Permalänk
Medlem

Två sista frågor innan jag agerar. 1. Finns det några negativa sidor med glykol? 2. Kan jag använda någon slags vit färgmedel med det och vet ni vart ifrån jag kan köpa färgmedlet då jag inte hittar något från EK m.m i Sverige.

Ifall det skulle finnas nackdelar med glykol så köper jag väl hem mayhems pastel.

Permalänk

Ända nackdelen är väl isf att vattnet blir rosa eller blått.

Sen behövs ju inte speciellt mycket till en dator iom att man inte behöver frostskyddet utan det agerar ju bara algdödare typ. När ja kärde vatten pre 2010 så körde jag destvatten med 1/2 dl per liter typ. Räckte gott och väl för mig iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har kört på Kranvatten och propylenglykol de senaste 5 åren. (plus 1 droppe diskmedel, och glitter)
Funkar fint, bytte nyligen ut vattnet och plockade in pump och radiator som har stått på balkongen de senaste 3-4 åren. (inglasad balkong btw) (blev tvungen till det då fönstren skulle bytas ut), och passade på att arrangera om pumpar och radiatorer.
Enda problemet jag har är att det rasslar lite i pumpen från glittret, något jag ej lagt märke till tidigare då pump varit inne i chassit. Så det kan vara något att tänka på om ni vill 'visualisera vattenflödet' med glitter.

När det gäller slangar så rekommenderar jag vanlig Vinylslang från Biltema.
Tidigare körde jag på thermaltake eller vad det nu var,, och tack vare osmosis så blev jag tvungen att fylla på med vatten var 3dje månad ung. Med Vinylslangarna (som är 10 meter totalt btw), så blir det att toppa lite en gång i halvåret. Minimalt med missfärgning på slang. Vinylslangarna är lite mindre benägna att vika sig också.

Tidigare körde jag på vanlig glykol och hade rätt mycket alger när jag bytte ut allt, så propylenglykol verkar göra susen, och jag har inte sett några tecken på att det skulle göra någon skada. (kör fortfarande på 10år gamla cpu block, pump e typ 7 år)
Jag kan ju bara snacka från egen erfarenhet, men för min del så har det fungerat.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5320196/ek-cryofuel-navy-blue-kon...

Ska jag ha detta istället för glykol? Blått får funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

En till fråga, är på ICA nu och de har batterivatten. Avmineraliserat = avjoniserat? Assuming it? Joner är väl mineraler?

Destillerat vatten är rent vatten, dvs utan mineraler eller andra föroreningar, vilket är anledningen till att det inte är speciellt nyttigt att dricka destillerat vatten.

Har man en kondenstorktumlare hemma så är det i princip destillerat vatten som ansamlas i vattenbehållaren. Funkar som batterivatten och är utmärkt att använd i strykjärn. Om det är dugligt för vattenkylning ska jag låta vara osagt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Finns det någon nackdel om man använder för mycket glykol eller ifall man använder någon "fel" glykol ifall det skulle finnas? Känns som Ek's cryo fuel verkar mer nybörjarvänlig.

Permalänk
Medlem

Om vi pratar glykol, så är värmekapaciteten sämre än för rent vatten, så har man i för mycket, blir kylförmågan sämre. Men jag förstår inte vad du menar med ""fel" glykol"

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nä, ingen glykol. Både destillerat och avjoniserat vatten är giftigt för organismer så de självdör. Glykol sänker dessutom kokpunkten = inte bra (även om det är marginellt).

En sänkt kokpunkt torde väl vara av godo? Jämför med värmerören i en luftkyld processor där man ju är ute efter en så låg kokpunkt som möjligt: Ju snabbare vätskan kokar desto snabbare blir man av med värmen.

Dessvärre så höjer tvärtom glykol kokpunkten. Har du 50/50 blandning (vilket man har i bilar) så höjs kokpunkten till cirka 108 grader. Vilket är bra för bilar för man vill gärna att en bilmotor går lite varmare ty då blir det effektivare förbränning. Men så mycket glykol behöver man inte i ett kylsystem för datorer så den aningens förhöjda kokpunkten lär vara av rent akademiskt intresse.
Glykol har man ju, som sagt, i rätt stor mängd i radiatorer i bilar för att inte kylvatttnet skall frysa på vintern. Men bara här uppe där vi bor. Inte i Italien (dock har de säkert någon annan tillsats för att få de antikorrossiva och smörjande funktionerna). Och det är precis samma radiator där som här, så det verkar ju inte spela någon roll åt endera hållet.

Kan inte annat än tänka mig att batterivatten med lite glykol är optimalt för ett vattenkylningssystem. Självklart försöker diverse företag få er att köpa deras egna lösningar för 100x vad batterivatten med lite glykol kostar, men det gäller som vanligt att som konsument inte gå på deras illvilliga taktiker.

En passus är dock att om det finns aluminium i ditt system så är det den röda glykolen (propylenglykol) som skall användas. Det finns dock ingen lag på att propylenglykol måste vara röd, så kolla innehållsförteckningen på den glykol du köper. Om du har aluminium i ditt system, alltså. Vet du inte om du har aluminium eller inte så kör på propylenglykol ändå, så slipper du undra.

En annan bonuseffekt är att glykolen smörjer vattenpumpen.

Vidare är destillerat vatten inte giftigt för några organismer. Dock finns det inga organismer i det längre, eftersom det är destillerat, och därmed kan de inte växa i ditt system. Eftersom de inte finns. Häller du i kranvatten så innehåller det organismer, vilka kan växa till sig i antal i den finfina värmen i ditt system. Du kan dricka destillerat vatten varje dag utan att något händer. Det kan alla organismer. Dock får man då inte i sig de nyttigheter i form av salter och mineraler som det finns i vanligt vatten.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vidare är destillerat vatten inte giftigt för några organismer.

Tankevurpa gällande glykolen. Menade fryspunkten.
Gällande gift så är den vedertagna definitionen en substans som påverkar en organism på ett skadligt sätt. Det är inte en fråga om opinion eller oförmåga att placera begrepp i ett sammanhang.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: skiti glykolen, kör vanligt destillerat vatten, jag brukar köpa 4l-dunkar från öb för typ 30-35 spänn. Sen petar du i en bit silver I din loop, du kan köpa en decimeterlång remsa på slöjd-detaljer för en hunka, finns säkert billgare också, se bara till att vad du nu har inte kan åka in i pumpen.
Silver har nämligen ihjäl mikroorganismer (och vampyrer), utan att du behöver oroa dig för några bieffekter av att hälla i diverse kemikalier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

En sänkt kokpunkt torde väl vara av godo? Jämför med värmerören i en luftkyld processor där man ju är ute efter en så låg kokpunkt som möjligt: Ju snabbare vätskan kokar desto snabbare blir man av med värmen.

I en heatpipe, eller vapor chamber, vill man att mediat ska koka, så att det transporterar energin bort från kokpunkten, till den ytan där det kondenseras igen. Om det kokar i en vattenkylning, har något gått fel, de jobbar inte efter samma principer.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Gällande gift så är den vedertagna definitionen en substans som påverkar en organism på ett skadligt sätt. Det är inte en fråga om opinion eller oförmåga att placera begrepp i ett sammanhang.

Hlet korrekt. Och eftersom renat vatten inte uppfyller de kraven, så var ditt påstående felaktigt. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att medge det, det tog så klart emot, men du klarade ju det med glykolen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@SweMerlin: Har bara koppar, (EK's acetal+nickel grejer sen deras d5 pump res combo & tillslut deras radiatorer.) Ifall jag inte är dum i huvvet så ska det inte finnas alu i loopet.

Permalänk
Medlem

@The-Architect: Hört att silver coilen inte går bra ihop med nickel eller copper? Stämmer det?

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Någon tidigare nämnde något om glykol som fanns 2 sorter utav och sen något samband mellan alu och koppar.?

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: Ja, då så

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

@The-Architect: Hört att silver coilen inte går bra ihop med nickel eller copper? Stämmer det?

Jag vet ex. EK säger att man inte bör köra med enbart silver och destillerat vatten, men det är väl för att de inte tycker att silver är tillräckligt för att döda alla bakterier, inte för att det skulle gå dåligt ihop med koppar och nickel.
Har själv kört med EK-blocks och kill coils i flera år och aldrig märkt något. Däremot så påstås det man ska akta sig för att ha silver coils om man kör alu-komponenter. Men det gäller ju också för koppar+aluminium.

Permalänk
Medlem

@SweMerlin: Propylenglykol lär jag köpa då, finns de i blått kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

@-=Mr_B=-: Någon tidigare nämnde något om glykol som fanns 2 sorter utav och sen något samband mellan alu och koppar.?

Det finns väl egentligen fler sorter, men man använder "normalt" bara två sorter. Etylenglykol, som är bättre än propylenglykol, på i princip allt, utom miljö, och giftighetsbiten. Propylenglykol har lite sämre korrosions-skydd, (inte enbart för, men främst för aluminium) blir mer trögflytande vid kyla, kan skikta sig om systemet står obrukat länge, och om det står obrukat i åratal, kan leda till utfällningar. Inget av det här känns relevant för datorsystem. Man brukar säga att man absolut inte får blanda de båda sorterna, men det är lite av en skröna. Det kommer från att man inte ska blanda en viss sorts (IAT-EG)etylenglykol med en väldigt snarlik (IAT-PG) propylenglykol, och man ska aldrig blanda IAT, med OAT.

Skrivet av ZeSalmon:

@SweMerlin: Propylenglykol lär jag köpa då, finns de i blått kanske?

Det gör det garanterat. I verkstan står delar av en regnbåge, gul, grön, blå, röd, rosa, orange, och ett par till... Alla avsedda för bilar, och alla färgerna finns i både propylen, och etylen glykol. Det enda säkra som går att säga med ledning av vilken färg skiten har, är att man inte vet vad det är för något, utan att läsa på behållaren.
Frågan är hur "blå" den blir av glykolen dock... Karamellfärg?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Men haha nu gör du detta svårt för mig, ska jag ha propylenglykol eller någon annan? x) och du säger alltså det blåa inte kommer ha stor effekt då det bara är 5% eller vad det än är nu som ska i?

Permalänk
Medlem

Ska du ha "glykol" från fordonsindustrin, spelar det ingen större roll vad du köper. För vettigt korrosionsskydd ska du ha 30-35%, vid det laget får det kanske rätt färg, men med tanke på att "vi" normalt kör enbart en metall i slingan, i ditt fall koppar, så känns korrosionsskyddet inte heller så viktigt... Men med 5% tro jag inte du får mycket färg. Jag har iofs inte provat.

För frostskydd, vilket ju inte är aktuellt här, är det 50% som används. Tål "drygt" -40c, men så vitt jag vet kör vi sällan sådana temperaturer i våra datorer. ;- )

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Okej men det verkar ju som jag kan köra utan något som helst också? Isåfall blir det nog lättast. Så slipper jag få huvudvärk haha eftersom jag ändå bara kör 1 metall. Jag lär väl inte heller behöva koppla min pump till annat nätagg då jag ändå bara fyller på igen? Inte som jag leak testar :3

Permalänk
Medlem

Var gång du delar på systemet, kan det börja läcka. (nå, det kan börja läcka när som helst egentligen)
Men jag hade antagligen inte heller brytt mig om att köra ett läckagetest utanför burken. Håll ögonen på det vid uppstart, och titta till det regelbundet den närmaste tiden, så borde du se om det är några problem.

Köra utan korrosionsskydd, borde inte vara ett problem i våra riggar, men du lär ju se om vattnet blir grumligt, eller om prestandan på kylningen går ned. Då får du göra något åt det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.