Fulkultur om Stephen King

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur om Stephen King

Efter att både en film baserad på It och The Dark Tower gått upp på biografer tidigare under året riktar nu Fulkultur in sig på verkens skapare, nämligen Stephen King.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Maximum Overdrive som King själv regisserade är en av de bästa filmerna.

Permalänk
Medlem

Green Mile, The Shining och The Shawshank Redemption

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Maximum Overdrive som King själv regisserade är en av de bästa filmerna.

Njae... inte riktigt imho.

Misery och Stand By Me delar förstaplatsen enligt min mening. Sen kommer nog IT (miniserien) och The Stand (också miniserien).

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Green Mile, The Shining och The Shawshank Redemption

Just det, de glömde jag helt!
Green Mile kändes dock bara som ett försök att casha in på Shawshanks framgångar. Inte alls lika bra tycker jag.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd

Att man kan tala om Stephen King utan att ens nämna Mr. Mercedes, det begriper jag inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Just det, de glömde jag helt!
Green Mile kändes dock bara som ett försök att casha in på Shawshanks framgångar. Inte alls lika bra tycker jag.

Sen har du ju även lite udda grejer också som 1408, Storm of the Century och The Langoliers absolut sevärda.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte sett eller läst jättemycket av King men den jag tänker på först saknas.

Permalänk
Medlem

Jag läser knappt romaner längre men filmmässigt är The Shawshank Redemption på min topp 10 bästa filmer.
Green Mile, The Shining och Stand by Me ligger också där i krokarna, åtminstone topp 25.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

@Markusas Då har vi liknande filmsmak

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt att Dark Tower förstördes så extremt mycket. Men så blev det också en flopp. Hoppas det kommer en seriös Dark Tower-film om några år.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Förbiseende att "Gräsklipparmannen" inte är med på listan.

Med tanke ämnet, och på vilken fuling de drog till med i tolkningen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Gotlänning 🏝

@Andreaz1:

Vilken miss! Jag har uppdaterat omröstningen och du ska kunna rösta på den nu. Tack för att du sa till!

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Gotlänning 🏝

@AndreaX: Vi fick begränsa oss lite och har bara med romaner på listan, men han har skrivit många bra noveller.

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idalin:

@AndreaX: Vi fick begränsa oss lite och har bara med romaner på listan, men han har skrivit många bra noveller.

vettefanken om den är bra, skämtade bara med tanke på ämnet. men King kanske (själv) verkligen gjort någon annan datarelaterad historia?

har dock bara läst en fraktion av dem. Dimman och Langoljärerna (var tydligen också novell) så av Torn-serien, Cujo, Tommyknockers, Pestens Tid, Eldfödd, Dead zone, Running man fick Cujo rösten. genial i sin enkelhet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Inte läst hans böcker. Däremot har jag sett en del filmer gjorda på hans böcker, bra är Running Man, faneditions av 1408 och Pet Sematary, The Shawshank Redemption, Carrie (1976), Creepshow 2 enbart med på grund av sjöepisoden.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att The Dark Tower-filmen trots allt började ganska bra? Sedan efter cirka halva speltiden känns det som att de kom på att de skulle få till ett slut också, och då blev det katastrof.

Tycker dessutom att McConaughey var härlig som Flagg (vad hans iteration i Dark Tower-universumet heter minns jag inte). Verkar jag vara helt ensam om att tycka, dock?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Just det, de glömde jag helt!
Green Mile kändes dock bara som ett försök att casha in på Shawshanks framgångar. Inte alls lika bra tycker jag.

Jag har sett Shawshank flera gånger, men aldrig förstått dess storhet.
The Green Mile däremot är antagligen den bästa film jag nånsin sett - så sjukt mycket bättre!

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Jag har sett Shawshank flera gånger, men aldrig förstått dess storhet.
The Green Mile däremot är antagligen den bästa film jag nånsin sett - så sjukt mycket bättre!

Så är det, olika filmer tilltalar olika människor.
För mig var det nog "mirakel"-temat i GM som (även om skådespelainsatserna var fantastiska) inte tilltalade mig lika mycket som "hopp & vänskap"-temat i Shawshank.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |