Xiaomi äntrar den europeiska marknaden

Permalänk
Medlem

Men frågan är väl hur det blir med dessa telefoner och LTE band 20 som Xiaomi inte haft stöd för innan. För mig iallafall en dealbreaker om man med ett "flaggskepp" inte kan använda det bandet. Även om telefonen annars är tipptopp och prisvärd.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

A1:an har de redan sålt i Finland typ 2 månader redan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Läser även HardOCP som tagit upp ett par mindre sådana här artiklar och klagar på IME, bland annat var det ett företag som börjat sälja laptops utan den, vilket de gör genom att flasha om BIOS totalt, såg även en artikel hur de "strippade" bort IME som bestod av en jäkla omständlig process med bla. en raspberryPi och "klädnypa" for att fästa på kontakterna på BIOS chipset...

Men visst är det trevlig "överrasknings present"... Men sen är även frågan hur paranoid man orkar vara, orkar man köra QubeOS etc?

Jag kan tänka mig att det är purism Librem laptops du avser som även använder coreboot istället för klassisk bios.
https://puri.sm/products/
Att det ligger på så låg nivå (ring -3) gör det möjligt att kringgå de skydd du själv skapar och använder t.ex kryptering.
Det kanske borde finnas en egen tråd om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Intressant att Xiaomi (Skall tydligen uttalas som "Show Me") kommer till Europa med, behövs fler som prispressar Samsung, Sony osv som OnePlus gjort.

Uttalet är mer "Ciao Me" med ett lite längre A-ljud men betydligt kortare än långa A i svenska. Källa; Min fru från Kina och jag pluggar Mandarin.

Skickades från m.sweclockers.com

Felstavning
Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Taskman:

Uttalet är mer "Ciao Me" med ett leende längre A men betydligt kortare än lägga A i svenska. Källa; Min fru från Kina och jag pluggar Mandarin.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah.
Man lär sig något nytt varje dag

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Undrar om de gör tangentbord också :).
Kinesiska produkter känns inte så lockande just idag känner jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du helt enkelt sluta använda datorn, smartphones och många andra produkter. För de mesta tillverkas just i Kina!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Men frågan är väl hur det blir med dessa telefoner och LTE band 20 som Xiaomi inte haft stöd för innan. För mig iallafall en dealbreaker om man med ett "flaggskepp" inte kan använda det bandet. Även om telefonen annars är tipptopp och prisvärd.

Ska stödja band 20 enligt https://m.gsmarena.com/xiaomi_mi_mix_2-8529.php

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft en Xiaomi Mi 5 pro sen över ett år tillbaka och den har fungerat super! Har funnits att köpa ifrån lager i europa en längre tid.

Visa signatur

CPU I9 9900k @5.2 GPU 1080 Ti RAM 16GB 3200 14 14 14 32
2 x 480 push pull & 2x Alphacool VPP655 (EK-XTOP revo dual d5)

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Redmi 4 Prime i ett år nu. Skitnöjd! Nästa telefon blir också en Xiaomi.
Ligger bra i handen, och framför allt batteritiden är exceptionell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Men frågan är väl hur det blir med dessa telefoner och LTE band 20 som Xiaomi inte haft stöd för innan. För mig iallafall en dealbreaker om man med ett "flaggskepp" inte kan använda det bandet. Även om telefonen annars är tipptopp och prisvärd.

Deras nya modeller har även band 20, dock så har jag aldrig märkt av skillnad, iofs bor i Sthlm där det körs mestadels på andra band, sedan allt som behöver mer hastighet kör jag iaf på WiFi.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Härliga tider. Apple och samsung har pressat upp priserna på tok för högt. 5000kr är knappast billigt, men betydligt mer okej pris för en topptelefon än 7-10000kr som de andra vill ha för sina.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

Då får du helt enkelt sluta använda datorn, smartphones och många andra produkter. För de mesta tillverkas just i Kina!

