Billig server för enkla saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag köpte en Fujitsu RX300 S6 2x Xeon E5630, 32GB DDR3 ECC, 2x700W PSU, etc etc (riktigt trevlig server + att den inte väsnas allt för mycket) för ca 1700SEK av dideko_de på eBay. Skeppar från Tyskland.

Kommer ut vettiga servrar titt som tätt. Priserna är ofta runt 250-300 euro men det finns möjlighet att skicka ett prisförslag via eBay, skulle förvåna mig om du inte kan få loss en för 200 euro.

För låg passmark, dnr skulle bara klara max 2 transcodingar samtidigt i plex tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Hur hanteras datat på RAM-driven när du bootar om systemet?

Innehållet får läsas in vid varje (om)start, för alla RAM-drives jag känner till.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Innehållet får läsas in vid varje (om)start, för alla RAM-drives jag känner till.

Nja, jag hade några RAM-drives i Windows där man hade som option att spara/läsa allt data till en imagefil på en riktigt disk.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Nja, jag hade några RAM-drives i Windows där man hade som option att spara/läsa allt data till en imagefil på en riktigt disk.

Ja? Det normala är att man har en image, eller bara speglar en fysisk partition till RAM. När du startar (om) datorn, måste den läsas in till RAM på nytt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Du bör inte köpa något som är under Xeon E56XX pga ålder/strömförbrukning/prestanda per krona. Du kommer inte få någon prestanda som är värd att ha helt enkelt.

Tyst short-depth rackserver = Dell R210 II (obs. inte v1, utan viktigt att det är II (v2)), nackdelen är dock att den kräver UDIMM, så om du vill köra ECC-minnen blir det lite mer kostsamt. Brukar dock dyka upp för runt 2000kr.

Annars kan du leta reda på ett Supermicro-moderkort, exempelvis X9SCM-F/X9SCL-F - dom kör E3-12XX v1/v2. Du bör kunna hitta ett moderkort för runt 600kr, och ungefär detsamma för en cpu. Du behöver E3-1240+ för HT. Samma plattform som ovan nämnda, men du får istället möjligheten att bygga det i valfritt chassi samt att du kan styra fläkt-nivåer (PWM-styrda fläktar) via ipmitools.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att bygga en egen tornserver baserad på en Dual X58, finns sådana moderkort billiga för ca 500kr, processorerna är avsevärt billigare. Sourcar du allt själv kan det kanske landa runt 2000kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja? Det normala är att man har en image, eller bara speglar en fysisk partition till RAM. När du startar (om) datorn, måste den läsas in till RAM på nytt.

Nej det var option att använda en image inte ett default val

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Nej det var option att använda en image inte ett default val

Jag förstår fortfarande inte ditt argument. Läser du inte in innehållet i din RAM-disk efter en (om)start, kommer den vara tom. Kan du använda den som lagring för tempfiler osv? Självklart. Men frågan som ställdes var hur man hanterade de data som fanns på RAM-disken. Och sparas de inte till disk, för att läsas in på nytt, så är de inte hanterade, utan förlorade. Det som lagras på en RAM-disk, option, eller inte, måste lagras på annat media för att finnas kvar när RAM gjorts strömlöst.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

För låg passmark, dnr skulle bara klara max 2 transcodingar samtidigt i plex tex.

Nu har jag visserligen uppgraderat den med två hexacore X5650 för ett par hundringar. Ser inte att man får mer prestanda/hårdvara för pengarna.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nu har jag visserligen uppgraderat den med två hexacore X5650 för ett par hundringar, men jag vet inte, du verkar ha totalt orimliga förväntningar för 1000-2000kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte ja som är ts sa bara va ts ville ha

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Inte ja som är ts sa bara va ts ville ha

Nu hade den ju dock dubbla E5630 initialt och numera dubbla X5650 så tror inte det är nått problem med några Plexströmmar. I övrigt så skrev TS att den bara skulle köra en Minecraftserver i första inlägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

@Mr_Lazy:
I nuläget kör jag ett bash skript som tar back upp på servern och parkerar i en backup-katalog i from av en komprimerat pakete.
Ett annat skript tar sista backupen, skapar ram-driven och puffar igång servern.

En mycket enkelt lösning.

Mvh
z

Ah ok, tack

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag förstår fortfarande inte ditt argument. Läser du inte in innehållet i din RAM-disk efter en (om)start, kommer den vara tom. Kan du använda den som lagring för tempfiler osv? Självklart. Men frågan som ställdes var hur man hanterade de data som fanns på RAM-disken. Och sparas de inte till disk, för att läsas in på nytt, så är de inte hanterade, utan förlorade. Det som lagras på en RAM-disk, option, eller inte, måste lagras på annat media för att finnas kvar när RAM gjorts strömlöst.

Nej, jag frågade zonar hur _hans_ RAM-disk hanterade datat som låg i RAM-disken. Sen började du svamla om de mjukvaror du hade testat. Jag är helt ointresserad. Jag har kört RAM-diskar/RAM-Cache sen Windows 2000 så bespara dig/mig besväret med att förklara grunderna.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Sen började du svamla om de mjukvaror du hade testat.

