Lenovo köper majoritetsandel i Fujitsu

Permalänk
Melding Plague

Lenovo köper majoritetsandel i Fujitsu

Lenovo tillhandahåller persondatorer riktade till de flesta kundgrupperna. Nu uppger Fujitsu att ett samarbete inleds med Lenovo, som därmed köper en del av det japanska företaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

4 Miljarder SEK var inte mycket det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

4 Miljarder SEK var inte mycket det.

Hade samma tanke. Man är van numera med atronomiska summor inom IT. Men PC är inte så hett längre. Känns som att tiden då vanligt folk köpte PC är över. Numera köper vanliga Svenssons en surfplatta istället och vi som är mer inne i PC världen bygger egna datorer. Inte som förr när var och varannan person köpte en IBM eller en Packard Bell. Känns som att fler och fler inte ens har dator numera. En 20 åring idag som inte spelar på datorn surfar väl hellre på telefon eller surfplattan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hade samma tanke. Man är van numera med atronomiska summor inom IT. Men PC är inte så hett längre. Känns som att tiden då vanligt folk köpte PC är över. Numera köper vanliga Svenssons en surfplatta istället och vi som är mer inne i PC världen bygger egna datorer. Inte som förr när var och varannan person köpte en IBM eller en Packard Bell. Känns som att fler och fler inte ens har dator numera. En 20 åring idag som inte spelar på datorn surfar väl hellre på telefon eller surfplattan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också fått den uppfattningen. Jag har flera bekanta som inte ens har laptop, utan endast platta och telefon och kanske en Smart TV. För mig som i princip alltid haft minst en stationär dator hemma som jag dessutom valt komponenter till och monterat själv så känns det ju inte så kul kanske va att folk bara struntar i PC nu. Bara man kan betala räkningar och spela Candy crush så räcker det tydligen. Jag tycker att det är väldigt tråkigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dagas:

Hade samma tanke. Man är van numera med atronomiska summor inom IT. Men PC är inte så hett längre. Känns som att tiden då vanligt folk köpte PC är över. Numera köper vanliga Svenssons en surfplatta istället och vi som är mer inne i PC världen bygger egna datorer. Inte som förr när var och varannan person köpte en IBM eller en Packard Bell. Känns som att fler och fler inte ens har dator numera. En 20 åring idag som inte spelar på datorn surfar väl hellre på telefon eller surfplattan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag drog inte den kopplingen utan till att bolaget i sig inte kan vara speciellt högt värderat om det bara var ynka 4 Md SEK börsvärde. Lilla småländska värmetekniksbolaget NIBE har ett börsvärde på 42 Md Sek i jämförelse. (Iof ett Large-cap bolag) men ändå!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Undrar hur konkurrensen kan öka av att det största märket blir ännu större genom att köpa konkurrenter, ett lustigt argument.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

4 Miljarder SEK var inte mycket det.

2,1 Miljarder SEK är ännu mindre (eftersom det är det som är den totala summan). 😉

Permalänk
Medlem

Man vill nog mest komma in mer på den Japanska marknaden där nationalismen fortfarande har viss betydelse. I övrigt har Fujitsu PC varit i bakvattnen under en lång tid och inte helt oförtjänt så i min enkla mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börskursen sätts till stor del utifrån förväntade framtida vinster, och på PC-marknaden är vinsterna i allmänhet små.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kanske kan komma något bra utav detta. På mitt jobb får vi bara köpa in Fujitsu datorer och det dör en liten del inne i mig varje gång jag beställer en dator.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hank Solo:

2,1 Miljarder SEK är ännu mindre (eftersom det är det som är den totala summan). 😉

För 55% av bolaget, jag syftar ju på hela bolaget och då landar vi på strax under 4 Md SEK.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Undrar hur konkurrensen kan öka av att det största märket blir ännu större genom att köpa konkurrenter, ett lustigt argument.

Ett bolag som är svagt och går dåligt bidrar mindre till konkurrensen än ett halvt uppköpt bolag med mer muskler att investera i FoU. Då har man större chans till att konkurrera mot aktörer med större budget och marknad (exempelvis Apple).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

För 55% av bolaget, jag syftar ju på hela bolaget och då landar vi på strax under 4 Md SEK.

Fast det står ju tydligt ”Affären ska genomföras under första kvartalet 2018 och omfattar totalt motsvarande 2,1 miljarder kronor.” i artikeln, så resterande summa är ganska ointressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hank Solo:

Fast det står ju tydligt ”Affären ska genomföras under första kvartalet 2018 och omfattar totalt motsvarande 2,1 miljarder kronor.” i artikeln, så resterande summa är ganska ointressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag blev imponerad av är det låga börsvärdet på hela Fujitsu, då det är hela bolagets värde man tittat på vid bedömning av prislapp. Således är det just det jag är imponerad av.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det jag blev imponerad av är det låga börsvärdet på hela Fujitsu, då det är hela bolagets värde man tittat på vid bedömning av prislapp. Således är det just det jag är imponerad av.

Nu handlar det ju dock inte om hela Fujitsu, utan om Fujitsus avdelning för konsumentprodukter...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FatherOfThree:

Nu handlar det ju dock inte om hela Fujitsu, utan om Fujitsus avdelning för konsumentprodukter...

Känns lite vettigare såklart.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Fujitsu är värderat till ca 235,495,576,600 SEK
http://www.fujitsu.com/global/documents/about/ir/library/inte...

Det är bara persondatordivisionen som säljs för 2,1 miljarder och den har gått ganska dåligt sedan siemens lämnade samarbetet med fujitsu.

Hoppas att Gujitsu fortsätter att utveckla SPARC cpu:er, för de är en total fröjd att jobba med.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Undrar hur konkurrensen kan öka av att det största märket blir ännu större genom att köpa konkurrenter, ett lustigt argument.

Vi lever i ett årtusende som än så länge varit fullspäckat med upp och nervänd logik.
Det har inte minst känts av här i Sverige, på alla plan. Våra "hjältar", stora profiler som man alltid trott står med båda fötterna på marken och varit allmänt varma, stabila, intelligenta, vänliga och jordnära sätter sig själva i stora kreditskulder och ballar ut totalt både socialt och livsföringsmässigt. Gamla som unga - fast med en del skillnader i hur det karaktäriserar sig. När det kommer till politik och hur man gjort många prioriteringar så är det så upp och ned, och så bortom all sans och balans att det inte äns kan diskuteras längre, för man vet nästan inte var man ska börja. När illdåd begås är det viktigare att gärningsmän ska få komma till tals än offrena ...för vem är det mest synd om - ja, den saken är inte heller längre självklar. Genusperspektiv, osv, som mest handlar om att ta saker till överdrift och byta roller på vem som grisar och svinar hur eller vad. Allt är ok så länge det går mot den tidigare normen.

Det är bara brainfart efter brainfart som avlöser varann, så med det som bakgrund så kan man väl egentligen säga att Fujitsus/Lenovos uttalande bara är i sin ordning

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Fujitsu är värderat till ca 235,495,576,600 SEK
http://www.fujitsu.com/global/documents/about/ir/library/inte...

Det är bara persondatordivisionen som säljs för 2,1 miljarder och den har gått ganska dåligt sedan siemens lämnade samarbetet med fujitsu.

Hoppas att Gujitsu fortsätter att utveckla SPARC cpu:er, för de är en total fröjd att jobba med.

Inte hela persondatordivisionen, det är 56% av den som säljs för 2,1 miljarder.

Skickades från m.sweclockers.com