Råd för att ha råd med högtalarkablar

Permalänk
Medlem

Råd för att ha råd med högtalarkablar

Hej,

Köpte ett par av Kef Q300 men jag saknar hårdvara för att köra dom nå nu är jag på jakt efter dac/amp och högtalarkablar.
Men tydligen kan man inte köpa banankontakt kablar färdiggjorda för ett resonabelt pris så jag hade tänkt bygga mina egna.
Så det jag söker är:

Kabel.
Banankontakter.
Kabelstrumpa.
Krympslang.
Möjligtvis verktyg.

Sakerna jag tittar på just nu är:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14472
(211 sek för 16st) https://www.amazon.de/gp/product/B00B24EDPG/ref=ox_sc_sfl_tit...

Men som titeln säger söker jag tips för att lyckas med dethära.

Permalänk
Rekordmedlem

Supran är ju bra som den är och du behöver väl inte göra så mycket med den om du inte vill, banankontakter är ju i de flesta fall inget måste utan bara för bekvämlighet om du ofta ska koppla om.
Vill du tillverka nått själv så läs igenom artiklarna som LTS har skrivit i ämnet.
http://www.lts.a.se/lts/artiklar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jo, jag vet att jag kan bara ta supran, skala tippen och skruva in den.
Men jag vill gärna och den där kontakten och nu sitter jag i skiten med allt dethär.

Men tack för konstruktionstipsen, om du har några inköpstips dela gärna med.

Permalänk
Medlem

Om du skruvar fast kabeln i högtalaren så blir det i regel bättre än att först skruva fast den i en banan, om du inte skall koppla om ofta(som mrgaffe är inne på)
Vad du skall med kabelstrumpor och krympslang fattar jag inte, babyblå är snyggt

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@frankof: Jag får överväga det när det är den största bristningen i min ljudanläggning.
Man kan ju fan inte ha bananer utan pyjamas.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde exakt det du beskriver för ett par år sedan.

Köpte Supra-kabel på lösmeter (inte exakt samma sort som du länkar, men det ska inte spela någon roll), beställde flätad kabelstrumpa och krympslang från Elfa och monterade Nakamichi-kontakter när jag var färdig med kabeln. Resultatet blev bra och fungerar lika bra som vilken färdig kabel som helst.

Ser nu även att Nakamichi numera erbjuder färdiga kablar med, kan vara ett alternativ om du inte vill pyssla själv. Annars finns kontakterna att beställa på siten jag länkar nedan:
http://www.nakamichiplug.com/product-c34b25.html

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Inaktiv

Rekommenderar absolut bananer då man brukar få hålla på att efterdra enbart skruvade kablar. Gissar att vibrationer gör att kardelerna ger vika/packas mer vilket gör att skruven blir lös.
Man slipper dessutom kardeler som går av när man flyttar kabel/högtalare samt mycket enklare hantering.
Jag kör med dessa bananer då de både tillåter sig att skruvas och lödas på samma gång för bästa möjliga kontakt och stabilitet.

https://www.ebay.com/itm/8-GOLD-4mm-BANANA-PLUGS-Solder-Screw...

Permalänk
Medlem

En uppdatering:

Jag har nu beställt supra kabeln och nakamichi kontakterna.
Gick in på Elfa men jag vill inte blåsa flera 100 kronor på kabelstrumpa och krympslang.
Har någon nån ide vart man kan få tag på sådana billigt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sinery:

En uppdatering:

Jag har nu beställt supra kabeln och nakamichi kontakterna.
Gick in på Elfa men jag vill inte blåsa flera 100 kronor på kabelstrumpa och krympslang.
Har någon nån ide vart man kan få tag på sådana billigt?

Om du absolut måste ha sånt så är det billigast på Ebay men de flesta verktygshandlare har åtminstone krympslang så du kan kolla hos Biltema, Harald Nyborg, Kjell och Jula om du ska handla i nån lokal butik

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Biltema verkar bra, dom har 5 m strumpa för 50 kronor i diverse diameter.

Lyckades också hitta krympslang på amazon.de
https://www.amazon.de/gp/product/B00WKKFIDW/ref=oh_aui_detail...
Köpte 1 meter i 5 och 8 mm diameter för 85 sek.
Beställde också en SMSL AD18, får se hur det funkar.

Men då har jag alla sakerna, jag får tacka för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

@mrqaffe: Biltema verkar bra, dom har 5 m strumpa för 50 kronor i diverse diameter.

Lyckades också hitta krympslang på amazon.de
https://www.amazon.de/gp/product/B00WKKFIDW/ref=oh_aui_detail...
Köpte 1 meter i 5 och 8 mm diameter för 85 sek.
Beställde också en SMSL AD18, får se hur det funkar.

Men då har jag alla sakerna, jag får tacka för hjälpen.

Blev du nöjd med SMSL AD18?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon: Lite nitpicks:
Volume knob känns meh.
Eftersom den är digital så kan man inte finjustera volymen i låga nivåer samt 0 1 är mute och midnattsporr på 2 kan vara farligt, givetvis kan man justera det i Windows.
Headphone out är ungefär så bra som man kan förvänta sig, duger medans man väntar på något bättre.

Men ja, jag är nöjd.
Eftersom den är en DAC/AMP behöver man inte oroa sig över vad man skaffar sig till headphones för att allt ska fungera som man vill, utan det är bara att dra 2 USB kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

@Jimmy: Lite nitpicks:
Volume knob känns meh.
Eftersom den är digital så kan man inte finjustera volymen i låga nivåer samt 0 1 är mute och midnattsporr på 2 kan vara farligt, givetvis kan man justera det i Windows.
Headphone out är ungefär så bra som man kan förvänta sig, duger medans man väntar på något bättre.

Men ja, jag är nöjd.
Eftersom den är en DAC/AMP behöver man inte oroa sig över vad man skaffar sig till headphones för att allt ska fungera som man vill, utan det är bara att dra 2 USB kablar.

Så ljudkvalitén för hörlursuttaget är mer eller mindre lika dåligt som direkt ut från ljudkortet?

såg att det finns USB, betyder det att man kan koppla den till datorn som USB? Blir det som ett annat ljudkort då? Eller vad är tanken?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neon:

såg att det finns USB, betyder det att man kan koppla den till datorn som USB? Blir det som ett annat ljudkort då? Eller vad är tanken?

Ett ljudkort ger analoga ingångar åt datorn så nej det blir en integrerad förstärkare med flera olika digitalingångar där usb är en ingångstyp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Jag hade tänkt att göra en egen 3.5mm förlängningskabel och undrar om ni kan tipsa om någon bra 3-ledare för detta ändamål?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wranzzon:

Lånar tråden lite.

Jag hade tänkt att göra en egen 3.5mm förlängningskabel och undrar om ni kan tipsa om någon bra 3-ledare för detta ändamål?

De flesta mikrofonkablar funkar bra och är relativt lätta att få tag på tex via en musikaffär eller hifihandlare, typ sånt här https://www.bostroms.nu/kablar-kontakter/kablar-metervara/c12...

Länken föll bort
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så ljudkvalitén för hörlursuttaget är mer eller mindre lika dåligt som direkt ut från ljudkortet?

såg att det finns USB, betyder det att man kan koppla den till datorn som USB? Blir det som ett annat ljudkort då? Eller vad är tanken?

Lätt bättre.

Man väljer audio output i Windows.
Så om du har flera USB audio kan du enkelt byta mellan dom där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta mikrofonkablar funkar bra och är relativt lätta att få tag på tex via en musikaffär eller hifihandlare, typ sånt här

Kanon, stort tack