Installera Linux från usb-sticka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Mar 2005

Installera Linux från usb-sticka

Hej!

Jag vill installera Linux Mint från en usb-sticka. Jag kommer till starthanteraren grub, men när jag valt det översta alternativet där så får jag upp följande på skärmen:

Kan det bero på att programmet inte kan använda mitt grafikkort? (Nvidia GeForce GTX 1060)

Hur kommer jag vidare?

Tacksam för hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

Den klagar på USB. Så skulle antingen gissa att den inte gillar ditt USB (Crucial har t.ex. problem med USB som boot.), att den inte är formaterad rätt (vilket program?), USB porten är lite tokig eller att den inte lirar med ditt moderkorts chipset.

EDIT: Kan också vara SATA strul, inte egentligen allt för säker på post-codes för linux. Testa koppla ur alla hårddiskar isf och se om problemet kvarstår. EDIT2: När jag faktiskt läser det ordentligt verkar det vara SATA den klagar på, iaf ett lagringsmedia.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

@Thort:
Om du har den i en usb3 port så prova en usb2.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Thort:

Hej!

Jag vill installera Linux Mint från en usb-sticka. Jag kommer till starthanteraren grub, men när jag valt det översta alternativet där så får jag upp följande på skärmen:

http://thort.se/storage/forum/linux_mint/usb_stick_error.jpg

Kan det bero på att programmet inte kan använda mitt grafikkort? (Nvidia GeForce GTX 1060)

Hur kommer jag vidare?

Tacksam för hjälp.

Jag har bara stött på det här problemet på ASRock moderkort. De brukar ha problem med sata-portar som drivs med deras ASMedia Chip . Jag skulle sätta hårddiskarna på portar som inte använder den drivern eller gå in i BIOS och koppla ur (disable) ASMedia Chipet i UEFI.

Om du inte har ett ASRock moderkort så googla på raden: exception emask 0x52 sact 0x0 serr action 0xe frozen
och kanske lägg till Mint, Ubuntu eller Debian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Plats
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Thort:

Hej!

http://thort.se/storage/forum/linux_mint/usb_stick_error.jpg

Hur kommer jag vidare?

Tacksam för hjälp.

Ifall det är usbmediat filsystem som är orsaken
Använd detta progget, rätt enkelt o skapa bootbart media från en .iso
https://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as...
Finns ju även rufus

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Mar 2005

Tack allihopa för era svar! Jag uppskattar er hjälp!

Skrivet av philipborg:

Den klagar på USB. Så skulle antingen gissa att den inte gillar ditt USB (Crucial har t.ex. problem med USB som boot.), att den inte är formaterad rätt (vilket program?), USB porten är lite tokig eller att den inte lirar med ditt moderkorts chipset.

EDIT: Kan också vara SATA strul, inte egentligen allt för säker på post-codes för linux. Testa koppla ur alla hårddiskar isf och se om problemet kvarstår. EDIT2: När jag faktiskt läser det ordentligt verkar det vara SATA den klagar på, iaf ett lagringsmedia.

Jag har prövat en annan usb-sticka (Sandisk Cruzer Blade). Jag gjorde i ordning stickan i programmet Universal USB Installer från pendrivelinux.com. Sedan drog jag ur sladdarna både till min hårddisk och till min dvd-läsare. Kvar var bara min M2 systemdisk med Windows 10. När jag sedan startade datorn från stickan så hoppade installationen av Linux Mint igång. Men då fick jag upp detta felmeddelandet:

Jag vågar inte fortsätta. Jag vill inte sabba min Windows 10 installation.

Jag vill skapa en dualboot med Windows 10.

Mitt moderkort är ASRock Z270 Taichi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Thort:

Tack allihopa för era svar! Jag uppskattar er hjälp!

Jag har prövat en annan usb-sticka (Sandisk Cruzer Blade). Jag gjorde i ordning stickan i programmet Universal USB Installer från pendrivelinux.com. Sedan drog jag ur sladdarna både till min hårddisk och till min dvd-läsare. Kvar var bara min M2 systemdisk med Windows 10. När jag sedan startade datorn från stickan så hoppade installationen av Linux Mint igång. Men då fick jag upp detta felmeddelandet:

http://thort.se/storage/forum/linux_mint/linux_mint_installation_error.jpg

Jag vågar inte fortsätta. Jag vill inte sabba min Windows 10 installation.

Jag vill skapa en dualboot med Windows 10.

Mitt moderkort är ASRock Z270 Taichi.

1. Du ska installera utan UEFI eftersom din Windows 10 (enligt felmeddelandet) installerats i kompatibilitetsmod. Då kommer du kunna få till en dual boot. Alternativt kan du dumpa ditt windows 10 på en annan sticka och installera om i UEFI-mod. Då bör man kunna installera Mint i UEFI-mod också. Men jag kan ha fel - det var länge sedan jag installerade dual boot (innan win10). OM du installerar om windows10 ska windows in först och Linux som nummer två annars kör windows troligen över Grub (Linux boot-program).
2. Mitt antagande att det är ett ASRock moderkort var rätt och att det fungerar då du kopplar bort hårddiskarna tar jag som tecken på att det är ASMedia-chipet som är orsaken. Koppla in hårddiskarna på SATA3-portar som inte styrs av ASMedia-chipet. Det finns ju 10 SATA3-portar på det moderkortet och bara två styrs av ASMedia-chipet. Koppla in hårddiskarna på två andra och testa. Du bör inte få något fel då.

Rättade några särskrivningar
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Mar 2005

Goda nyheter! Jag har lyckats installera Linux Mint i dualboot med Windows 10!

Tack för all hjälp! Jag flyttade sladdarna för min hårddisk och min dvd-läsare till Sata Express-portarna på mitt moderkort. Sedan startade jag om datorn och startade den från usb-stickan. I boot-menyn valde jag vanlig usb, inte uefi-usb som jag gjort tidigare. Då hoppade installationen igång och allt flöt på perfekt. När installationen var klar så kunde jag direkt installera Nvidia-drivrutinen till mitt grafikkort. Bra!

Det har varit så många turer att jag inte har koll på allt jag har försökt med. Men jag trodde att jag skulle välja uefi-usb i datorns boot-meny. Det var ju fel.

Sedan har jag gjort i ordning tre olika usb-stickor med Linux Mint. Det kan ha varit något fel på de två första stickorna jag provade.

Och sedan har vi detta med Sata-portarna på moderkortet och ASMedia. Nu sitter min hårddisk och dvd-läsare på Sata Express-portarna. Det fungerar. Jag kanske kan prova att flytta tillbaka dem till Sata6-portarna för att se om Linux hittar dem.

Men nu är jag nöjd. Det skall bli roligt att mecka med Linux och ställa in och installera en massa program.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Thort:

Goda nyheter! Jag har lyckats installera Linux Mint i dualboot med Windows 10!

Härligt, grattis!

Skrivet av Thort:

Och sedan har vi detta med Sata-portarna på moderkortet och ASMedia. Nu sitter min hårddisk och dvd-läsare på Sata Express-portarna. Det fungerar. Jag kanske kan prova att flytta tillbaka dem till Sata6-portarna för att se om Linux hittar dem.

Flytta inte, alla SATA-portar på det kortet använder SATA3-protokollet och har hastigheten 6 Gb/s. Så du vinner ingenting på att flytta.