ett helvete. Idag är det hur enkelt som helst. Tror knappast folk vill repfarma igen i flera dagar t.o.m. månader när dem känt av den enkla vägen förr.

Stor skillnad på ett F2p spel och ett spel som WoW.
OSRS fick en stor klump av spelare när OSRS blev f2p. De flesta som spelar OSRS går in o duellar för ingame pengar. Betting och allt sånt. Kolla twitch. Därför älskar majoriteten det.

Förutsätter att dom kommer lägga in group finder från första början vilket kommer göra hela upplevelsen trevligare, att hitta folk när man är i staden via trade chat är ingen hit och har aldrig varit.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Classic eller inte, är fortfarande ett träsk som man inte vill kliva in igen när man väl har lyckats ta sig ur. Givetvis hade WoW sin charm, men den tiden är över. Om de någonsin väljer att gå över till F2P format istället för P2P så kanske det vore kul att spela lite då och då endast för nostalgin. Just nu med alla expansioner och diverse så känns det endast som att Blizzard försöker hålla sin koma-patient vid liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Det var på tiden.
Jag började spela våren 2004 och lade av innan första expansionen. Jag började spela först igen med expansionen för Pandaria men tyckte att allt det nya var tråkigt. Testade sedan Draenor och blev ännu mer besviken och lade ned det direkt.
Nu i våras testade jag Elysium och nu äntligen så blev det kul igen.
Dock tycker jag att blizz är sent ute, hade de haft en vanilla när jag började med elysium så hade jag gladeligen kört officiellt men nu är jag nära lvl 55 och känner inte för att börja om. Det tar för djävla mycket tid. Jag vill bara återuppleva de tidiga dagarna med Scholo, Strat och UBRS.

@Oliver91:
Den lever vidare som Lights Hope med allt intakt

Spelet släpptes i november 2004 i USA, och februari 2005 i Europa, så isåfall menar du att du körde alpha/beta på våren eller?^^ menar inget illa, bara nyfiken (:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Classic eller inte, är fortfarande ett träsk som man inte vill kliva in igen när man väl har lyckats ta sig ur. Givetvis hade WoW sin charm, men den tiden är över. Om de någonsin väljer att gå över till F2P format istället för P2P så kanske det vore kul att spela lite då och då endast för nostalgin. Just nu med alla expansioner och diverse så känns det endast som att Blizzard försöker hålla sin koma-patient vid liv.

Känner samma grej, var skönt att ta sig ur det. Men skulle man börja spela och betala igen känner man sig så tvingad att spela. Är flera i min omgivning som skulle kunna gå tillbaka o spela om det blev F2P för att kunna köra när man har lust, inte annars.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer säkert komma lite pay to win eller microtransactions för folk som inte kan lägga 10h i veckan, men ändå vill ha lite av upplevelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk

Åhh tänk om dom släpper tbc sen
då blire att kötta upp en Resto warrior igen!

Permalänk
Medlem

@ZyntaaX:

Jag kom på att det var våren 2005 och inte 2004 precis när jag hade postat, vet inte hur man editerar inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Dags för Grand Marshal kanske, blev bara Field Marshal back in the day.

Blev GM men frågan är om man orkar göra det igen.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Spelade vannila när det kom ut det var en riktigt bra upplevelse för att det var första gången man upplevde ett mmo . Men folk kommer märka hur efterblivet vannila egentligen va mycket i spelet va inte logiskt överhuvudtaget . Så hoppas dem släpper tbc/wotlk servrar nästa år .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async