Tips på spel till 13-årig flicka

Permalänk
Medlem

Tips på spel till 13-årig flicka

Hej

Skall ge bort min gamla speldatorn till en i familjen då jag vill att hon skall börja spela "riktiga" spel, hon spelar mest olika flash spel via webbläsaren just nu.

Vill helst undvika stereoskopiska spel så som Sims och olika hästspel utan är mer ute efter äventyrsspel som kan stimulera logiskt tänkande och motorik men på samma gång får det inte vara för svårt då hon inte har så mycket erfarenheter av sådana spel.

Spel hon har spelat innan och gillade:
The Cave, Brothers a tale of two sons, Zelda - ocarina of time (på DS men hon fastnade ofta så kanske var för svårt)

Portal hade jag tänk visa henne och funderade även på något mer av Zelda spelen på emulator men vet inte vilket då Ocarina of time var för otydligt vart man skulle gå för henne. Har även kollat på de olika lego spelen men vet inte vilket jag skall ta då det finns massor.

GTA, Call of Duty och andra "mördarspel" är uteslutet.

Tack på förhand

Permalänk

Rollercoaster Tycoon är något jag kom o tänka på direkt!
Det reas ut på Steam atm för halva priset? tror jag?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Portal 2.

Permalänk
Avstängd

Gillar hon the cave så kolla in the swapper, tetrobot och Quantum Conundrum

Permalänk
Medlem

Inside, Life is Strange, The Stanley Parable, A Story About My Uncle. Vet inte direkt om mina rekommendationer stämmer in på kraven dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Inside, Life is Strange, The Stanley Parable, A Story About My Uncle. Vet inte direkt om mina rekommendationer stämmer in på kraven dock.

Jag tänkte också på Life is strange, mysigt spel, men när jag tänkte efter lite så är det ändå en jävligt mörk story, dessutom en hel del "tonårsgrejer"

Permalänk
Medlem

spel är väll för att man ska ha kul så att "förbjuda" spel för att hennes logiska tänkande och motorik blir "lidande" känns inte helt rätt väg att gå. vill du hon ska bli bättre på det så hänvisar jag dig till skolan och olika bollsporter :). tvingar du henne att spela vissa typer av spel skrämmer du nog snarare bort henne från spelande helt.

funkar det att döda aliens? då kan gamla spel som HL2 kanske fungera. strategi spel kan också fungera. av egen erfarenhet har flera tjejer jag både känner bra och är bekanta med fastnat hårt för bioshock 1.

bäst är nog att låta henne testa vad hon gillar själv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

spel är väll för att man ska ha kul så att "förbjuda" spel för att hennes logiska tänkande och motorik blir "lidande" känns inte helt rätt väg att gå. vill du hon ska bli bättre på det så hänvisar jag dig till skolan och olika bollsporter :). tvingar du henne att spela vissa typer av spel skrämmer du nog snarare bort henne från spelande helt.

funkar det att döda aliens? då kan gamla spel som HL2 kanske fungera. strategi spel kan också fungera. av egen erfarenhet har flera tjejer jag både känner bra och är bekanta med fastnat hårt för bioshock 1.

bäst är nog att låta henne testa vad hon gillar själv.

Han frågar efter ålderspassande spel och det första du gör är att slå ned på det och istället föreslå att en minderårig ska spela vuxen-spel direkt. Hur tänkte du där?

Jag tror du kan ha rätt i att det kan bli tråkigt att vara begränsad till en viss genre med "lärospel", men det finns gott om andra spel att vända sig till istället för vuxentitlar. Att det finns minderåriga som spelar dessa spel är en annan sak, det borde absolut inte vara någon "go-to" för det.

Till TS: alla typer av ålderspassande plattformspel borde passa det du söker. Lego, som nu nämnde och kanske något från en Disney-film som hon gillar?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Worms, Overwatch, LoL eller hots.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf:

Tror du missförstod vad jag menade. Menade att spel som säg tex darks souls skulle vara för mekanisk svårt för någon som inte har spelat mycket innan och spel med logiska problem som tex anti chamber skulle vara för utmanade.

Hon har inget handikapp av något slag utan har bara inte spelat så mycket innan så jag vill att det inte skall vara för svårt så att hon har roligt.

För oss som har växt om med det kanske är det så naturligt men för någon som aldrig spelat innan säg en förälder är väldigt svårt att tex springa runt på en bana i CS sikta skjuta och lyssna på samma gång.

Permalänk
Medlem

Dota 2! Men nämn att hon inte bör uppge på något sätt att hon är tjej samt att hon, oavsett om man är tjej eller kille, måste vara beredd på väldigt sura med-/motspelare.

Permalänk
Medlem

De nya Tomb Raider spelen. Remember Me. Mirrors Edge.

Kanske även då inför skaffa en kontroll till pc:n om det inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Mirrors Edge.

Detta är ju för fan rätt svar! WP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Detta är ju för fan rätt svar! WP.

Verkligen! Lägger till det på listen direkt.

Permalänk
Medlem

Starcraft
Myst
Det var det jag spelade när jag var 13 (och se på mig, idag)

Moderna varianter är således Starcraft 2 - kampanjen
och Obduction

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

De flesta AAA-titlarna är våldsamma, varför utesluta dessa? Tror majoriteten av forumet spelade dessa typer av spel ännu tidigare än 13...

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Starbound och/eller Terraria kanske skulle vara något?

Visa signatur

I7 13700KF - RTX 3070 - ASUS VG27A - Corsair K70 RGB - Logitech G502
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

@Spelaspel:

Jag är inte föräldern och jag respekterar hur de vill uppfostra sitt barn.
Skulle jag varit pappan hade det varit en annan åsikt helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Rollercoaster Tycoon är något jag kom o tänka på direkt!
Det reas ut på Steam atm för halva priset? tror jag?

Tänkte exakt samma veva
The Sims är väl fortfarande populärt bland kids?

Permalänk
Avstängd

Tycker dom flesta tjejer oftast landar mot sims eller nån form av rpg så dragon age - skyrim är openworld och roligt att utforska och spelade själv ultima och liknande spel som var brutal svåra under amiga /nes/master system tiden som var standarden så nog kan en 13 åring spela allt är väll mer om tålamodet finns där

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Starcraft
Myst
Det var det jag spelade när jag var 13 (och se på mig, idag)

Moderna varianter är således Starcraft 2 - kampanjen
och Obduction

Just Obduction har lite småproblem med t.ex. laddningstider och framrate.

"There are two primary problems with this game, which both has to do with mechanics. For one, the engine has some texture loading trouble. My 1080 isn't able to keep a steady framerate. On the other hand, the game doesn't require a steady framerate as there aren't any puzzles where things are timed. But this problem also affects loading screens. In the later stages of the game, you will have to go between certain areas in the game, and you are looking at 20-30 seconds loading times." - Taget 11/11-17 från Rtvzr:s recension på Steam angående Obduction.

Jag tror att detta kan göra att spelaren blir frustrerad på laddningstiderna och att vederbörande inte vill spela spelet något mer just på grund av detta.

//sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Han frågar efter ålderspassande spel och det första du gör är att slå ned på det och istället föreslå att en minderårig ska spela vuxen-spel direkt. Hur tänkte du där?

Jag tror du kan ha rätt i att det kan bli tråkigt att vara begränsad till en viss genre med "lärospel", men det finns gott om andra spel att vända sig till istället för vuxentitlar. Att det finns minderåriga som spelar dessa spel är en annan sak, det borde absolut inte vara någon "go-to" för det.

Till TS: alla typer av ålderspassande plattformspel borde passa det du söker. Lego, som nu nämnde och kanske något från en Disney-film som hon gillar?

Det var de tips jag kunde komma på som jag vet att tjejer funnit tilltalande, sen vet vi inte vad föräldrarna sagt heller om det bara är barnspel som gäller så är det så, finns en del vuxen spel man kan ta bort blod mm så det blir mer barnvänligt. dessutom sa jag även att han inte borde förbjuda sims om hon gillar det och det kan nog klassas som ett barn spel, eller som passar barn iallafall.

Skrivet av Spixel:

@Aka_The_Barf:

Tror du missförstod vad jag menade. Menade att spel som säg tex darks souls skulle vara för mekanisk svårt för någon som inte har spelat mycket innan och spel med logiska problem som tex anti chamber skulle vara för utmanade.

Hon har inget handikapp av något slag utan har bara inte spelat så mycket innan så jag vill att det inte skall vara för svårt så att hon har roligt.

För oss som har växt om med det kanske är det så naturligt men för någon som aldrig spelat innan säg en förälder är väldigt svårt att tex springa runt på en bana i CS sikta skjuta och lyssna på samma gång.

har hon prövat att spela på dator? min flickvän hatar det innerligt och vill ha en kontroll så hon kör på konsol. till konsol finns det dessutom mycket barnvänliga spel.

går äldre spel bra? då finns många "theme" spel, tex themehospital, themepark mm.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kan rek Flyff ett MMORPG spel som är riktigt kul o köra och inte allt för svårt heller!

I spelet kan man vara en karaktär som du får välja mellan några olika sedan ska du lvla upp och döda monster och samla "penya"

och kläder,vapen etc.

Sedan vid lvl 60 så får du välja en ny mer uppgraderad som är starkare och vid lvl 121 så får du välja ytterligare en gång

Permalänk

Sims, alltid sims!

Permalänk
Medlem

Tror min dotter var 14 när hon började lira Overwatch, och hon älskar det. Jag skulle inte placera det i samma fack som många andra FPS likt COD då det inte siktar på att vara något realistiskt krigs/mördar-spel. Känslan är mer att man besegrar sina motståndare snarare än att man har ihjäl dem.

Edit: Innan det så spelade hon mest Sims och Minecraft med diverse mods

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd

Sim city? Bra spel.
Heroes of might and magic 3?
Diablo serien?
Titan quest
Command and conquer serierna?
Slaget om midgård (RTS-spelen)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Digital fyndjägare

Skulle vilja tipsa om Jotun och Sundered som båda är riktigt bra och roliga äventyr för de yngre, samt de äldre..

Det bästa av allt är just att de är handritade.

Jotun
http://store.steampowered.com/app/323580/Jotun_Valhalla_Editi...

Jotun är ett handritat action-utforskarspel baserat på nordisk mytologi.
I Jotun, spelar du Thora, en vikingakrigare som dog en föga ärofull död och måste visa sin duglighet för gudarna för att få komma in i Valhall. Imponera på gudarna!

Sundered
Detta spel är riktigt utmanande och kommer från samma utvecklare...
http://store.steampowered.com/app/535480/Sundered/

Sundered är en horribel strid för överlevnad och mental hälsa, en handritad epos från skaparna av Jotun.
Kämpa emot eller omfamna det.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Final Fantasy 7.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Spixel

Jag skulle rekommendera Child of Light. 10/10 helt klart.

Precis som Brothers är det väldigt stämningsfullt med snygg grafik och musik.
Alla dialoger är på rim och det är lite Final Fantasy-stuk på strider med lite enklare talent trees m.m.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Minecraft funkar i alla åldrar, även om det tydligen inte är lika "coolt" längre. Vad vet jag.

Annars skulle jag rekommendera Stardew Valley, Orcs Must Die, Portal 2, Trine och Kingdom Rush. Vill du experimentera med något överkomplicerat kan du ju prova med Crusader Kings II, bara för shits and giggles