Vilket är bästa surfabbonemanget?

Permalänk
Medlem

Vilket är bästa surfabbonemanget?

Behöver ett surfabbonemang till min iPad Pro 10.5"
Någon som har tips på vad jag får mest värde?

Krav är att det fungerar utmärkt att använda det utomlands, i alla fall i Europa.
Finns det kontantkortsurf som fungerar i utlandet? Det vore det bästa men antar att det inte finns utan att det bara fungerar med abbonemang.

Har 20GB surf på mobilen men vill gärna slippa krångla med mobildelning även om det är en lösning.

Permalänk
Medlem

Vad har du för mobilabonnemang idag och hur många GB/mån har du tänkt surfa?
Vissa operatörer erbjuder ett tvillingkort (med bara data trafik) till ditt huvudabonnemang.

Alla svenska operatörer har väl(?) ändrat till fri roaming i EU sedan i somras.

I övriga länder skulle jag gissa att det är billigast att köpa ett kontantkort av en lokal operatör.

korrigerade länk
Permalänk
Medlem

Som henkiii nämner så kan du ju skaffa ett extra data-kort till ditt mobilabonnemang. Hos Tele2 är det första gratis men jag tror att det går att fixa hos i princip alla operatörer för några tior i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Behöver ett surfabbonemang till min iPad Pro 10.5"
Någon som har tips på vad jag får mest värde?

Krav är att det fungerar utmärkt att använda det utomlands, i alla fall i Europa.
Finns det kontantkortsurf som fungerar i utlandet? Det vore det bästa men antar att det inte finns utan att det bara fungerar med abbonemang.

Har 20GB surf på mobilen men vill gärna slippa krångla med mobildelning även om det är en lösning.

Vad för operatör o abonnemang har du idag? Som henkiii säger, så inträdde en EU lag den 15 juni 2017 som gör att om en operatör erbjuder roaming (det är inget krav att dem ska erbjuda roaming) så får dem inte ta någon avgift för roaming inom Europeiska Unionen, så tillvida att du inte permanent bosätter dig utomlands/är borta länge. Minst 50% av din dataförbrukning ska göras i Sverige inom en 4 månaders period, annars har operatörerna rätt o ta ut en mindre avgift per MB/SMS/samtal.

Skrivet av henkiii:

Alla svenska operatörer har väl(?) ändrat till fri roaming i EU sedan i somras.

Stämmer, dock så behöver dem inte erbjuda roaming på abonnemanget, dvs att abonnemanget bara går o använda inom Sverige, det är också tillåtet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Finns vissa loopholes i EU-lagen. Här i Finland är det väldigt få abonnemang som har fri roaming. Jag var tvungen att välja det dyraste abonnemanget hos min leverantör (25€ i mån) för att få obegränsat med data i norden. I resten av EU är det bara 10GB. Billigare abonnemang tar ut avgift per MB utomlands.
Telia är den enda här som har fri roaming på alla abonnemang, men valde bort dem av andra skäl.

Permalänk
Medlem

@ajp_anton: Ditt dyraste är typ vad man betalar för 6 GB här...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7