Xiaomi äntrar den europeiska marknaden

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Xiaomi äntrar den europeiska marknaden

Xiaomi är en av de största telefontillverkarna men har hittills haft liten närvaro utanför Kina. Nu expanderar företaget till Europa, där Spanien är första anhalten.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Undrar om de gör tangentbord också :).
Kinesiska produkter känns inte så lockande just idag känner jag.

Skickades från m.sweclockers.com

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Feb 2011

Värt att påpeka är att Android One endast är en linje telefoner som kör väldigt nära Stock-Android. OSet är alltså inte sämre på något sätt, snarare tvärt om då uppdateringar också tillhandahålls snabbt av Google själva. Länk till googles sida om one för den som vill läsa mer.

Sationär EVGA SuperNOVA G2 750W l Fractal Design S l Intel 4690K l ASUS Radeon 290X DC II l Asus Z97-A l 8 GB Vengance LP 1600 Mhz DDR3 l Win10 Pro l Samsung 840 Pro SSD 128 GB l Noctua AF-14 x 4 l 212 Evo l
Bärbar MacBook Air 13" Early 15' l
Mobil Huawei Nexus 6P l
Youtube

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Kul för Spanien! Vi i Svea rike får väl fortsätta importera från Kina via Xiaomis Aliexpress-affär. För övrigt verkar Xiaomi A1 vara den mest prisvärda luren just nu, om de lanserar i Sverige tror jag Huawei skulle få det svettigt.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2010

Gött! Är lite sugen på en Xiaomi och kommer den till europa blir det ju ännu trevligare!

Desktop: AMD Ryzen 5 1600X / 16GB RAM / GTX 1080 / 512GB SSD
Server: Intel Pentium G4400 / 4GB RAM / 17TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Härligt!

De ska bland annat sälja via Amazon.es, hoppas då att de även säljer tilll Sverige. Knappt 5000 kr för Mi Mix 2 utan tull osv. gör den ganska vass bland de billigare flaggskeppen.

Skrivet av Söderbäck:

De har ett mekaniskt tangentbord i Kina, ja.

Och om du tycker så har du nog inte provat Xiaomi...

Mvh person som äger/har provat laptop, mobil, powerbank och router från Xiaomi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Jag är nöjd med min Mi Max med 128 Gb den kosta bara 4600 kr
Köpte den från https://www.xiaomi-mi.se/sv/mobiltelefoner/mi-max/

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hooden
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Jygge:

Jag är nöjd med min Mi Max med 128 Gb den kosta bara 4600 kr
Köpte den från https://www.xiaomi-mi.se/sv/mobiltelefoner/mi-max/

4600 kr är sjukt mycket. Det jag betalade för min Mi Mix 256 GB.
Betalade runt 3200 för min Mi Max 128GB has den var relativt ny.

Den svenska sidan som inte har något med Xiaomi at göra skulle jag inte använda med tanke på priserna.

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 1700 @ 3,9GHz | RAM: 2x8GB G.Skill Trident 3200 MHz | GFX: GTX 1080 Ti | OS: Windows 10 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX370UA i7-7500U/8 GB/512 GB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rimbo
Registrerad
Dec 2012

Härligt att se att de expanderar, är supernöjd med min Mi Mix 2! Förutom att man inte kan vända på kameran i Snapchat.. Men det kanske kommer fixas i och med detta, eftersom Snapchat är betydligt populärare i Europa

Now™: Asus ROG Strix Z370-I Gaming | Intel Core i7-8700K | Corsair H80i GT | MSI Radeon RX 480 Gaming X 8GB | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 2666MHz | Corsair SF600 | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 500GB | Phanteks Evolv Shift | Microsoft Windows 10 Pro | BenQ Zowie XL2540

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Söderbäck:

Haha! Tänkte samma.. Inbyggd kelogger direkt i mobilen.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Taskman:

4600 kr är sjukt mycket. Det jag betalade för min Mi Mix 256 GB.
Betalade runt 3200 för min Mi Max 128GB has den var relativt ny.

Den svenska sidan som inte har något med Xiaomi at göra skulle jag inte använda med tanke på priserna.

Får man fråga var du köpte din?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Hackerpersson:

Får man fråga var du köpte din?

Här kanske:

https://m.lightinthebox.com/sv/xiaomi-max-2-6-44-tums-4g-smar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Nä han köpte Mi Mix för 3200 kr, det var det jag undrade var han köpte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Undrar vad priserna hamnar på, antagligen dyrare än i Kina men man slipper ju tull om man köper från Spanien.

Är super nöjd med min Remdi Note 3, köpte fyran till sambon och även hon är mycket nöjd, galet vad man får för 1300kr. Men i mina ögon krävs det att man blåser de rena och lägger in ASOP, Lineage eller något annat för att slippa MIUI eller vad det heter om man nu inte köper en Android One, då kanske det inte behövs för gemene man.

Skrivet av Ozzed:

Precis som Windows 10 då.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002

Personligen ser jag inget värde i ytterliggare en medioker kinesisk tillverkare med smittade produkter på marknaden. Illa nog att så mycket tillverkas där borta som det är redan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av anders190:

Personligen ser jag inget värde i ytterliggare en medioker kinesisk tillverkare med smittade produkter på marknaden. Illa nog att så mycket tillverkas där borta som det är redan.

Medioker? Jag är beredd att säga att min Xiaomi Mi5 Pro är den bästa telefonen jag ägt!

CPU: Intel Core i7-7700K 4.9 ghz 1.35 vcore deliddad.
GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti GAMING X TRIO.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Baxtex:

Precis som Windows 10 då.

Om du tror att keylogging och telemetri (som man för övrigt godkänner i EULA och kan ställa in omfattningen av) är precis samma sak, så talar det för sig själv. Det var barnsligt skrivet av dig tycker jag.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hooden
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Hackerpersson:

Nä han köpte Mi Mix för 3200 kr, det var det jag undrade var han köpte

Njae
Mi MAX för 3200 SEK
Mi MIX för 4600 SEK

Lätt att blanda ihop dem. Den ena köpter på Gearbest med någon kupong och den andra från ibuygou.
Kan rekommendera https://www.kimovil.com/en/ för att se vart det är billigt.

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 1700 @ 3,9GHz | RAM: 2x8GB G.Skill Trident 3200 MHz | GFX: GTX 1080 Ti | OS: Windows 10 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX370UA i7-7500U/8 GB/512 GB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Ozzed:

Om du tror att keylogging och telemetri (som man för övrigt godkänner i EULA och kan ställa in omfattningen av) är precis samma sak, så talar det för sig själv. Det var barnsligt skrivet av dig tycker jag.

Jag var ironisk. Det är precis lika mycket keylogging i dessa telefoner som i något annat.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
En av dem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Ozzed:

Vill man känna sig trygg med sin dator så kan man slänga på Intel och deras OS inbyggt i deras processorer, inkluderar t.o.m. en webesrver...

Dell XPS 15 9550, I7, 4K, 16GB RAM, 1Tb Samsung 860 EVO + 950 Pro 512Gb SSD Och ett Asus U7 ljudkort med ATH M50 hörlurar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Dravond:

Vill man känna sig trygg med sin dator så kan man slänga på Intel och deras OS inbyggt i deras processorer, inkluderar t.o.m. en webesrver...

Huh, det kände jag inte till. Vet bara att Management Engine har en backdoor installerad som Intel ger till vissa parter, t ex NSA men det är ju ingen nyhet, gick ju att kringå det genom att flippa en enda liten bit någonstans om jag inte minns fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I skogen
Registrerad
Okt 2001

When you try Xiaomi you will never go back

Jag har en Xiaomi telefon och en Xiaomi drone och det kommer bli garanterat flera Xiaomi prylar.

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skrivbordet
Registrerad
Sep 2017

Väldigt vad kina-rädd man kan vara då. Dom följer lagar precis som alla andra måste göra i det land dom säljer, dessutom har ju Xiaomi fått väldigt fina betyg. Har en Huawei och den är det inget fel på, varför skulle Xiaomi vara annorlunda?

iMac - Xbox One S - iPad - iPhone 7+ - Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

När man talar om trollen..
Flashade alldeles nyss en "gammal" Redmi 3 med LineageOS då MIUI 7 Svengelskan var lite väl

Intressant att Xiaomi (Skall tydligen uttalas som "Show Me") kommer till Europa med, behövs fler som prispressar Samsung, Sony osv som OnePlus gjort.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 6T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
En av dem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Baxtex:

Huh, det kände jag inte till. Vet bara att Management Engine har en backdoor installerad som Intel ger till vissa parter, t ex NSA men det är ju ingen nyhet, gick ju att kringå det genom att flippa en enda liten bit någonstans om jag inte minns fel.