Njää. Riktigt så enkelt är det inte :).
Det som spelar roll är inte vem som gjuter plasten, lödar eller skruvar skruvar. Allt det görs i kina. Det som är av relevans är snarare vem som beställer jobbet och vem som skriver mjukvaran.
Är det här en gissningslek? Nä jag råkar känna utvecklare som jobbar för både de större asiatiska märkena och inom Ericsson. Det är faktiska skillnader i hur man ser på integritet och säkerhet som finns i vår vardagsteknik i de olika kulturerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hoppas de kommer till Sverige också. Jag köpte min Xiaomi Redmi 4X Global (3/32) från Italien för ca 1250 SEK (1500 med frakt då jag valde DHL). Global-versionen har bland annat LTE-band 20.

Kan rekommendera butiken nedan om ni vill slippa tull (välj EU-lagret) och ha snabb leverans:
https://www.honorbuy.com/

Grym telefon i övrigt och känns precis som en iPhone 6/7 i handen.

Permalänk
Medlem

Skriver just detta med min Redmi Note 4x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

4600 kr är sjukt mycket. Det jag betalade för min Mi Mix 256 GB.
Betalade runt 3200 för min Mi Max 128GB has den var relativt ny.

Den svenska sidan som inte har något med Xiaomi at göra skulle jag inte använda med tanke på priserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte telefonen för över ett år sen då var priset helt ok mot aliexpress

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Undrar om de gör tangentbord också :).
Kinesiska produkter känns inte så lockande just idag känner jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Har samma känsla, "hej, här får ni min privata data gratis..." Slutar med att man får sitt kreditkort kapat på nätet eller nått...
Apple plockar säkert också in massa data, men har i alla fall en känsla av att det är lite säkrare. Hellre i så fall en ren google telefon, typ Pixel.

Vet att det är lite foliehatt över denna kommentar då jag inte gjort några djupdykningar, men den allmänna känslan är att kinesiska tillverkare gillar att smygsamla data.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Härliga tider. Apple och samsung har pressat upp priserna på tok för högt. 5000kr är knappast billigt, men betydligt mer okej pris för en topptelefon än 7-10000kr som de andra vill ha för sina.

Samtidigt kan jag förstå varför priserna på tex iphone x är så höga. De äldre modellerna lever mycket längre nu då utvecklingen saktat ner lite. Jämför med tex generationen iphone 4 och Galaxy S. De var helt utklassade och nästan oanvändbara bara 2-3år efter släpp.

Idag håller en iPhone 5S/6/SE fortfarande väldigt bra, alla iphone 6S och 7 kommer fortsätta säljas och håller väldigt bra i prestanda: Samma sak med den uppsjö av modeller som kör snapdragon 835 nu, de kommer hålla länge. Därav iPhone X är en lyxprodukt och det vet de om, 7an och 8an kommer sälja bra vid sidan av. Tror alla modeller som har 3D touch kommer få ios-uppdateringar ett gäng år framåt. 5an t.ex. blev först nu EOL, efter iOS 10.3.3. 5S är fortfarande kompatibel med senaste IOS och den släpptes för över 5 år sen. Vet inte hur länge samsung uppdaterar sina enheter, men gissar på att Google kommer hålla liv i Pixel och Pixel 2 rätt länge också.

EDIT:
Verkar som Google är rätt lata gällande Pixel som släpptes October 20, 2016. De har gått ut med att de inte garanterar att den får några nya uppdateringar av Android efter Oktober 2018, bara två år av support alltså. Sjukt dåligt om det blir så!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Får se om de kommer hit och om de anpassar mobilerna för svenska nätet. Vad jag förstått har många mobiler importerade från Kina problem med att de inte använder alla frekvenser vi har här. Speciellt Telenor verkar använda frekvens som är ovanlig i andra länder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Får se om de kommer hit och om de anpassar mobilerna för svenska nätet.

Antar att du inte följt tråden? Xiaomi är fullt anpassade för våra svenska nät och fungerar minst lika bra som andra redan etablerade märken. Hemligheten ligger i att välja "Global"-telefonerna och inte de anpassade för den kinesiska marknaden.

Permalänk
Medlem

Xiaomi har bra produkter. De brukar ha bra byggmaterial och bra hårdvara. Jag har köpt ett par produkter från dom:
- Hörlurar in-ear, mycket bra ljud (Hybrid Pro HD)
- Blåtandshögtalare (Bluetooth speaker 2)
- Mi band 2
- Mi Box Android TV

På Swedroid är det många som köpt Mi Robot Vacuum som är väldigt nöjda.
http://www.swedroid.se/forum/threads/xiaomi-mi-robot-vacuum-r...

Överlag gör de bra produkter som får bra betyg.

Sen om de sitter och loggar allt vi gör och spionerar på oss låter jag vara osagt

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Jag köpte telefonen för över ett år sen då var priset helt ok mot aliexpress

Intressant att den var så dyr då hos vissa.
Kollade precis min order. Ibuygou var det jag köpte hos 2016-06-01
Betalade 3481 SEK med frakt för Mi Max Gold 4GB/128GB

I vilket fall som helst är det en riktigt bra telefon dock sålde jag den i våras när jag bytte till Mi Mix 6GB/256GB
Gillar Xiaomi starkt och har både Mi Band, Powerbank, in-ear lurar, Ryggsäck och vattenkokare från dem.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Samtidigt kan jag förstå varför priserna på tex iphone x är så höga. De äldre modellerna lever mycket längre nu då utvecklingen saktat ner lite. Jämför med tex generationen iphone 4 och Galaxy S. De var helt utklassade och nästan oanvändbara bara 2-3år efter släpp.

Idag håller en iPhone 5S/6/SE fortfarande väldigt bra, alla iphone 6S och 7 kommer fortsätta säljas och håller väldigt bra i prestanda: Samma sak med den uppsjö av modeller som kör snapdragon 835 nu, de kommer hålla länge. Därav iPhone X är en lyxprodukt och det vet de om, 7an och 8an kommer sälja bra vid sidan av. Tror alla modeller som har 3D touch kommer få ios-uppdateringar ett gäng år framåt. 5an t.ex. blev först nu EOL, efter iOS 10.3.3. 5S är fortfarande kompatibel med senaste IOS och den släpptes för över 5 år sen. Vet inte hur länge samsung uppdaterar sina enheter, men gissar på att Google kommer hålla liv i Pixel och Pixel 2 rätt länge också.

EDIT:
Verkar som Google är rätt lata gällande Pixel som släpptes October 20, 2016. De har gått ut med att de inte garanterar att den får några nya uppdateringar av Android efter Oktober 2018, bara två år av support alltså. Sjukt dåligt om det blir så!

Jo men jag tyckte jag såg iphone4 hur länge som helst.

Sen så trodde jag precis som du att min galaxy s4 med snapdragon 800 i sig skulle hålla i alla evigheter. På något vis lyckades mobilen bli dötrög och totalförstörd precis lagom till tvårs garantin tog slut.

Samma gäller min laptop med i5 dualcore i sig. Den var alltid snapp o fungerade som den skulle i ca. 3-4 år, men nu börjar den haka upp sig och är riktigt seg ibland. OS factor reset hjälper ej. Man kan undra vad det är som har hänt. Gamla datorer fungerar lika bra idag som för 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jo men jag tyckte jag såg iphone4 hur länge som helst.

Sen så trodde jag precis som du att min galaxy s4 med snapdragon 800 i sig skulle hålla i alla evigheter. På något vis lyckades mobilen bli dötrög och totalförstörd precis lagom till tvårs garantin tog slut.

Samma gäller min laptop med i5 dualcore i sig. Den var alltid snapp o fungerade som den skulle i ca. 3-4 år, men nu börjar den haka upp sig och är riktigt seg ibland. OS factor reset hjälper ej. Man kan undra vad det är som har hänt. Gamla datorer fungerar lika bra idag som för 20 år sedan.