Spännande. Peka på var jag nämnt någon mjukvara?

Och, i stället för att vara så förbannat otrevlig, kunde du ha påpekat att du var ute efter hans specifika lösning. Jag är mer än villig att erkänna att jag missförstod frågan, eftersom vanligen när folk ställer den så är det för att de tror att data "bara finns där" vid omstart, eftersom det är så deras övriga diskar fungerar. Men jag ska komma ihåg det. I stället för att uppföra sig som folk, är det tydligen populärt att bete sig i dag. Strålande argumentationsteknik.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

En Dell T5500 workstation med dubbla CPU kan också vara ett alternativ? Bör vara tystare än en rackserver.
https://www.ebay.com/itm/Dell-Precision-T5500-Workstation-2x-...

Uppgradera med ett par X5660
https://www.ebay.com/itm/Matching-Pair-Intel-Xeon-X5660-2-8Gh...

--------

Alternativt detta moderkort:
https://www.ebay.com/itm/X79-Motherboard-LGA-2011-MATX-Xeon-E...

och någon Sandy bridge baserad Xeon
https://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-E5-2660-8c-16th-QB7B-ES-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Spännande. Peka på var jag nämnt någon mjukvara?

Och, i stället för att vara så förbannat otrevlig, kunde du ha påpekat att du var ute efter hans specifika lösning. Jag är mer än villig att erkänna att jag missförstod frågan, eftersom vanligen när folk ställer den så är det för att de tror att data "bara finns där" vid omstart, eftersom det är så deras övriga diskar fungerar. Men jag ska komma ihåg det. I stället för att uppföra sig som folk, är det tydligen populärt att bete sig i dag. Strålande argumentationsteknik.

Du tycker inte det räcker att jag citerar den personen jag vill ha svar ifrån?

Brusa inte upp så mycket, jag har fått svar på min fråga och lite extra svar från dig

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En Dell T5500 workstation med dubbla CPU kan också vara ett alternativ? Bör vara tystare än en rackserver.
https://www.ebay.com/itm/Dell-Precision-T5500-Workstation-2x-...

Uppgradera med ett par X5660
https://www.ebay.com/itm/Matching-Pair-Intel-Xeon-X5660-2-8Gh...

--------

Alternativt detta moderkort:
https://www.ebay.com/itm/X79-Motherboard-LGA-2011-MATX-Xeon-E...

och någon Sandy bridge baserad Xeon
https://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-E5-2660-8c-16th-QB7B-ES-2...

Är det något fel på E5620?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Är det något fel på E5620?

Nej inget fel alls men X5660 har ju 6 kärnor istället för 4 och X5660 har också något högre klockfrekvens. Tycker det verkar vara en prisvärd uppgradering för några hundralappar extra. Å andra sidan är E5620 strömsnålare vilket är bra i en server.

Men om man ska köpa en Dell T5500 så bör man leta efter en som redan har två CPU eftersom de med endast en CPU troligtvis saknar expansionskortet för den andra processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nej inget fel alls men X5660 har ju 6 kärnor istället för 4 och X5660 har också något högre klockfrekvens. Tycker det verkar vara en prisvärd uppgradering för några hundralappar extra. Å andra sidan är E5620 strömsnålare vilket är bra i en server.

Men om man ska köpa en Dell T5500 så bör man leta efter en som redan har två CPU eftersom de med endast en CPU troligtvis saknar expansionskortet för den andra processorn.

Är en xeon E5-2620 sämre?
Mina krav just nu är 6 kärnor, 4C/8T, minst 16 gb ram, helst mer.
"tyst" med andra ord ingen 747 i fullgas och till ett billigt pris.
Och jag kan inget om server osv så jag vet inget om priser och sånt.
Måste inte ha det nyaste, bara det är bra nog att driva några minecraft servrar för
att ta bort lasten från min trötta htpc.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

Du fattar väl att du inte på något sätt skulle kunna få 8 kärnor OCH 16+ gb ram för 1000 kr?

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärnsläpp:

Du fattar väl att du inte på något sätt skulle kunna få 8 kärnor OCH 16+ gb ram för 1000 kr?

Har ju sagt att jag kan sträcka mig till 1500-2000, har du läst tråden?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

DDR3 ECC serverminnen är ganska billiga. Kolla ebay. Om kravet är 6 kärnor kan du klara dig med en 6 kärnor 12 trådar CPU och då blir det billigare än två stycken CPU. Föreslog X5660 eftersom de ger mycket prestanda per krona.

Men håller med om att detta blir svårt under. 2000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

DDR3 ECC serverminnen är ganska billiga. Kolla ebay. Om kravet är 6 kärnor kan du klara dig med en 6 kärnor 12 trådar CPU och då blir det billigare än två stycken CPU. Föreslog X5660 eftersom de ger mycket prestanda per krona.

Men håller med om att detta blir svårt under. 2000 kr.

Så något sånt här skulle duga?
https://www.ebay.com/itm/DELL-PowerEdge-T710-2x-Xeon-X5660-2-...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Javisst. Det är budgivning så priset kan gå upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Javisst. Det är budgivning så priset kan gå upp.

Jag vet, men bara så jag har en hum om vad som skulle fungera.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi