Vilket är bästa surfabbonemanget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Vilket är bästa surfabbonemanget?

Behöver ett surfabbonemang till min iPad Pro 10.5"
Någon som har tips på vad jag får mest värde?

Krav är att det fungerar utmärkt att använda det utomlands, i alla fall i Europa.
Finns det kontantkortsurf som fungerar i utlandet? Det vore det bästa men antar att det inte finns utan att det bara fungerar med abbonemang.

Har 20GB surf på mobilen men vill gärna slippa krångla med mobildelning även om det är en lösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Vad har du för mobilabonnemang idag och hur många GB/mån har du tänkt surfa?
Vissa operatörer erbjuder ett tvillingkort (med bara data trafik) till ditt huvudabonnemang.

Alla svenska operatörer har väl(?) ändrat till fri roaming i EU sedan i somras.

I övriga länder skulle jag gissa att det är billigast att köpa ett kontantkort av en lokal operatör.

korrigerade länk
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sunshine Coast, Australia
Registrerad
Jan 2007

Som henkiii nämner så kan du ju skaffa ett extra data-kort till ditt mobilabonnemang. Hos Tele2 är det första gratis men jag tror att det går att fixa hos i princip alla operatörer för några tior i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

I5-6400 | GTX 960 | 8 GB RAM | 256GB SSD | Asus VG248QE | Logitech G710+ | Logitech G400s | MacBook Pro 13" Late 2016 | I5-6200U | 8GB DDR3 | 256GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Calma:

Behöver ett surfabbonemang till min iPad Pro 10.5"
Någon som har tips på vad jag får mest värde?

Krav är att det fungerar utmärkt att använda det utomlands, i alla fall i Europa.
Finns det kontantkortsurf som fungerar i utlandet? Det vore det bästa men antar att det inte finns utan att det bara fungerar med abbonemang.

Har 20GB surf på mobilen men vill gärna slippa krångla med mobildelning även om det är en lösning.

Vad för operatör o abonnemang har du idag? Som henkiii säger, så inträdde en EU lag den 15 juni 2017 som gör att om en operatör erbjuder roaming (det är inget krav att dem ska erbjuda roaming) så får dem inte ta någon avgift för roaming inom Europeiska Unionen, så tillvida att du inte permanent bosätter dig utomlands/är borta länge. Minst 50% av din dataförbrukning ska göras i Sverige inom en 4 månaders period, annars har operatörerna rätt o ta ut en mindre avgift per MB/SMS/samtal.

Skrivet av henkiii:

Alla svenska operatörer har väl(?) ändrat till fri roaming i EU sedan i somras.

Stämmer, dock så behöver dem inte erbjuda roaming på abonnemanget, dvs att abonnemanget bara går o använda inom Sverige, det är också tillåtet.

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004

Finns vissa loopholes i EU-lagen. Här i Finland är det väldigt få abonnemang som har fri roaming. Jag var tvungen att välja det dyraste abonnemanget hos min leverantör (25€ i mån) för att få obegränsat med data i norden. I resten av EU är det bara 10GB. Billigare abonnemang tar ut avgift per MB utomlands.
Telia är den enda här som har fri roaming på alla abonnemang, men valde bort dem av andra skäl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

@ajp_anton: Ditt dyraste är typ vad man betalar för 6 GB här...

GPU Gigabyte 1070 TI Kylning Corsair Hydro H110i
Moderkort Asus Z87-DELUXE Intel Z87 CPU 4790K
Minne Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO Nätagg Corsair AX860i
Chassi Corsair Carbide Air 540 Skärm Asus Swift PG278Q [2] Samsung SA950
SSD Samsung SSD PRO 850 256&2*128GB Hårddisk Western Digital Red 2TB