Det där är nog snarare nån form av reverse placebo effekt tänker jag? Har också haft den känslan flera gånger gällande datorer osv. Det är antingen något med installationen eller hårddisken (mekaniska diskar slits). Annars så går datorerna generellt lika segt/snabbt som när man köpte dem. OM inte mjukvaran ändras så att den blir mer tungdriven, som tex när vi gick över till windows Vista och många datorer segade ihop sig på grund av den högre minnesförbrukningen m.m. Är ju samma sak som händer på telefoner, ios 7 var ju mer krävande på hårdvaran än ios 6 så dom modellerna påverkade hårt. Idag där emot har telefonerna så mycket "överprestanda" så de högre kraven av ett nyare os märks inte av lika mycket. Tex batteriet på min gamla iPhone 5 blev mycket sämre med ios 10, då CPUn förmodligen oftare går på högvarv med alla extra funktioner och tjänster igång. Där emot på iphone 6 märtes det ingen skillnad.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Det där är nog snarare nån form av reverse placebo effekt tänker jag? Har också haft den känslan flera gånger gällande datorer osv. Det är antingen något med installationen eller hårddisken (mekaniska diskar slits). Annars så går datorerna generellt lika segt/snabbt som när man köpte dem. OM inte mjukvaran ändras så att den blir mer tungdriven, som tex när vi gick över till windows Vista och många datorer segade ihop sig på grund av den högre minnesförbrukningen m.m. Är ju samma sak som händer på telefoner, ios 7 var ju mer krävande på hårdvaran än ios 6 så dom modellerna påverkade hårt. Idag där emot har telefonerna så mycket "överprestanda" så de högre kraven av ett nyare os märks inte av lika mycket. Tex batteriet på min gamla iPhone 5 blev mycket sämre med ios 10, då CPUn förmodligen oftare går på högvarv med alla extra funktioner och tjänster igång. Där emot på iphone 6 märtes det ingen skillnad.

Nä det är inte placebo. Datorn t.ex kan få frysningar osv. också, det hände aldrig förut. Som jag sa så körde jag ju factory reset så mjukvaran ska ju vara samma som när den köptes. Möjligen som du säger att det kan vara hårddisken, men jag märker inte av några problem med den annars.

Vad gäller mobilen kan det vara android uppdateringar och batteriet som spökar kanske. Svårt att avgöra som vanlig användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Sen så trodde jag precis som du att min galaxy s4 med snapdragon 800 i sig skulle hålla i alla evigheter. På något vis lyckades mobilen bli dötrög och totalförstörd precis lagom till tvårs garantin tog slut.

Min S4 mini dog pga att eMMC-kretsen gav upp till slut. Det kan även vara orsaken till att din S4:a blev trögare med tiden. Min höll kanske något längre än normalt, då jag flyttat många appar till SD-kortet. Märkte även att det är viktigt att ha snabbt minneskort för att inte slöa ned telefonen i övrigt. Så visst slits komponenter och det blir oftare skriv/läsfel med tiden. Ska bli intressant att höra vad folk tycker om sina älskade SSD:er om 10 år

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Min S4 mini dog pga att eMMC-kretsen gav upp till slut. Det kan även vara orsaken till att din S4:a blev trögare med tiden. Min höll kanske något längre än normalt, då jag flyttat många appar till SD-kortet. Märkte även att det är viktigt att ha snabbt minneskort för att inte slöa ned telefonen i övrigt. Så visst slits komponenter och det blir oftare skriv/läsfel med tiden. Ska bli intressant att höra vad folk tycker om sina älskade SSD:er om 10 år

Exakt samma grej hände med tjejens galaxy mega, gissar att det var bristen på ram som körde slut på den då den bara har 1.5gb. Hos samsung i Sverige kunde dem inte säga exakt vad som var fel men dem sa att det är så dyrt att fixa att det kommer kosta lika mycket som en ny telefon.

I kina visste dem direkt, de bytte ut minneskretsen till en med dubbel kapacitet och installerade om hela telefonen för lite mer än en hundring.