Läser även HardOCP som tagit upp ett par mindre sådana här artiklar och klagar på IME, bland annat var det ett företag som börjat sälja laptops utan den, vilket de gör genom att flasha om BIOS totalt, såg även en artikel hur de "strippade" bort IME som bestod av en jäkla omständlig process med bla. en raspberryPi och "klädnypa" for att fästa på kontakterna på BIOS chipset...

Men visst är det trevlig "överrasknings present"... Men sen är även frågan hur paranoid man orkar vara, orkar man köra QubeOS etc?

Dell XPS 15 9550, I7, 4K, 16GB RAM, 1Tb Samsung 860 EVO + 950 Pro 512Gb SSD Och ett Asus U7 ljudkort med ATH M50 hörlurar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Dravond:

Läser även HardOCP som tagit upp ett par mindre sådana här artiklar och klagar på IME, bland annat var det ett företag som börjat sälja laptops utan den, vilket de gör genom att flasha om BIOS totalt, såg även en artikel hur de "strippade" bort IME som bestod av en jäkla omständlig process med bla. en raspberryPi och "klädnypa" for att fästa på kontakterna på BIOS chipset...

Men visst är det trevlig "överrasknings present"... Men sen är även frågan hur paranoid man orkar vara, orkar man köra QubeOS etc?

Jo, fast om man tänker sig att det saknas på 1% av all världens datorer, då är ju garanterat den procenten övervakad. Kanske bättre att "hide in plain sight" så att säga, även om det känns obehagligt.

On topic:

Jag tror nog man får räkna med priserna kommer gå upp eftersom Xiaomi måste erbjuda bättre service/support, översätta bättre, skicka med rätt (certifierade) laddare osv. Men det gör inte så mycket, det finnns ju fortfarande andra kinesiska märken som kommer vara billiga

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Hazelberg:

Härligt!

De ska bland annat sälja via Amazon.es, hoppas då att de även säljer tilll Sverige. Knappt 5000 kr för Mi Mix 2 utan tull osv. gör den ganska vass bland de billigare flaggskeppen.

De har ett mekaniskt tangentbord i Kina, ja.

Och om du tycker så har du nog inte provat Xiaomi...

Mvh person som äger/har provat laptop, mobil, powerbank och router från Xiaomi

Det är den här nyheten som han syftar på.
https://www.sweclockers.com/nyhet/24707-keylogger-upptackt-i-...

Att Xiaomiprodukter är bra säger ingenting om säkerheten.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Dravond:

wow, detta var väldigt intressant. Har swec skrivit någon artikel om detta? (hittar ingen)

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005

Jag har lite blandade Xiaomi-produkter (mobil, laddare, datormus osv) och hoppas främst på certifierade laddare/andra anpassningar till den europeiska marknaden.

Speldator: i7 2600k@4.3GHz + NH-D14 | ASUS 290x CUII | ASUS P8P67-PRO | EVGA G2 850W | Intel 330 120 GB + Cruical M500 480 GB | 4x4 GB RAM | Jonsbo/Cooltek W2 | Win 8.1 | Dell U2414U
NAS: Synology 212j + 3 TB HDD (dog...)
Ljudsystem: Onkyo TX-NR609 | Triangle Galaxy II 5.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Söderbäck:

Skrivet av Ozzed:

"-Sharing is caring!"

Då LG verkar ta en halv evighet med att släppa v30 i Svedala, så ökar min beslutsångest vilken mobil jag ska uppgradera till. Finns en hel uppsjö med kandidater lagom till jul(avd. lyxproblemet "vad-ska-jag-ge-mig-själv-i-julklapp").

Kanske blir det en Xiaomi? En sak är säker, de är grymma sett till prestanda per krona!

Me, Myself and I...